Hur ska man kunna vara säker på att man inte dopar sin häst??

Sv: Hur ska man kunna vara säker på att man inte dopar sin häst??

Mm, jag har iofs Horsol på tvååringen bara (hade), så ingen fara så, brukar fräscha på minnet inför det där dags för några evenemang. Men Horsol, RB86 osv tänker man ju inte på att det är karens förrän man ser det, 'det är ju bara flugmedel'. Vet inte varför Horsol har karens men gissar det är acetylsalicylsyran, och då borde de som köper de i andra form också ha karens. Där är det där med substanser igen, att man inte alltid vet vilken substans det är.

Man borde nästan ha karenstidslistan som startsida och kolla om den är ändrad ;)

Men det finns väl ingen vettig lista över dessa substanser!
Innan OS visste i alla fall inte jag att jag skulle akta mig för capsicum på innehållsförteckningen...
Finns säkert flera liknande substanser.

Men du , det var ju ingen som visste det innan OS. Jag menar de hästar som nu åkte dit har ju varit dopingtestade utan problem innan (och använt samma produkt) Det blir ju så när instrumenten blir känsligare och känsligare.

Men linementet är testat och godkänt i Sverige, klassat med 0 h karens.
Substansen ger inte utslag i denna dos, kan vi antaga, den finns heller inte på någon av STC:s listor.

Är det doping då? I Sverige alltså? FEI:s lista lär det ju finnas med på.

Jag tror såhär: Att så fort något visar utslag så kommer det komma med på STC´s lista och inte förr. Alltså nu menar jag sådana här substanser. Så slutsatsen blir att någon måste först åka dit för doping för att det skall hamna på listan för det kan ju inte finnas någon möjlighet i världen att annars få ner ALLA substanser på den där listan :confused:

Ju känsligare instrumenten blir desto fler substanser hamnar på listan.... Tror jag !

Men linementet är testat och godkänt i Sverige, klassat med 0 h karens.
Substansen ger inte utslag i denna dos, kan vi antaga, den finns heller inte på någon av STC:s listor.

Är det doping då? I Sverige alltså? FEI:s lista lär det ju finnas med på.

Dennis Lynch som diskades på OS trodde inte heller att hans liniment skulle ge utslag. Det stod ju så på flaskan. Men han hade använt det dagligen under lång tid och uppenbarligen hade det tagits upp en tillräckligt dos gm huden för att det skulle ge utslag. HH

-kl-

En klurig grej jag råkade ut för 2003 ( när jag jobbade som hästskötare inom trav) o skulle köpa Greene's i butiken på travet, så fann jag varannan flaska med en orange lapp & texten " 96 tim karens på " . Dessa satt på Greene's, Speedway & Blue lotion. Dessa flaskor innehöll extra substanser som överskred procenten för doping klass. Förutom den oranga lappen så såg flaskorna likadana ut. Detta tyckte jag var ganska läskigt, tänk den som inte tänker på detta eller att lappen faller bort??

Du är nog inte riktigt i form idag ;)
De exempel du hänvisar till faller HELT KLART under dopingreglerna som finns i TR 1 mom 171 och framåt.
Det är alltså doping i juridisk mening utan tvekan!
Tyvärr inte riktigt så enkelt, även om du enligt min mening har helt rätt både enligt djurskyddslagen o dopingreglementet, så har STC tvingats backa på tex MSN o djävulsklo pga SJV (på enligt mig mfl felaktiga grunder) godkänt dessa som fodertillskott.
PL

Så djävulsklo är tillåtet nu??
Jisses, det känns som att gå åt helt fel håll =/

Tyvärr inte riktigt så enkelt, även om du enligt min mening har helt rätt både enligt djurskyddslagen o dopingreglementet, så har STC tvingats backa på tex MSN o djävulsklo pga SJV (på enligt mig mfl felaktiga grunder) godkänt dessa som fodertillskott.
PL

Citat från inlägget jag svarade:
Ursprungligen postat av Alexandra_W
"Om de kommer med ett modifierad variant av butta som inte syns på dopingprov, och som inte finns på STC:s lista, men har antiinfl och smärtstillande effekt, så anser jag det är doping ändå (om än inte i juridisk mening). Är ju själva verkan och hur länge den sitter i/kan sitta i, som avgör om det är karens eller ej. "
Modifierad variat på butta som ej syns på dopingprov är solklart doping en TR 1. Man får inte ge någon med smärtstillande, antiinfl effekt.

Detta blir ju dock en tolkningsfråga.

Dennis Lynch som diskades på OS trodde inte heller att hans liniment skulle ge utslag. Det stod ju så på flaskan. Men han hade använt det dagligen under lång tid och uppenbarligen hade det tagits upp en tillräckligt dos gm huden för att det skulle ge utslag. HH
Jag förstår och håller med dig, men om man inte får använda ett godkänt linement utan att det är doping blir ju allt rätt så svårt.

Nu använder inte jag linement kontinuerligt utan bara vid ev probelm och då tävlar men ju inte samtidigt, men resonemanget är intressant.

Men du , det var ju ingen som visste det innan OS. Jag menar de hästar som nu åkte dit har ju varit dopingtestade utan problem innan (och använt samma produkt) Det blir ju så när instrumenten blir känsligare och känsligare.

Precis vad jag menar, innan OS visste vi ju inte vad vi ska kolla efter på flaskan, det är säkert massa substanser ytterligare som det kommer att bli lika med.

Ja det är en tolkningsfråga o jag håller med dig! STC har dock funnit sig tvungna att lägga sig i frågan trots att även de håller med oss.
Jag personligen skyller helt på att SJV godkänner medel utan koll. Har varit i kontakt med DSM, STC o SJV i frågan.
PL

Ja, det är väl bara att registrera fodertillskotten på SJV. De gör väl ingen kontroll, ens om innehållet stämmer med innehållsförteckningen.

Känns som bara byråkrati. Men det är väl bra för sysselsättningen i Sverige :devil:

Citat från inlägget jag svarade:
Ursprungligen postat av Alexandra_W
"Om de kommer med ett modifierad variant av butta som inte syns på dopingprov, och som inte finns på STC:s lista, men har antiinfl och smärtstillande effekt, så anser jag det är doping ändå (om än inte i juridisk mening). Är ju själva verkan och hur länge den sitter i/kan sitta i, som avgör om det är karens eller ej. "
Modifierad variat på butta som ej syns på dopingprov är solklart doping en TR 1. Man får inte ge någon med smärtstillande, antiinfl effekt.

Detta blir ju dock en tolkningsfråga.

Fast om djävulsklo är tillåtet som och enligt vad PL säger, så är det ju dessvärre så att det idag ÄR tillåtet, genom dum byråkrati, att tävla just på ngt med antiinfl och smärtstillande effekt =/

man ska nog vara riktigt försiktig med att använda saker som det inte står exakt vad dom innehåller...

jag använder endast arnika, det har inga konstiga tillsatser och är dessutom tryggt att använda under lindor.:)

får man tävla på dk så är ju det hemskt, då kan man lika gärna tillåta att tävla på butta, finadyne osv. :crazy:

Fast jag undrar jag..... Någon (?) som hade använt det skyllde ju på att det kom från täcket, alltså att dom hade sprayat medel med capsicum på täcket för att hästarna inte skulle bita i täcket och på så sätt fått i sig det :confused:

Det var väl Tony Andre Hansen som sa att dte var för antibitmedel de haft på täckena?

De andra har använt equi-bloc etc.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett av Sveriges mer kända liniment innehåller samma substans som gav fem positiva dopningstester på OS, capcaicin. Produkten...
Svar
3
· Visningar
1 322
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka