Sv: Hur ska jag göra för att få mitt arabsto registrerat?
Det är ARAB Du skall ta kontakt med
registraturen@arab.se
Inte SAHF....SAHF är en idelle förening för arabhästen som handhar utställningar, tävlingar m.m. ARAB är registraturen osm registrerar Arabiska Fullblod och Partbred Araber
Hur gammalt är stoet? Antar hon är äldre än 2 år?! Du
måste nästan ha tag på betäckningsrapporten/språngsedeln och bita i det sura äpplet att Du och uppfödaren inte är bästa vänner.
Kostnaderna att registrera i efterhand ÄR dyrt. Detta eftersom arabhästen har en
stängd stambok och man måste göra många kontroller för att verifiera att stammen OCH hästen verkligen är den det är.
Avgifter baserade på 2004 års priser...
*
Reg. avgift: sto/hingst 2 år eller äldre --> 2000:-
PLUS
*
ev. tilläggsavgift om hästen är e: hingst utan giltig licens --> 750:-
PLUS
*
DNA-test/blodtypning (beroende på om föäldrarna är blodtypade eller DNA-testade och blodet är för gammalt)--> 550:- (denna avgift administrerars av ARAB men går oavkortat till SLU och DNA/blodgruppslab)
PLUS
*
deponering --> 300:- som återfås då hästen säljes, avlider, exporteras (kastreras)
PLUS
*
hästpass --> 500:-
Allt är inklusive moms
Dessutom tillkommer avgift för singalmentbeskrivning/konturdiagram för hästpassen. Kolla in på
www.svehast.se (och avgifter för dem) och se närmaste ID-kontrollant för Din del. ID-kontrollanten skall också dra tagel från svansen till DNA:et OM Din häst inte skall blodtypas, för då tillkommer veterinärkostnader för detta enligt deras taxa.
Kontakta mig gärna om det är något mer Du undrar över
mvh
Carina
carina@cesamarabians.com
www.cesamarabians.com