Hur ska man kunna vara säker på att man inte dopar sin häst??

Sv: Hur ska man kunna vara säker på att man inte dopar sin häst??

Det var väl Tony Andre Hansen som sa att dte var för antibitmedel de haft på täckena?
Visst är det intressant att hans OS-häst får vara häst "på riktigt" och leka med kompisar i hagen som biter på hans täcke.
Kan inte vara vanligt bland OS-toppskiktet... :o

Fast jag undrar jag..... :

Vad undrar du? Man vet att capsaicin tas upp i den levande delen av hud. Det är ju själva vitsen med den. Om man sen ger dagliga doser under lång tid är det fullt rimligt att man får mätbara mängder i blodet efter ett tag. Lynch har använt equibloc dagligen i ett par år. HH

Visst är det intressant att hans OS-häst får vara häst "på riktigt" och leka med kompisar i hagen som biter på hans täcke.
Kan inte vara vanligt bland OS-toppskiktet... :o

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma eller vad du menar?

Jag har aldrig sett minsta 'kringinformation' om vem som biter på täcket. Jag har iofs kallt antagit att det är hästen som själv biter på sitt eget täcke i boxen eller dylikt, och de därför har på antibitmedel på det. Finns ju hästar som inte vill ha täcke och gör sitt bästa för att dra sönder/av/knapra på det.

I Norsk media gick de ut med att täckena var sprutade för att de inte skulla gnaga på varandra...
Förklaringen är ungefär lika trolig i mina öron som de nyraspade tänderna och nyklippta hästen som åkte dit på plegg på WC finalen i FT för några år sedan.

Ah, missat det, fast iofs, varför skulle de inte gå ut, Malin Baryards hästar t ex går ute.

DOCK, om man betänker att det var OS med karantän och hela grejen, så lär det varit ett antal veckor sen hästarna gick i hagen, och då BORDE ju capsbla bla gått ur kroppen tycker jag? Så håller med om att förklaringen känns en aning långsökt.

Jag tror inte vi behöver gräva ner oss i detaljerna, iom attd et känns långsökt iom OS-karantän etc.

Men hästar leker över staket (just gärna genom att slita och dra i varandras grimmor och täcken osv), och det finns 'stjärnhästar' som går med en liten shettiskompis eller liknande även om de inte går med sina 'stjärnkompisar', etc.

Så det är inte omöjligt att TAH:s hästar faktiskt vistas ute på sådant vis att de kan slita och dra i varandras täcken.

Dock så iom karantän osv, så borde det varit veckor sedan de hade någon chans att provkäka på varandras täcken, och SÅ länge BORDE inte capblabla finnas kvar. (Även om det teoretiskt säkerligen finns en liten möjlighet). Det borde heller inte spridas från täcke till hud så lätt. Upptag via munslemhinnor borde dock vara större än via hud, samtidigt så om annat än enstaka slemhinnekontakt med medlet förekommer så är ju medlet ganska värdelöst. Och fungerar de så tar de ju EN eller max ett par tuggor av det preppade täcket, och minns sen att det smakade apa och låter bli.

Så, känns i realiteten som att det inte riktigt håller.

Lite spinoff, men vad 'trevligt' det vore med någon som helst sonika stod upp och 'tog på sig ansvaret'. JA jag använde det här medlet, JA jag borde vetat bättre, NEJ det var inte meningen men NEJ jag tänker inte försöka bortförklara det. Jag dopade min häst, det var mitt ansvar att se till att det inte hände, jag misslyckades och jag är beredd att ta mitt straff.

Istället för den här extrema cirkusen med att ogiltigförklara hela skiten pga teknikaliteter fast ALLA vet att B-provet var lika positivt som A-provet, att skylla på grannens mosters veterinär som inte gjorde ditt, att de använt preparat X som de trodde/hade lovats/etc skulle vara säkert.

Utan bara konstatera att 'det var inte medvetet, men det var mitt ansvar, och ja via liniment ( t ex) så har min häst fått i sig preparat X, jag beklagar detta och den negativa publicitet det gett sporten, och är beredd att ta mitt straff'

Det skulel nog i långa loppet ge dem BÄTTRE PR, mindre sponsorflykt etc, än detta kringdansande. För hur mkt de än skyller på så kvarstr ju faktum. Och nej jag tror ingen av dem medvetet dopade med capblabla, men nu hade deras hästar det i kroppen, pga medel de använt. Och oavsett vad de skyller på lär ju utslaget bli detsamma. Så varför inte stå rakryggad under tiden?

DET skulle jag applådera - stort.

Å andra sidan har ju de flesta klarat sig genom åren, Meredith, Anky, Cian mfl just genom att skylla på tekniska problem, ej godkänd provtagning mm.
Måste ha varit väldigt omfattande och svårt att ta prover...
Nu kanske det är skillnad. Någon har satt ned foten :bow:
Rodrigos avstängning mm, fler kommer...

Jo, och just som det varit senaste åren (det var ju en av de saker man eliminerade i årets OS, möjligheten att kunna skylla på ditt och datt i teknikalitetsväg) så har de ju klarat sig. Men 'alla' vet ju likförbannat att te x Merediths hästs B-prov VAR positivt. Och att någon skulle mixtrat med B-provet så det blev positivt fast det egentligen skulle varit negativt, eller att saker under transport skulle ha påverkar, det är liksom inte rimligt. Och alla vet det. Inkl hon själv. Men hon går fri just genom att hänvisa till teknikaliteter och rent formella felaktigheter.

Och hon kan ju uppenbarligen sova gott på nätterna ändå, men det skjuter ju sporten i foten. Om t ex Meredith hade ställt sig upp och sagt 'ja, min häst var dopad. Jag ber om ursäkt för vad det orsakat sporten, men jag tänker inte försöka skylla ifrån mig, och jag är beredd att ta mitt straff' så hade hon i MINA ögon iaf haft enormt mer cred än nu. Nu är hon för mig nån som 'dopade sin häst och slingrade sig ur det för att slippa ta konsekvensen'. Jag skulle inte vilja ta gift på att hon inte gör om det.

Om hon stått för det hade jag sett henne med betydligt blidare ögon, som hon som helt klart gjorde ett misstag, men tog på sig ansvaret, stod för det och bad om ursäkt. Och där skulle jag ha mer tro till att det inte skulle ske igen (även om jag nog inte skulle vilja ta gift riktigt ändå)

Jag tror verkligen på att 'ärlighet varar längst' i just dopingfall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett av Sveriges mer kända liniment innehåller samma substans som gav fem positiva dopningstester på OS, capcaicin. Produkten...
Svar
3
· Visningar
1 322
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka