Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Hahaha, ja även en schnauzer kanske blir vuxen, vad vet jag:p..
Du ser ju inlägget ovan, vid 4 års ålder kanske. Jahopp, bara att ta det lugnt och vänta då;)

Kastar ju lite boll och pinnar som hon får jaga. Ska försöka leta rätt på en lång gren som jag kan binda någon kul leksak i änden på.

En fråga .. Varför kastar du saker? Hur mycket och hur länge? Det ger egentligen ingenting, mer än det ger mer förväntan..
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

En fråga .. Varför kastar du saker? Hur mycket och hur länge? Det ger egentligen ingenting, mer än det ger mer förväntan..

För att hon gillar att hämta saker och bära omkring med dem:) Hon får också lite extra motion av att springa lite. Kastar jag inga pinnar går hon och hämtar själv som hon bär runt på sen.

Hur mycket och länge varierar. I bland kan det bli flera kast på en promenad, ibland inga.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

KL:
Helt ärligt så tror jag att det är svårt att bryta en hund som blir så blockerad av vilt som din blir med lock och pock. Jag hade haft med mig en vattenflaska och sprutat hunden i ögonen och försökt bryta beteendet på det sättet. Jag blir kanske halshuggen nu men så hade jag gjort. Sedan hade jag jobbat mycket med leken (kampen) att allt roligt sker hos mig och inte kastat pinnar och bollar som hon får jaga. Låt henne arbeta med nosen och träna spår och sök med henne så hon får utlopp för sina drifter. Låt henne inte leka med andra hundar på ett tag, tills du känner att hon lyssnar på dig och struntar i andra hundar på promenader mm.

Var i Småland bor du?
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Läste du ens hela inlägget? En hund som blir så blockerad reagerar inte på tilltal eller alltid ens godis.

Om det är mig du menar så: Ja.

Jag tycker inte att man ska behöva tolerera att ens hund gör icke önskvärda saker.
Uppmärksamhet från hundens sida ska man kunna kräva. Hunden blir inte ledsen för att man säger till den vad man får och inte får göra. Hundar mår bra av regler. Se bara hur en hundflock beter sig.
Sedan gäller det ju att lista ut hur man ska få bort det oönskade beteendet.

TS, promenerar du i sele eller vanligt koppel? Sele tenderar att göra hundarna starkare och skapa en dragkamp. Som någon annan skrev så kan man fysiskt vända hunden om så att den står med rumpan mot föremålet och sedan säga till på skarpen "nu skärper du till dig", eller vad som helst.
Det kan hända att det går att ignorera bort problemet också men vad skulle hända om du tappade din hund? Eller om du halkar och drattar omkull när hunden får ett ryck och du skadar dig? Det är ju sådant man vill undvika!
Jag kan tex inte låta min 10 månaders unghund valla vad den vill, när den vill (BC). Till slut skulle han kanske börja valla barn i brist på annat och nypa dem i haserna när de inte flyttar på sig. Avlivning och sedan har jag ingen hund kvar!

Jag tror att ni kommer fixa detta! :)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag använder inte sele, ett vanligt läderhalsband och koppel. Tipset om att vända rumpan till kan nog funka om hon inte redan sett haren eller katten. Jag kan vända på henne, men så fort jag släpper/går vidare så kommer hon ju ihåg vad hon sett där borta och börjar dra mot det.

Jag förstår att det kan vara svårt att få bort beteendet, men med lite råd och tips på hur man kan göra, så kan man ju iallafall träna på det och förhoppningsvis få det bättre och bättre:)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

KL:
Helt ärligt så tror jag att det är svårt att bryta en hund som blir så blockerad av vilt som din blir med lock och pock. Jag hade haft med mig en vattenflaska och sprutat hunden i ögonen och försökt bryta beteendet på det sättet. Jag blir kanske halshuggen nu men så hade jag gjort. Sedan hade jag jobbat mycket med leken (kampen) att allt roligt sker hos mig och inte kastat pinnar och bollar som hon får jaga. Låt henne arbeta med nosen och träna spår och sök med henne så hon får utlopp för sina drifter. Låt henne inte leka med andra hundar på ett tag, tills du känner att hon lyssnar på dig och struntar i andra hundar på promenader mm.

Var i Småland bor du?

Spår och sök gör jag lite på skoj ibland. Hon är ju fortfarande rätt så ung och kan inte så mycket än. Kampar gör vi med leksaker, men jag har även belönat med boll, det ska jag sluta med nu ett tag och se om det blir bättre. Ska även försöka hindra leken ett tag med andra hundar ( ibland är det svårt när folk bara släpper fram utan att man hinner med). Vatten i ögonen, vet jag inte om jag vill pröva, men kanske kunde man pröva på kroppen istället och se om man får någon reaktion.

Tycker dock det verkar lite tråkigt att bära runt på vattenflaska varje promenad, för man vet ju inte när nästa hare hoppar fram. Bor i Jönköping
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Du kan visst belöna med en boll om det är så att hon direkt kommer tillbaka med den och så kampar/leker ni med den eller en annan leksak men om hon tar bollen och helst vill behålla den själv så hade jag lagt ner det ett tag.

Det här med vatten, det är ju meningen att det ska vara så obehagligt så att hunden aldrig gör om det så om du bara vill spruta på kroppen är det liksom ingen mening, bättre då att träna på ett annat sätt. Tittar du på katten/haren/hunden/rådjuret så dör du typ. Sedan menar jag att du kan arrangera situationer där du kan träna detta, tex att åka hem till någon med katt, eller möta någon träningskompis på promenad och så får de inte hälsa osv. Visst är det tråkigt att behöva ha vatten med sig på varenda promenad men så hade jag gjort i alla fall. Ett tips är en sådan där Bliw-tvålflaska, den är ganska liten och får plats i en ficka eller liknande.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Du kan visst belöna med en boll om det är så att hon direkt kommer tillbaka med den och så kampar/leker ni med den eller en annan leksak men om hon tar bollen och helst vill behålla den själv så hade jag lagt ner det ett tag.

Det här med vatten, det är ju meningen att det ska vara så obehagligt så att hunden aldrig gör om det så om du bara vill spruta på kroppen är det liksom ingen mening, bättre då att träna på ett annat sätt. Tittar du på katten/haren/hunden/rådjuret så dör du typ. Sedan menar jag att du kan arrangera situationer där du kan träna detta, tex att åka hem till någon med katt, eller möta någon träningskompis på promenad och så får de inte hälsa osv. Visst är det tråkigt att behöva ha vatten med sig på varenda promenad men så hade jag gjort i alla fall. Ett tips är en sådan där Bliw-tvålflaska, den är ganska liten och får plats i en ficka eller liknande.

Jag håller med dig, och en sådan blockering växer inte bort. Jag hade korrigerat beteendet.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Hmm, blir det så att hon kampar emot då? Så att det blir en brottningsmatch utav det hela? Om hon redan fått syn på katten alltså. Är hon stor och tung din hund?
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Hmm, blir det så att hon kampar emot då? Så att det blir en brottningsmatch utav det hela? Om hon redan fått syn på katten alltså. Är hon stor och tung din hund?

Ja, hon kampar emot ( om du menar drar åt det hållet). Hon ställer sig på bakbenen och nästan hoppar frammåt för att ta sats. Snor runt och allmänt bara ska dit. Jag har ju testat att stanna varje gång så att hon kommer tillbaka till mig innan vi går vidare. Hon kommer då till mig ganska snabbt, men så fort vi börjar gå så drar hon iväg igen. Hon är inte så jättestor och tung ( schnauzer av mellanstorlek), men hon är väldigt stark.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Du kan visst belöna med en boll om det är så att hon direkt kommer tillbaka med den och så kampar/leker ni med den eller en annan leksak men om hon tar bollen och helst vill behålla den själv så hade jag lagt ner det ett tag.

Det här med vatten, det är ju meningen att det ska vara så obehagligt så att hunden aldrig gör om det så om du bara vill spruta på kroppen är det liksom ingen mening, bättre då att träna på ett annat sätt. Tittar du på katten/haren/hunden/rådjuret så dör du typ. Sedan menar jag att du kan arrangera situationer där du kan träna detta, tex att åka hem till någon med katt, eller möta någon träningskompis på promenad och så får de inte hälsa osv. Visst är det tråkigt att behöva ha vatten med sig på varenda promenad men så hade jag gjort i alla fall. Ett tips är en sådan där Bliw-tvålflaska, den är ganska liten och får plats i en ficka eller liknande.

Ja, hon lämnar bollen, så det var ju bra att det går att fortsätta med den belöningen:)

Tack för resten av tipsen, jag ska samla allt och pröva mig fram om något hjälper. Det kanske få bli att inhandla en bliw-tvål imorgon:)
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag håller med dig, och en sådan blockering växer inte bort. Jag hade korrigerat beteendet.

Jag hade gjort detsamma och med samma metod (vatten). Tänk bara på att diska Bliw-flaskan flera ggr väldigt noga om en sån ska användas, det får inte finnas tvålrester kvar. Sikta mitt emellan ögonen på starkaste strålen. Ska man korrigera ska man börja direkt på den högsta nivå man tycker är acceptabel, allt annat är bara ineffektivt.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Om det är mig du menar så: Ja.

Jag tycker inte att man ska behöva tolerera att ens hund gör icke önskvärda saker.
Uppmärksamhet från hundens sida ska man kunna kräva. Hunden blir inte ledsen för att man säger till den vad man får och inte får göra. Hundar mår bra av regler. Se bara hur en hundflock beter sig.
Sedan gäller det ju att lista ut hur man ska få bort det oönskade beteendet.
Ja. Men du skrev "säga till hunden" eller nåt i den stilen. Vad betyder det? Att prata med hunden är ganska omöjligt, då den inte lyssnar. Att ta i med våld eller skrämma hunden med vatten tycker jag också låter onödigt drastiskt. Man kan faktiskt använda trevligare metoder än så utan att "tolerera att ens hund gör icke önskvärda saker".

Jag håller med dig, och en sådan blockering växer inte bort. Jag hade korrigerat beteendet.

Nej, det växer inte bort av sig själv. Däremot går det att få bort utan att bestraffa hunden och med lite tålamod.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Ja. Men du skrev "säga till hunden" eller nåt i den stilen. Vad betyder det? Att prata med hunden är ganska omöjligt, då den inte lyssnar. Att ta i med våld eller skrämma hunden med vatten tycker jag också låter onödigt drastiskt. Man kan faktiskt använda trevligare metoder än så utan att "tolerera att ens hund gör icke önskvärda saker".

Jag menar precis vad som står? Säga till/säga ifrån, helt enkelt visa att man inte tycker om beteendet. Hur ska hunden annars veta att det är fel?
Vilken metod man sedan använder avgör man själv.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag menar precis vad som står? Säga till/säga ifrån, helt enkelt visa att man inte tycker om beteendet. Hur ska hunden annars veta att det är fel?
Vilken metod man sedan använder avgör man själv.

Hur den ska veta att den gör fel? Det måste den inte alltid veta. Däremot ska den veta när den gör rätt.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Kan berätta om närjag och två av mina hundar träffade på en liten harpalt för några veckor sedan.
Dessa hundar är 8 månader och en är 6 månader. De blev så långa i synen, började hoppa och skutta i kopplet, gick baklänges osv..
Jag låtsades som absolut ingen till. Låtsades som jag inte ens såg den. Vände och gick åt andra hållet, hundarna vände sig om, kollade och hoppade. Men insåg att inget hände så de slutade och fortsatte följa med mig.
Nästa dag gick jag på samma ställe. Vi mötte åter den lilla harpalten... Visst reagerade hundarna, men jag gjorde samma sak igen och de slutade dubbelt så fort att visa intresset denna gången.

Jag har gjort så här så många ggr. Och jag tycker att visar jag med kroppspråk osv att det där är ju bara skittråkigt, så får inte hundarna samma intresse.
Men skulle jag börja tjafsa, bli arg osv.. ja då skulle de undra att hemskt vad den människan blev upprörd då *nja lite på människospråk* :D
Aldrig att mina hundar blir tokiga i kopplet mm för de ser vilt. Just för jag visar att det där är ju inte ett dugg intressant...
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Jag menar precis vad som står? Säga till/säga ifrån, helt enkelt visa att man inte tycker om beteendet. Hur ska hunden annars veta att det är fel?
Vilken metod man sedan använder avgör man själv.

Jaha, men du talade inte om någon metod, utan skrev att man skulle säga till hunden.
 
Sv: Hur ska man bryta beteendet när hunden blir "blockerad"?

Nu har jag inte läst alla svar, men har du testat med översvallande beröm? Så fort hon registrerar att något intressant dyker upp blir du lika glad som om du vunnit en storvinst och är superrolig och ger en massa godis/leksak och beröm. Hade själv en hund som blev helt blockerad vid hundmöten och första gången jag testade detta blev han så förvånad att han helt glömde bort den andra hunden och efter några dagar var det bara att säga "bra" eller "godis" så var det full fokus på mig. Innan hade jag provat att säga till på skarpen och att ignorera. Att bli arg triggad honom ännu mer, så det var ingen ide alls. Detta gav omedelbart resultat. poängen är inte att belöna beteendet, utan poängen är att hunden i förlängningen ska söka kontakt med dig vid möten med katt eller hare, för det lönar sig mer än att streta i kopplet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 190
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 011
Senast: soom
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp