Hur ska jag kunna fortsätta rida utan att bryta benen på kuppen?

Sv: Hur ska jag kunna fortsätta rida utan att bryta benen på kuppen?

. Sist jag satte mig i sadeln tog det en halv sekund innan han stegrade, ganska lite då men ändå så att han testade mig.

Hmmm det där känns bekant. Exakt så gjorde min nya häst första gången vi skulle rida. Jag var djupt chockad, jag köpte honom för han var SNÄLL och trevlig. Han var ju underbar på provridningen! Den gången ramlade vi men inte för vi gick över, vi föll åt sidan.

Jag tog hjälp av en tränare men det hjälpte inte alls. Jag blev skitnervös för varje träning, jag kunde ju bygga upp rädsla och nervositet i flera dagar innan. Sen satt jag där passiv i longerlina och blev skitskraj när han testade igen. För det var bara testande - han är oerhört skarp i huvudet.

Så jag löste det själv. Gick på promenader, för att gå vidare till promenader med full utrustning. En dag satt jag upp, mitt i skogen. Han bråkade ibland, men jag satt envist upp på olika platser och red. Jag var SÅ lycklig när vi ridit en hel runda! Jag har sagt mig själv att inte riskera nåt för en idiotisk häst, det finns andra som vill göra det, men jag höll fast vid tanken att han bara testar. Och testande hästar har jag vunnit över förr, denna var bara lite svårare.
Hoppas du kan komma över rädslan. Försök rida på andra, snälla hästar också så du får in lite flow och glädje. Försök sedan vara blank när du ska rida. Okej att man blir nervös men fokusera inte på vad som gör dig nervös. Om du inte kan visualisera att allt kommer gå jättebra - tänk på något helt annat då. Att du ska städa, byta lakan, bilen behöver lagas, vad för middag du ska laga... Ridning är en psykologisk sport ;)

Tack för ett konkret och bra svar, och för att du utgår ifrån vad det är, en olat!

Jag kommer att hålla till i ridhuset nu framöver, och där finns det i princip alltid någon annan som rider samtidigt. Tanken har ju slagit mig att sluta rida hästen, för som du säger så är ju stegring mycket farligt! Men samtidigt så gillar jag denna häst så pass mycket, och "vet" att det är en övergångsfas för honom och mig just nu. Jag vill inte ge upp... hur dumt det än må vara av mig.

Var försiktig! Stegringar kan gå mycket illa. Jag gick över med en av mina hästar veckan innan jul och är fortfarande inte bra. det behövs ju så lite för att det ska gå riktigt illa.
Jag tror som flera har skrivit, att Du kanske ska ta hjälp av tränare och även jobba med ledarskapsövningar. Kanske främst för Din egen skull, så Du kommer över osäkerheten.

Lycka till!

KL

Orkade inte läsa alla sidorna men om ajg utgår från att han är helt frisk och inte har ont någonstans/ från utrustning, eller är rädd/ dålig ridning, utan att detta är en olat när du rider, så självklart träna med tränare, ledarskaps saker, och...ihop med detta skulle jag (om ovanstående görs ocskå och ledarskapen är bra från marken redan och detta är ett problem med ridningen bara) sätta på en fast martingal. Då kan han itne stegra sig om den är lagom lång och du behöver därför inte ha samma rädsla när du rider. När du har fått tillbaka förtroendet och hästen verkar ha slutat med denna olat så bör man ju ta bort den gradvis men vara försiktig att man har tränare med och bra självförtroende så att problemen inte kommer tillbaka.

Detta är endast vad jag skulle ta till som ovan sagt, i nödfall där det är konstaterat att det är en olat och INGET annat, och bar under en kortare period för att bryta beteendet hos hästen utan att utsätta mig för fara när jag rider.

Lycka till.

Hej.
Såg ditt inlägg..ang hur du ska lösa problemet med hästen.
Ta kontakt med en ( Horsemanship tränare.) om du inte vet om någon, så sök på nätet efter en horsemanship tränare..
Det låter verkligen som om du och hästen har kommit lite på avstånd..
Osäkra på varandra.
Har sj haft dess problem och genom en duktig horsemanship tränare har allt löst sig mycket bättre.
Hoppas att du får iordning på det hela.

Ha det bäst.

Jag sitter i lite samma sits, har precis börjat rida en 5-åring som har varit rätt stökig men ägaren börjar få koll på honom nu.

Första gången jag provred hade hon värmt upp och han var riktigt fin, sen red jag två gånger då hon inte var hemma och den första gången gick bra men dag två var han väldigt spänd (många andra hästar i ridhuset) och började småhoppa med frambenen. Detta eskalerade i att han till slut ställde sig upp och kastade sig framåt och jag med respekt för stegrande hästar, hoppade av. Han var väldigt uppspelt/skärrad då så jag gick runt med honom, flyttade i sidled och backade för att få hans fokus och gå in i ledarrollen och när han lugnat sig hoppade jag upp igen. Resten av passet gick bra.
Igår skulle jag rida igen, denna gången skulle äg vara med eftersom han stökat när jag red själv, och när det denna gången var hoppträning i ridhuset var han på tårna från början. Hann inte rida mer än 5 min innan han hade hoppat runt en massa och till slut rest sig riktigt högt, så vi avbröt för lite longering innan jag fortsatte.

Har funderat över hur man ska göra, vet att jag inte kommer att vinna en strid med honom, så jag har inte ens blivit arg. Tänkte börja longera före varje ridpass nu i början och göra lite ledarskapsövningar från marken innan ridningen och sen se till att han han har något att tänka på när vi rider (inte bli passiv utan ta kontroll från början).
I hans fall känns det som att det handlar om kaxighet och energiöverskott då han bara hoppar runt första minuterna, skulle aldrig göra det på slutet. Men det är svårt, just stegrande gör mig faktiskt riktigt rädd, man vill ju gärna gå hem levande och med alla ben intakta efter ett ridpass (på både sig själv och hästen..).
Mer tips och erfarenheter?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar