Hur ska jag ha min häst?

pannis

Trådstartare
Jag har lite funderingar om hur jag ska hysa in min häst, men jag kan inte bestämma mig!

Jag är på gång att flytta till min pojkvän (lantbrukare) och så småningom ska också min häst flytta dit. Då är frågan var jag ska ha hästen.
Båda grannarna har varsin häst som min kan få bo med, de står i var sitt stall men går i hage tillsammans på dagarna.

Häst 1 står i stall där det finns en box extra, det är lågt i tak, finns ingen gång att binda upp hästen i och sadelkammaren är i en separat byggnad.
(jag tycker inte detta alternativet duger men det tycker däremot min inte så häst-vana pojkvän)

Häst 2 står i lösdrift, det finns tillgång till en box om man vill ta in hästen och sköta om den och den finns ett utrymme utanför boxen man kan binda upp hästen, fast då går det inte att stänga ytterdörrarna utan hästen får stå hälften inne och hälften ute. Utrustningen vet jag inte var den förvaras.

Tredje alternativet är att ha hästen hemma på gården. Fördelarna är att det är närmast, fritt med foder och strö och helt enkelt bättre kontroll över hästen.
Nackdelarna är att då blir hästen ensam på nätterna när den står inne och så finns det inte plats för hästen heller så det måste fixas på något sätt.

Antingen bygga en ligghall och ha hästen på lösdrift, fast jag vill hellre ha box, eller så får man bygga någon typ av utebox helst med skötselutrymme, eller (jag vet inte om detta alternativet ens är möjligt) bygga en box inne i kostallet. Det är ett nybyggt och lösdrift och väldigt frisk luft, inte alls som i gamla ladugårdar.

Är det någon som har nåt förslag om hur jag ska göra?

Sv: Hur ska jag ha min häst?

Jag tycker inte de två första verkar vara så kul alternativ.
Och det är skönt att ha hästen hemma.Men ensam på natten tycker jag inte den kan vara.Kan du inte skaffa en sällskapshäst?Box, sadelkammare och uppbindningsplats hade jag velat ha.

De två första alternativen låter ju inte så kul. Att ha hästen hemma är ju det absolut bästa om det finns möjlighet till det. Däremot är det ju inte kul att hästen måste vara ensam på natten.

Om ni ändå måste bygga en box till din häst, bygg två och hyr ut den andra om du inte har möjlighet att skaffa en häst till. Så har han/hon sällskap även i stallet.

om hasten vara ensam pa natten.. det blir den ju inte.. den har ju kossorna som sallskap..

ga med att hasten hemma, bygg box, kanske aven 2 boxar och du kan lara pojkvan att rida..

För mig hade alla alternativ varit usla.
Men jag skulle valt tre o köpt en till häst o slippa vara beroende av andras hästar som sällskap.

Att bygga två boxar är inte möjligt i dagsläget, däremot tänkte jag att om jag har hästen hos kossorna ett tag så borde jag kunna få igenom ett eget stall senare.
De andras hästar går i hage på vår mark så det är snarare de som är beroende av oss.

Men jag kan verkligen inte bestämma mig=/

En liten sällskapsponny på foder eller liknande tycker jag att du ska fixa. Om du har gratis foder och strö ska det väl inte vara några problem. Går det inte att lösa som så att du fixar en ute box eller liknande hemma och en liten lösdrift till ponnyn utanför så dom kan se varandra hela tiden även om din står inne. Eller fixa en vettig lösdrift till båda!

Ha häst med korna gick bra förr men i dag tror jag att reglerna sätter stopp för det .Kolla jordbruksverket.

Ha häst med korna gick bra förr men i dag tror jag att reglerna sätter stopp för det .Kolla jordbruksverket.

Enligt jordbruksverkets regler behöver sällskapet INTE vara en artfrände (dvs häst) utan det räcker med ett annat flockdjur ex kor, får, getter etc

Ja det blir bara på nätterna hästen kommer vara med korna i så fall, på dagarna får han gå i hage med andra hästar. Om det nu ens blir så, jag vet inte säkert.
Min pojkvän tycker jag ska ha hästens i grannens stall med det låga taket och enda skötselutrymmet är inne i boxen (som förövrigt inte är jättestor och rejäl till min lite brötiga häst)

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med motiveringar till varför man behöver ordentlig box/lösdrift + skötselutrymme:) Och box måste man ju ha tillgång till även om man har lösdrift, vid skada eller så...

Jag tror att korna inte får ha hästar hos sig enligt någon modern regel .Problemen för koäg kan bli stora med alla koller.Kolla verkligen.

Du får kanske säga till pojkvännen som det är,att stallplatserna som erbjuds av grannarna duger inte.Och hästen kan inte stå ensam på nätterna.
Då finns det två alternativ.Antingen stallar du upp hästen hos någon annan som kan erbjuda ett bättre alt.än dina grannar kan göra,som t.ex stallhöjd som är godkänd och tillräckligt stor box.Eller så bygger han några bra boxar och sadelkammare som du känner att du skulle kunna leva med,och kan då ha hästarna hemma.(du får ha en shettis som sällskap eller hyra ut en box)Börjar du mesa med dina behov redan nu,innan du ens har flyttat in får du inget roligt liv med denna man.Ömsesidig respekt för varandras behov och önskemål måste ni ha om du inte ska hamna i en alldeles ojämlik situation.Speciellt om det är hans gård så tror jag det är viktigt att markera sig,att VI bor här nu,inte han och en inneboende.Så var tydlig och bestämd och mesa inte, även om man kanske får kompremissa lite,det är mitt råd till dig.

Det är väl bara att säga till hur du vill ha det och passar det inte mannen så bor ni på olika håll, eller så hyr du in din häst i ett stall som passar dig och hästen thats it

sällskapshästar finns det gott om,köp ett sk flyttbart stall med 3 boxar,o gör en till sadelkammare,o fixa skötel/uppbindning i närheten,där det finns tak över huvudet..(i ett hörn av ladugården??)

Börjar du mesa med dina behov redan nu,innan du ens har flyttat in får du inget roligt liv med denna man.Ömsesidig respekt för varandras behov och önskemål måste ni ha om du inte ska hamna i en alldeles ojämlik situation.Speciellt om det är hans gård så tror jag det är viktigt att markera sig,att VI bor här nu,inte han och en inneboende.Så var tydlig och bestämd och mesa inte, även om man kanske får kompremissa lite,det är mitt råd till dig.
:bow: Tycker verkligen att du ska tänka över det som ball har skrivit. Det är ni som ska bo på gården nu, det ska bli ert hem. Om han redan är lantbrukare och har djur själv, så borde du rimligtvis kunna få smäcka upp ett utestall åt din häst + shettis. Annars är det ju som att flytta in i sin pojkväns lägenhet, men inte få lov att ta med en enda egen möbel utan vara tvungen att gömma undan sina grejer i ett förråd och hur kul är det... Det är väl ändå planerat att ni, i den mån det fungerar såklart, ska bo ihop inför framtiden? Inte bara att du ska bo där ett tag, tills något annat dyker upp? :)

Tack för alla svar:)

Jag är lite mesig det vet jag, men det klart han borde faktiskt kunna bygga ett enklare stall åt mig. Fast inte FÖR enkelt, har man en skadebenägen häst det är bra med ordentliga saker.

Fast varför skulle HAN bygga ett stall åt DIN häst? Det kan du väl göra själv så småningom?
Det är väl inget fel i att ha hästen i en box i lagårn, och sen i hagen med de andra dagtid?

Du ville ha hjälp med motivering till varför det berhövs stora boxar till hästar och stora skötselutrymmen.Hästen i sej förtjänar väl ändå en rejäl box,självklart! den måste kunna ligga bekvämt.Men skötselutrymmet måste väl inte vara enormt? Jag har stått i många stall där vi borstade,skodde och sadlade i boxen och det gick utmärkt.Visst,det är bättre med en stallgång(särskilt för hovslagaren)men det funkar utan.Förvaring av utrustning borde väl kunna lösas om killen har en gård? Då brukar det ju alltid finnas nåt krypin?

*KL*

Kan du inte låta hästen stå i grannens lösdrift, men ordna ett skötselutrymme och utrustningsförvaring på gården där du ska bo?

Annars går det ju bra att göra i ordning hästen i en box, så gör man ju faktiskt på de flesta ridskolor.

Fast varför skulle HAN bygga ett stall åt DIN häst? Det kan du väl göra själv så småningom?
Det är väl inget fel i att ha hästen i en box i lagårn, och sen i hagen med de andra dagtid?

Jag tyckte inte heller det var så fel att ha hästen i lagårn på natten, men alla andra tyckte det så jag tänkte att jag kanske hade fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 986
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 844
Senast: ako
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 955
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka