Hur ska man hantera situationen?

_moa_

Trådstartare
vi har 3 stycken unghästar och 1 föl i en hage. Alla är snälla mot människor och så, men jag anser att det finns ett problem. 3 av dom har varit på lösdrift i flock, men inte min. Dom 3 springer omkring och puklar på varandra och sparkas när vi människor är i hagen. Är det acceptabelt? Jag höll på och få en spark i ryggen här om dagen. Jag vill kunna gå in i hagen utan att riskera livet. Min unghäst har jag varit galen på när han sparkat och hållt på så han har fattat detta. Men är det fel? Ska dom helt enkelt få vara så mycket häst i hagen? Ska man akta sig för att gå i hagen?

Hoppas någon förstår vad jag vill förklara. Är väldigt trött nu så det kan hända att det är lite luddigt.

Sv: Hur ska man hantera situationen?

_moa_ skrev:
Är det acceptabelt? Jag höll på och få en spark i ryggen här om dagen. Jag vill kunna gå in i hagen utan att riskera livet. Min unghäst har jag varit galen på när han sparkat och hållt på så han har fattat detta. Men är det fel? Ska dom helt enkelt få vara så mycket häst i hagen? Ska man akta sig för att gå i hagen?
Nej, det är inte acceptabelt! Människan är ledare över hästarna. Uppgöranden om rangordning, bus eller annat får de pyssla med när människor inte är i hagen. När du (eller någon annan är där) ska man inte tolerera att hästarna far runt och sparkar så att det blir farligt. Så; utrusta dig med en lång pinne (alternativt långpisk) och se till att tydligt markera att du inte tolererar bus runtomkring dig när du är i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar