Hur ska man säga?

M

Mariasmurf

Hur säger man till sin hästs fodervärd att man hittat en annan fodervärd, när anledningen till det är att man som ägare inte tycker att det fungerar med den nuvarande? Hur säger man upp ett kontrakt på ett bra och finkänsligt sätt när fodervärdarana tror att det de gör är det bästa för hästen? :confused:

Sv: Hur ska man säga?

"Tyvärr måste jag be dig att sluta som fodervärd på min häst eftersom jag inte tycker att det fungerar - *motivering*".

Svårare än så behöver det inte vara.

Har ni ett kontrakt kan du ju innte säga upp det hur som helst, utan måste ju peka på en orsak.
Då kan du ju säga att jag måste säga upp kontraktet eftersom...

Man får väl säga upp kontraktet när som helst och av vilken anledning som helst, men man måste låta uppsägningstiden löpa ut.

Då jag tidigare var odervärd hade vi ett kontrakt från ett datum till ett annat. Dvs kontraktet kunde bara sägas upp om någon av oss misskötte sig och bröt mot avtalet.
Men ni kan ju ha skrivit en annan typ av avtal...

Det är ju jobbigt att ta tag i om man tycker att fodervärden är trevlig, men inte är så kompetent som man önskat. Enda rådet jag kan ge dig är att du kan tala om att din hästfilosofi inte stämmer med deras, och därför vill byta fodervärd, till någon som har samma värderingar och åsikter om sitt "hästeri".

Detta kan man ju framföra på ett trevligt och sakligt sätt. Sen kommer de säkert bli besvikna och undra varför. Då får du vara beredd på att svara på det med.

Tack för svaren! Vi har ett kontrakt (egenhändigt tillverkat), men klantigt nog glömde jag skriva något om uppsägningstiden när det skrevs för 2 ½ år sedan. Men jag hade turen ock gjort mig ett "kryphål" och skrivit i kontraktet att om problem skulle uppstå så skulle inte kontraktet gälla längre. Så på så vis har jag allt på min sida.

Har fått några bra uppslag för ett uppsägande här, det tackar jag mkt för!

Mariasmurf skrev:
Tack för svaren! Vi har ett kontrakt (egenhändigt tillverkat), men klantigt nog glömde jag skriva något om uppsägningstiden när det skrevs för 2 ½ år sedan. Men jag hade turen ock gjort mig ett "kryphål" och skrivit i kontraktet att om problem skulle uppstå så skulle inte kontraktet gälla längre. Så på så vis har jag allt på min sida.

Har fått några bra uppslag för ett uppsägande här, det tackar jag mkt för!

Ditt kryphål lär inte vara mycket värt, man kan knappast hänvisa till "om problem skulle uppstå så skulle inte kontraktet gälla längre" är problemet att du efter 2,5 år hittat en lämpligare fodervärd så är de knappast giltligt. Däremot behöver man inte ha någon uppsägningstid specificerad för att kunna säga upp ett kontrakt, det finns en praxis på hur lång uppsägningstid man har i sådan fall, gissningsvis 1 eller tre månader.

Mariasmurf skrev:
Men jag hade turen ock gjort mig ett "kryphål" och skrivit i kontraktet att om problem skulle uppstå så skulle inte kontraktet gälla längre. Så på så vis har jag allt på min sida.

Det kan ju bli problem om det är du som tycker att det inte funkar och fodervärden tycker att allting funkar jättebra. Ett tips till nästa gång du ska skriva kontrakt, använd de färdigtryckta som finns i handeln!

Lobelia skrev:
Ditt kryphål lär inte vara mycket värt, man kan knappast hänvisa till "om problem skulle uppstå så skulle inte kontraktet gälla längre" är problemet att du efter 2,5 år hittat en lämpligare fodervärd så är de knappast giltligt. Däremot behöver man inte ha någon uppsägningstid specificerad för att kunna säga upp ett kontrakt, det finns en praxis på hur lång uppsägningstid man har i sådan fall, gissningsvis 1 eller tre månader.

Men nu är det ju så att du inte känner till "problemen" jag har haft. Och fodervärdskapet har fungerat ypperligt fram till för två månader sedan ungefär. Att få tag på en ny fodervärd som passar hästen är inte alltid så lätt, men antagligen har jag gjort det nu. Så vad jag menar är att uppsägningen i sig inte är problemet, för det har jag mycket kött på benen till.... Formulerade mig lite konstigt i förra inlägget. Men mitt problem var iaf hur man säger det på ett bra sätt! Mina egna funderingar på hur det ska gå till har blivit bekräftade här idag. Tackar! :)

Självklart känner jag inte till bakgrunden, men en vag formulering om att men kan säga upp ett kontrakt om "om problem skulle uppstå " ställer definitvt till problem om det skulle uppstå en tvist. Hur det tolkas juridiskt är svårt att gissa. Däremot finns det en praxis om uppsägningstider i de fall det inte framgår i kontrakt, vad denna är för hästar man lämnat ut på foder vet jag inte men troligen rör det sig om någon/några månader och du behöver förmodligen inte motivera dig alls. Åker du däremot bara och hämtar hem hästen utan något varsel kan du om du ha otur åka på en del kostnader, personligen hade jag exv försökt få igen pengar för stallhyra under uppsägningstiden, utgifter för nyligen inköpt foder och prylar till hästen etc.

Om det tar 2,5 år innan du upptäcker problem så tycker jag det verkar konstigt.

Du får väl säga som det är, att du har hittat en ny fodervärd.
Sen får du väl se om fodervärden är villig att säga upp kontraktet.

Senast ändrad:

Förstår vad du menar! Men att hämta hästen utan någon som helst varsel finns inte som alternativ för mig. Eftersom vi inte kom överens om uppsägnigstid i månader när vi skrev kontraktet så räknar jag kallt med att vi kommer överens om när överlämnandet ska ske nu istället, vare sig det blir en eller två månader. Är lyckligt lottad på så vis att jag känner ägaren till stallet som hästen står i, och hon blir bara glad om det blir en mindre i stallet! Så fodervärdarna har ändå ingen lång uppsägningstid på stallplatsen. Vad jag däremot är orolig för är om de bara "släpper" hästen den dagen jag nämner att jag har en nyfodervärd till honom....då har jag ingenstans att göra av honom :cry: fram tills att den nya fodervärden kan ta honom....för jag räknar ju med någon slags uppsägningstid, som du säger, på 1-2 månader så överlämnandet.

Ska bli så skönt när jag kan ta tillbaka honom till mig, längtar så!!

bengall skrev:
Om det tar 2,5 år innan du upptäcker problem så tycker jag det verkar konstigt.

Du får väl säga som det är, att du har hittat en ny fodervärd.
Sen får du väl se om fodervärden är villig att säga upp kontraktet.

Förstår hur du tänker, men problemet har kommit nu det sista. Och direkt började jag leta ny fodervärd. Hade jag kunnat så hade jag tagit tillbaka honom direkt, men har inte den möjligheten alls tyvärr.

Så vänligen racka inte ner på mig, jag är långt ifrån en dålig hästägare....jag har bara inte skrivit ut hela storyn här.

För det första så måste du vara ärlig mot din nuvarande fodervärd. Vad är det hon gör fel? Går det inte att rätta till? Det är ju trots allt en omställning för hästen att byta ställe igen? Är det p.g.a att hon gör nåt fel eller är det personligt agg?? VAr ärlig och våga prata tycker jag är A & O
Lycka till :rofl:

Läste lite mera och såg att det tagit dej 2,5 år att upptäcka felet hos din fodervärd.......blir ju nyfiken över vad som hänt? VArför du defenitivt tänker ta hästen från henne? Varför hon absolut inte får en ny chans? Är det skitsnack bakom ryggen?
Ursäkta mej men jag vill inte klanka ner på dej för jag vet inte bakgrunden men jag är så otroligt bränd av folk som tror sej bättre än andra och som inte kan bilda sej en egen uppfattning och sköta sej och skita i andra!
Jag menar bara TÄNK innan du gör något dumt och är det fel för hästen det hon gör eller är det bara fel i dina ögon?
Du går säkert i taket för detta men det är inget illa menat!

...normalt när man som avtalspart gör något fel ska motparten påpeka detta och så skall den felande ha möjlighet att rätta till problemet...
... har du otur och har en fodervärd som tar illa upp och vill ha en match kan det bli problem med den skrivning som du beskriver att ni har i ert avtal...

...jag säger inte att den ena har rätt och den andra har fel, utan vill bara påpeka vad som är normalt inom avtalsrätt...

Håller med Tassetass.
Har själv gjort det, flera ggr tom.

Vilket i i allafall ena fallet, lett till att fodervärden faktiskt hatade mig under lång tid, och gjorde sitt bästa för att smutskasta mig.
Men det kände jag att jag fick "ta". För hästen i fråga var så nedgången, att jag tom hade veterinär ute och kollade honom.

Hästens bästa är viktigast för mig, om jag då trampar ngn på tårna, då är det tyvärr bara en nödvändig baksida av det...

tintin2 skrev:
Läste lite mera och såg att det tagit dej 2,5 år att upptäcka felet hos din fodervärd.......blir ju nyfiken över vad som hänt? VArför du defenitivt tänker ta hästen från henne? Varför hon absolut inte får en ny chans? Är det skitsnack bakom ryggen?
Ursäkta mej men jag vill inte klanka ner på dej för jag vet inte bakgrunden men jag är så otroligt bränd av folk som tror sej bättre än andra och som inte kan bilda sej en egen uppfattning och sköta sej och skita i andra!
Jag menar bara TÄNK innan du gör något dumt och är det fel för hästen det hon gör eller är det bara fel i dina ögon?
Du går säkert i taket för detta men det är inget illa menat!

Hejsan hej!
Tack för ditt inlägg! Jag går inte alls i taket :) ska bara berätta hela historien!

Och jag hoppas nu att ni som läser tolkar texten som jag menar, vilket inte alltid är så lätt. Så den som hoppar på mig efter att läst det här har inte förstått poängen eller så har jag formulerat mig väldigt dåligt, det sista är mkt troligt :)

Tror att detta svarar på de flestas funderingar! Fortfarande jätte taksam för alla svar, det har gett mig jätte bra positiva sätt att se på det här tråkiga med att trampa på någons tår, det är ju oundvikligt! :)

Allt är väldigt genomtänkt med att byta fodervärd, jag har väldigt bra skäl.
Så här är det: när jag lämnade ifrån mig hästen så skrev vi ett kontrakt, och jag berättade att "anledningen till att jag lämnar bort honom är för att jag ska plugga". Talade oxå om att mina krav var att han skulle "hålla kondition och muskler som han såg ut när jag lämnade honom". Efter ett halvår blev han dålig och han fick bland annat vila sig iform i ca 5-6 månader. Blev sedan friskförklarad av vetrinären och fick då rådet att "sätt igång honom". Vid det här laget hade han ju inge kondis eller muskler men det var ju itne så konstigt alls, så de fick uppgiften att sätta igång honom.

Därav mitt problem! Varken muskler eller kondition har dykt upp å detta var ett tag sen! I början tänkte jag att "jaja, de är iaf lugna och snälla med honom (lättstressad häst) och de kanske bättrar sig och börjar rida mer konditionsträning m.m."
Jag har nämnt flera gånger att "hmm....vad lite muskler han har, dålig kondition oxå" men poletten har inte riktigt trillat ner uppenbarligen, så de har fått många många chanser nu... haft en väldigt dum sits att jag inte haft någon annan som kunnat ta honom istället.

alla parter var klara på från början att jag skulle få lov att lägga mig i, ganska självklart tycker jag eftersom det är jag som ska ha tillbaka honom (om drygt ett år bara :love: :banana: )

Droppen kom nu när de i augusti tog av skorna för att han skulle gå barfotagång för det är "mer naturligt" visst det kan jag hålla med om! Men hade de frågat mig (bor väldigt nära stallet när jag är hemma hos föräldrarna på helger, och tfn är ju uppfunnen) så kunde jag ha talat om att hans hovar itne tål barfota gång han är jätte ömfotad m.m. Han har inte dåliga hovar på det sätt att de trasas sönder när han skos...lååångt ifrån. Och för att kunna rida honom för kondition m.m. så måste tyvärr den hästen vara skodd. Nämnas bör oxå att han fyller 20 nästa år....så en häst som gått skodd i 15 år av sitt liv inte dör av att gå skodd i några år till!

Jäjä, det är min privata åsikt, jag accepterar till fullo alla andras åsikter om hovvård!

Iaf jag bad de att slå på skorna igen, men de bara tjafffsa sitt om "det är sååå bra, därför att..." bla bla.. Så jag är rent utsagt förbannad för att de inte gör som jag ber de om i den här frågan.....utan skor kan han ALDRIG få tillbaka konditionen eller de musklerna, och klockan tickar! Med åldern blir det svårare att sätta muskler m.m. Jag vill hemskt gärna att min totto lever läänge till och e frisk. Vilket är väldigt troligt eftersom han e islandshäst...men utan muskler å kondition förkortas ju faktistkt hans livslängd....som för männsikor! En "vältrännad" gubbe har större chans att hålla sig frisk!

I samma veva som de tog av skorna uppmärksammade jag att han blivit hur fet som helst och att han kliat av sig hela sin vackra isis man! :mad: Blev jätte ledsen och förvånad när jag var ute i hagen en dag å såg hur han såg ut! Ringde å frågade vad de höll på med å fick svaret " han är känslig mot knott" Nämen tjena, det är ganska vanligt så jag är inte alls förvånad. Däremot kunde de ringt mig å talat om att de ine kunde få han att sluta klia sig, då hade jag kunnat hjälpt och isåfall köpt ett riktigt eksemtäcke för isisar om inget annat funkade. Men inte ett ljud hörde jag..... Å de vet hur mkt jag bryr mig om djuret... :( Så jag blev väldigt ledsen här.

Är hemma å tittar till honom ofta, och hovarna ser ut precis som jag befrade så de får helt enkelt inte fler chanser. Å de kommer såklart få veta varför jag flyttar honom. Men varför (ovanstående) vet de redan, sist jag talade med de så drog jag bland annat upp vad jag hade bett om när jag lämnade honom i deras vård: att kondition och muskler skulle underhållas.

Å det finns mer!! Jisses vad långt det hära blev :) Hoppas nån orkar läsa allt! :)
Min häst var tidigare som de flesta hästar mkt glad å framåt, det är han fortfarnde men då var han helt utan löjliga olater. NU däremot har han tappat respekten för människan vilket jag tycker är lika korkat som när det gäller hundar. Om de får bestämma så tar de lätt över (å hästar väger i regel lite mer än männsikor ;) )! Som det är nu, vilket fodervärdarna har berättat själva så "vill inte ****** göra det så behöver inte han göra det"
Detta gäller tillexempel "vill" han inte trava när han rids, så slipper han....hmm....ja hästar är som bekant gärna lata om de får....så nån kondition lär han ju inte få av den filosofin i ridningen.
Han har nu börjat bitas, och ska beta jämt när man rider eller leder honom, han går gärna på folk, i sommar trampade han av min lilltå. Han har liksom gått från häst till en hybrid mellan människa och nåt skumt.

De får gärna behandla sina hästar hur de vill , men jag tog liksom förgivet när ja lämnade bort honom att de hade hyffsat vanlig hästfilosofi, den som de flesta har.....men näe.

Så nu står jag där jag är idag, trött på att bli runthunsad av fodervärdarna som pratar omkull mig....

När jag läser det jag skrivit är det så mkt jag missat ser jag, men det får inte plats!! :)

Fodervärden jag hittat nu är väldigt annorlunda från de tidigare i flera olika aspekter, och nu kommer fodervärdsskapet bara gälla 6 mån i taget. Vet att det kommer bli jätte bra!

Kram kram!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka