Hur ska jag kunna fortsätta rida utan att bryta benen på kuppen?

Sv: Hur ska jag kunna fortsätta rida utan att bryta benen på kuppen?

Svar till alla;

Först och främst, som Ponte också skriver, ägaren är mycket mycket noga och det är inget fel på hästen, det funkar inte att leta efter fel i en sådan här situation när hästen är helt och hållet friskförklarad. Ägaren har hittills kännt direkt när något är fel och reagerar med att ta ut veterinär. Så lämna detta nu, utgå från en frisk häst när ni svarar är ni snälla.

Alla andra åsikter och kommentarer tar jag till mig, tror att jag ska testa att rida för instruktör snart också.

Jag skulle tacksamt ta emot tips så ledarskapsövningar från marken!

jag skulle då visserligen inte tagit ut veterinär utan åkt in.

Du har heller inte svarat på VAD som gåtts igenon på hästen, vilket kan ha en betydlese på varför den reagerar som den gör. Hästar är inte dumma djur och är heller inte utstuderat elaka. En häst som protesterat våldsamt har vanligtvis ont!

som erfaren ryttare som ridit i 35 år, alla de typer av hästar, utbildade/outbildade, unga, äldre, tävlat osv, så måste jag säga för egen del att stegring är den i princip ENDA olat jag inte utsätter mig för numera. Det är en livsfarlig situation med en häst som reser sig, och jag vägrar och har inte lust att utsätta mig för sånt. Det är också en vana som är mycket svår att bryta tyvärr.

Om du ska rida hästen under de förhållandena skulle jag se till att aldrig vara ensam ö.h.t medans du gör det, utan alltid ha någon tränare och kunnig person med på backen. Själv skulle jag inte ens göra det då faktiskt, som sagt är det den enda saken som jag faktiskt inte utsätter mig för rent ut sagt, i hästväg. (Jo en sak till förresten - lasta andras svårlastade hästar - det gör jag inte heller - av samma anledning.) Men som sagt, om du ska insistera på att rida hästen och försöka få bukt med det skulle jag som sagt se till att aldrig aldrig vara ensam.

jag skulle då visserligen inte tagit ut veterinär utan åkt in.

Du har heller inte svarat på VAD som gåtts igenon på hästen, vilket kan ha en betydlese på varför den reagerar som den gör. Hästar är inte dumma djur och är heller inte utstuderat elaka. En häst som protesterat våldsamt har vanligtvis ont!

Självklart har hon åkt in om så har varit nödvändigt (det handlar om en hästägare som hellre kollar upp ovissheter hundra gånger för mycket, än en gång för lite, tro mig) men för det krävs ofta en remiss....
Jag svarar inte på VAD som gåtts igenom på hästen, för att jag inte har fullständig info på den fronten, och vill inte slänga ur mig något felaktigt. Jag vet att han är friskförklarad.

Återigen, utgå ifrån en frisk häst i detta fall. Hästen kommer inte till skada på något sätt. Som ponte skrev, han har massor med myror i huvudet och egna ideér... Jag ber om tips på vad man kan göra/om man kan göra något åt en stegrande häst, tips på övningar, vad jag ska tänka på i situationen osv.

Tack för ett konkret och bra svar, och för att du utgår ifrån vad det är, en olat!

Jag kommer att hålla till i ridhuset nu framöver, och där finns det i princip alltid någon annan som rider samtidigt. Tanken har ju slagit mig att sluta rida hästen, för som du säger så är ju stegring mycket farligt! Men samtidigt så gillar jag denna häst så pass mycket, och "vet" att det är en övergångsfas för honom och mig just nu. Jag vill inte ge upp... hur dumt det än må vara av mig.

Hästar är inte dumma djur och är heller inte utstuderat elaka. En häst som protesterat våldsamt har vanligtvis ont!

Jag vet detta av egen erfarenhet. Har fått ta bort en nyinköpt häst då det visade sig att han hade artros i framkotorna. (Lång historia med puckad besiktningsveterinär..) Detta visade han genom protest vid ridning.

Hästen i tråden är ett helt annat fall, det handlar om en ren och skär olat.

Utan att ha läst hela tråden:

Att vinna hästens förtroende är det enda sättet att vinna över en häst.

Ta hjälp av en NH-tränare och läs boken "rid i harmoni med hästen" av Perry Wood, ica förlag.

Lycka till!

om du nu är så säker på det så skulle jag iallafall sluta rida hästen. det är inte värt att chansa på att hästen inte går över. Det finns andra trevligare hästar att rida isåfall. om hästen nu fungerar oklandrigt med ägaren så är det väl inte meningen att du ska offra livet på denna häst!

btw så behöver man ingen remiss för att boka tid på klinik! man ringer kliniken!

har han någon kompis i stallet? nån han litar på?

vi rider oftast 2 ihop för att våra nippriga donnor ska kunna ty sig till varandra, en genväg men den funkar.
ta det gradvis och undvik situationer du inte känner att du klarar av.

det är en snäll häst du hanterar så jag tror egentligen inte du behöver hålla på men Nh som gärna blir dominant.
han behöver känna att du är stabil och att han kan lita på dig, låt han få tillit gradvis så kommer det lösa sig.
minns du i början? du var stencool och väntade ut honom och rätt fort gav han med sig. Kom ihåg det tänket :)

Jag hade liknande problem med min ponny, vågade knappt sitta på den till slut.
Jag lät en annan tjej rida den åt mig, och hon fick verkligen ta jättestrider med den, som jag vet att jag aldrig skulle rett ut.

Hon satte ett snöre från sin hand, genom bettringen och fäste i sadelgjorden (alltså som en graman fast bara på ena sidan) för att få lite kontroll, och så satte hon ganska mycket press på hästen, från det att hon satt upp så skulle den skritta på framåt t.ex.

Hon red den flera gånger (emellan de gångerna red jag möjligen ut lugnt i skogen med sällskap).
När ponnyn inte längre bråkade för henne utan gick lydigt och avslappnat satt jag upp och red i skritt och trav för henne. Och oj vilken skillnad!! Jag red en väldigt enkel övning första gången, eftersom mitt självförtroende var helt i bott.

Så mitt tips är att få en duktig tränare t.ex. som kan rida igenom hästen ordentligt och sedan sitter du upp och rider bara en liten stund, med hjälp från marken av tränaren. Annars är det väldigt svårt att brya den onda cirkel du kommit in i.

Ja, han är ju snäll, men förbannat slug! Du skulle se honom nu, det är en HELT annan häst! Mest positivt alltså, han har en helt annan livsgnista och lever ut totalt (på gott och ont...:crazy: )!
Var rätt kul igår då jag var med och tittade på hoppträning där M (ägaren) var med på W (hästen), och tränaren säger till M att "den där hästen är förbannat svår!! Just för att han är så av och på på samma gång... om du hade haft en normal häst så hade du märkt hur det ska kännas/hur mycket lättare det egentligen är..."
"Taxibilen" som vi köpte har blivit en Ferrari...:angel:

Han har sin stora kärlek som både hag- och boxgranne, ett litet brunt sto. De har blivit väldigt tighta!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att detta är en jättebra idé, behöver inte vara en tränare heller utan jag tror att det skulle hjälpa om ägaren red först bara och så får jag ta över efter ett tag. Har tänkt tanken, men jättebra att du skrev det också, som ett levande exempel! :laugh:

Jag har en häst som en period gick rakt upp på bakbenen, varje dag, kastade sig framför bilar, tvärvände osv. Vi har slagit över, men ingen blev speciellt skadad som tur var. Tillsist kom jag inte ens från stallet, han ställde sig rakt upp, drev jag på honom när han väl stod på alla ben sparkade han bakut.

Hästen var fulltfriskt, han blev kollad flera gånger under det här, av olika personer på olika ställen.
Dom flesta trodde det satt i huvudet på honom, han var inte igång då, och rörde sig absolut inte som han skulle, för jag låg på sjukhus och kunde inte ens vara där, och ingen annan ville rida honom. Han var förjävlig i stallet under tiden jag var borta, men skärpte sig alltid såfort jag var med, förutom när vi red, då var det som en vägg mellan oss.

Det slutade med att någon av mina föräldrar fick gå med när jag red, så fort han gjorde något ledde dom fram han bara nån meter, hann dom inte så höll jag bara i ena tygeln så han fick "snurra". När jag red på banan gick det oftast bättre. Jag tömkörde, longerade och tränade mycket ledarskap, men det hade vi aldrig några problem med från marken.
Sen fick han en ny hästkompis som alltid var med när vi red, och då skärpte han sig. Han kunde fortfarande hålla på, men nu kunde jag få honom att sluta innan det blev farligt. Jag har fortfarande 'problem' när jag rider ut, men nu går det iaf.

Om jag var du hade jag tagit hjälp av ägaren och/eller en tränare (kanske samma som ägaren, som känner igen hästen?) Ägaren kanske kan gå med när du rider, eller rent av rida den lite innan du hoppar upp.
Hur är hästen när du hanterar den på marken? Eller är det bara i ridningen problemen uppstår? Hoppas det ordnar sig, och känner du dig fortfarande rädd när du ska rida, så kanske du kan ta en promenad/tömköra eller något tills det känns bättre. Så länge man fortfarande känner någon sorts rädsla är det bättre att vänta.

Senast ändrad av en moderator:

Vilket bra svar! Tack tack tack!
Från marken är han supersnäll, inga som helst problem med någonting.
Jag red honom igår igen, det gick väk sådär egentligen. Jag är fortfarande osäker på honom och vågar inte kräva så mycket. Jag koncentrerade mig mest på att få honom att gå framåt när han reser sig, framåt framåt oavsett om det blir i skritt, trav eller galopp. Detta är något jag plockade upp när jag satt och tittade och lyssnade på hästens och ägarens senaste dressyrträning.
Det funkade, men är ju långt ifrån en harmonisk ridning... Innan jag satt upp igår ledde jag runt honom i ridhuset ganska länge, något jag tror att jag kommer fortsätta med ett tag framöver. Han verkarde lugna ner sig lite då. Men jag ska nog ta mer hjälp av ägaren också...

Hej,
jag tror att du visst (nästan) kan köpa självförtroende, inte på postorder, men med hjälp av en tränare. Du får lite hjälp på traven genom att rida lektion och slipa till din ridning i allmänhet - och man känner sig ju oftast lite kaxigare när man har bistånd på marken, vilket du har nytta av sedan när det blir dags att rida ut. Sedan skulle jag om jag var du nog satsa på att rida på bana med tränare tills du känner att du fixar det på ett bra sätt och inte råkar ut för för mycket trassel och GÅ promenader ute ett tag tills du törs prova att rida en bit (det viktiga är att du bara tar bitar som du känner att du klarar och inte riskerar att bli rädd, för det märker ju hästen) och bygga på det tills du kan rida som vanligt. Lycka till!

Hejsan..
Hoppas du finner självförtroendet snart igen.
Jag håller med tidigare inlägg att longera hästen innan om den nu har mycket energi så kan det ge utlopp för detta utan dig på ryggen.
Sedan det här med ledarskapet: det är superviktigt att hästen och du litar på varandra. Hur fungerar det när du håller på med den mer allmänt. Är den lite "stöddig" då med.?

För att det skall fungera från ryggen måste det fungera även från marken. Min häst fungerade kanon från marken men var osäker när jag red henne i början (unghäst) går jag bara först följer hon mig överallt. Presseningar e inga bekymmer, men en pinne i skogen kan vara livsfarlig om jag sitter på ryggen.

Men god komunikation är a och o enligt mig. Min häst har oxå fått för sig att om man dummar sig, stegrar å vänder hem, så slipper man nog undan. Detta har aldrig hänt. Däremot har rundorna fått bli väldigt korta blind då tiden rinneriväg, när hon tex vägrar gå över en vattenpöl.

Ett konkret tips är att vända runt hästen på en mycket mycket lite volt direkt när den börajr studsa. Får du in huvudet ända in till din fot blir det nästan omjligt för den att stegra. Håll denna position tills den slappnar av. Ge full tygelläng och prova åter att skritta framåt. Detta kan ta lång tid innan man kommer från gården och iband väldigas prottester från hästen men det är bara att bita ihop och tänka att idag ska JAG vinna och kanske tom kunna rida en runda.

Lycka till!

Nu ett tag kanske du inte ens behöver kräva så mycket, utan mest bara få det att fungera. Vill man för mycket och går för fort fram är man snabbt tillbaka på ruta ett igen. Jag tycker du gör helt rätt som fokuserar på att få honom framåt, så att han inte hinner få övertaget. Det är nog till stor hjälp att kolla när ägaren tränar också. :)

Ett till tips är att tänka mycket på din egen inställning, och framförallt andningen. På min märker jag stor skillnad om jag går in utan att förvänta mig något speciell, är lugn i mig själv, och andas riktigt. Det blir lätt att man spänner sig omedvetet för man vet vad som är pågång, tillsist blir det som en ond cirkel.

Det finns ju många övningar som går ut på att hästen ska respektera ditt utrymme. Som att flytta hästen sidleds och bakåt. Det första jag tänkte på är just ditt självförtroende (som du säger). Jag är inte jätteduktig själv, men jag skulle testa att försöka tuffa till mig lite (lura hästen) prata högt och stå och sitta rakryggad. Att sätta gränser för hästen mha skänklar och tyglar för att den ska veta att det ändå är du som bestämmer och att du inte tolererar vad som helst. Andas djupt så att du slappnar av i kroppen. Jag vet ju inte exakt vad som händer, men när hästen konstrar är det ju lätt att man spänner sig och väntar på nästa utfall. i så fall är det bättre att bara låta det rinna av och inte bry sig om det, som om ingenting har hänt. Andas och få hästen på andra tankar.

Sluta själv att hugga. Det kan mycket väl vara så att hästen fungerar för ägaren om den har större pli på hästen. Hästen kanske skulle springa omgring blockhalt med ägaren eftersom den inte stretar emot ledaren.

När det väl kommer till medryttaren så kan hästen mycket väl våga visa att den visst har ont!

Vi hade ett levande exempel på detta i stallet! Numera död pga sina skador.

Så sant hästar kan krångla för olika personer. Och som du säger för ledan så är det inte säker hästen krånglar lika mycket.

Inte lätt med all ridning mycket man ska kunna och komma ihåg. Förstår att du blir rädd när han stegrar sig för så gjorde min häst förr. Jag var livrädd men jag gav mig aldrig så det får du inte hellr göra. Kom på hur jag skulle hindra min häst när han var på väg att stegra sig. När du känner att han är på väg upp så lås honom böj halsen på honom så du ser hans ansikte du kan ta stöd med att lägga handen på ditt lår. När han är böjd så i halsen så kan han inte resa sig upp. Sedan måste du bli mer säkrare få bättre självförtroende. Var alltid rak i ryggen försök att vara så stor som möjligt in för honom andas ner fån magen utstråla säkerhet. Tänk på att alltid ha hästen bakom dig när du tar in honom från hagen eller när du ska släppa ut honom ,så fort du ska gå någon stans med honom så ska han alltid gå bakom dig. För går han framför dig så är det han som leder och så ska det inte vara. Det är du som är ledan glöm inte det. Det här är en bra övning som du kan göra med hästen för att få honom mer lydigare och respektera dig och se dig som ledare. Du går framför hästen han ska gå bakom dig tänk på att vara rak i ryggen och stor man ser lite löjlig ut när man gör sig stor men inget att bry sig. Du går några steg stannar han ska stanna när du stannar men inte framför dig eller brevid dig utan bakom dig. Gör han inte det så måste du rätta honom markera att det är inte oki å det gör du genom att backa honom snabbt några steg sedan beröm genom att smeka honom i ansiktet. Den övningen upprepar du flera gånger tills du känner att han svara snabbt på dina kommandon. När han gör det så ska du kunna stå med ryggen mot hans ansikte och sedan bara backa mot honom och han ska börja backa med när du stannar så ska han stanna med. Sedan vänd dig om och smek honom i ansiktet.
Något som är bra med för hästen är att släppa den i ridhuset eller ridbanan så den får springa lös då den kan springa av sig hur mycket den vill på så sett får den ur sig massa överskotts energi. Brukar göra så med min häst.
Du kan prövat att massera hästen bakom öronen med när han är bråkig, dom brukar bli lugna av det.
Hoppas något av förslagen kan hjälpa dig. Lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar