Hur ska jag lösa detta?

Sv: Hur ska jag lösa detta?

Ja, det är konstigt, jag tror att det är vi som människor som gärna vill knövla till det, genom att hålla på o träna saker som egentligen skall ske helt naturligt...man skall inte tänka annorlunda när man ska lasta en häst mot när man leder in den i en box exempelvis....inte sjutton boxtränar man hästen...

Det är när man FÅR ett problem man kan börja söka lösningar.

ja du... om jag börjar en tråd med att be om råd och beskriver en situation på ett sätt... och sedan ändrar storyn till något som inte alls liknar den första beskrivningen.. då vilse leder jag ju dem som jag ber komma med goda råd och då får jag nog bedömma det som rätt korkat... strunt samma! Ha en bra dag!

När du kör, har du mellanväggen rak då, eller vikt åt sidan så att hästen får bredare för bakbenen?
Om du inte provat med att vika undan mellanväggen, så gör det - fungerade på en kompis häst som gjorde precis likadant...

Lycka till!

Ibland kan man ha svårt att hitta en orsak till varför hästen gör som den gör.
Min systers första häst led för oss ovetandes i några år av
struppipning (hördes aldrig något konstigt när han andades) som han senare opererades för och blev en helt ny häst.
Det som gjorde att han togs till klinik för koll var
att han en gång fick svår panik inne i en hästtransport efter att
ha åkt snällt i flera år.

Orsaken var 2 svettiga hästar i en otillräckligt ventilerad transport vilket till sist gav honom svåra andningsproblem, efter en 45 min. lång resa, blott 5 min. från hemmet. Han väste
otäckt och paniken lyste i ögonen.

Transporten fick lov att öppnas mitt i ett villaområde men hästen
var fortfarande skärrad och satt på bommen som inte gick att få loss
(kylingekärra från -89)
Tillsist gick det iaf. och hästen kom ut och lugnade ner sig
till sitt vanliga jag på några min.
Efter denna händelse måste han alltid åka brett i transporten för
han minns bara instängdhetskänslan trots att han idag andas
problemfritt.

Låter ändå mer som om det är samma problem som jag hade. Flytta väggen och låt hästen stå brett.

Intressant inlägg, se gärna mitt om lastproblem....

Men jag undrar en sak:
"Om hon inte står still avvakta lite. Var tysta!!!" och även
"tala inte med hästen utifrån, eller med varandra, detta gör hästen bara mer orolig. "

Vad menas med detta? Av vilken anledning bör man vara tyst?
Det bör vara en trygghet för en häst att höra rösten på sin ledare, och att man därigenom kan lugna den utifrån...eller???
Utveckla gärna detta.

Lillsillen skrev:
Intressant inlägg, se gärna mitt om lastproblem....

Men jag undrar en sak:
"Om hon inte står still avvakta lite. Var tysta!!!" och även
"tala inte med hästen utifrån, eller med varandra, detta gör hästen bara mer orolig. "

Vad menas med detta? Av vilken anledning bör man vara tyst?
Det bör vara en trygghet för en häst att höra rösten på sin ledare, och att man därigenom kan lugna den utifrån...eller???
Utveckla gärna detta.

Det är ingen exakt instruktion om hur alla hästar fungerar... se mitt inlägg som ett erfarenhets värde... hästar bryr sig relativt lite om att vi talar till dem, kropps språket är det språk som för dem betyder något väsentligt.. de känner dock igen våra röster, förstår att vi finns någonstans.. men i transporten kan de inte se oss... min erfarenhet efter att i många år pratat och lugnat utifrån är att det blir mer stilla i en trailer om hästen måste lyssna efter ljud utifrån än att man pratar högt till den... då gnäggar, krafsar och lever de runt mycket mer... varför vet jag inte..

Gör hur tusan ni vill!

Har aldrig hört att hästen kan få korsförlamning i samband med lastning...

Min häst upplever ett starkt obehag av transportering då hon haft en bogskada sedan unga år som aldrig blivit genomarbetat. Det har resulterat i smärta i vissa svängar bl.a samt att hon är svårlastad. Hennes ägare fick för sig att hon skulle lasta henne som jag lastade min valack...skicka in hästen...och blev vansinnig när hästen inte gick in och förstärkte därmed obehaget. Det blev inte bättre av att hon blev förbannad på folk i omgivningen som fick skulden till att hästen in gick på ordentligt. Nu har ägaren sansat sig något och jag hoppas att det kommer att gå bra framöver. Jag fixar iallafall att lasta hästen genom att ge henne tid. Det har fått ta tid och missar vi en träning på grund av att hästen är tveksam ..."so be it"...vi tar igen det nästa gång. Hon är tryggare och börjar upptäcka att det inte är så obehagligt i transporten och går därmed in lite lättare varje gång. Men det behövs oerhört lite för att hon ska stressa upp sig och totalblockera sig...individen i sig har den "ovanan" att blockera sig och spinna iväg av alla möjliga orsaker... ;)

Aha! :idea: Min fröken började med galopp i vänstersvängar efter att inte ha åkt på ett bra tag, innan har hon stått som ett tänt ljus. Lättlastad har hon alltid varit. Har funderat på att köra brett, men det har inte blivit då vi alltid varit iväg med 2 hästar... Nu måste jag definitivt testa köra henne brett! :)

Liknande trådar

Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 495
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat