Hur ska jag kunna fortsätta rida utan att bryta benen på kuppen?

S

Siritax

Hästen jag rider har jag ridit länge, ägde denna häst mellan 2003-2005, och har sedan dess ridit den sporadiskt, haft ett längre uppehåll och nu (sedan i dec -08) börjat rida igen åtminstone en gång i veckan. Hästen i fråga är nu i mycket bättre kondition än förr, och har musklat på sig efter diverse skadeperioder.

Det har i princip alltid gått bra för mig att rida honom, han har dock alltid testat och varit mycket envis, men det har inte varit något större problem att övervinna. Förrän nu.
Sedan en månad tillbaka ungefär har han börjat bråka rejält. Han stannar, svänger om innan jag ens hinner reagera och har väldigt lätt till stegring, högt!! Jag blir rädd, och han känner ju av det.
Nu har det gått så långt att jag hinner knappt sätta mig i sadeln förrän han börjar "trippa", småstegra och vägra att gå. Jag skänklar - han exploderar! Jag vänder honom med tygeln - han exploderar! Exploderar som i stegrar, "hoppar", struttar... you name it.
Och han stegrar HÖGT! Så pass högt att jag inte sitter kvar såvida jag inte hänger mig fast runt halsen...

Vad tusan ska jag göra??? Det har ju gått så bra förut, men nu har det eskalerat på några veckor. Från att jag började visa mig minsta osäker, till detta. Jag fattar ju förloppet fram till detta problem, men frågan är vad jag jag åt detta nu??

Tilläggas ska att han har INTE ONT. Min kompis, tillika hästens ägare, rider på som vanligt, dressyrlektioner, hopplektioner och uteritter... Han kan småbråka med henne men där vinner hon, inte hästen. Självklart vet hon om mitt problem med hästen. Jag får rida lektioner på honom om jag vill, och hon kan vara med om jag vill... Och jag vill inte sluta rida hästen, utan jag vill komma över denna tröskel!!

Kloka ord från Bukare, tack!

Sv: Hur ska jag kunna fortsätta rida utan att bryta benen på kuppen?

Vad hände för en månad sedan?

Jag skulle ändå kolla hästen för att vara riktigt säker.

Ärligt talat så skulle jag också kolla upp hästen.
Det kan vara så att han faktiskt har ont någonstans och med dig känner han att han kan säga ifrån på skarpen och därmed slippa undan, ägaren kanske är starkare (psykiskt tänker jag då) och hästen orkar inte bråka lika mkt utan står ut istället.

Och att kolla igenom hästen en extra gång är ju aldrig en gång för mkt!;)

Nästa steg blir ju att kolla din ridning, är du lite för hård i handen, är du aktiv i ditt säte, är du sned osv?
Vissa hästar är känsliga helt enkelt.

Vid alternativ nr 2 hade jag tagit ut en tränare (gärna samma som ägaren rider för som känner igen hästen) och bett om hjälp, alternativ slutat rida hästen (även om det vore tråkigt).
Men jag är utav den åsikten att hästar som jag inte passar ihop med av någon orsak behöver jag inte rida -för det finns så många andra som passar mig bättre!

Men om du nu tycker om hästen så att du känner att det är värt att kämpa för så kolla upp hästen och rid för tränare!

Svar till båda.

Hästen är kollad alldeles nyligen, han är frisk.

Det är helt enkelt så att han har så mycket överskottsenergi nu och har musklat på sig ordentligt, och utnyttjar det faktum att jag har låtit honom vinna för många gånger nu, och att jag känner mig osäker. Det hände inget speciellt för en månad sen, men det var väl ungefär då som jag lät honom vinna första gången eftersom han stegrade mycket högt flera gånger och jag hoppade av.

Jag är ju inte världsbäst på att rida, men kan nog ändå säga att det är inte min ridning det sitter i att han börjar bråka. Har liksom inte ens kommit till ridning mer än skritt och lugn trav rakt fram när han har börjat bråka. Har ju som sagt ridit hästen mycket förr, tävlat och tränat honom i hoppning.

Hur gör jag för att vinna tillbaka mitt självförtroende och hästens tillit? Hur hanterar man en häst som stegrar för att slippa undan?:crazy:

Kan du inte longera honom en stund innan du rider så att han får bralla ur sig lite överskottsenergi?

Går det kanske att dra ner på kraftfodret?

Ja, det vore kanske en idé att longera innan, men något säger mig att hästjäklen skulle börja konstra ändå så fort jag satt mig i sadeln...:devil: kan ju ha helt fel, och det kanske är mitt självförtroende som just nu är långt nere i skorna, som talar...:crazy:
Det känns som att det är i tilliten mellan mig och hästen som problemet ligger, både att jag inte litar på honom och blir osäker, och att han då inte litar på mig.. Undrar om ledarskapsövningar från marken skulle hjälpa? Tips på sådana? Rent konkret, det finns inget att göra när en häst väl stegrar mer än att hålla i sig och hoppas på det bästa..?:angel:

Ja har aldrig haft problem med häst som stegrar (tack och lov)
men se till att driva framåt, alltid ha hästen sysselsatt, känner du att den är på väg att stanna och resa sig så styr in på volt, serpentiner och rid framåt.

Jag tycker att du ska rida för tränare. Det låter inte som att du kommer få ordning på det där annars.

men något säger mig att hästjäklen skulle börja konstra ändå så fort jag satt mig i sadeln... kan ju ha helt fel, och det kanske är mitt självförtroende som just nu är långt nere i skorna, som talar...

Inställningen till det hela kan betyda mkt.
Det ska vara roligt att rida och umgås med hästar, och det tycker inte du just nu.
Tycker du att det är värt att utsätta dig för allt detta "bara" för en häst?

Precis, just nu är det inte roligt. Min inställning är helt klart fel, men det är svårt att tänka om också, även om jag försöker och kommer att fortsätta försöka. Det är helt klart värt mödan om jag får tillbaka ridlusten och hittar tillbaka till den ridning som jag vet fanns där förut. Då allt gick bra, och hästen och jag blev svettiga tillsammans tack vare hårt härligt jobb på ridbanan. För det är en underbar häst, med lite för mycket egen vilja bara...:cool:

jag tror att en tränare skulle kunna hjälpa dig mycket. Jag känner ju er och du vet ju hur min donna kan vara :) för mig löste en tränare problemet, hon kunde säga när jag skulle gå på och när jag skulle avbryta.

oftast handlar det om att avbryta hästen tankar, skulle det funka om ägaren red lite först så han var tröttare och "mer på plats" så att säga? så gjorde jag och F ofta, hon red när min pålla började stöka så kunde jag ta vid sen.

hmm.. jo, det kanske är sant. Det konstiga att är att de gånger han har bråkat med mig senast så har det varit helt oprovocerat. Jag har varken tvingat honom att göra något eller ens börjat rida. Sist jag satte mig i sadeln tog det en halv sekund innan han stegrade, ganska lite då men ändå så att han testade mig. Fick honom att gå framåt, men han går sakta sakta med små steg och man verkligen känner hur han tänker att "när som helst vänder jag om..." och efter ett tag så stegrade han och bockade och galopperade på stället så att jag flög av.
Ska rida på onsdag igen, testar då i ridhuset istället för ut.

Han kan protestera med ägaren också lite, du vet ju hur han är... Var och kollade på hennes dressyrträning förra veckan. När det blir jobbigt stampar han stenhårt i marken med ena frambenet, ser ganska komiskt ut. Småstegrar gör han också men hon väntar ut honom och driver sen framåt. Låtsas som att det inte berör henne. Men jag har blivit så osäker så när han börjar så blir jag rädd att det ska bli värre, vilket det ju då också blir och tillsist står han där, lodrätt uppåt...:grin:

Lite extra skinn på näsan och ett par nävar självförtroende är vad jag behöver för tillfället! Synd att det inte går att köpa på postorder...

Hästen jag rider har jag ridit länge, ägde denna häst mellan 2003-2005, och har sedan dess ridit den sporadiskt, haft ett längre uppehåll och nu (sedan i dec -08) börjat rida igen åtminstone en gång i veckan. Hästen i fråga är nu i mycket bättre kondition än förr, och har musklat på sig efter diverse skadeperioder.

Det forsta jag reagerar pa ar att du sager att han musklat pa sig efter diverse skadeperioder. Vilken typ av skador var det?

Inte helt insatt, så jag skriver nog inte ut det om jag kan ha fel info. Det visade sig iaf i form av hälta i ridningen. Detta är över nu och han är friskförklarad.

Om han har musklat på sig så kan det vara sadeln som orsakar problem.

Det känns som att det är i tilliten mellan mig och hästen som problemet ligger, både att jag inte litar på honom och blir osäker, och att han då inte litar på mig.. Undrar om ledarskapsövningar från marken skulle hjälpa? Tips på sådana? Rent konkret, det finns inget att göra när en häst väl stegrar mer än att hålla i sig och hoppas på det bästa..?:angel:

Jättetråkigt.
men jag tror som en föregående talare sade att reducerat kraftfoder (prova att ta bort havren) och lite ledarskapsövningar från backen skulle vara en bra grej.
Du spänner dej säkert när du sitter upp, förväntar dej att hästen skall "explodera", tappar självförtroendet och börjar tycka att det är läskigt.
När hade du senast riktigt roligt med hästen?
Det finns många NH människor här inne som kan ge dej bättre tips än jag, men vad jag skulle göra i din situation är att försöka leka lite med hästen från marken.
Har han överskottsenergi kan det ju vara en bra grej att longera först, men sedan börja med att ha honom i snöre på marken, få honom att lyssna på dej och ta dej på allvar.
Börja med att etablera din zon, få hästen "fjärrstyrd" (att följa dej på ett visst avstånd i grimskaftet både framåt och bakåt....)
Som sagt när det gäller själva teknikerna kan andra säkert förklara bättre än jag, men detta är till för att du skall få lite bättre självkänsla när kommunikation uppstår med hästen, samt att hästen får lite annat att tänka på än att aspirera till Rodeo-VM.

Inte helt insatt, så jag skriver nog inte ut det om jag kan ha fel info. Det visade sig iaf i form av hälta i ridningen. Detta är över nu och han är friskförklarad.

Manga haltor orsakas av ridningen. Andrade ni nagot i traningen efter det att han blev friskforklarad? Om inte sa kan det mycket val vara det som spokar fortfarande, och da ar det ju sunt att han sager ifran. Aven om han inte ar halt sa kanske han ar spand eller pa nagot satt obalanserad och finner obehag i ridningen. Det ar ju alltid viktigt att atgarda problemet, men det ar minst lika viktigt att atgarda det som orsakade problemet. Annars kommer det med storsta sannolikhet tillbaka. Det latta ar att se vad som ar fel, tex en halta. Det svara ar att forsta vad som orskade felet. Ofta, ofta ar det vart satt att trana hasten pa som orsakar problemet och som maste andras.

det är inget fel på hästen, ägaren har full koll på honom.

Dock har han "myror i hjärnan" så jag tror det bästa är att försöka hjälpa siritax.

Siri, jag tror du blir FÖR avvaktande. sätt igång honom direkt och få honom mellan hand och skänkel.
Har man de där kan de inte flyga iväg + att de känner en trygghet i att man sätter en ram för dem.

Böj honom, låt honom inte fladdra runt som han vill. Prat högt också, då andas du automatiskt.

Hej
Jobbigt problem. Du kan be att ägaren rider innan dig så att du får rida lite på ägarens inverkan på hästen. Ta hjälp av tränaren och be att ägaren är med. Longera innan är aldrig fel... Lycka till

du skriver att hästen är kollad. Vad har kollats och av vilken yrkesgrupp?

men sluta nu. läs vad hon skriver. Hästen konstrar inte med ägaren, han har inte ont.

Sluta själv att hugga. Det kan mycket väl vara så att hästen fungerar för ägaren om den har större pli på hästen. Hästen kanske skulle springa omgring blockhalt med ägaren eftersom den inte stretar emot ledaren.

När det väl kommer till medryttaren så kan hästen mycket väl våga visa att den visst har ont!

Vi hade ett levande exempel på detta i stallet! Numera död pga sina skador.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar