Hur ska jag göra med halten?

lis

Trådstartare
Mitt fbl sto blir helt galen ibland när hon kommer till tävlingsplatser. Det är när jag vill att hon ska stå still som hon blir dum,hon funkar bra så länge hon får gå framåt.Hemma funkar allting jätte bra, men när vi kommer till en tävlingsplats blir hon som förbytt,hon kan absolut inte stå still hon bara kastar sig bakåt i en väldans fart och dummar sig. Nu ska jag starta Lc:2 på söndag och om hon då är helt galen vilket jag inte hoppas hon är,vilket är bäst att göra i halten:Gå fram så fort jag känner att hon är på väg att dumma sig eller ska jag vara inriktad på att stå kvar i 6sek med mkt stor risk att hon kastar sig bakåt eller ska jag skita i att det är 6sek vi ska stå still och bara göra halt 2sekunder och sedan fortsätta framåt som att inget har hänt? Känns jätte tråkigt att hon är så här,men ena gången går det bra och nästa så blir hon knäpp.Tacksam för råd.

Sv: Hur ska jag göra med halten?

Om det bara är just den halten som är problem skulle jag iaf satsa på att stå still bara så länge som det känns bra - hellre rida vidare än att hästen börjar tänka bakåt.
Lägre poäng får du ju hur eller hur, men om halterna är ett problem så får du ju köpa det tillsvidare.
Du verkar ju medveten om problemet, så det är bara att träna vidare hemma och försöka be om lite mer stillhet för varje gång du tävlar - och mkt beröm när hästen står stilla.

Ett litet trix som kan funka är att du pressar ner dina händer mot hennes manke i halten. Det brukar funka. Så gör stona med sitt föl när det skall stå helt still.
Kolla hemma först förstås :)

Tänk på att lätta av lite i handen i halten. Ibland kan ryttaren omedvetet bli kvar i förhållningen, ffa om hon är spänd på tävlingar eller förväntar sig att hästen inte ska stå still.

Poängmässigt är det oftast bättre med en "för kort" visad halt än att hästen börjar gå bakåt eller åt sidan.

De nya LC-programmen har ingen halt i inridningen, vilket kan vara en fördel för spända hästar/ryttare eftersom halterna inte kommer förrän mot slutet när ekipaget förhoppningsvis "kommit igång" lite på banan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 320
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?