Hur ska jag klara mig?

Det ovanstående gäller ju dock inte i denna tråden eftersom du faktiskt VET att du har uppbackning,

Det är väl risky, men samtidigt finns det väl i bakhuvudet att stödet finns. Vi brukar backa upp varandra, jag har hjälpt både pappa och mamma tidigare samtidigt som de hjälpt mig.

så jag argumenterar (återigen) inte för att du inte ska ha djur. Däremot ville jag ovan förtydliga att jag inte sagt någonting om din inkomst.
 
Det ovanstående gäller ju dock inte i denna tråden eftersom du faktiskt VET att du har uppbackning,



så jag argumenterar (återigen) inte för att du inte ska ha djur. Däremot ville jag ovan förtydliga att jag inte sagt någonting om din inkomst.
Ja, uppbackning har jag ju. Men läser man mitt första inlägg igen så är ju grundfrågan inte "gå och låna av dina föräldrar", utan snarare en efterfrågan om tips på hur jag kan få in pengar med de medel jag har. Nu har ju situationen förmodligen löst sig ändå eftersom jag precis fått kontakt med en person som vill ha mig som hundrastare mot betalt, samt att mormor hjälper om det krisar. Men i grund och botten ville jag ju ha tips på hur jag kan gå tillväga själv.

Sedan blev jag förstås även lite irriterad när det blir återkommande diskussioner om huruvida jag bör ha djur eller inte för att det är för riskabelt, då det ändå inte är något alternativ att göra mig av med dem. De är inräknade i min månadsbudget och frågan var hur jag skulle snurra ihop den dessa två månader.
 
@LindgrenV

då det ändå inte är något alternativ att göra mig av med dem.
Jag förstår det och har också skrivit det.

Jag förstår att du blir irriterad men grejen är den att det är så vanligt förekommande på Buke. Väldigt många verkar ha djur med väldigt knappa marginaler. Jag ber om ursäkt att jag påpekade något som egentligen var onödigt, jag tänkte mig inte för och skrev bara min spontana reaktion. Jag känner dock att jag förklarat att jag inte dissade din lön, att jag inte tycker att du ska göra dig av med djur, att jag har fattat att du har uppbackning etc så många gånger nu.

Däremot så håller jag med exempelvis @tanten men eftersom du inte vill ta den diskussionen så kommer jag inte kommentera det du skrev om månadsbudget i din sista post. Vi släpper det :).
 
Nu är det ju säkert många på buke som när de var 20 år hade haft jobb i många år redan och en stor buffert samt även hunnit leva på CSN en tid.

Men jag själv har förståelse för att man kanske inte alltid har det så fett när man är 20 år gammal, nyss tagit sig ut på arbetsmarknaden och levt på CSN. Buffert är något man sparar ihop under en tid, oftast. Den tiden kommer, innan man hunnit så långt riskerar man stå utan under ett sådant här glapp.

Jag tror ni har missat åldern här va? Jag hade förstått era reaktioner om hon varit 30 år eller mer, men 20...?;)

På mig kan ni skälla, jag är över 30, har djur, är mamma och har minus på min buffert just nu. ;) Jag tog den risky vägen och pluggade och det åt upp min buffert som jag faktiskt hade för mina djur innan jag pluggade... Men jag valde den risky vägen eftersom den i förlängningen faktiskt kan ge ett liv med bättre livskvalitet, bättre självkänsla och mer glädje. Och en bättre buffert snart igen.

Innan jag pluggade var det:
*Fattig? -Javisst
*Buffert?- Javisst
*Lycklig? -Neeeeej!!! Jag hatade mitt liv. Bokstavligt talat.:cry:

Nu är det:
*Fattig? -Japp, som fan!
*Buffert? -Är minusbuffert godkänt? :o
*Lycklig? -Det kan ni ge er på :D :D

@LindgrenV , ska vi ses en dag och "käka havregrynsgröt" ihop och moralisera över våra syndiga liv? :D ;) :p
 
Nu är det ju säkert många på buke som när de var 20 år hade haft jobb i många år redan och en stor buffert samt även hunnit leva på CSN en tid.

Men jag själv har förståelse för att man kanske inte alltid har det så fett när man är 20 år gammal, nyss tagit sig ut på arbetsmarknaden och levt på CSN. Buffert är något man sparar ihop under en tid, oftast. Den tiden kommer, innan man hunnit så långt riskerar man stå utan under ett sådant här glapp.

Jag tror ni har missat åldern här va? Jag hade förstått era reaktioner om hon varit 30 år eller mer, men 20...?;)

På mig kan ni skälla, jag är över 30, har djur, är mamma och har minus på min buffert just nu. ;) Jag tog den risky vägen och pluggade och det åt upp min buffert som jag faktiskt hade för mina djur innan jag pluggade... Men jag valde den risky vägen eftersom den i förlängningen faktiskt kan ge ett liv med bättre livskvalitet, bättre självkänsla och mer glädje. Och en bättre buffert snart igen.

