Hur ska jag göra? Erfarenheter??

F

fiddeline

För ett år sedan försökte vi sälja familjens ponny. Hästen gick inte igenom besiktningen vilket gjorde att tjejen som skulle köpa ponnyn backade ur.

Av olika skäl var vi tvungna att "bli av" med hästen eftersom ingen i familjen hade möjlighet att ta hand om den. Vi beslöt därför att lämna ut hästen på foder i ett år. Nu skall hästen komma tillbaka till oss... Men jag bor inte kvar på orten där mina föräldrar bor och där stallet finns, inte heller mina syskon som studerar på annan ort.

Jag vill inte sälja hästen eftersom jag är väldigt fäst vid den :love:. Mitt alternativ är alltså att flytta hästen till den ort där jag bor idag, vilket i sig inte är något problem. Problemet är att jag jobbar mycket och har därför svårt att vara i stallet varje dag. Många som jag berättat för hur jag tänkt lösa det, skakar på huvudet och tycker att jag slösar både tid och pengar som vill ha kvar familjen gamla ponny.

Till mina frågor..:confused:
Finns det någon som valt att behålla ponnyn trots "vuxenliv" med jobb etc som kan berätta om hur ni har löst det???

Är det någon som har erfarenhet av delfodervärd ?? Har det fungerat bra? Dvs att man skaffar någon som vill dela ansvaret och ha mer ansvar än en medryttare.

Andra förslag??

Väldigt tacksam för svar!!

/ Fiddeline

Sv: Hur ska jag göra? Erfarenheter??

Om du verkligen vill ha kvar er gamla ponny och känner att du faktiskt skulle kunna ta hem den så tycker jag absolut att du ska köra på det.

Delfodervärd kan absolut vara en idé. Är eran ponny av den typen att den är tillräckligt cool och välutbildad kan den mycket väl glädja en liten yngre ryttare.

Hoppas allt går vägen och lilla ponnyn får komma hem till dig! :)

Tack för din åsikt..

Ponnyn är en D-ponny som har tävlats upp till LA dressyr och LB hoppning samt är en klippa i skogen...

Finns det människor idag som vill vara delfodervärdar?:confused:

En yngre tjej/kille som vill ha mer egen häst än vad ridskolan kan ge henne/honom men kanske inte har ekonomin att ha en egen häst fullt ut skulle säkerligen kunna vara intresserad! Jag vet att JAG skulle varit det... :)

För ett år sedan försökte vi sälja familjens ponny. Hästen gick inte igenom besiktningen vilket gjorde att tjejen som skulle köpa ponnyn backade ur.

Av olika skäl var vi tvungna att "bli av" med hästen eftersom ingen i familjen hade möjlighet att ta hand om den. Vi beslöt därför att lämna ut hästen på foder i ett år. Nu skall hästen komma tillbaka till oss... Men jag bor inte kvar på orten där mina föräldrar bor och där stallet finns, inte heller mina syskon som studerar på annan ort.

Jag vill inte sälja hästen eftersom jag är väldigt fäst vid den :love:. Mitt alternativ är alltså att flytta hästen till den ort där jag bor idag, vilket i sig inte är något problem. Problemet är att jag jobbar mycket och har därför svårt att vara i stallet varje dag. Många som jag berättat för hur jag tänkt lösa det, skakar på huvudet och tycker att jag slösar både tid och pengar som vill ha kvar familjen gamla ponny.

Till mina frågor..:confused:
Finns det någon som valt att behålla ponnyn trots "vuxenliv" med jobb etc som kan berätta om hur ni har löst det???

Är det någon som har erfarenhet av delfodervärd ?? Har det fungerat bra? Dvs att man skaffar någon som vill dela ansvaret och ha mer ansvar än en medryttare.

Andra förslag??

Väldigt tacksam för svar!!

/ Fiddeline
Jag har en connemara valack på 22 år, själv är jag idag tjugo. jag köpte han när han var 16 nästan 17. och han har sedan dess varit min ögonsten. han älskar att bli riden, dock är han en enmanshäst, vem som hällst kan träna och rida han i dressyr och i skogen, men hoppa är det bara jag som lyckats med, men med mig hoppar han ALLT!!. utan minsta motstånd! jag skulle pensionera han när jag fyllde arton men han blev då riktigt trött på livet, han åt inte, blev mager, busade inte i hagen osv. men tyvärr fanns inte tiden till att rida honom om jag skulle kunna komma någonstans med de nya tävlingshästarna. så jag har därför en tjej hos mig som hjälper mig med honom, hon har inget intresse av att hoppa/tävla, men hon rider han ett par gånger i veckan och de dagar hon iunte kan så rider jag själv honom, så det blir enkelt när man delar på jobbet. och det har för mig fungerat utmärkt!! han tävlar nu fortfarande som hopp och fält. häst dock på små klasser men som stor häst vilket fungerar otroligt bra!!

Skönt att höra att det finns fler som väljer detta alternativ eftersom de flesta som jag pratat med inte förstår varför jag vill ha kvar henne..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar