Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag funderar lite över dagis inställning till att tiderna kanske blir lite hoppiga för att föräldrarna tex tar ledigt en förmiddag för att ha barnen hemma.

Pluggar själv heltid men mycket är under eget ansvar,ibland när jag ligger bra tillväljer jag att lägga 5 timmars plugg på kvällen för att ha dagen fri till sonen,detta uppskattades inte av förskolan då de ansåg att barnen behövde fasta rutiner av att vara på dagis. Nu har jag dessutom valt att göra vissa uppgifter hemma en månad och har skippat praktiken just nu,dels pga att jag mår dåligt och kanke inte bör hoppa in innom psykiatrin just nu och dels för att få komma ner i varv...vilket innebär att jag har barnet hemma kanske 3 dagar i veckan,dagis beklagar sig ofta över hur mycket Hampus missar på dagis,att han har BEHOV att få komma som vanligt (dvs 8-16:30)...

Att ha barnen hemma mer när man kan verkar inte vara poppis hos dagis heller vilket jag har svårt att förstå. jag trodde det kunde vara positivt för en liten grabb på 2,5 år att få vara hemma med mamma ibland,mysa,gå i skogen,baka,måla mm Dessutom är han hos pappa varannan helg så att speciellt många egna dagar i månaden har vi inte tillsammans.

Men tydligen inte då dagisvistelsen tydligen var viktigare. Tog dock upp det med chefen på dagis vilket var helt på min sida,men pedagogerna tyckte inte det var bra för utvecklingen. :confused:
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Det jag funderar över är om det inte finns föräldrar som glatt köper att barnen nog har det bättre på dagis och med pedagogiska aktiviter än hos föräldrarna.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

På mitt jobb är det en som alltid går från jobbet kl. 15 för att hämta barnen på dagis. Sedan gör hon saker tillsammans med dem ett par timmar för att sedan jobba ett par timmar senare på kvällen. Andra lägger upp det så att båda föräldrarna jobbar fyra dagar i veckan. Barnen är alltså bara på dagis tre dagar i veckan. Dock relativt långa dagar, men föräldrarna tycker att det kompenseras av de dagisfria dagarna. Detta kräver dock ett flexibelt arbete.

Sedan tror jag att många föräldrar skulle ha råd att gå ned något i arbetstid. Tyvärr går någon ned medan den andra går upp i tid för att bibehålla en ekonomisk standard. Det tycker jag inte är en bra lösning. Om ett barn har två föräldrar så behöver den två lika delaktiga föräldrar för att få ett bra bild av vad det innebär (eller vad det borde innebära) att driva en familj och ett hushåll.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Mycket bra fråga. Jag tror också att du har rätt i det du säger.

Hur komma dit dock? Tror som andra här i tråden... Om det går, kanske inse att tid med barnen är viktigare när barnen är små än att jobba fulltid eller att maxa satsningen på arbetet? Ja, man kommer kanske att förlora lite i karriärsframsteg jämfört med de som inte har barn, men det kanske får vara värt det? Om far/morföräldrar finns tillgängliga, låta barnen spendera tid hos dessa?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag funderar lite över dagis inställning till att tiderna kanske blir lite hoppiga för att föräldrarna tex tar ledigt en förmiddag för att ha barnen hemma.


Det skiljer sig ganska markant från hur vi hade det där jag arbetade mest. Visst behöver barnen rutiner, men det beror ju lite på hur känsliga de är. Vissa klarar hattandet jättebra, andra behöver rutinerna mera. Men att någon förespråkade att det skulle vara bättre för barnen att vara där varje dag 8-16,30 hörde jag aldrig någon som förespråkade.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag har också funderat på detta, och skulle hemskt gärna vara hemma på heltid för att hand om barn + gård. Men leva på bara en lön i denna världen känns helt omöjligt! Allt kostar så sanslöst mycket idag, och nu pratar jag inte lyxprylar (lever väldigt snålt). Min mamma var hemma med alla fyra barnen trots nybyggd villa och ej högavlönad make. Idag är maten dyr, elen är dyr, bensinen är dyr , huslånet är dyrt- ja allt kostar svinmycket pengar :crazy:. Med två löner går vi +-0 och då har vi skrotbilar och ej lyxhus. Vad gör man? Försöker hitta någon försörjning hemifrån?? T ex sälja begagnade trosor på internet (min makes förslag) ;)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Här har vi löst det så att jag jobbar 80 % och min gubbe är hemma med von Dregel på heltid. Det tjänar vi bra på, och iom att jag inte jobbar mer än 80, så har jag ganska mycket tid för bebis. För mig är inte karriären viktig, jag jobbar nu eftersom jag annars vore arbetslös då gubben använder föräldradagarna.

För att få till bra tid för honom så har gubben dagarna avsatta till att vara med bebis, sköta hemmet och hunden, och jag ägnar kvällarna åt lilleman. Fredagar kommer vara lediga för oss båda och då kan man ju dels ha en hel del tid till barnaktiviteter, och för oss själva med. Helgerna kommer jag dela mellan stall och hem är det tänkt, så jag får lite tid för mig med.

Dagis är inget vi ens funderar på här, utan tanken är att jag jobbar på nu till årsskiftet och går sedan hem för att ta hand om hem och barn, förhoppningsvis är jag gravid då. Sambon ska då jobba lite han, tills den eventuella bebisen kommer, då vi båda kommer vara hemma ett halvår igen. Nu är vi i den sitsen att vi kan gå hemma båda två och klara oss bra på det, och jag hoppas det kommer att fortsätta vara så, så någon kan vara hemma när barnen blir större med. Någon i det här fallet är vem som helst av oss, beroende vem av oss som känner för att jobba just då.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Det jag funderar över är om det inte finns föräldrar som glatt köper att barnen nog har det bättre på dagis och med pedagogiska aktiviter än hos föräldrarna.

Jag tror det. Till viss del.

Vi som föräldrar är givetvis väldigt viktiga för våra barn, men jag tror att dagis tillför mycket som vi inte kan. Peronalen är (förhoppningsvis) duktiga på vad de gör, och barnet lär sig att fungera i grupp och få kompisar.

Men detta betyder inta att dagis från 7-5 alla vardagar är bra för barnet, från de är 1 år. Helst skulle jag vilja ha mina barn på dagis 4 dagar i veckan, kanske 5-6 timmar. Från ca 2 år kanske.

När vi var arbetslösa jag och min man för 1,5 år sedan i ca 4 månader, var min son (då 4 år) mycket olycklig när han var tvungen att åka hem från dagis, precis innan de skulle börja äta lunch. Det kände som vi tog ifrån honom något som var viktigt för honom; hans kompisar och gemenskapen på dagis.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag tror att en del av lösningen ligger i att man kollar över sin ekonomi, vad kan man avstå ifrån räknat i pengar för att istället vara med sina barn. Vi har löst det så att vi båda gått ner i arbetstid till 80% (hemma med barnen varsin dag per vecka) samt att släktingar hämtar barnen vid 14 under två förskoledagar och den tredje löser vi genom att gå omlott (pappan lämnar sent och jag hämtar lite tidigare). Våra barn går på förskola 17,5h per vecka fördelat på 3 dagar vilket passar oss alldeles utmärkt.

Sedan går det inte att komma från att det är lättare att gå ner i tid/vara hemma längre under föräldraledigheten om man redan har en stabil ekonomi redan innan man skaffar barn eller lever så billigt att man därför har råd att ta ut färre dagar.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Till att börja med så måste föräldrar börja inse att kommunens förskoleregler (dvs barnen har rätt att vara på förskola när vårdnadshavarna arbetar + restid till o från) är till för barnens bästa. Det finns faktiskt en hel del föräldrar som har sina barn i föskola då de själva är lediga, slutar tidigare etc.

Det är en stor omställning att skaffa barn, man kan kanske inte köra på sitt arbetsliv i samma tempo som innan barnen...Många människor vill ju definitivt inte offra yrkeskarriär eller få mindre lön (vilket man ju får om man arbetar deltid).

Sedan så är det så att även äldre barn behöver uppmärksamhet från sina föräldrar, det glömmer många föräldrar bort.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag håller med dig i allt du säger!

I min familj har vi löst det så att jag alltid jobbat deltid. Jag hade lyxen att lägga mitt eget schema så mina barn har varit så litet som möjligt i barnomsorgen. Sen har jag läst tre år så från att lilleman var fyra år till han började skolan så var han max 30 timmar i veckan. Ledig alla lov och hela sommarlovet.

Nu jobbar jag heltid, men mitt hjärta mår inte bra av det! Det skär i mig att träffa mina barn så lite och igår så lilleman med gråt i rösten att: "Du har ju aldrig tid med mig längre" Det kändes ska jag säga. Nästa vecka så går jag ner i arbetstid till fyra dagar i veckan:banana: Det är så kort tid vi har våra barn som våra, innan de flyger ur boet och klarar sig själva... Jag vill inte se tillbaka på mitt liv och inse att jag försakat det viktigaste som finns, nämligen familjen! Och som sagt, man klarar sig utan all lyx. När jag var föräldraledig i sex år så klarade vi oss på att jag tog ut ca 3500 tkr i månaden, men det innebar också att jag köpte INGA kläder till mig själv, jag lagade all mat från grunden och bakade mkt. Jag handlade bara det absolut nödvändigaste till barnen och köpte ALDRIG inredning till huset!

Jag vill också tillägga att det här är min och min familjs lösning på att ha ett bra fungerande liv. Var och en har fritt val att göra som denne vill med sitt liv och vad som passar dennes familj bäst!
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Våldet bland unga ökar inte! Man ska inte tro mediers bild av allt våld de påstår ökar.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Våldet bland unga ökar inte! Man ska inte tro mediers bild av allt våld de påstår ökar.

Är du säker?
Jag tänker på gatuvåldet och dess grovlek (hur hårt man slår) alltså.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Media har en förmåga att blåsa upp allt till dubbel storlek. Anmälningsbenägenheten har ökat däremot, men därmed inte sagt att våldet HAR ökat. Vi har precis gått igenom detta på kriminologin. Jag, som de flesta andra människor på kursen var ibörjan övertygade om att våldet har ökat men så är det inte.

Jag ska leta upp en källa till detta senare i kväll, om en stund ska jag på ett möte om jobbet och sedan jobba.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Går själv hemma sedan 5 år tillbaka. När äldsta barnet började skolan slutade jag jobba. Jobbade bara deltid innan.
De första 2 barnen började dagis som ett åringar, men gick aldrig full tid/vecka. Minsta dottern började först som 3 åring, då endast 15 timmar i veckan, för att hon skulle få en chans att komma ut bland andra barn.
Tycker det är underbart att få chansen att gå hemma med barnen.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Sedan tror jag att många föräldrar skulle ha råd att gå ned något i arbetstid. Tyvärr går någon ned medan den andra går upp i tid för att bibehålla en ekonomisk standard. Det tycker jag inte är en bra lösning. Om ett barn har två föräldrar så behöver den två lika delaktiga föräldrar för att få ett bra bild av vad det innebär (eller vad det borde innebära) att driva en familj och ett hushåll.

Min första tanke när jag läste tråden var just att bägge föräldrarna borde gå ned till 75-80% om det fanns ekonomiskt utrymme - efter sanering där pissdyrt boende, prenumerationer, resturangbesök, slaviskt mode och dyrare bilar är av underordnad betydelse.

De flesta jag känner har inte dålig lön, de har +-0 utgifter som äter upp allt.

Det rimmar så illa att när svensken skaffar familj så köps samtidigt den dyra villan och den dyra bilen.
När man istället borde dra ned på kostnader så görs de tyngsta inköpen?!

"Jag vill verkligen att mitt barn ska få växa upp i hus med egen trädgård och trygg, dyr bil av nyare modell måste vi ju ha".

Logik någon?

Jag har inga barn men om jag jämför med mitt hästintresse, som verkligen fått ta tid och pengar i anspråk, så har mina hästar fått både mer kvalitetstid, engagemang och intresse från mig än vad jag upplever många bekanta lägger på sina barn.
För mig har det varit självklart att periodvis sänka min levnadsstandard REJÄLT för att få det att fungera med kusarna.
För mig är prioriteringarna solklara och med tanke på hur jag resonerat gällande hästarna är jag övertygad om att även barnen skulle komma i första hand.
Skaffar jag barn så är det för att det är prio 1, ett intresse och jag vill ha så mkt tid som möjligt med dem och jag skulle göra de uppoffringar som skulle behövas.

*Moralkaka* ;o)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Själv är jag sådan som tror mer på kvantitetstid än kvalitetstid. Jag tror att det är den långvariga och "vardagliga" kontakten när man inte "gör något speciellt" är jätteviktig.

Och det har du helt rätt i och jag är lika övertygad om det. Barn bryr sig inte om kvalitetstid, de förstår inte begreppet. Barn vill ha tid, massor av tid!, med sina föräldrar. Det spelar inte så stor roll vad man gör, bara man gör det tillsammans. :)

Dessutom behöver barn känna att de behövs, att det finns ett reellt behov av dem i familjen. Inte bara att de finns till, till ingen nytta. De behöver vettiga uppgifter, från ganska tidig ålder, för att känna sig nyttiga. Tex den oerhört viktiga uppgiften att hjälpa till att tömma diskmaskinen.

Jag tillhör motståndarna till att lämna småbebisar på dagis. Det är alldeles för tidigt att börja vid 12 mån ålder, om de sen måste vara där hela dagen. Och om man "måste", för att få ekonomin att gå ihop...då skulle man kanske väntat med att skaffa barn? Eller så får man kanske dra in på andra saker, tex cigaretter/snus, kröka/krogen, nöja sig med äldre bil etc. Nu menar jag självklart inte de som verkligen måste lämna bebisarna tidigt och länge, tex ensamstående mammor som blivit övergivna som gravida eller när bebisen var liten. Det finns självklart alltid undantag, där man faktiskt måste lösa livet genom att börja lämna tidigt på dagis, av speciella skäl. Men det är en myt att ett- eller tvååringar behöver lekkamrater 8 h/dag, 5 dagar i veckan.

Om man inte är beredd på de förändringar som faktiskt sker när man får barn, då ska man kanske vänta lite. Det är ett stort ansvar att starta ett nytt människoliv, att fostra och lägga grunden till en harmonisk person. Går man in med inställningen att inte behöva göra några uppoffringar, då ska man nog ta sig en funderare. En bebis, ett barn är inte som en hund eller katt. De första tre åren i en människas liv är de allra viktigaste.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att låta djungelns lag bland en hög 1-3-åringar lägga grunden i mitt barns liv, kompletterat med överarbetade och underbetalda förskolepersonal med alldeles för stora barngrupper.

Det är inte en rättighet att skaffa barn! Det är ett enormt ansvar och man har en stor skyldighet gentemot barnet/barnen.

Vi bor väldigt billigt och väljer att köra ett par äldre, men välskötta, bilar. Vi väntar med de häftigare statusprylarna (tex platt-TV) ett tag till. Vi har köpt de allra flesta bebisprylarna begagnade (spjälsäng, skötbord med inbyggd byrå, div vagnar, en hel del kläder via Tradera och Blocket, leksaker mm) och vi blir hela tiden bättre på att spara in och återanvända. Vi åker inte på dyra semesterresor. Vi har slopat dagstidning och dragit ner på alla onödiga utgifter. Det senare är en ständig utveckling!

Barn vill inte ha dyra leksaker heller. De vill att man leker med dem. Bygga lego, rita och måla och pyssla på andra sätt, läsa tillsammans, så några fröer i en kruka, äventyr i skogen eller på lekparken. Det finns massor av billiga nöjen! Gemenskap och sammanhållning är viktigare än synlig, ytlig status.

Jag hade förmånen att kunna jobba som dagmamma under 6 mån förra året (mars-sept) och det är inget jag kommer att göra om, även om jag är tacksam för att jag kunde spara mammadagar med sonen och dessutom höjde min SGI. Fy fasiken säger jag bara. Inte för arbetsuppgifterna som så, det var helt underbart att få jobba med barnen, men för vissa föräldrars attityd och inställning till oss dagmammor och för att inte tala om chefernas inställning! Men jag fick en väldigt nyttig inblick i barnomsorgen. Och jag säger: aldrig i livet att jag sätter min son hos dagmamma, i varje fall inte i den här kommunen. Jag hade turen att inte hinna få så många barn (först två och sedan ytterligare en, förutom min egen son). Men jag såg hur mina kollegor hade det! :eek: När tiden är mogen ska han in på förskola med pedagogiskt utbildad personal, som har tid över till annat än att städa och laga mat och byta blöjor och torka snor. Jag lever hellre på knäcke, blodpudding och vatten än parkerar bebis hos dagmamma eller förskola för den delen, före 2 års ålder.

Tiden är troligtvis mogen till hösten, när han är ca 2½ och vi har satt upp honom på ett privat alternativ med en, vad det verkar, trevlig pedagogisk inriktning (Reggio Emilia). Och då kommer det att handla om 15 h/v ett bra tag framåt. För antingen är jag gravid och ett syskon är på väg, eller så är jag arbetslös en tid, eller så studerar/jobbar jag på deltid ett tag.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

"Jag vill verkligen att mitt barn ska få växa upp i hus med egen trädgård och trygg, dyr bil av nyare modell måste vi ju ha".

Hus=mer utrymme
Ny bil=säkrare än gammal skruttig

Logik?

(Bor själv i minivilllan på 82 kvm=billigt och trångt, och har skruttskoda=inte krocksäker..., fast vi kör sällan bil)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Hus=mer utrymme
Ny bil=säkrare än gammal skruttig

Logik?

(Bor själv i minivilllan på 82 kvm=billigt och trångt, och har skruttskoda=inte krocksäker..., fast vi kör sällan bil)

Logiken jag efterlös gällde snarare detta:
"Det rimmar så illa att när svensken skaffar familj så köps samtidigt den dyra villan och den dyra bilen.
När man istället borde dra ned på kostnader så görs de tyngsta inköpen?!"

Säker bil kan man köpa men den behöver inte vara ny eller ens i närheten.
Första generationens V70 eller varför inte en 850, audi A6/A4 osv. Säkra "familjebilar" i prisklassen runt 50 000kr.
Hus kan man också ha men man behöver inte fläska till med en jättedyr central kåk, kolla på din situation :idea:
Fö är jag väldigt övertygad om att barn skiter i om de bor i billig lägenhet eller schysst kåk.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 054
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 374
Senast: warg
·
Relationer Jag behöver hjälp i att reda ut mina tankar kring en sak. Min man är oerhört snäll, omtänksam, osjälvisk och mån om att andra ska må...
Svar
16
· Visningar
2 269
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp