Hur ska jag klara mig?

Jobbar du någon obekväm arbetstid?
Vi får iaf vår ob utbetald månaden efter istället för i samband med månadslönen. Så isf ramlar det ju in några kronor i september också.
Tyvärr inte, jobbar bara kontorstider 7.30-16. Men bra att du påminde mig, för jag har två timmars övertid på ett pass och vet inte hur det blev med det!
 
Håller med dig, att göra dig av med dina djur pga en kortare tids ekonomiskt trubbel är onödigt. Dessutom säljs ju djur inte i en handvändning och kan ju lätt ta precis lika mycket tid som det tar för den förskjutna lönen att dyka upp..

Dina fasta avgifter på 6000 kr, vilka är de? Är de ruckbara på något vis? Kursböcker är en god idé att sälja, men inte de som du misstänks behöva i framtiden. Som du själv skriver så sälj kläder eller prylar du inte använder, sälj de något billigare än tänkt för att verkligen bli av med det. Vad gäller mat kan man ju som @tanten sa laga flera olika alternativ utan några större omkostnader även om det kanske blir enformigt.

Kan du möjligen få bostadsbidrag för perioden? Eller hur funkar det hos FK? Handläggningstiden kan förstås vara seg men det går ofta skynda på om man ringer och tjatar lite.

Ofördelaktiga snabblån med höga räntor hade jag undvikit i största möjliga mån om det nu inte finns en annan väg. Kan du låna pengar av familj eller släkt? Kanske någon som har möjlighet att låta dig avbetala lite varje månad utan att det blir alltför kännbart tiden efteråt
De fasta utgifterna jag har är hyra, stallhyra, bil och telefon. Stallhyran är väl den som skulle kunna flyttas på. Telefonräkningen kan jag nog vänta med en månad för den har jag betalat två månader i förväg under sommaren, så den har sista betalningsdag sista september.

Och nej precis, djuren är inget alternativ att göra sig av med. Ingen vill nog ha en gammal häst som tidigare haft fång, två gammeltackor eller två 12-åriga katter som inte kan leva utan varandra. Jag spenderar inte en massa pengar på träningar eller liknande så mina djurutgifter är inte så påtagliga som man kan tro. Även om de förstås gör skillnad.
 
@Monstermom - detta är inte riktat till TS, utan mer fråga till dig. Allt det du räknar upp är sådant som är lätt att lägga i likviditetsbudget. Jag för över samma summa varje månad till räkningskontot. Ibland står där stora summor, just för att det inte ska drabba någon månad extra hårt. Det är ju vad budget handlar om.

Buffert är för mig för OFÖRUTSEDDA utgifter, det du radar upp är klart förutsägbara utgifter, både när det gäller förfallodatum och omfattning.

Jo, du har helt rätt! :banghead:
Inte heller jag tar av bufferten för några av dessa utgifter, utan vet ju att de kommer och har det i vanliga budgeten. Det var helt enkelt ett väldigt dåligt exempel. :o

Min poäng var dock avsedd att vara att vi inte vet så mycket om hennes vardagsekonomi (när jag skrev), att ibland blir det överraskningar (vilket som sagt inget i mitt exempel var O_o) och är man ung och oerfaren så är det inte alltid så att man tänkt till i förväg och har just en buffert (en sån där som är till för oförutsedda utgifter) om man skulle stå utan inkomst. Och för mig är det en extremt hård sak att säga till någon, att de inte har råd med sina djur och bör göra sig av med dem, då tycker jag man borde veta mer om hur situationen ser ut. @LindgrenV har enligt uppgift 7250kr i månaden att spendera (i vanliga fall), med lite bättre framförhållning och eventuell översikt över extrakonsumtion ser jag ingen som helst anledning att hon inte skulle kunna ha råd med sina djur bara för att det kört ihop sig på ett för henne överraskande sätt en månad. (Visst, om djuren svälter eller behöver vård, även om det "bara" vore en månad. Men jag uppfattar inte situationen så extrem.)
 
Mina dyraste smycken är halsband från H&M tyvärr. Det jag äger av värde är dator, kamera, telefon och möbler och det är saker jag har behov av och använder dagligen.
Men kamera är väl inte livsviktigt?

Jag förstår för övrigt att du inte vill göra dig av med dina djur men som alltid förvånas jag på Buke över att folk vågar ha djur trots så små marginaler.
 
Men kamera är väl inte livsviktigt?

Jag förstår för övrigt att du inte vill göra dig av med dina djur men som alltid förvånas jag på Buke över att folk vågar ha djur trots så små marginaler.

Men är det verkligen så små marginaler att ha drygt 7000/månad kvar efter fasta utgifterna är betalda? Det tycker inte jag? :confused:
 
Jo, du har helt rätt! :banghead:
Inte heller jag tar av bufferten för några av dessa utgifter, utan vet ju att de kommer och har det i vanliga budgeten. Det var helt enkelt ett väldigt dåligt exempel. :o

Min poäng var dock avsedd att vara att vi inte vet så mycket om hennes vardagsekonomi (när jag skrev), att ibland blir det överraskningar (vilket som sagt inget i mitt exempel var O_o) och är man ung och oerfaren så är det inte alltid så att man tänkt till i förväg och har just en buffert (en sån där som är till för oförutsedda utgifter) om man skulle stå utan inkomst. Och för mig är det en extremt hård sak att säga till någon, att de inte har råd med sina djur och bör göra sig av med dem, då tycker jag man borde veta mer om hur situationen ser ut. @LindgrenV har enligt uppgift 7250kr i månaden att spendera (i vanliga fall), med lite bättre framförhållning och eventuell översikt över extrakonsumtion ser jag ingen som helst anledning att hon inte skulle kunna ha råd med sina djur bara för att det kört ihop sig på ett för henne överraskande sätt en månad. (Visst, om djuren svälter eller behöver vård, även om det "bara" vore en månad. Men jag uppfattar inte situationen så extrem.)
I vanliga fall har jag 14500:- i månaden att leva på, det är nu jag 7250 i månaden i två månader!

edit: Eller du kanske menade EFTER att alla räkningar är betalda?
 
Men kamera är väl inte livsviktigt?

Jag förstår för övrigt att du inte vill göra dig av med dina djur men som alltid förvånas jag på Buke över att folk vågar ha djur trots så små marginaler.

Kamera är inte livsviktig nej, men den är väldigt sliten, har spruckit på sina ställen efter att den åkt ned i cementgolvet och minneskortsluckan har gått av. Samtidigt som den är flera år gammal. Den har alltså inget pengavärde kvar.
 
Men är det verkligen så små marginaler att ha drygt 7000/månad kvar efter fasta utgifterna är betalda? Det tycker inte jag? :confused:
Jag talar inte om hur mycket man har kvar efter lön, utan hur ens situation ser ut, vad man fixar ekonomiskt, hur man klarar av oförutsedda utgifter.

Jag har haft månadslön sedan juni, innan dess har jag levt ett år på CSN. Jag är 20 år, så jag har precis tagit mig ut på arbetsmarknaden, så jag har inte haft så stora möjligheter att spara ihop en buffert än.
Det här är en tuff situation att vara i även utan djur.

Nu har ju dock inte @LindgrenV skaffat sina djur nyligen och, som sagt, jag förstår att hon inte vill göra sig av med dem.
 
Kamera är inte livsviktig nej, men den är väldigt sliten, har spruckit på sina ställen efter att den åkt ned i cementgolvet och minneskortsluckan har gått av. Samtidigt som den är flera år gammal. Den har alltså inget pengavärde kvar.
Ah, tolkade "jag behöver dessa saker dagligen" som att det var behovet av kameran som styrde, inte att du inte kan få nåt för den. Men absolut, kan du inte få en spänn för den så hjälper det ju inte att sälja den.

Har du ingen förälder som kan hjälpa dig med att skjuta till lite?
 
@niphredil

Nej det är väl datorn och telefonen som jag faktiskt har ett behov av, medan kameran hade ett högt inköpsvärde och används dagligen - men nu inte är värt en spänn att sälja vidare.

Jo visst kan jag säkert få hjälp, det är väl mest jag själv som tycker det är svinjobbigt att krypa till korset och erkänna att månadsbudgeten inte går ihop. Jag ligger ute med 1500:- till mamma och hoppas att jag kommer kunna få tillbaka dem denna eller nästa månad, det skulle hjälpa väldigt mycket! Det skulle vara skönt att få ihop det till så stor del som möjligt själv, utan att behöva låna av bank eller släktingar.
 
@LindgrenV Jag förstår hur du känner, verkligen, men jag personligen tycker inte att det är konstigt alls att du behöver hjälp. Du har varit student, du har precis börjat jobba, du har flera djur och nu blir det den här oturliga situationen med lönen. Om ditt jobb inte vill hjälpa dig genom förskottsbetalning och du gjort allt du kan i övrigt (dra ner på utgifter, sälja nåt du kan sälja etc) så är det inte fel att som 20-åring höra efter om man kan få hjälp av sina föräldrar. Tycker jag.
 
Jag förstår för övrigt att du inte vill göra dig av med dina djur men som alltid förvånas jag på Buke över att folk vågar ha djur trots så små marginaler.

Jag kan bara svara för mig, men för min del är djuren ungefär 1000% viktigare än mig själv för att jag ska fungera. Det finns ingenting annat som betyder så mycket för mig som dem. Alla mina djur har dessutom alternativet att bo hos mig eller gå till slakt. Fåren jag har hade det alternativet när jag skaffade dem, och de andra djuren är så pass gamla och har så mycket krav att det är ungefär en chans på miljonen att någon skulle vilja ta hand om dem, så de har också samma alternativ. Tyvärr.
 
@LindgrenV Jag förstår hur du känner, verkligen, men jag personligen tycker inte att det är konstigt alls att du behöver hjälp. Du har varit student, du har precis börjat jobba, du har flera djur och nu blir det den här oturliga situationen med lönen. Om ditt jobb inte vill hjälpa dig genom förskottsbetalning och du gjort allt du kan i övrigt (dra ner på utgifter, sälja nåt du kan sälja etc) så är det inte fel att som 20-åring höra efter om man kan få hjälp av sina föräldrar. Tycker jag.

Kanske inte, det är väl bara det att det har en viss skämsfaktor hos mig på något vis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp