Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

makarontanten

Trådstartare
Hur go som helst, lydig, lyhörd och går jättefint i koppel. Går att ha lös i skogen/andra ställen ( hon går inte mer än max 10 m bort från mig). 9 månaders schnauzertik. MEN...

Första raderna låter ju underbara och så underbar är hon så länge det inte finns hare, katt och andra hundar i närheten. Andra hundar ska hon fram till och leka ( mitt fel, då jag låtit henne leka med mycket hundar under hela valptiden och det kryllar av hundar där jag bor).

Problemet blir när hon ser en hare eller katt. Kopplad och hon blockerar sig helt. Ställer sig på bakbenen och verkligen drar framåt för att jaga. Jag har prövat att bara stanna, locka på henne med godis, inbjuda till lek, avleda. Jag har även prövat att "fya", säga nej i både lite argare ton, samt i lugnt tempo som att "det där är väl inget att bry sig om". Hon blir rabiat, går inte få henne att fokusera på mig eller något annat. Hon KAN ibland lyssna lite genom att komma och ta en godisbit, komma på inkallning, men så fort vi går vidare åt det hållet så slänger hon sig i kopplet och letar efter katten/haren igen. Hur kan jag bryta henne, hur tränar jag på detta?
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Ställa sig framför och helt enkelt blockera sikteb dör hunden tycker jag brukar fumka för att då bort blockeringen. Och sen (eller helst innan hon låser sig, såklart) avleda med godis/lek/massa beröm och gå åt andra hållet.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag hade fysiskt sett till att blockera så att hon inte ser det som hon vill agera mot, tex tagit en hand i halsbandet och en hand bak och vänt henne bort från det hon fokuserar på, gärna försökt se till att jag själv med kroppen också hamnar i vägen för henne så att hon inte kan se det som gör henne blockerad.
Och det gör ingen nytta att försöka skälla eller liknande medans du gör detta utan jag hade bara varit tyst, alt gett ett kommando så att hon får något annat att fokusera på men det först efter jag vänt bort henne.

/Camilla
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag brukar vara ganska så neutral i såna lägen. Låtsas sm det där är väl inget märkvärdigt.
Kan säga *äh, skit i det där* och bara gå. Men går aldrig då åt det hållet som det dras åt, utan kan vända, svänga av och bara låtsas som inget.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Håller med Grana, bara gå därifrån. Det är ändå "ingen hemma" som kan ta varken instruktioner eller korrigeringar.
Jag vill att hunden ska känna att "här ska vi inte hänga", så den är en bestämd vändning, åt andra hållet. Sen mascherar jag på tills hunden släpper katten eller vad det nu är och då belönar jag.

Sen är det bara ut och läsa hund, lär dig känna igen signalerna innan hunden blockerar sig, det är då och endast då, du kan göra nåt.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Ställa sig framför och helt enkelt blockera sikteb dör hunden tycker jag brukar fumka för att då bort blockeringen. Och sen (eller helst innan hon låser sig, såklart) avleda med godis/lek/massa beröm och gå åt andra hållet.

Oftast ser man ju inte haren eller katten förrän det är försent.Jag har testat att skymma sikten och gå åt ett annat håll, men hon ställer sig på bakbenen och bara drar för att komma fram. Hon kan vara sådan långt efter att både katten eller haren försvunnit ur sikte.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag hade fysiskt sett till att blockera så att hon inte ser det som hon vill agera mot, tex tagit en hand i halsbandet och en hand bak och vänt henne bort från det hon fokuserar på, gärna försökt se till att jag själv med kroppen också hamnar i vägen för henne så att hon inte kan se det som gör henne blockerad.
Och det gör ingen nytta att försöka skälla eller liknande medans du gör detta utan jag hade bara varit tyst, alt gett ett kommando så att hon får något annat att fokusera på men det först efter jag vänt bort henne.

/Camilla

Fast det funkar inte. Även om hon inte ser haren och den skuttar iväg, så minns hon den. Så fort vi ska gå vidare så ska hon söka upp den med både nos och blick. Har testat att stanna och vänta ut henne tills hon kommer till mig, men så fort vi börjar gå igen, så ska hon leta och dra igen, det spelar ingen roll hur många gånger jag stannar.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag brukar vara ganska så neutral i såna lägen. Låtsas sm det där är väl inget märkvärdigt.
Kan säga *äh, skit i det där* och bara gå. Men går aldrig då åt det hållet som det dras åt, utan kan vända, svänga av och bara låtsas som inget.

Fast om jag bara är lugn och går vidare, så blir hon ju helt rabiat och drar som en tok. Byter vi riktning går hon baklänges eller på sidan och jag får dra med henne.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Håller med Grana, bara gå därifrån. Det är ändå "ingen hemma" som kan ta varken instruktioner eller korrigeringar.
Jag vill att hunden ska känna att "här ska vi inte hänga", så den är en bestämd vändning, åt andra hållet. Sen mascherar jag på tills hunden släpper katten eller vad det nu är och då belönar jag.

Sen är det bara ut och läsa hund, lär dig känna igen signalerna innan hunden blockerar sig, det är då och endast då, du kan göra nåt.

Ett exempel var i helgen, då jag var och hälsade på pappa som har katt. Katten var inne ( vi ute) när vi kom, då var hunden hur lugn och fin som helst, men sen skulle katten gå ut, fick syn på hunden och smet in i buskarna och försvann. Min hund drog i kopplet i ca 30 minuter efter det att katten försvunnit och inte syntes till. Under de ca 30 minutrarna kan jag ropa på henne, hon kommer fram 2 sekunder för att sen dra igen åt det hållet katten försvann.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Fast om jag bara är lugn och går vidare, så blir hon ju helt rabiat och drar som en tok. Byter vi riktning går hon baklänges eller på sidan och jag får dra med henne.

Ja, då får du fortsätta dra med henne... Bara gå...
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Menar du att hon så småningom kommer lugna sig då och kunna gå bättre vid dessa katt och harmöten, eller får jag leva med beteendet ?

Haha, det kommer aaaaldrig att gå över.:D

Alltså alla hundar blir vuxna, nån gång...även schnauzrar...tror jag..

Hon kommer ablsout att lugna ner sig, antagligen är allt som rör sig superduperroligt just nu. Har du möjlighet så låt henne jaga saker, som du bestämmer att man får jaga. Det dämpar. Sen handlar det mycket om att stå ut.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

På mina schnauzrar i olika storlek har potten trillat ned när de är runt 4år...
Min kille var tokig i allt å sen var det som att vända på en hand...
Nu kan katterna komma fram å nosa på honom och han rör inte en fena.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Haha, det kommer aaaaldrig att gå över.:D

Alltså alla hundar blir vuxna, nån gång...även schnauzrar...tror jag..

Hon kommer ablsout att lugna ner sig, antagligen är allt som rör sig superduperroligt just nu. Har du möjlighet så låt henne jaga saker, som du bestämmer att man får jaga. Det dämpar. Sen handlar det mycket om att stå ut.

Hahaha, ja även en schnauzer kanske blir vuxen, vad vet jag:p..
Du ser ju inlägget ovan, vid 4 års ålder kanske. Jahopp, bara att ta det lugnt och vänta då;)

Kastar ju lite boll och pinnar som hon får jaga. Ska försöka leta rätt på en lång gren som jag kan binda någon kul leksak i änden på.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

På mina schnauzrar i olika storlek har potten trillat ned när de är runt 4år...
Min kille var tokig i allt å sen var det som att vända på en hand...
Nu kan katterna komma fram å nosa på honom och han rör inte en fena.

Hon är ju nästan alltid med mig vart jag än är, så det hade ju underlättat jättemycket vid besök hos kattfolk om hon inte hade blivit helt galen och man får sitta och krampa med kopplet i ena handen medan man försöker dricka kaffe/äta med den andre:o.. Nåja, 4 år var det ja....;)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Kastar ju lite boll och pinnar som hon får jaga. Ska försöka leta rätt på en lång gren som jag kan binda någon kul leksak i änden på.

Fast lite mera kan du nog engagera dig. ;)
Blodspår är ju det absolut bästa i min mening, men vissa vill ju inte köra blod om hunden ska tävla i personspår senare. Sen, skinn/pälsbit och ett fiskespö, helst då med lite hjälp från någon, så du får nåt som påminner om lilla bytet i MH:et.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Din vovve låter preeeeeecis som min (dock är min fyra så att hon skulle lugna sig någonsin har jag gett upp)
Det jag tycker hjälper är om jag bara fortsätter gå, min plan var ju att "fortsätta gå på denna vägen för att svänga in där borta" och jag bryter inte min plan/runda för att hon får syn på en kanin och blir knäpp. Hon kan gnälla och dra, ställa sig på bakbenen och snurra, men fortsätter jag gå (nu jämfört jag med att säga till/stanna/blockera hennes synfält mm) Så släpper hon det ganska snabbt. 4-5 sekunder sen går hon bredvid mig igen men kollar bak några gånger (då tillrättavisas hon med ett "tsssss" ljud)

När jag bara ignorerar katten/kaninen och går vidare så släpper hon det mycket fortare. Annars kan hon komma ihåg det många rundor efter.:meh:
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Läste du ens hela inlägget? En hund som blir så blockerad reagerar inte på tilltal eller alltid ens godis.

kl

Jag tänkte börja gråta då min boxer var runt året och någon tröstade med att hon kanske lugnar sig lite i fyraårsåldern. Det kändes väldigt långt borta.

Fast plötsligt bara fattade hon. Hon är fortfarande väldigt intresserad, men håller sig i skinnet och kan avledas med lite olika kommandon.

Tills dess tror jag också att det bara är att lugnt gå i annan rikting och sedan berömma då hunden tar ögonkontakt. Tittar hon bakåt igen så räcker det med att säga som Grana: "äsch, kom nu"
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Hon är ju nästan alltid med mig vart jag än är, så det hade ju underlättat jättemycket vid besök hos kattfolk om hon inte hade blivit helt galen och man får sitta och krampa med kopplet i ena handen medan man försöker dricka kaffe/äta med den andre:o.. Nåja, 4 år var det ja....;)

Hehe jo men det är härligt med de där åren i början ;)

Jag hade förträngt dem..
Tills nu när jag köpt mig ett till litet frö och då kom minnena fort tillbaka..

Men vi har nog trevliga hundar snart ! :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 190
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 011
Senast: soom
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp