hur ska jag göra?

Sv: hur ska jag göra?

Få den lydig!
Skaffa en tränare som lägger upp övningar där du och hästen naturligt får lära er att sänka farten.

Övningar när hästen måste stanna upp och tänka lite, typ studs, kombinationer och så, men det bästa är som Splittan skrev, rid för tränare, de vet de bästa övningarna och det är alltid lättare med någon som ser vad som går fel.

Träna klättring så hästen får musklerna för att orka, mycket lydnadsövningar över bommar och småkryss. Och ta hjälp av tränare.

MKt styrke träning, Den hoppar antagligen på fart då den inte har styrkan som krävs för att hoppa just på styrka.

MKt stuts osv. Sen klättare någon gång i veckan och testa ibland att göra halt i backen och rygga neråt några steg. Fungerar super.

Sen så ställ upp två hinder med långt avstånd. och lägg 3 travbommar i mellan. så du kommer in i galopp bryter av till trav över bommarna och sen galopp igen. osv

Jag håller med _Sascha_, gör många övningar där hästen själv får fundera lite och komma till slutsatsen att det är lättare att ta det lite lugnt. :) Om det inte beror på att hästen har ont eller är rädd för något (som det ofta kan bero på när hästen har lite bråttom) så brukar det lättaste vara att ge hästen uppgifter där den får slåss med sig själv, det brukar gå upp lite snabbare för dom små trollen då. ;) Hoppa mycket serier där det inte är för långt mellan varje uppgift, typ studs, bommar mellan hindrena i kompinationer osv. Brukar funka!

jag kunde inte låta bli att ögna igen de tidigare svaren och frågan först o främst.. jag har en häst som gasar på ordentligt när det gäller hoppningen, vi har haft tränare i 2 år och vi har fortfarande inte fått han att bromsa utan jag har blivit tillsagd att ta tag i tyglarna och tydligt visa honom vad som gäller men det har resulterat i att han har börjat resa sig upp på bakbenen och kasta omkring+bryta ut när han kommer mot ett hinder.. vi har nu beslutat att starta honom i deb.fälttävlan och se om han taggar ner lite.. men när det gäller banhoppningen så har vi kommit fram till att det bästa är om jag lär mig rida honom i det tempo som funkar bäst för honom..

personer har gett förslag på att ge hästen "tanke" övningar det funkar nog på de flesta hästar fast då min senaste tränare bad oss hoppa en 3 kombination samtliga hinder låg på ca 1m förutom trippelbaren (sista hindret) var lite högre.. min häst tog det inte lugnt utan kastade sig mot varje hinder.. vilket slutade med att vi nästan kraschade i trippelbarren.. men eftersom jag har en sån bussig häst så hoppade han den stillastående.. så sånna övningar är inte alltid så bra.. fast som sagt alla hästar är inte likadana och jag hoppas inte att allt för många är som min.. det kommer sluta med skador.. :banana::banana:

Han lär ju inte bli lydigare av att du stannar upp honom framför hindrena från en hög hastighet (oftast blir det kraftiga tag i tygeln) och sen får resa sig. Självklart kan man inte hoppa in i en trekombination i full fart, då kommer vem som helst att krascha.
Lydnadsövningar är studs, hinder med bommar framför och bakom, serier, som ligger på max 80 cm. Om ens det.

Jag tycker att man inte ska hoppa högt på en häst som verkar hoppa mest på fart. Då ska man h¨lla sig till dom låga hindrerna tills hästen väntar på en.

men nu är problemet det att hästen inte väntar.. utan jag som inte vågar hoppa i ett högre tempo som behövs.. han lugnar inte sig bara för att det är lägre snarare så att han ökar då ännu mer.. då springer han bara fortare för han tror att det väntar ett högre bakom typ..

Hitta en bra tränare att rida för, om du inte redan har det. Där kan man få mycket hjälp. sen är det lydnad,lydnad styrka och lite mer lydnad som behöver tränas.. Halt innan hidret, eller efter, studs osv. Finns en massa och även fast det känns svårt och nästan omöjligt så går det !

Och då har du ju ingen lydnad. Hur ska du kunna hoppa i ett högre (springigare antar jag) tempo, när du inte kan ha kontroll över honom i ett lugnare?

Mycket markarbete där du jobbar med halvhalter - att få hästen lydig alltså. Annars kan du jobba med studs (speciellt med kryss som naturligt bromsar upp hästen). Självklart måste du ha hjälp av en tränare som kan förklara bättre för dig hur du ska göra, och som känner dig och hästen.

tänkte på att endel skrev här att det kan vara för att hästen inte är tillräckligt stark. då kan du rida an i trav och ur i galopp. hade en häst som bara "sprang på" och det hjälpte pluss att hon hoppade rundare och finare språng!! hon blev mer stark och tog det lugnare för att hon faktiskt fick jobba!:banana:

Bygg upp övningar där hästen inte har någon möjlighet att gå på fart. Har själv haft en häst som gått på fart men tack vara hjälp från tränare så har hon slutat med det.
Du kan bygga en studs sedan ett galopp språng lite böjt till vänster över ett räcke. Sedan ett galoppsprång lite böjt till vänster över en studs.
Övningen är lite svår att förklara men jag tyckte att den var bra att rida.
En annan är att du bygger upp sju hinder på rad. Blandat med studs och ett galoppsprång. mellan hinder nummer 6 och 7 har du två galoppsprång då sista hindret är en oxer. de andra sex är räcken.
Hoppas att det går bättre!

tack för alla tips ^^ det var/är toppen, men det är så att när man löshoppar min häst så hoppar hon jätte fint även om det är låga hinder typ 40 - 50 cm, och då är det verkligen fint, men sen när man rider så dundrar hon på utav bara f**, och drar upp huvudet ( men det gör hon inte när man löshoppar) och jag rider på pullar träns och vanligt tre delat bett, men i början gick det bra med pullar tränset men sen lyssnade hon sämre, men nu är det bra igen enligt min syster ( vi är två på hästen men jag rider inte så mycket längre men vi har henne tillsammans). Men vi har funderat på att köpa ett pesoa bett men är det en bra ide lr? för hon kör ner huvudet och drar bara (men det händer oftast i skogen) men när vi fick henne ( typ 1 år sen) så lyssnade hon jätte bra, men hon har dock fått mer muskler och hon vet att hon är starkare nu haha,

detta är bara info om hur hon är, så det blir lättare att hjälpa/skriva till oss :) ///från Ägarna:)

min häst stpringer dock på väldigt mycket även vid löshoppning så det är ju inte mitt fel om han gör så vid uppsutten ridning. och nån skrev att man skulle göra halt innan hindret detta är ju fel om något då man i princip lär hästen att stanna innan..

Man gör halt en 7-8 meter framför hindret, så att hästen inte springer iväg, och sen fattar galopp, eller trav och hoppar. Samt gör halt efter hindret. Ingen av de heta hästar jag har gjort detta på har stannat sen, de har istället blivit väldigt mycket lugnare och hoppat ordentligt.

Man gör halt en 7-8 meter framför hindret, så att hästen inte springer iväg, och sen fattar galopp, eller trav och hoppar. Samt gör halt efter hindret. Ingen av de heta hästar jag har gjort detta på har stannat sen, de har istället blivit väldigt mycket lugnare och hoppat ordentligt.

den var precis så jag menade :bow:

men hur ska jag göra nu när vi har provat detta och min häst står på bakbenen istället när man rider imot hindret.. men detta gör han bara när jag bromsar upp honom mycket så att han inte kan gå i ett högre tempo.. han ställer sig på bakbenen och kastar sig runt sen kan man inte styra mot hindret om man inte låter han gå fram i ett annat tempo..

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 415
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 023
Senast: fio
·
Mat Har en portion ris i kylen som blivit över. Tar tacksamt emot förslag på vad man kan göra med det. :)
Svar
16
· Visningar
676
Senast: Aja_baja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SM-medaljer ska delas ut för tre ponnykategorier och children i hoppning. Finalen i SvRF Ungponny final ska avgöras. Spännande dagar...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka