Sv: Hur ska jag få mamma med mig?
Jag har själv gått på ridgymnasium. Jag kan säga att jag, liksom du, i slutet av nian ville skaffa häst (jag hade även haft två foderponnyer innan, under högstadiet). Jag provred flera hästar varav en jag ville köpa men ägaren fick separationsångest och det blev ingen affär.
När skolan sedan börjat hade jag långa dagar i skolstallet och sedan då jag kom hem hade jag flera hästar (som ägdes av andra) att rida på kvällstid då och då. I oktober-november blev jag uppringd av den tidigare nämnda hästägaren som haft separationsångest och inte sålt till mig. Hon hade nu insett att hennes situation var ohållbar och att hon nu ville sälja hästen till mig.
Hur det än var svarade jag då att jag hade så mycket hästeri iochmed skolan samt fritiden att jag inte skulle ha varken tid eller ork med mina nya förutsättningar.
Visserligen blev det senare så att jag fick överta en av mina sköthästar och ändå satt där med egen häst ett halvår efteråt, fast det är en annan historia. Kort sagt kan jag säga att det slutade inte bra. Det är en sak att frivilligt rida andras hästar de kvällar man orkar och hinner, än det är att ha en mil ut till stallet där jag fått stallplats och sköta min egen häst varje dag efter skolan, samt morgonfodra de dagar jag började sent.
Jag är glad att jag inte köpte hästen jag tänkte först. Den hade bara fått säljas igen efter 1-2 år då jag blivit utbränd. Men det visste jag inte då jag gick i nian, just för att jag gick i nian = hade ingen aning om vad som komma skulle.
Så detta långa och kanske onödiga inlägg mynnar ut i ett tips till dig som är: Vänta tills du går i gymnasiet, man har ingen aning om hur jobbigt det kan vara att gå i gymnasiet då man går i nian. Att dessutom ha hästar på schemat i skolan kan vara till nackdel om man vill pyssla med det på fritiden. För mig blev det en stressande upplevelse eftersom jag inte kunde skilja på proffessionellt hästarbete (skolan) och mitt egna privata för nöjes skull. Allting gav mig prestationsångest som sedan (med andra problems inblandning) resulterade i att jag la av helt. Så ja, mitt tips är bara att du ska ta det lugnt och inte köra 150 km/h rakt in i väggen som jag gjorde...