Hur ska jag göra för att få mitt arabsto registrerat?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zafira
  • Startdatum Startdatum
Z

Zafira

Har ett arabsto som jag skulle vilja registrera.
Vet inte hur jag ska kunna få tag på spång sedel eftersom uppfödaren och jag inte kommer överens.
Är det helt omöjligt för mig att få henne registrerad?
Tycker att det är synd att hon inte är det eftersom hennes stamtavla är fin.

Hur går jag till väga över huvudtaget om jag vill registrera henne? Vad kostar det?

MVH
Carina

Sv: Hur ska jag göra för att få mitt arabsto registrerat?

Ta kontakt med registratorn på Svenska Arabhästföreningen. Det är nog han som kan ge dig bäst besked om det går och hur du då ska göra.

Sv: Hur ska jag göra för att få mitt arabsto registrerat?

Det är ARAB Du skall ta kontakt med
registraturen@arab.se
Inte SAHF....SAHF är en idelle förening för arabhästen som handhar utställningar, tävlingar m.m. ARAB är registraturen osm registrerar Arabiska Fullblod och Partbred Araber

Hur gammalt är stoet? Antar hon är äldre än 2 år?! Du måste nästan ha tag på betäckningsrapporten/språngsedeln och bita i det sura äpplet att Du och uppfödaren inte är bästa vänner.
Kostnaderna att registrera i efterhand ÄR dyrt. Detta eftersom arabhästen har en stängd stambok och man måste göra många kontroller för att verifiera att stammen OCH hästen verkligen är den det är.
Avgifter baserade på 2004 års priser...
* Reg. avgift: sto/hingst 2 år eller äldre --> 2000:- PLUS
* ev. tilläggsavgift om hästen är e: hingst utan giltig licens --> 750:- PLUS
* DNA-test/blodtypning (beroende på om föäldrarna är blodtypade eller DNA-testade och blodet är för gammalt)--> 550:- (denna avgift administrerars av ARAB men går oavkortat till SLU och DNA/blodgruppslab) PLUS
* deponering --> 300:- som återfås då hästen säljes, avlider, exporteras (kastreras) PLUS
* hästpass --> 500:-
Allt är inklusive moms

Dessutom tillkommer avgift för singalmentbeskrivning/konturdiagram för hästpassen. Kolla in på www.svehast.se (och avgifter för dem) och se närmaste ID-kontrollant för Din del. ID-kontrollanten skall också dra tagel från svansen till DNA:et OM Din häst inte skall blodtypas, för då tillkommer veterinärkostnader för detta enligt deras taxa.

Kontakta mig gärna om det är något mer Du undrar över
mvh
Carina
carina@cesamarabians.com
www.cesamarabians.com

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
668
Senast: Windy
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 113
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka