Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag håller med. När jag var liten (för 30-35 år sedan) var kraven på materiell standard MYCKET mindre. Folk i allmänhet hade t. ex. ganska gamla bilar. Husen renoverades inte inuti så fort modet krävde det. Nu är det ju snart ingen som kan tänka sig att köpa hus och bara piffa till det lite med färg och kanske nya tapeter. Nej, allt ska rivas ut och göras nytt i framför allt kök och badrum. Sedan har vi ju mobiltelefonerna. Tror att många lägger mycket mer pengar på mobilsamtal än man kanske tror.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Hur bor du då?
Och hur mycket kostar det?
Hur många bilar har ni?

O.s.v.

Varför väljer föräldrar materiell standard före tid med barnen?
Är inte det p.g.a. outtalade samhällskrav?

Som det där med silicon-tuttar, "jag gör det ju bara för mig".
Men om inte det var en samhällsnorm så skule man nog strunta i det i mycket högre grad.

Vi har valt att bo på en mindre ort, med hyfsat pendlingsavstånd till större städer. Sambon har ca 35-40 min via motorväg till sitt jobb. Vi bor i ett litet hus på ca 85 kvm (+ lika stor källare + inglasat uterum) och stor trädgård på 1200 kvm (stor för att vara villatomt och största tomten häromkring i alla fall). Vi har ganska låga lån.

Vi har valt att fortsätta köra våra två gamla, men välbehållna, bilar. En Audi A4 från 1996 (liten kombi) och en Nissan Sunny (sedan) från 1989. Den första är silvermetallic och den andra är mörkgrå. Sambon pendlar med Sunnyn. Två betalda och billiga bilar. Vi skulle aldrig få för oss att ta ett lån och köpa en sprillans ny bil! Bilar öht är pengaslukare och man gör aldrig en bra affär, bilar förlorar bara i värde.

Vi är inga krogen-människor och dricker ytterst lite alkohol öht. Vi har kvar vår tjock-TV eftersom den fungerar hur bra som helst. Däremot gillar vi att röra på oss och i maj blir det tex Göteborgsvarvet med tillhörande hotell och någon familjegrej tillsammans efter loppet (sambon springer). Vi har sportiga cyklar, min är köpt beg och sambon köpte sin ny för många herrans år sedan och han har cyklat 8 Vättern Runt än så länge.

Just nu väljer vi att lägga överblivna pengar på att smårenovera huset och funderar på att ta ett större lån och bygga ut, men det har vi inte bestämt oss för ännu och det lär inte bli i år i alla fall. Lånet är än så länge på ca 550 000 kr. Så vi väljer också bort dyra utlandssemestrar.

Sambon har numera egen firma som maskinkonstruktör (startade för knappt ett halvår sedan) och har en mycket stor kund anknuten (ett ABB-dotterbolag) och drar in rejält med pengar. Han tjänade iofs hyfsat redan som anställd på konsultfirma, men numera ännu mer med egen konsultfirma. Han kommer troligtvis att byta bolagsform till AB inom kort. Sånt brukar förpliktiga vg boende och bilar, men det struntar vi i. Vi anser båda att pengarna han tjänar ger oss chansen att lägga mer tid på vår son = jag är hemma längre med honom och vi kan göra saker tillsammans, självklart även inkl bonussonen (sambons något äldre plutt). Pga div omständigheter i det förgångna har jag inte haft så hög föräldrapeng fram till nu (lägsta, dvs 180 kr/dag)) så sambon har fått dra ett tungt lass. Men iom att jag jobbade ett halvår som dagmamma förra året (mars-sept) så har jag kunnat höja min SGI och fr.o.m. nu får jag ut drygt det dubbla mot innan, vilket strax kommer att resultera i ny ytterdörr. :)

Vi har valt att köpa beg barnvagnar via Blocket tex, en hel del barnkläder på GeKås och via Tradera. De beg barnvagnar vi köpt har vi tagit hand om och kunnat sälja igen med ytterst liten förlust.

