Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Fattar faktiskt inte varför folk är så anti att ge hunden negativa minnesbilder kring vissa saker.

För att jag inte vågar riskera relationen, plus att det är mycket trevligare att jobba mot samarbete istället för att hunden, i vissa situationer, ska undvika mig. Då har jag en hund med betong-skalle, tycker han att jag beter mig illa så kan han mycket väl avvika från min sida.

För stor risk helt enkelt.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Kanske för att man kan lösa problemet utan? Om ditt lilla barn bråkar slutar det säkert också ifall du hotar, skrämmer eller använder våld. Ja, eller sprutar vatten mellan ögonen.

Man kan också ha tålamod och lösa problemet på ett trevligt sätt. Som cillamuffins skrev:

Det är vatten. Det gör inte ont, hunden blir inte rädd (om den inte är ett mentalt vrak). Det enda som händer är att den kommer av sig. Har man en stark hund kan detta också vara ett ypperligt sätt att återfå kontrollen för de hundar som drar mot viltet dessutom.

Det är en sak om man inte vill använda sig av överaskande moment, men att lägga vatten i samma mening som "hot, skrämsel och våld" är bara för mycket.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Labben var allt annat än vek och mjuk. Jag träffar mååånga hundar varje vecka och har aldrig träffat en hårdare hund. Han lärde sig att kalkylera avståndet mellan mig och viltet, om han var nära mig stannade han. Om han var långt ifrån stack han. Himlen ramlade ner över honom varje gång, men det "tog" inte. Köttbullarna funkade helt enkelt bättre.

Och om jag inte har helt fel hade Loke dessutom en helt enorm drift på mat? Bara det gör att du har ett otroligt bra verktyg för att jobba bort träning med obehag.

Jag tränade Grima som Nikkis för att göra henne viltren, det medger jag. Jag anser dock inte att det var "rätt" och jag hade helst sluppit (vilket jag förmodligen hade kunnat om jag hade vetat bättre då eftersom att min hund har en galen drift på boll). Jag tror dock inte att man förstör relationen på en "normal" och balanserad hund, men ja. Jag anser att konflikter ska undvikas i största mån naturligtvis.

Problem dyker upp när man har en hund som inte är särskilt belöningsintresserad. Inte tillräckligt social, inte tillräckligt matglad, inte tillräckligt glad i leksaker..men däremot MYCKET glad i jakt.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Labben var allt annat än vek och mjuk. Jag träffar mååånga hundar varje vecka och har aldrig träffat en hårdare hund. Han lärde sig att kalkylera avståndet mellan mig och viltet, om han var nära mig stannade han. Om han var långt ifrån stack han. Himlen ramlade ner över honom varje gång, men det "tog" inte. Köttbullarna funkade helt enkelt bättre.
Precis som jag såg MrsScabtree skriva så var han ju galnare än galnast efter mat, jag minns minsann allt dina trådar där han gjorde allt för att bryta sig in/ta sig igenom/osv. Så ja, då funkar köttbullarna alldeles utmärkt.

Min nya hund har aldrig stuckit. Så den tävlingen vinner du inte ;).
Visste inte ens att vi hade en tävling?

Jag är inte anti att ge hunden negativa minnesbilder över vissa saker, men efter erfarenheten ovan så anser jag att bestraffningsmetoden är alldeles för osäker. Jag vill ha ett resultat som fungerar i alla lägen, oavsett hur långt borta hunden är. Dessutom är det så att relationen får sig en törn varje gång du går in och bestraffar. Hur stor törnen blir beror såklart på hur bra relationen är från början, på hur hård bestraffningen är och på hur känslig hunden är. Men inte en chans att hunden är precis lika trygg med dig efter en rejäl bestraffning som den var före. Jag försöker därför att minimera antalet gånger jag skrämmer och hotar min hund till de tillfällen jag inte har något annat val. I fallet med viltet finns det massor med andra val.
Fast när har jag sagt att man flera gånger ska gå in och korrigera?
Syftet med en korrigering är att det endast bör räcka med att gå in med en sån en gång och "aldrig mer".
Förstöra relationen, herregud det är simpla hundar vi har att göra med. Om relationen får sig ett törn så är det inte svårare än så att bygga upp den igen.

Jag vete tusan om jag är ensam om att dra alla över en kam faktiskt. Buke-klickermaffian, var det så det hette?
Japp, exakt så.


Herregud, det är liksom VATTEN, pinsamt över hur många oj:ar sig över det.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag tror att argumenten är slut när man försöker trycka ner sin diskussionsmotståndare. Varesig det handlar om att anklaga den andre för att tillhöra maffian, säga att denne har en sällsynt kass hund mentalt, eller likna hunduppfostran vid barnmisshandel. Men det får den som har skrivit stå för ;). Jag vill inte klumpas ihop med någon av dem.

Eller för att man helt enkelt sitter och skrattar/skakar på huvudet över det man läser här inne? Att man ser att allt är precis som vanligt och ingenting har förändrats under alla åren.
Att folk (inte just du) börjar böla över att spruta lite vatten på sin hund för att bryta ett oönskat beteende och då jämföra det med barnmisshandel... ÄKTA Bukefalos i ett ruttet nötskal.

Jag tyckte det var hysteriskt kul att komma med mitt exempel just pga det faktumet att man redan vet med sig hur folk kommer reagera och hur diskussionen kommer te sig, när det redan är så fruktansvärt med vattensprut på hunden. :)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Visst är det så, TS väljer själv vad hon vill göra. Jag skriver om min erfarenheter efter att ha provat mig fram, och argumenterar för den metod jag tror bäst på. Bestraffningsmetoden har sina fördelar (snabbt resultat), men den har sannerligen också sina nackdelar. Jag tycker det är viktigt att man inte sopar dessa nackdelar under mattan utan informerar. Hur ska TS annars kunna göra ett aktivt val?

Ja absolut. Jag menar inte att man ska undvika diskussion och låta alla välja själva! Det är superbra med en diskussion där man presenterar sakliga argument och undviker glåpord och konstiga jämförelser.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Att folk (inte just du) börjar böla över att spruta lite vatten på sin hund för att bryta ett oönskat beteende och då jämföra det med barnmisshandel... ÄKTA Bukefalos i ett ruttet nötskal.

Jag tyckte det var hysteriskt kul att komma med mitt exempel just pga det faktumet att man redan vet med sig hur folk kommer reagera och hur diskussionen kommer te sig, när det redan är så fruktansvärt med vattensprut på hunden. :)

Förlåt, men jag kan faktiskt inte se att någon har "bölat" på det sätt du beskriver det. Ingen har heller gjort någon jämförelse med barnmisshandel. Det var ju em-pirres sätt att säga att en rejäl fysisk korrigering eller ett vattensprut mellan ögonen säkert fungerar, men att det finns andra sätt - som hon föredrar. Jag tycker att du överdriver. Jag tror att dina förväntningar om attityden till sådana metoder har grumlat din läsförståelse en smula.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

precis som jag såg mrsscabtree skriva så var han ju galnare än galnast efter mat, jag minns minsann allt dina trådar där han gjorde allt för att bryta sig in/ta sig igenom/osv. Så ja, då funkar köttbullarna alldeles utmärkt.

jag föredrar faktiskt jaktkamplekar som belöning för att de ska få utlopp för sin jaktlust men på annat sätt. Hunden var väldigt matglad ja, men han hade också en bra portion med jaktlust. Kelpien är inte förtjust i godis, han gillar kamp. Men de flesta schäfrar jag träffat har minst lika stor kamplust som han har

visste inte ens att vi hade en tävling?
det blev lite fånigt med procenten bara...

fast när har jag sagt att man flera gånger ska gå in och korrigera?
Syftet med en korrigering är att det endast bör räcka med att gå in med en sån en gång och "aldrig mer".
Förstöra relationen, herregud det är simpla hundar vi har att göra med. Om relationen får sig ett törn så är det inte svårare än så att bygga upp den igen.

ja, man sabbar relationen, och då får man lägga tid på att bygga upp den igen. Det är simpla hundar, men tryggheten i relationen är a och o för att samarbetet ska fungera. Du kan ju inte precis säga "förlåt, vi kan väl vara kompisar igen" till hunden.

Jag är också lite osäker på vad du menar med en hård hund nu, för på en hård hund behöver du ta i för kung och fosterland om du ska skapa en negativ minnesbild med en enda obehaglig upplevelse...



herregud, det är liksom vatten, pinsamt över hur många oj:ar sig över det.

öh, ursäkta? Var det vatten nu? Jag tyckte mig bestämt läsa att;

"gör det till hundens värsta skräckupplevelse någonsin."

inte ens min superveka (?) hund hade tyckt att lite vatten var hans värsta skräckupplevelse någonsin...

(12345678910)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Ja, på hundar som inte tar några belöningar alls så blir det ju i princip omöjligt att använda sig av belöningsbaserad träning. Jag har dock inte läst någonstans att TS hund skulle vara en sådan?
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Nej jag fick ingen uppfattning alls om hur TS hund var, mer än att hunden inte tar godis eller leksak eller liknande när den väl har fått syn på viltet (varför jag anser att det kan vara värt att försöka bryta beteendet, jag anser inte att man ska låta en hund stå och blocka).
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Ja, på hundar som inte tar några belöningar alls så blir det ju i princip omöjligt att använda sig av belöningsbaserad träning. Jag har dock inte läst någonstans att TS hund skulle vara en sådan?

Hon tycker om både kamp med leksak, kast med boll och godis som belöning, men jag vet inte om det räcker för att bryta henne vid dessa tillfällen? Hur gör ni här inne vid sådana här beteenden? Jag tänker att man ska ha det där jättesmarriga med sig ( köttbullar, ost, falukorv eller vad det nu kan va er hund gillar bäst) just vi träning i skarpt läge? Till vardags kanske man inte alltid belönar med det bästa de vet hela tiden, utan just vid nya moment. Själv kör jag en hel del med leversnittar, omtyckt, men inte det bästa hon vet till vardags.

Just med vilt och katter så vet man ju inte när de dyker upp. Boll är ju uteslutet vid tillfället, det skulle aldrig gå att släppa henne vid dessa tillfällen för att hämta den. Tar ni med er bästa belöningen varje promenad för att kunna ha det tillgängligt när det väl blir skarpt läge?
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Hon tycker om både kamp med leksak, kast med boll och godis som belöning, men jag vet inte om det räcker för att bryta henne vid dessa tillfällen? Hur gör ni här inne vid sådana här beteenden? Jag tänker att man ska ha det där jättesmarriga med sig ( köttbullar, ost, falukorv eller vad det nu kan va er hund gillar bäst) just vi träning i skarpt läge? Till vardags kanske man inte alltid belönar med det bästa de vet hela tiden, utan just vid nya moment. Själv kör jag en hel del med leversnittar, omtyckt, men inte det bästa hon vet till vardags.

Just med vilt och katter så vet man ju inte när de dyker upp. Boll är ju uteslutet vid tillfället, det skulle aldrig gå att släppa henne vid dessa tillfällen för att hämta den. Tar ni med er bästa belöningen varje promenad för att kunna ha det tillgängligt när det väl blir skarpt läge?

Ja, alltid. Vill hon inte kampa med boll/leksak?
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Hur gör ni här inne vid sådana här beteenden? Jag tänker att man ska ha det där jättesmarriga med sig ( köttbullar, ost, falukorv eller vad det nu kan va er hund gillar bäst) just vi träning i skarpt läge?

Träna i skarpt läge (om man ska använda sig av s.k. mjuka metoder) kräver ju att man har tränat i oskarpt läge först. Jag fick tipset om att skvallerträna med mina jaktgalningar men det är ju något man gör på sikt. Så tillsvidare tar jag bara hundarna och går åt andra hållet om vi hamnar i skarpt läge. Fördelen med mina är tack och liv att de släpper tanken på jakt rätt kvickt efter att viltet har kommit utom synhåll. Då får jag kontakt och kan göra något (ta fram leksak eller godis) för att avleda dem från att börja spana efter ytterligare vilt.

Just nu finns alltså inga alternativ annat än att bara hålla, samt skvallerträna och hoppas att det kan fungera i framtiden. De blir så fixerade när de ser flyende djur att de varken känner eller hör någonting. Att coursing- och kapplöpningshundar kan fortsätta springa flera hundra meter med brutet ben utan att säga ett knyst säger nog det mesta. Jag har i ljuset av det svårt att se hur de ens skulle märka av någon form av fysisk korrigering i skarpt läge, så det känns helt meningslöst. Att släppa hunden och jaga efter känns inte heller som ett alternativ. Inte ens Usain Bolt skulle lyckas med ett sådant företag. ;)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Eller för att man helt enkelt sitter och skrattar/skakar på huvudet över det man läser här inne? Att man ser att allt är precis som vanligt och ingenting har förändrats under alla åren.
Att folk (inte just du) börjar böla över att spruta lite vatten på sin hund för att bryta ett oönskat beteende och då jämföra det med barnmisshandel... ÄKTA Bukefalos i ett ruttet nötskal.

Jag tyckte det var hysteriskt kul att komma med mitt exempel just pga det faktumet att man redan vet med sig hur folk kommer reagera och hur diskussionen kommer te sig, när det redan är så fruktansvärt med vattensprut på hunden. :)

Jaha. Jag tycker att jag diskuterat rätt sakligt. Jag har inte använt ord som du nyss gjorde för att förlöjliga skribenter med annan åsikt än du.

Och jag har inte sagt att det är samma sak som barnmisshandel. Philo fattade ju exakt vad jag menar, så jag förstår inte varför du ska vrida och vända på min text och göra spydiga kommentarer. Och så talar du om buke i ruttet nötskal...

Och jag kan garantera att ingen här tror att hunden smälter om den utsätts för vatten. Ingen alls. Däremot vill flera av oss undvika olika former av hot, skrämsel och bestraffningar då det finns betydligt trevligare sätt att arbeta på.

Flera av oss har också tränat med "hårdare" metoder tidigare, men märkt att det blir så mycket roligare för hund och förare ifall man orkar vara positiv och jobba runt såna här problem istället för att skrämmas.

Som Blandis skrev vill jag också hellre ha en trevlig och trygg relation till min hund, där jag slipper ta till hårdhandskarna. Eftersom det funkar på så gott som alla hundar tänker jag ju mera "varför inte".
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Och jag kan garantera att ingen här tror att hunden smälter om den utsätts för vatten. Ingen alls. Däremot vill flera av oss undvika olika former av hot, skrämsel och bestraffningar då det finns betydligt trevligare sätt att arbeta på.
.

Fast om hunden reagerar på vattensprut från en flaska med att känna sig rädd eller hotad eller bestraffad anser jag att den har "smält", at den rentav är ett mentalt vrak. Det är ett överaskningsmoment, jag är intresserad av att veta varför du likställer vatten med ovan nämnda?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

kl

Det talas om att springa ikapp hunden som jagar och göra det till en hemsk upplevelse så att hunden aldrig mer gör om det. Vad exakt ska man göra? Jag har mjuka och hyfsat förarveka golden och inte en chans att jag skulle kunna korrigera dem för något de tyckte var det absolut bästa i hela världen, med bara EN korrigering och sedan aldrig mer behöva korrigera. Det finns nog säkert den typen av hund också men jag tror att för de flesta hundar så räcker det inte med en korrigering. Så det funkar nog på vissa, men jag tror att det är långt ifrån en universallösning om man vill hålla sig inom vad som är lagligt. ;)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag antar att hunden blir skrämd, och att risken finns att den i fortsättningen väntar sig att matte kan skrämmas ifall den gör något fel.

Hellre ser jag att hunden ser chanser att göra rätt än att den undviker att göra fel.

Och som sagt är vatten i sig inte farligt för hunden, så mycket förstår jag. Vissa vill bara undvika den sortens träning för att det går.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 190
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 011
Senast: soom
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp