Hur ska jag lösa detta?

A

Annielee

Har problem med att köra min häst i finka. Hon går efter många om och men in men väl där inne så blir hon totalt crazy. Hon står och lutar sig mot ytterväggen så hon halvt ligger ner. (Tar allstå stöd med hovarna mot mellan väggen) Hon ser som ut att inte få nått grepp med fötterna.Tillslut ser hon ut som hon inte orkar stå längre så hon fösöker som lägga sig ned. Tror ni att det skulle vara bättre att ta bort mellan väggen och låta henne stå lös där inne? Eller? Kom snälla med förslag! :confused:

Sv: Hur ska jag lösa detta?

prova med att ta bort mellanväggen men släpp inte lös hästen...för skulle hon börja spöka då så vet man aldrig vart det slutar....dessutom tror jag att det är förbjudet att ha lösa vuxna hästar i finkan....

Joo, det tror jag med men.... Jag blir knäpp, vet inte vad jag ska göra. :cry:

Din häst är mycket rädd! Har hon varit med om en olycka, vält med släp eller dyl??? Ta reda på historien...

Öva ledarskapsträning vid annan plats än utanför transporten... hon skall följa dig vad du än vill passera, gå över presseningar skivor osv... hon skall rygga om du vänder dig mot henne och bröstar upp dig samt säjer backa och går mot henne(tryck på bogen i början).. hon skall alltid hålla avstånd till dig och aldrig gå intill dig om du inte drar intill henne.

När ni är helt övereens om att du är en trygg ledare för henne ta ur mellan väggen helt. Gå på trailern. Om hon inte följer med dig in ser hon ditt ledarskap troligen mindre viktigt än rädslan för trailern...

Öva mer ledarskap i så fall alltså.

Den dagen hon går på utan att det krånglar... stå med henne en stund i transporten... ryggar hon ut, gå på igen.. hon skall stå några minuter innan du går vidare i träningen.

Nästa moment blir att sätta för bakbommen (skaffa hellång bom, ej någon jätte kostnad). Stå med henne framtill, och ha henne inte fastsatt, sätt inte fast bommen helt, den skall gå att dra bort fort om hon kastar sig. Låt någon hålla den "fast" alltså om hon vill testa att trycka sig lite mot den.

Ta ur henne efter detta går bra... Lasta inte mer denna dag.

Öva på att stänga lämmen, se hur hon reagerar på ljudet! träna utanför transporten tills hon tycker ljudet är ofarligt. Lasta igen, sätt för bommen och sätt fast hästen. Medhjälpare stänger luckan samt övre luckan. Klappa och beröm, se om hon äter något... äter hon i detta läge är hon inte längre livrädd, riktigt rädda hästar äter nämligen inte. Maten skall komma nu inte finnas där inne från början.

Viktigt, bind med säkerhets knutar och säkerhets grimskaft!!! Ett grimskaft i var sida om grimman till sidorna så hon får stöd i sidled.
Gå ur trailern.

Om hon står still, helt ok om hon skapar med framhovarna, men inte okej om hon väger bakåt eller gungar i sidled, kan ni köra liten bit.
Om hon inte står still avvakta lite. Var tysta!!!
Blir hon väldigt orolig öppna då dörren när hon är som mest still inte när hon lever rullan alltså... lasta av och träna mera utan att du lämnar henne.
Om hon står still tillslut.
Anlita en som kört häst förr och känner vad som är gunga eller kasta sig sidled och vad som är ofarligt skrapa/stampa med framhoven... försök att låta det gå en stund innan ni öppnar trailern efter ni stannat.. tala inte med hästen utifrån, eller med varandra, detta gör hästen bara mer orolig. När ni väl öppnar och skall ta ut den skall ni veta vem som gör vad så ni slipper att hon blir otålig och kastar sig ur. Försök få till det så du trycker henne på bogen innan hon börjar gå ur.

Efter detta hemska vill hästen troligtvis inte gå på igen... därför brukar jag alltid med rädda hästar lasta ytterligare en gång direkt efter urlastning, då sätter man för bakbommen, ger foder och backar ur hästen när den står still. För att den skall komma ihåg att det va mindre otäckt...

Din häst vill lägga sig ned, alltså är den jätte rädd, du måste även försöka klura ut vad som ev, skrämmer den förutom det trånga ostadiga utrymmet. Det kan vara ljudet (pröva med mycket strö i trailern).

Det är svårt att helt ge goda råd på din beskrivning och utan att ha sett hur ni går till väga.

En sak är i alla fall helt klar. En rädd häst går inte att få mindre rädd genom att tvinga på den (linor, spö eller dyl) eller krångla... utan steg ETT är att den skall följa dig in FRIVILLIGT. Det gör den den dagen den ser dig som en ledare som en trygghet och som en auktoritet. Att klappa din häst på halsen gör dig inte till ledare, du måste tala häst språk med den. Öva!!

Inga hästar jag hjälpt med last problem har varit svåra att få på trailer efter ledarskaps träning... med de som verkligen varit rädda har behövt mycket träning för att inte vara rädda för själva åkandet.

