Sv: Hur ska jag ha min häst?
Jag menade inte "ordentligt" som "stor", utan mer som rejält och säkert, dels för att det underlättar och dels för säkerheten. Borsta och sadla mm går absolut att göra i boxen, men som nu till exempel när min häst har en sårskada på baksidan av bakbenet så hade det inte gått att sköta det utan ett ordentligt ställe att binda upp hästen på. Visst kan man binda ordentligt i en box men då måste man hela tiden befinna sig nära hästen och har mindre chans att komma undan om det skulle hända något.
Du ville ha hjälp med motivering till varför det berhövs stora boxar till hästar och stora skötselutrymmen.Hästen i sej förtjänar väl ändå en rejäl box,självklart! den måste kunna ligga bekvämt.Men skötselutrymmet måste väl inte vara enormt? Jag har stått i många stall där vi borstade,skodde och sadlade i boxen och det gick utmärkt.Visst,det är bättre med en stallgång(särskilt för hovslagaren)men det funkar utan.Förvaring av utrustning borde väl kunna lösas om killen har en gård? Då brukar det ju alltid finnas nåt krypin?
Jag menade inte "ordentligt" som "stor", utan mer som rejält och säkert, dels för att det underlättar och dels för säkerheten. Borsta och sadla mm går absolut att göra i boxen, men som nu till exempel när min häst har en sårskada på baksidan av bakbenet så hade det inte gått att sköta det utan ett ordentligt ställe att binda upp hästen på. Visst kan man binda ordentligt i en box men då måste man hela tiden befinna sig nära hästen och har mindre chans att komma undan om det skulle hända något.