Innan jag pluggade var det:
*Fattig? -Javisst
*Buffert?- Javisst
*Lycklig? -Neeeeej!!! Jag hatade mitt liv. Bokstavligt talat.:cry:

Nu är det:
*Fattig? -Japp, som fan!
*Buffert? -Är minusbuffert godkänt? :o
*Lycklig? -Det kan ni ge er på :D :D

@LindgrenV , ska vi ses en dag och "käka havregrynsgröt" ihop och moralisera över våra syndiga liv? :D ;) :p

Tack :love:
 
@Enya Men vem har skällt? Jag har verkligen inte menat att skälla och tycker inte heller att någon annan gjort det.
 
Din inkomst har jag ingen åsikt om. Det enda jag reagerat på är att en månads glapp uppenbart gjorde att du blev så orolig att du startade en tråd och undrade över hur du skulle klara dig. Det låter stressigt för min del, jag skulle inte vilja ha så. Ibland blir det strul, lönen dröjer, nån större utgift dyker upp etc etc och då vill jag känna att jag kan klara det utan större problem.

Here we go again, den här debatten har väl gått några varv de senaste åren på buke. Alla har inte möjlighet att ha buffert, av miljoner olika anledningar. Klart _ingen_ vill hamna i den situationen TS hamnat i - men alla har olika omständigheter och liv, och TS är 20 bast! Jeez, hen kommer med allra största trolighet inte hamna i samma situation igen, men livet är tufft för många och det är förbannat svårt och kämpigt att reda ut en period av ekonomiskt obestånd och därtill komma i kapp och ovanpå det ha möjlighet att skaffa sig den där förbenade bufferten.
 
@honung

Alla har inte möjlighet att ha buffert, av miljoner olika anledningar
Det är jag helt med på. Som sagt, jag skrev utan att tänka.

Och angående den ekonomiska diskussionen så vill TS inte ha den, så jag ger mig inte gärna in i den igen.
 
@Linda8142 Aha, så är det såklart! Typiskt dock när det behövs och kanske bara för ett tillfälle.

@LindgrenV Nä förstår med djuren, är de dessutom gamla känns det lite taskigt att slussa vidare de till nytt hem och som du själv nämner så är det ju en kort period som strular för dig och sådana svackor är skit rent ut sagt.

En allmän fråga som jag undrar över. Låt säga att du behöver hjälp av soc för en period av 30 dagar med pengar till hyra, telefon, mat, el, färdmedel osv. Månaden där på återgår sedan till en jobb med lön, en lön som går ganska så plus minus noll under en månad utan några utrymme för överraskningar. Utkräver alltid soc pengar tillbaka även om det innefattar att personen då får gå på knäna ytterligare månader framöver för att detta jagar personen?
 
@nexxa
@@Linda8142 Aha, så är det såklart! Typiskt dock när det behövs och kanske bara för ett tillfälle.
Gissar att detta syftar på bostadsbidraget? Det är ett jädra gissel tycker jag, som student på sin sista termin (vårterminen) kan du ges bostadsbidrag men sedan blir du återbetalningsskyldig om du får jobb efter examen eftersom du sammantaget på det året inte kvalificerat dig för bidraget. I och med att gränsen är rätt låg vad jag förstått så kan det påverka studenter som inte ens tjänar jättemycket och som liksom försöker starta upp sitt liv efter sina studier.
 
Jag kanske skulle skrivit "skälla" istället.

Jag är bara lite trött på den här diskussionen huruvida man som fattig och utan eller med liten buffert ska få lov att ha djur. I den här tråden är det inte ens en sådan situation och ändå drogs djurfrågan upp.
 
@Linda8142 Aha, så är det såklart! Typiskt dock när det behövs och kanske bara för ett tillfälle.

@LindgrenV Nä förstår med djuren, är de dessutom gamla känns det lite taskigt att slussa vidare de till nytt hem och som du själv nämner så är det ju en kort period som strular för dig och sådana svackor är skit rent ut sagt.

En allmän fråga som jag undrar över. Låt säga att du behöver hjälp av soc för en period av 30 dagar med pengar till hyra, telefon, mat, el, färdmedel osv. Månaden där på återgår sedan till en jobb med lön, en lön som går ganska så plus minus noll under en månad utan några utrymme för överraskningar. Utkräver alltid soc pengar tillbaka även om det innefattar att personen då får gå på knäna ytterligare månader framöver för att detta jagar personen?
När min man dog och jag var mammaledig med 4000 kr i inkomst så fick jag pengar av soc. så jag klarade mig den månaden innan jag fick änkepension av försäkringskassan. Jag behövde inte betala tillbaka och behövde inte sälja några saker eller djur. Hur det funkar för en sådan här situation vet jag inte och hur det funkar för om min situation hade hänt i dag vet jag inget om heller eftersom det är 9 år sedan nu. Men då var det i alla fall inga problem för det var en situation som var kortvarig.
 
Jag kanske skulle skrivit "skälla" istället.

Jag är bara lite trött på den här diskussionen huruvida man som fattig och utan eller med liten buffert ska få lov att ha djur. I den här tråden är det inte ens en sådan situation och ändå drogs djurfrågan upp.
Det kom upp när @tanten menade att det verkade tajt att ha djur. Det kan jag hålla med om. Däremot tycker jag inte att det är rimligt att man ska ge upp sina djur för att man har det tufft en eller två månader, det hade jag inte heller gjort.

Generellt (OBS Ej riktat till TS) Sen tycker inte jag att det handlar om vem som "får" ha djur, utan mer hamnar väl diskussionen i vem som kan ha djur. Jag vet flera bukefalister (OBS! ej TS) som skriver om sina upprepade magont pga ekonomin som egentligen inte rymmer djur och jag förstår att det är stressande för det verkar superjävlajobbigt. Men - det här är en sidodiskussion och jag tycker inte att det känns bra att ta den i TS tråd.
 
@niphredil Japp, det var bostadsbidrag jag syftade på! Kan ärligt säga att jag inte hänger med i svängarna på FK alls och ibland känns det som det dyker upp knepiga regler vartefter. Och det låter himla dumt att man blir återbetalningsskyldig för behovet av bostadsbidrag. Bara för att man tjänar mer resten av året via jobb så är det fortfarande så att halva året var mer skralt och då känns det himla märkligt att man ska betala tillbaka det i efterhand. :crazy: Det gör att man tänker efter ett par gånger innan, men det är nog lätt att glömma eventuella konsekvenser av det om man inte är insatt?

@Enya Vad fint att du fick det ekonomiska stödet utan att de drabbade dig på andra plan sen. Det låter som att du fått utstå mycket nog och då orkar man inte fler motgångar!
 
@nexxa Ja men precis, fett skumt system. I och med att man beviljas bostadsbidrag per halvår kan jag tycka att det bara borde vara inkomsten det halvåret som spelar roll.

Men men, det är ju ett sidospår.
 
Ang bostadsbidrag så hade jag det förra året, men det var ett jävla jobb att få det och fruktansvärt svårt att räkna ut hur mycket man skulle tjäna på ett framtida år när man faktiskt inte vet. Det här året ansökte jag inte ens - jag visste ju inte hur det skulle bli till hösten eller vad jag skulle få för jobb under sommaren. HADE jag ansökt så hade jag varit återbetalningsskyldig nu pga av att lönen jag haft under sommaren varit för hög.
 
@LindgrenV , ska vi ses en dag och "käka havregrynsgröt" ihop och moralisera över våra syndiga liv? :D ;) :p
Får jag vara med? Eller kanske en fattig-buketräff i en kohage? Jag kan sponsra med fältkök och havregryn om ni sponsrar med vatten och kossorna får hålla med mjölken. :D
 
Ang bostadsbidrag så hade jag det förra året, men det var ett jävla jobb att få det och fruktansvärt svårt att räkna ut hur mycket man skulle tjäna på ett framtida år när man faktiskt inte vet. Det här året ansökte jag inte ens - jag visste ju inte hur det skulle bli till hösten eller vad jag skulle få för jobb under sommaren. HADE jag ansökt så hade jag varit återbetalningsskyldig nu pga av att lönen jag haft under sommaren varit för hög.
Det där är ett jäkla skit som kan ställa till det rejält. Bättre vore om du och andra med "fluktuerande inkomst" kunde få anmäla över nätet att "den här månaden tjänade jag si och så" och så gör man en avstämning av debet och kredit när året är slut istället, då behövde ingen annan än bluffarna bli återbetalningsskyldiga. Hur svårt kan det va på en skala att koka ihop ett sånt basic system?
 
@LindgrenV Min mamma valde också att strunta i att ansöka om bostadsbidrag efter en "trevlig överraskning" där hon skulle betala tillbaka ca 11 000 kr. Hon jobbar som säljare så hon har två fasta summor en låg och en lite högre som hon får beroende på om hon sålt för sin budget varje månad. Vissa månader kunde lönen vara katastrof under lågkonjunkturen medans hon en annan månad klarade hålla budget och där med fick den högre lönen och sedan 10% som bonus för det utöver..är ju som du säger omöjligt att veta sånt innan, lågkonjunkturen kan vända, man kanske var arbetslös och plötsligt får jobb osv. Det borde väl gå att justera systemet? Förutom att det är krångligt riskerar man ju sätta sig i skiten en tid framöver för att man behövde backup en kort tid :(
 
Får jag vara med? Eller kanske en fattig-buketräff i en kohage? Jag kan sponsra med fältkök och havregryn om ni sponsrar med vatten och kossorna får hålla med mjölken. :D
Men det är fusk, ni båda har bil och det går minsann inga tåg till nån kohage!!!

Men visst, havregrynsgröt är gott och nyttigt, och billigt och sånt får man leva på om man inte sköter sin ekonomi som bukefalisterna anser man ska göra. ;) Vi får ha en fattigmansbuketräff för alla oss som lever lite risky, eller som är fattiga som kyrkråttor av en eller annan anledning och inte lever som man bör. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp