Hur ska jag tänka kring jobb?

Pettsson

Trådstartare
Har redan skvallrat i "Vi som försöker/vill bli gravida-tråden"... Nu är vi äntligen där :love:

Så nu är det såklart hur många tankar som helst i huvudet :) :love:

En fundering kom just ang mitt jobb. Jag arbetar heltid inom en bemanningsenhet inom vården. Har gjort det ganska länge men haft vik tom för några månader sedan. När vikariatet tog slut och jag fick börja jaga heltidstimmarna blev det katastrofalt. Jag stressar konstant, arbetar i stort sett varje dag, förutom när det helt plötsligt inte finns jobb på någon dag, ibland två skift och ändå är det svårt att komma upp till noll eller plus, just för att det ibland kan låta bli att vara jobb på 3 dagar. Man får ta det som erbjuds, vilket många gånger är kortare pass.
Därför har jag funderat ett tag på att gå ner i tid, pratat med sambon som absolut håller med. Jag orkar bara inte, det blir för mycket, jag arbetar gärna heltid men då vill jag ha det på ett schema, inte behöva jaga konstant.

Som det är nu klarar vi det ekonomiskt utan problem om jag går ner i tid efter årsskiftet. Men så fick vi ju det här fantastiska beskedet och då blev det en annan sak.

Hur ska jag resonera? Planen var att gå ner till 80% i januari. Men hur blir det med föräldrapenning och allt vad det är som jag inte kan något om än?
Och även om det såklart blir mindre pengar är jag rädd att stressen kommer skada oss. Jag vet liksom inte hur jag ska tänka alls... Någon?

Sv: Hur ska jag tänka kring jobb?

GRATTIS först & främst :)

Jag rekommenderar dig att läsa på försäkringskassans hemsida om föräldrapenning och sjukpenninggrundad inkomst. Föräldrapenningen är ju den ersättning du får för att vara hemma med ditt barn, den grundar sig på vad du skulle ha tjänat om du jobbade. ( 80 % )

Går du ner till 80% så kommer din SGI beräknas på den faktiska lönen, dvs på din 80% tjänst.

Tack! :)

Jag får sätta mig och plugga lite, tack för tipset. Jag känner mig väldigt kluven när det gäller tiden, jag vet faktiskt inte om jag orkar med 100% på det här viset men samtidigt vet jag inte om jag riktigt vågar gå ner i tid heller. Men som sagt, jag får läsa mig fram lite!

Men kan du inte jobba dina 80% och sedan stämpla/vara arbetslös sista 20%, då har du ju skyddad sgi :)

Går det även om det är Pettsson som begär 80%. Dvs kan hon kliva ner till 80%, det finns dock arbete som fyller 100% men hon tar inte det utan är arbetslös och stämplar?

Låter lite för bra för att vara sant?

Det vet jag inte, men jag uppfattade det som att hon inte riktigt hade heltid nu heller utan att hon jobbade vid behov och därför kämpade för att få ihop till heltid, men jag kan ju ha missuppfattat :)
Men om man själv begär att gå ner i tid så är det troligen som du säger att det inte fungerar så...

Jag har ju en 100% tjänst, men i en bemanning, vilket är orsaken till "jagandet". Så jag tror tyvärr inte det går när jag själv begär att gå ner i tid. Men tanken var god :)

Från fk.se (Faktablad)

Du kan arbeta mindre före förlossningen – utan att sänka din sjukpenninggrundande inkomst
Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

Du kan alltså jobba 80% när det är sex månader till BF utan att det påverkar din sgi.

Ja, där stod det ju! Vilken lättnad! Då borde det vara fullt möjligt för mig att gå ner lite i procent från första mars utan att den ska ändras mao. Satt just och läste på fk när jag loggade in men hade inte hunnit hitta något om detta än :) Tack!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar