Sv: Hur ska man kunna vara säker på att man inte dopar sin häst??
Lite spinoff, men vad 'trevligt' det vore med någon som helst sonika stod upp och 'tog på sig ansvaret'. JA jag använde det här medlet, JA jag borde vetat bättre, NEJ det var inte meningen men NEJ jag tänker inte försöka bortförklara det. Jag dopade min häst, det var mitt ansvar att se till att det inte hände, jag misslyckades och jag är beredd att ta mitt straff.
Istället för den här extrema cirkusen med att ogiltigförklara hela skiten pga teknikaliteter fast ALLA vet att B-provet var lika positivt som A-provet, att skylla på grannens mosters veterinär som inte gjorde ditt, att de använt preparat X som de trodde/hade lovats/etc skulle vara säkert.
Utan bara konstatera att 'det var inte medvetet, men det var mitt ansvar, och ja via liniment ( t ex) så har min häst fått i sig preparat X, jag beklagar detta och den negativa publicitet det gett sporten, och är beredd att ta mitt straff'
Det skulel nog i långa loppet ge dem BÄTTRE PR, mindre sponsorflykt etc, än detta kringdansande. För hur mkt de än skyller på så kvarstr ju faktum. Och nej jag tror ingen av dem medvetet dopade med capblabla, men nu hade deras hästar det i kroppen, pga medel de använt. Och oavsett vad de skyller på lär ju utslaget bli detsamma. Så varför inte stå rakryggad under tiden?
DET skulle jag applådera - stort.