Hur ska man kunna vara säker på att man inte dopar sin häst??

Sv: Hur ska man kunna vara säker på att man inte dopar sin häst??

Lusläsa innehållsförteckningarna är antagligen det enda och mesta man kan göra. Medlet under OS stod (iofs angivet från tillv som jag fattade det) att det inte var dopingrisk.

Liniment Blue är ju 'godkänt' av STC, men det stod ju tack och lov på innehållsförteckningen. Så om man lusläser så. Fast de där innehållsförteckningen är inkomplett, då vetesjutton.

Jag använder linimentet, men faktiskt inte ens tänkt på att det står capsicum på innehållsförteckningen, ens efter dopingskandalen. Konstigt att STC gdk det dock (det står inget om gdk på mitt men det är ju gdk ändå om man kollar STCs lista)

Jag använder eg blue lotion, men brukar köpa blue lotion eller liniment blue beroende på vad som finns i affären. Ska hålla mig strikt till blue lotion nu dock.

Senast ändrad:

Det är knivigt...
Fast detta linement är så vanligt att OM det hade gett utslag på doping hade vi vetat det, då det säkert är så att prover är tagna på hästar som haft linementet på sig.

Jag använder linimentet, men faktiskt inte ens tänkt på att det står capsicum på innehållsförteckningen, ens efter dopingskandalen. Konstigt att STC gdk det dock (det står inget om gdk på mitt men det är ju gdk ändå om man kollar STCs lista)
Men det finns väl ingen vettig lista över dessa substanser!
Innan OS visste i alla fall inte jag att jag skulle akta mig för capsicum på innehållsförteckningen...
Finns säkert flera liknande substanser.

Fast om det ger utslag eller ej är ju inte det viktiga. Det viktiga är ju att det är dopingklassat, pga sina egenskaper.

Sen, dopingtesterna blir ju känsligare hela tiden, och förr eller senare kan de säkert snappa upp den mindre mängd capsaicin (stv?) som finns i Liniment Blue, och inte så kul vara den som får stå för 'premiären'.

Spinoff.. såg att Horsol har 96 h karens, hade jag missat, undrar hur många med mig som hade det..

Förresten, hur ska man som 'vanlig hästägare' veta att capsacin är dopingklassat btw? Ja nu vet väl alla, men annars? Hittar det ingenstans på STC:s listor?

Fast om det ger utslag eller ej är ju inte det viktiga. Det viktiga är ju att det är dopingklassat, pga sina egenskaper.
Men linementet är testat och godkänt i Sverige, klassat med 0 h karens.
Substansen ger inte utslag i denna dos, kan vi antaga, den finns heller inte på någon av STC:s listor.

Är det doping då? I Sverige alltså? FEI:s lista lär det ju finnas med på.

Förresten, hur ska man som 'vanlig hästägare' veta att capsacin är dopingklassat btw? Ja nu vet väl alla, men annars? Hittar det ingenstans på STC:s listor?

Finns säkert flera substanser som vi inte heller känner till.

Finns säkert flera substanser som vi inte heller känner till.

Jo, precis det jag menade (fast skrev otydligt, skyller på febern och bomullen i huvudet). Innan dopingskandalen kunde jag ju LUSLÄST innehållsförteckningen på min flaska Liniment Blue, och alla STC.s karenstidslistor, och trott jag var helsäker. Men icke.

Och precis som du säger, hur mycket annat är det som vi vanliga dödliga som inte har en uppdaterad landslagsveterinär som läser på flaskorna åt oss, ger som är dopingklassat utan att vi vet det?

Sen visst, oddsen för att vi vanliga dödliga torskar i en dopingkontroll eller utsätts för en sån övht är ju rätt minimal. Men det är ju inte risken att bli påkommen eller ej som ska styra, det finns ju en anledning (hästens väl och ve) som gör att det är dopingklassat.

Men linementet är testat och godkänt i Sverige, klassat med 0 h karens.
Substansen ger inte utslag i denna dos, kan vi antaga, den finns heller inte på någon av STC:s listor.

Är det doping då? I Sverige alltså? FEI:s lista lär det ju finnas med på.

Ingen aning faktiskt, det beror ju på hur mkt som inte finns på STC.s listor som är doping. Men vet inte hur det är det där. Men jag menade mer att även om man inte riskerar att bli påkommen, så ur hästens synpunkt så om Liniment Blue har den effekt som capsaicin har, så är de ju rätt ofairt mot hästen att använda det i samband med att den ska prestera.

Om de kommer med ett modifierad variant av butta som inte syns på dopingprov, och som inte finns på STC:s lista, men har antiinfl och smärtstillande effekt, så anser jag det är doping ändå (om än inte i juridisk mening). Är ju själva verkan och hur länge den sitter i/kan sitta i, som avgör om det är karens eller ej.

Uttrycker mig kanske otydligt idag, har feber och mår blä.

(Sen finns ju alltid precis det du säger, så pass lite av ämnet, men att det inte ger utslag och inte har nån större effekt heller. Fast det är ju det där med den individuella känsligheten. Nu vet jag inte hur det är just med capsicum som det är i Liniment Blue, men rent teoretiskt så skulle ju just min häst kunna vara känslig, och få en´'större' effekt än normhästen. Nu linimentar jag aldrig hans framben eftersom han har fula blisterskador, men just pga de blisterskadorna så skulle han ju kunna 'ta upp' det bättre än en annan häst exvis)

Sen visst, oddsen för att vi vanliga dödliga torskar i en dopingkontroll eller utsätts för en sån övht är ju rätt minimal. Men det är ju inte risken att bli påkommen eller ej som ska styra, det finns ju en anledning (hästens väl och ve) som gör att det är dopingklassat.

Vi har haft dopingkontroll på klubbens regionala hoppningar både för ponny och häst både i år och förra året.

Förbundet aviserar i god tid och tävlingsveterinären sköter detta.

Om de kommer med ett modifierad variant av butta som inte syns på dopingprov, och som inte finns på STC:s lista, men har antiinfl och smärtstillande effekt, så anser jag det är doping ändå (om än inte i juridisk mening). Är ju själva verkan och hur länge den sitter i/kan sitta i, som avgör om det är karens eller ej.

Du är nog inte riktigt i form idag ;)
De exempel du hänvisar till faller HELT KLART under dopingreglerna som finns i TR 1 mom 171 och framåt.
Det är alltså doping i juridisk mening utan tvekan!

Jovisst förekommer dopingkontroller även på regional nivå, men jmf med för toppryttarna så är risken att råka ut för en dopingkoll liten, och på lokal och regional nivå¨sammantaget än mindre. Men jag tycker inte det (risken att kontrolleras/åka dit) ska inte spela in tycker jag. Kan inte förklara bätrte idag, återkommer när jag är lite klarare i huvudet.

Du är nog inte riktigt i form idag ;)
De exempel du hänvisar till faller HELT KLART under dopingreglerna som finns i TR 1 mom 171 och framåt.
Det är alltså doping i juridisk mening utan tvekan!

Nej jag är inte alls i form :p. Men stryk just formuleringen juridisk mening då, du fattar hur jag menar hoppas jag?

Jag vill ha ett mirakelpiller mot förkylning, dopingklassat eller ej, jag kommer snart dö - minst.. :crazy:

Men det är doping enl TR hur som helst.
Man får inte påverka hästens system med tex smärtstillande eller anti infl.

Om man ska vara säker på att inte dopa sin häst ska man inte använda något preparat överhuvudtaget. Man ska inte ge den något foder som man inte vet vad det innehåller, mao inte ge helfoder. Man ska vakta över hästen 24/7 för att se att den inte kommer i kontakt med något som kan ge utslag vid dopingtest.

I dag är dopinglabben så bra att de kan hitta spår av havre om det är det de letar efter.

Absolut, det var ett dumt exempel, jag erkänner. Det jag ville komma åt var det att om ett otillåtet ämne ger utslag eller ej (som vad gäller Liniment Blue) anser jag inte ska påverka. Kan det ha en effekt som gör att det är otillåtet, så tycker jag inte det ska användas oavsett om det 'syns på prover' eller ej.

Sen som sagt, frågan är om de små mängderna i linimentet ex HAR någon effekt, men för mig räcker det med att det KAN ha, och jag tycker (förvånande va? ;)) att det borde resoneras så generellt. Dvs att Liniment Blue inte ger utslag på dopingtester är för mig inte anledning nog att tycka det är okej att använda det i samband med tävling (när man vet att det innehåller cap-blabla)

Om man ska vara säker på att inte dopa sin häst ska man inte använda något preparat överhuvudtaget. Man ska inte ge den något foder som man inte vet vad det innehåller, mao inte ge helfoder. Man ska vakta över hästen 24/7 för att se att den inte kommer i kontakt med något som kan ge utslag vid dopingtest.

I dag är dopinglabben så bra att de kan hitta spår av havre om det är det de letar efter.

Och/eller utöka karenstiden för att vara helt säker. Men att helt skydda sig lär vara omöjligt om man inte gör som du säger ja. Man bör nog ha hästen i grushage med, så den inte äter nåt i hagen med.

Men just när det gäller preparat vi stoppar i dem/smörjer in dem med, så BORDE man ju kunna 'lita' på STC.s listor osv, men uppenbarligen inte, så där är det nog bara att lusläsa så gott man kan, och gärna sluta använda alla sådana prep i god tid innan tävling.

Det stora bekymmret idag är ju att man kan åka dit även om man håller karenstiden. Eftersom det inte finns några gränsvärden så kan man ju åka dit för något som bara är ett spår av ett visst ämne.

Vissa saker finns det iofs gränsvärden för (såg jag idag när jag var och kollade listorna), men generellt så nä, det jag menade med att om man nu måste ge/använda något ska man nog ta till extra med karenstiden för att vara säker.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett av Sveriges mer kända liniment innehåller samma substans som gav fem positiva dopningstester på OS, capcaicin. Produkten...
Svar
3
· Visningar
1 322
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18