Lycka till!

den långa vägen kan du ju ta och läsa virrpannans inlägg, den korta vägen är att ge hästen nåt lugnande(örter?) bomull i öronen och antingen så drar du mellanlemmen åt sidan eller tar ut hela.....överdramatisera ingenting, varken beröm eller din förtvivlan.....din häst ÄR rädd, det finns inga tvivel om det, det är bara frågan om hur lång tid man skall terra dom 6 månader, 6 dar eller 6 timmar.....typ.. det KAN hjälpa bara att ta bort lemmen...jag har haft hästar som betet sig som din i bara vänstersvängar...bort med lemmen och problemen har varit bortblåsta...det är inte helt ovanligt med hästar som får panik när dom inte kan balansera ordentligt med bakbenen....

martha skrev:
den långa vägen kan du ju ta och läsa virrpannans inlägg, den korta vägen är att ge hästen nåt lugnande(örter?) bomull i öronen och antingen så drar du mellanlemmen åt sidan eller tar ut hela.....överdramatisera ingenting, varken beröm eller din förtvivlan.....din häst ÄR rädd, det finns inga tvivel om det, det är bara frågan om hur lång tid man skall terra dom 6 månader, 6 dar eller 6 timmar.....typ.. det KAN hjälpa bara att ta bort lemmen...jag har haft hästar som betet sig som din i bara vänstersvängar...bort med lemmen och problemen har varit bortblåsta...det är inte helt ovanligt med hästar som får panik när dom inte kan balansera ordentligt med bakbenen....

Terra??? Vad är det??

ang. långa vägen.. så är den vägen för mig inte lång... det som idag tar en stund tog för tio år sedan kanske en vecka.. man lär sig med tiden och denna tjejen skall defenitivt inte stressa... hon måste hinna med själv att förstå vad som händer och vad hon gör rätt contra fel... Hinna med att analysera alltså... risken är annars att det blir ännu värre...

En av våra ponnysar började göra precis så för ca 1½ år sedan. Han går glatt in i transporten, men så fort man börjar köra lägger han sig mot väggen. Detta är en ponny som inte är ett dugg rädd för transporter!

Jag har pratat med flera som upplevt precis samma sak med sina hästar och vi har kommit fram till att hästen troligen haft kramp, typ korsförlamning, den gång detta startade. I flera fall har det börjar efter träning/tävling i kallt väder med för dålig avskrittning.

Vi tog bort mellanväggen i gamla transporten. Får hästen bara stå brett bak så är det inga problem. Detta har fungerat för alla jag pratat med som haft detta problemet. Jag har precis köpt en ny transport som är extra bred och med gummivägg. Då kan ponnyn ställa sig brett bak och vi kan ändå lasta två st utan problem. Problemat är alltså helt ur världen numera.

Virrpannan: Var läser du att hästen är rädd? I alla de fall jag sett är det ett rent fysiskt, balansproblem som troligen uppkommit pga kramp/korsförlamning. Ledarskap har inte ett dugg med saken att göra.

Virrpannan skrev:
Din häst vill lägga sig ned, alltså är den jätte rädd,

Är det någon sorts absolut sanning alltså? :smirk: Det kan finnas många olika orsaker till varför en häst vill lägga sig.

terra är terrorisera.....man behöver inte stressa en häst för att man skall komma åt problemet fortare,det beror helt o hållet på dig själv......man kan stressa en häst lika gärna i 6 månader om man beter sig dumt....

en häst som lägger sig ner har fått en mental blackout.....det sker oftast när hästen inte har nåt annat val , och då ofta i rädsla.....(panik)

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med terra och stressa.. hmmm... och nej, jag tycker hon skall ta det lugnt och inte stressa... är rätt övertygad att eftersom hon skriver om råd här på buke så har hon inte jätte erfarenhet av lastproblem och inte jag och inte du eller någon har kunnat nått om detta heller från början.. det har inte med att vara dum eller inte att göra, det har med erfarenhet att göra. Och för dig kan problemen verka lättare att lösa än för den som står med sin första svårlastade häst...

Men det är väl inte svårt att ge lugnande örter, bomull i öronen och ta bort mellanlemmen???

Då tycker jag ditt förslag var mycket krångligare.

Jag menar att man behöver inte stressa bara för att man kommer åt problemet fort....bara man bär sig åt som folk.Det är ju inte så att man skall piska in hästen på kortaste tid..utan kanske bara stå o vänta tills hästen kliver på, man kan dricka kaffe under tiden, eller läsa en bok.....

Snuffsan skrev:
Är det någon sorts absolut sanning alltså? :smirk: Det kan finnas många olika orsaker till varför en häst vill lägga sig.

Nej naturligtvis inte... mina hästar ligger gärna ned och sover.. :rofl: men jag tror inte hennes häst är trött.... korsförlamning??? nje.. inte när den just skall bli lastad.. och min erfarenhet är att hästar får korsförlamning när det fodras fel, under/efter vila samt när de rids för hårt men sällan, inte skrittas av ordentligt osv... har faktiskt aldrig hört talas om korsförlamning som framkallas av lastning??? Men alltid lär man sig något nytt... e det fler som har efterenhet av att hästar får korsförlamning av pålastning i trailer... småler intresserat...

Och JA jag är rätt övertygad att hennes häst är panikslagen....

Senast ändrad av en moderator:

martha skrev:
Men det är väl inte svårt att ge lugnande örter, bomull i öronen och ta bort mellanlemmen???

Då tycker jag ditt förslag var mycket krångligare.

Nej ditt förslag var inte krångligt alls... hjälper det är det bra... toppen!

Dock skulle jag inte göra på det sättet.. är väl en krånglig kärring antar jag.... men jag tycker mitt sätt är enklare och bättre..

Småle fånigt du bara. Lär dig läsa innan du flinar igen så hade du sett att jag skrev :

Snuffsan skrev:
hästen troligen haft kramp, typ korsförlamning, den gång detta startade. I flera fall har det börjar efter träning/tävling i kallt väder med för dålig avskrittning.

Skrev jag. Det är naturligtvis inte lastningen som orsakat problemen. En häst som går ett hårt pass och som sedan inte får skritta av som den behöver, kombinerat med kyla, får ofta kramp eller korsförlamning. När den då tvingas stå helt stilla i transporten har kramperna gjort att den vill röra sig, det kan den inte, och då kommer känslan av att den inte kan hålla balansen. Börjar du dessutom köra då så tror den att den ska ramla. Tänk själv att ni får kramp i en vad och tvingas stå på benet ändå.

Om det beror på att vår häst (och de andra jag varit i kontakt med) som gjorde likadant är panikslagen för transporten är det ju märkligt att den står perfekt om man drar undan mellanväggen så den kan stå brett eller hur? Och att den nu står perfekt i bredare transport.

Alltså det här handlar inte om själva frågan i den här tråden utan mest en spontan fråga varför vi ofta har sådana problem, både med att lasta och sedan att köra våra hästar?
Många säger att det räcker att man kör oförsiktigt med hästen några gånger i transporten för att den ska börja stöka och vägra att gå på.
Men, min sambo jobbade en period på en stor gård i Australien för några år sedan, där man drev kreatur med häst.
Dom hade väl några tusen.(kreatur)
Där körde dom då och då hästarna på ett öppet lastbilsflak med sadel och träns på och min sambo sa att han ofta blev på gränsen
till åksjuk som dom körde.
Men aldrig att nån häst skadade sig, aldrig att dom inte gick på heller och dom tog väl hand om hästarna i övrigt.
Varför i hela fridens namn ska vi ha såna problem? :confused:
Jag har själv varit med i alla tänkbara situationer och försökt lasta
hästar som gett sig sjutton på att inte gå in.

Varför blev inte de australiska hästarna rädda för att åka igen när man körde så till synes vårdslöst? Jag har sett bilderna därifrån och hästarna är blanka och välskötta, med hel och väl skött utrustning, gården hade även en fin uppfödning av nån ponnyras.

Jag har haft 4 svårlastade hästar förut, hästar som snör sig, som ställer sig på bakbenen, lägger benen över bommen m.m. Så det är verkligen inte den första svårlastade men, första gången jag haft en som vill lägga sig. Sen kan jag inte vänta 6 år el 6 mån. Går hon i genom besiktningen ska hon säljas på tordag...
Sen vill jag påpeka att hon EJ varit med om någon olycka.
Sen är det INGA ledarskapsproblem, hon följer mig som en hund och det är inte att gå på transporten som är problem. Det är när man kör i väg. Hon är trygg så länge jag är med men, jag står ju inte där inne.
Och av att ha mycke stö blir hon bara ännu mer stressad, som jag skrev här ovan får hon inget grepp.

Annielee skrev:
Har problem med att köra min häst i finka. Hon går efter många om och men in men väl där inne så blir hon totalt crazy. Hon står och lutar sig mot ytterväggen så hon halvt ligger ner. (Tar allstå stöd med hovarna mot mellan väggen) Hon ser som ut att inte få nått grepp med fötterna.Tillslut ser hon ut som hon inte orkar stå längre så hon fösöker som lägga sig ned. Tror ni att det skulle vara bättre att ta bort mellan väggen och låta henne stå lös där inne? Eller? Kom snälla med förslag! :confused:

Nu får du väl ta o ge dig ändå... du kan väl inte börja en tråd med att berätta att hon efter många om o men går på för att väl där inne bli totalt crazy... för att sedan ändra till att hon följer dig som en hund...och att det är själva åkandet bara som e problemet... :D

Korkat!!

Har du dessutom haft svårlastade hästar innan så börjar man ju undra..

Ger du din häst lika tvetydig information som oss här på buke förstår jag att hon bli osäker!

Tack o hej!

Bara för att hästen inte går på direkt behöver det väl inte innebära att man har problem...problem blir det när man själv TYCKER att det är ett problem....i detta fallet är ju det största problemet att hästen får panik och lägger sig inne i finkan....

Hur kan du tycka att det är korkat ????

Liknande trådar

Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 495
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat