Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jaha, men du talade inte om någon metod, utan skrev att man skulle säga till hunden.

Nja. första frågan var egentligen vad som hände om man sa till hunden. För att få en böttre bild av händelseförloppet helt enkelt.
Men ursäkta mig så heeeeemskt mycket om du stör dig på mina formuleringar ;)

Det känns väldigt onödigt att ta fokus från TS och tråden så jag sätter iaf punkt här.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag håller med dig, och en sådan blockering växer inte bort. Jag hade korrigerat beteendet.

Fast korrigering för mig är tajming och åter tajming. Står hunden på bakbenen och har 100% fokus på allt annat än matte så skulle jag vilja säga att du är för sent ute.
Ska du korrigera ett sånt beteende får du läsa hund och hugga den i princip i tanken. En blockerad hund skulle jag vilja säga har ingen inlärningsförmåga just där och då.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Fast korrigering för mig är tajming och åter tajming. Står hunden på bakbenen och har 100% fokus på allt annat än matte så skulle jag vilja säga att du är för sent ute.
Ska du korrigera ett sånt beteende får du läsa hund och hugga den i princip i tanken. En blockerad hund skulle jag vilja säga har ingen inlärningsförmåga just där och då.

Jag kan hålla med i att det är svårt att hitta någon fokus när hunden redan är på bettet så att säga. Det svåra är ju att i nästan 100% av fallen kommer den där lilla haren eller katten precis framför näsan på både mig och hunden. Vi ser den samtidigt och då är det ju bara en sekund kvar innan hunden står på bakbenen i kopplet, och jag står hjälplöst bakom och inte hunnit reagera något vidare alls mer än hålla kopplet kvar i handen. Tack och lov händer det ju inte så ofta ( kanske någon gång i veckan), men det är ändå härligt att få lite tips på hur man kan träna situationen. För när det händer så hinner man ju inte tänka på hur man ska reagera.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Nu har jag inte läst alla svar, men har du testat med översvallande beröm? Så fort hon registrerar att något intressant dyker upp blir du lika glad som om du vunnit en storvinst och är superrolig och ger en massa godis/leksak och beröm. Hade själv en hund som blev helt blockerad vid hundmöten och första gången jag testade detta blev han så förvånad att han helt glömde bort den andra hunden och efter några dagar var det bara att säga "bra" eller "godis" så var det full fokus på mig. Innan hade jag provat att säga till på skarpen och att ignorera. Att bli arg triggad honom ännu mer, så det var ingen ide alls. Detta gav omedelbart resultat. poängen är inte att belöna beteendet, utan poängen är att hunden i förlängningen ska söka kontakt med dig vid möten med katt eller hare, för det lönar sig mer än att streta i kopplet.

Detta har jag testat ( översvallande beröm) vid hundmöten, ibland funkar det riktigt bra, ibland inte. Oftast handlar det om hur den andre hunden vi möter beter sig. Är den lugn, fin och bara går vidare, så är inte min heller jobbig. Är den andre hunden likadan som min ( försöker komma fram, drar i kopplet och tittar), så blir även min likadan. När hon sköter sig så funkar beröm jättebra, men annars blir det samma låsning som med hare och katt.

Kan dock vara värt att pröva även vid hare och katt:)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Då skulle jag träna på samma sätt som jag tränar skvaller.

Gå ut med hunden och reagera själv på allt som hunden reagerar på. I skvallerträningen så lär du ju hunden att "de du ser - genererar belöning hos matte"
Alt. "det du ser - ger du f*n i", vi börjar med soptunnor och har harar som slutmål, prinicpen är densamma.

För alternavit "A" klickar man in hunden först.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Fast korrigering för mig är tajming och åter tajming. Står hunden på bakbenen och har 100% fokus på allt annat än matte så skulle jag vilja säga att du är för sent ute.
Ska du korrigera ett sånt beteende får du läsa hund och hugga den i princip i tanken. En blockerad hund skulle jag vilja säga har ingen inlärningsförmåga just där och då.

Jag håller inte med i detta fallet, för hunden befäster sitt beteende hela tiden medan den står och blockar. Det bästa är naturligtvis att snappa upp beteendet innan, men en hare kan dyka upp på en sekund och att ge hunden en rejäl dusch i ansiktet när den står och blockar och hänger i kopplet för att sedan påkalla uppmärksamhet anser jag är en väldigt effektiv metod för att bryta och därefter få kontakt igen.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Men vad gör du då om hunden inte reagerar på en bliw-tvål-dush mellan ögonen?
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag är inte så pricksäker att jag kan rikta en stråle perfekt mellan en hunds ögon, det brukar komma vatten i ögonen också och jag har hittills inte träffat en hund som inte "kommer av" sig av det. Man får nog dock använda sportflaska i början så att duschen verkligen blir rejäl. En skvätt hjälper nog föga i ett sådant läge. Man måst eju även ha i beaktande att man utöver ett sådant brytande bör skvallerträna eller liknande. Gillar hunden vilt kan man ju köpa sig en bit riktigt skinn?

Står hunden som en staty trots det vet jag nog inte vad jag hade gjort. Ser ingen anledning att dänga på hunden.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag hade hellre sett att man tränar runt beteendet. Alltså att man inte fokuserar på att få hunden att sluta blockera sig, utan att istället träna så att inkallning funkar, att hunden lär sig att föraren är intressant, att skvallra (som du redan skrev) och att gå fot, ta ögonkontakt, vänta på kommando o.s.v.

Sen ger man hunden en chans att lära sig också, och kanske tränar mer på viltfritt område (störningsfritt alltså) innan man provar sig på mindre störningar.

Lite som att lära ett barn simma. Inte fan slänger man i ungen på tio meters djup och skriker "simma!" och väntar sig att barnet nog lär sig med hot, lock eller pock.

Man kanske först tar en mindre bassäng där barnet faktiskt har en chans.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag tycker också att man ska träna runt problemet i första hand, har man en hund som låser på ett beteende är det dock trots detta svårt att bryta. Den har redan "vunnit" på att utföra det vi anser vara felaktigt och således hjälper det inte alltid att bara träna runt. Risken att vilt dyker upp framför näsan finns fortfarande och sannolikheten att en hund som ser viltet som något ultimat "vänder upp" till föraren är ganska liten om hunden -verkligen- är en jaktgalning. Dessutom anser jag att ett sådant beteende ska lösas snabbast möjligt.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

*KL*

Håller med de som skriver ang vatten/korrigering.

Ngn annan skrev att det handlar om tajming, ja för all del. Men släpp kopplet då, låt hunden ta upp jakten och du likaså - efter din hund. Gör det till hundens värsta skräckupplevelse någonsin. Kan garantera att hunden är viltren efter att den fått sig en tankeställare om vad som är mest värt - jakten eller att bli jagad av en förbannad matte och få sig en avhyvling.:devil:


(Oh noo, nu kommer buke-klickermaffian att dö)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Ja eller så lär du hunden att dra fort som fan för att annars blir du arg + att du sabbar relationen med din hund för lång tid framöver. Way to go. Eller inte.

Jag är inte den som drar mig för att korrigera i vissa lägen, men när det gäller vilt så är det så himla viktigt att resultatet blir 300 % stensäkert. Annars kan du ALDRIG ha din hund lös, aldrig någonsin. Så jag tränar skvaller parallellt med stoppsignal och inkallning. Alla tre med en riktigt häftig dunderbelöning, helst en som triggar jaktbeteendet. Träningen är ganska jobbig för dig som förare medan den pågår eftersom den kräver ständig mental närvaro och uppmärksamhet på hunden men resultatet är LÄTT värt det!

Efter att ha misslyckats med den bestraffningsträningen som folk här gärna vill använda sig av var jag tvungen att tänka om på gamla vovven och fick med belöningar bort jakten så han blev helt viltren. Innan jag började belöna viltet så hängde det mycket på om jag eller hunden fick se viltet först + att jag hela tiden fick ha en tumme i ögat på hunden och det kändes både osäkert och otrevligt. Och jobbigt att aldrig kunna slappna av utan man behövde hela tiden scanna av omgivningen för att upptäcka eventuellt vilt. Nya hunden är tränad såhär från början och aldrig att han skulle sticka. Han är testad i skarpt läge ett flertal gånger. Visst det är en kelpie, och visst de är lättare än de flesta andra raser, men detta funkade som sagt på betongskallehunden som var feltränad från början också.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Ja eller så lär du hunden att dra fort som fan för att annars blir du arg + att du sabbar relationen med din hund för lång tid framöver. Way to go. Eller inte.
Om man har en riktigt vek och alldeles för mjuk liten sak så kan det nog kanske bli så ja.

Jag är inte den som drar mig för att korrigera i vissa lägen, men när det gäller vilt så är det så himla viktigt att resultatet blir 300 % stensäkert. Annars kan du ALDRIG ha din hund lös, aldrig någonsin.
Jag fick en 500% stensäkert ;) viltren hund efter en jaktincident med ovanstående lösning, inte nog med det så "åt" han gärna andra hundar i övrigt. Han gick lös (inte ens ett halsband på) 98% av tiden vi vistades ute. Absolut inget fel på varken relation eller lydnaden i övrigt.

Så känner inte att ditt "dra-alla-över-en-kam"-resonemang känns så bra.
Ibland krävs det drastiska åtgärder och eftersom min var ett betonghuvud och Schnauzer är överlag kända för sina betongskallar (dvs risk för att ens hund kommer vara allvarligt skärrad för livet och pissa på sig av rädsla så fort du ska rätta till ett hårstrå i ansiktet är ganska så minimal känner jag) så kan det mkt väl vara värt att prova.

Fattar faktiskt inte varför folk är så anti att ge hunden negativa minnesbilder kring vissa saker.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Fattar faktiskt inte varför folk är så anti att ge hunden negativa minnesbilder kring vissa saker.

Kanske för att man kan lösa problemet utan? Om ditt lilla barn bråkar slutar det säkert också ifall du hotar, skrämmer eller använder våld. Ja, eller sprutar vatten mellan ögonen.

Man kan också ha tålamod och lösa problemet på ett trevligt sätt. Som cillamuffins skrev:
riktigt häftig dunderbelöning
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Labben var allt annat än vek och mjuk. Jag träffar mååånga hundar varje vecka och har aldrig träffat en hårdare hund. Han lärde sig att kalkylera avståndet mellan mig och viltet, om han var nära mig stannade han. Om han var långt ifrån stack han. Himlen ramlade ner över honom varje gång, men det "tog" inte. Köttbullarna funkade helt enkelt bättre.

Min nya hund har aldrig stuckit. Så den tävlingen vinner du inte ;).

Jag är inte anti att ge hunden negativa minnesbilder över vissa saker, men efter erfarenheten ovan så anser jag att bestraffningsmetoden är alldeles för osäker. Jag vill ha ett resultat som fungerar i alla lägen, oavsett hur långt borta hunden är. Dessutom är det så att relationen får sig en törn varje gång du går in och bestraffar. Hur stor törnen blir beror såklart på hur bra relationen är från början, på hur hård bestraffningen är och på hur känslig hunden är. Men inte en chans att hunden är precis lika trygg med dig efter en rejäl bestraffning som den var före. Jag försöker därför att minimera antalet gånger jag skrämmer och hotar min hund till de tillfällen jag inte har något annat val. I fallet med viltet finns det massor med andra val.

Jag vete tusan om jag är ensam om att dra alla över en kam faktiskt. Buke-klickermaffian, var det så det hette?
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag vete tusan om jag är ensam om att dra alla över en kam faktiskt. Buke-klickermaffian, var det så det hette?

Jag tycker att det är ett personligt val man får göra om man vill använda positivt straff eller ej. Jag skulle säga att båda metoderna vi pratat om här funkar (rätt utförda) på de flesta hundar. Sen finns det viltdårar som man kanske aldrig kan ha lösa hur som helst.

Det är väldigt tråkigt att behöva läsa uttryck som "klickermaffia", det tar ner diskussionen på en väldigt låg nivå. Det är också tråkigt att läsa en del tror att folk som kan ta till vatten på sin hund säkert skulle misshandla småbarn också. Man skulle önska en lite mer mogen diskussion från båda håll...
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Det är också tråkigt att läsa en del tror att folk som kan ta till vatten på sin hund säkert skulle misshandla småbarn också.

Diskussionen blir dock inte bättre av att slänga in halmdockor, för det var ju inte vad em-pirre skrev.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Visst är det så, TS väljer själv vad hon vill göra. Jag skriver om min erfarenheter efter att ha provat mig fram, och argumenterar för den metod jag tror bäst på. Bestraffningsmetoden har sina fördelar (snabbt resultat), men den har sannerligen också sina nackdelar. Jag tycker det är viktigt att man inte sopar dessa nackdelar under mattan utan informerar. Hur ska TS annars kunna göra ett aktivt val?

Jag tror att argumenten är slut när man försöker trycka ner sin diskussionsmotståndare. Varesig det handlar om att anklaga den andre för att tillhöra maffian, säga att denne har en sällsynt kass hund mentalt, eller likna hunduppfostran vid barnmisshandel. Men det får den som har skrivit stå för ;). Jag vill inte klumpas ihop med någon av dem.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag tycker att det är ett personligt val man får göra om man vill använda positivt straff eller ej. Jag skulle säga att båda metoderna vi pratat om här funkar (rätt utförda) på de flesta hundar. Sen finns det viltdårar som man kanske aldrig kan ha lösa hur som helst.

Det är väldigt tråkigt att behöva läsa uttryck som "klickermaffia", det tar ner diskussionen på en väldigt låg nivå. Det är också tråkigt att läsa en del tror att folk som kan ta till vatten på sin hund säkert skulle misshandla småbarn också. Man skulle önska en lite mer mogen diskussion från båda håll...

Instämmer helt!
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

kl

Metoder finns det gott om tydligen, och jag tackar för alla tips jag fått i tråden. Hunden är ju fortfarande ung, så vi har tid att träna, men känns bra att börja redan nu.

Jag känner till ett ställe där det nästan alltid finns harar. Hararna brukar vara på ett inhägnat område ( man ser nästan 2-6 varje gång nu i parningstider) och "gå"-stigen på andra sidan stängslet. Kanske kan man arrangera lite fler möten med dessa, och kunna träna lite oftare än vad slumpen ger på andra ställen.:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 190
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 011
Senast: soom
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp