Hur ska jag få mamma med mig?

Sv: Hur ska jag få mamma med mig?

Jag har själv gått på ridgymnasium. Jag kan säga att jag, liksom du, i slutet av nian ville skaffa häst (jag hade även haft två foderponnyer innan, under högstadiet). Jag provred flera hästar varav en jag ville köpa men ägaren fick separationsångest och det blev ingen affär.

När skolan sedan börjat hade jag långa dagar i skolstallet och sedan då jag kom hem hade jag flera hästar (som ägdes av andra) att rida på kvällstid då och då. I oktober-november blev jag uppringd av den tidigare nämnda hästägaren som haft separationsångest och inte sålt till mig. Hon hade nu insett att hennes situation var ohållbar och att hon nu ville sälja hästen till mig.
Hur det än var svarade jag då att jag hade så mycket hästeri iochmed skolan samt fritiden att jag inte skulle ha varken tid eller ork med mina nya förutsättningar.

Visserligen blev det senare så att jag fick överta en av mina sköthästar och ändå satt där med egen häst ett halvår efteråt, fast det är en annan historia. Kort sagt kan jag säga att det slutade inte bra. Det är en sak att frivilligt rida andras hästar de kvällar man orkar och hinner, än det är att ha en mil ut till stallet där jag fått stallplats och sköta min egen häst varje dag efter skolan, samt morgonfodra de dagar jag började sent.

Jag är glad att jag inte köpte hästen jag tänkte först. Den hade bara fått säljas igen efter 1-2 år då jag blivit utbränd. Men det visste jag inte då jag gick i nian, just för att jag gick i nian = hade ingen aning om vad som komma skulle.

Så detta långa och kanske onödiga inlägg mynnar ut i ett tips till dig som är: Vänta tills du går i gymnasiet, man har ingen aning om hur jobbigt det kan vara att gå i gymnasiet då man går i nian. Att dessutom ha hästar på schemat i skolan kan vara till nackdel om man vill pyssla med det på fritiden. För mig blev det en stressande upplevelse eftersom jag inte kunde skilja på proffessionellt hästarbete (skolan) och mitt egna privata för nöjes skull. Allting gav mig prestationsångest som sedan (med andra problems inblandning) resulterade i att jag la av helt. Så ja, mitt tips är bara att du ska ta det lugnt och inte köra 150 km/h rakt in i väggen som jag gjorde...

Glömde en detalj: På de flesta ridgymnasium (iaf på min tid) vill de att man ska rida stor häst, inte ponny. Därför är det ingenbra ide att köpa enponny när du går i nian för att sedan börja rida stor häst året efter.
Jag tycker det verkar vara den bästa lösningen att bli medryttare/halvfodervärd på en ponny under nian för att sedan se vad som händer då du börjar gymnasiet. Det är mycket bara med att flytta och allt det dära (om du då inte bor granne med plönninge eller vad du skullesöka till) så man kan mkt väl behöva den tiden till annat än att bara ta hand om sin häst. Det finns ju sen heller inget som hindrar dig att skaffa en häst då du pluggat där ett tag och tycker all fungerar, desto värre är det att sälja en nyinköpt häst för att det blev svårare än man trodde att hinna med.

Lycka till :)

Hejsan alla!:),tack för svaren!:D
Ja,det är nog bäst att skaffa häst efter gymnasiet..:),men när jag vl skaffar mig en,hoppas jag att jag kan ha den läääänge!:D
P.S. Ska köra upp nu nästa lördag (Moppe):)

Jag har en dotter som är lika gammal som du, som har egen häst, spelar bas, är med kompisar och satsar stenhårt på skolan.;)

skaffade häst nu i 1an, delar den i och försej med min kompis för att hinna med skolan, men beror ju på vad för linje du tänkt gå sen... Går själv typ plugglinje så skulle aldrig hunnit annars, men går man en lite mer slappare linje som är mer yrkesförberedande är det ju inte så mkt läxor och sånt :)
Sen beror det ju såklart på vart du har hästen om du kan tänka dej att ha medryttare om du inte skulle hinna, är bra att verkligen "ha tänkt på allt" ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?