Vi har hållt kvar vid våra urgamla mobiler väldigt länge, men några månader efter sambon startade eget kunde vi uppdatera till lite nyare modeller via firman. Likaså har sambon kunnat köpa en sjysst kamera via firman (behövs för att dokumentera de jobb han gjort, tex silosar för pappersmassebruk uppåt landet, ritat silo som tillverkats i Tjeckien, vattenkylningssystem mfl projekt), för att inte tala om att vi ska köpa ny hemmalaptop inom kort. Jag måste ju kunna fortsätta skriva på Buke under mammaledigheten! :D

Våra klädkonton är dessutom nästan pinsamt låga. Har lagt pengarna på sonens kläder istället. :o Men säkerheten för barnen är däremot viktig, vi har två nya BeSafe Izi Kid monterade i Audin.

Och vi skaffade oss en ny, gemensam hobby för en månad sedan. Vi köpte ett bättre beg möbelakvarium, i nyskicka (180 l Juwel Rio i bokfanér) som vi startade upp. Karet i sig fick vi för en rimlig peng, men det har kostat med fiskar, växter och inredning. Å andra sidan är det något vi har tillsammans, sonen tycker det är spännande med fiskarna och vi sitter ofta och tittar på det ihop, alla tre, och pratar om det etc.

Jag vet inte varför andra föräldrar väljer materiell standard före tid med barnen, vi gör det inte och det är svårt att svara för någon annan. Kanske är vi mer självständiga och egensinniga än "alla andra"? Vi struntar nämligen i om någon skrattar åt våra gamla bilar. Och vi bor mycket hellre här, billigt och med frisk luft och fin natur runt knuten, än närmare (eller i) storstaden där allt är så mycket häftigare.

Samhället är ju VI, det är ingen utomstående organism. Så om någon känner krav från "samhället" så är det nog deras egna, inre krav i så fall och då tycker jag att de ska stå upp för dem istället för att skylla på "samhället". Folk tar för lite ansvar öht tycker jag, de skyller hellre ifrån sig och ser sig som stackars offer och kan därigenom fortsätta sina invanda, ingrodda gnälliga liv, istället för att börja ta ansvar och välja ett annat alternativ. För visst är det lättare att klaga på "samhället" än att ta eget ansvar?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Det du skriver är viktigt inte bara för att få mer tid tillsammans utan (inte minst) för att få barn som klarar av saker; som blir vuxna individer som klarar sig själva. Utan oss. För det är ju ändå målet; att fostra en individ som ska klara sig själv.

Min mamma lät alltid oss barn hjälpa till hemma från låg ålder. Som hon brukar säga: när jag var 2-3 år och ville "ämpla bädda" så blev det ju inte så himla välbäddat och snyggt, men all den entusiasm som barn har i sig själva ville hon uppmuntra. Så vi fick "ämpla" till att bädda, laga mat, baka, duka bord, rensa ogräs, tvätta och allt som hör ett hushåll till. Istället för att som en del gör: "Nej, gå du och lek istället så gör mamma/pappa det här". Och sen när de blir äldre: "Äsch, det är bättre jag gör det där så blir det ordentligt gjort!" Vad lär man sitt barn då: jo; dels att bli en ganska bekväm och lat varelse som man plötsligt blir skitless på när den är i tonåren och man tror att den alldeles av sig själv ska börja hjälpa till. Men än värre är väl att barnet inte får bygga sitt självförtroende på ett enkelt sätt! Det barnet gör "duger inte" - inte ens att tvätta klarar man av. Hur ska man då känna att man är duktig/klarar av saker?

Precis. Det är just den TIDEN som barn hellre får av sina föräldrar, än att de ska köpa nya dataspel etc. Men det är ju klart att det finns en massa lata, passiva, halvfeta barn och ungdomar när de ständigt blir förpassade till de alternativen (sk bra barnvakter?) istället för att få hjälpa till och få en vettig uppgift i familjen.

Tyvärr klankas det allt för mycket på Anna Wahlgren, oftast av folk som inte har nån aning om vad de snackar om eller som ens har brytt sig om att läsa minsta lilla av henne. För AW har väldigt sunda idéer ang barn och barnuppfostran och barnpsykologi. Tex att barn behöver känna sig behövda och ha en uppgift i familjen, att få hjälpa till allt efter ålder och mognad och få känna att familjen inte skulle klara sig utan just honom eller henne. :idea: Det är så man fostrar självständiga, trygga och självgående nya människor.

Jag kommer aldrig att fatta varför man väljer att skaffa barn, när man inte är beredd att ge av sig själv, av sin tid, till de här nya små människorna. Det är så mycket snack om att "jag ska ha barn, men de ska inte få komma emellan mina intressen och de ska inte få hämma mig". Barn kräver intresse och tid! De första åren är superviktiga! Om man inte är beredd att lägga en del av sitt eget åt sidan de första åren, då tycker jag att man ska vänta med barn. Det är inte rätt mot barnen att det är DE som ständigt ska få hamna åt sidan och känna sig ivägen för föräldrarnas liv och intressen. Livet tar inte slut för att man får barn, det börjar om på nytt! Och småbarnstiden kommer aldrig tillbaka. Det som är gjort är gjort, man kan inte pausa och rewinda. Struntar man i sina barns behov säg de första tre, fyra åren, så ska man banne mig inte höja på ögonbrynen senare och undra varför det inte funkar längre och skylla ifrån sig på att barnet är si och så och skylla ifrån sig på "samhället" dvs förskola etc. :mad:
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Livet tar inte slut för att man får barn, det börjar om på nytt! Och småbarnstiden kommer aldrig tillbaka. Det som är gjort är gjort, man kan inte pausa och rewinda. Struntar man i sina barns behov säg de första tre, fyra åren, så ska man banne mig inte höja på ögonbrynen senare och undra varför det inte funkar längre och skylla ifrån sig på att barnet är si och så och skylla ifrån sig på "samhället" dvs förskola etc. :mad:

:bow::bow: Bockelibock!

Kicki :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Kanske är vi mer självständiga och egensinniga än "alla andra"? Vi struntar nämligen i om någon skrattar åt våra gamla bilar.

Det är nog så som det måste vara.
Att man liksom kan "stå för sig själv".
Jag får ju hör mycket om vad jag "skulle kunna göra" utav gården.
"Borde göra" betyder ju det.
För det skulle ju kunna bli så fiiint!

Som om jag inte hade egna ögon att se med.
Att jag skulle ha prioriterat bort det verkar inte gå in.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag vet inte om jag behöver förtydliga det, men jag ser inte direkt det du beskriver här som 'tid med barnen'.

Nä, men 'mycket tid hemma när barnen är hemma' ? Många tycker att det ÄR tid med barnen. Det var därför jag använde mig av begreppet kvalitetstid, dvs att umgås aktivt med barnen och göra saker tillsammans, inte bara existera under samma tak.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Men det är ju tid med barnen det åxå! Men att BARA sitta vid datorn och "flumma" eller liknande gynnar ju inte barnet i stort, det behövs ju alla "varianter" på umgänge. Men jag vet människor som resonerar så här, att även om barnen är mycket på dagis och de inte ses så många timmar per dag så gör det ju mindre iom. att de alltid hittar på så kul saker på semestern och liknande!

Det är ju inte den tillrättalagda kvalitétstiden som är det viktigaste utan den totala tiden, för som jag skrev tidigare, all tid med mina barn är kvalitétstid för mig och även för dem. Det är bara att den ser olika ut vid olika tillfällen.

Kicki :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jo precis, jag håller med dig. Det var mest eftersom jag sa att jag ville ha kvalitetstid med min bebis, och sen kom kvantitetstid upp som viktigare, och då gav jag exempel med min storebror. Jag tror att man menar väldigt olika saker med 'kvalitetstid'. Jag tycker just att laga mat ihop till exempel absolut är kvalitetstid. Eller att mata hästarna. Eller att bygga lego, eller rita, eller prata. Men att sitta i varsitt rum är det kanske inte (vilket inte betyder att man inte skall göra det OCKSÅ, men det måste finnas en balans)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Visst är det så, att bara sitta utmed varandra vid datorn, som vi gör just nu :D, är ju åxå kvalitétstid. Och om den nu bakas ihop med det som vi har gjort innan, varit ute med hästarna och jobbat i la´går´n tillsammans så blir det ju en mycket bra balans av idel kvalitétstid i olika form. :)

Kicki :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Exakt min poäng. Jag är rätt trött på allt gnäll på "samhället". Sluta klaga och gör nåt vettigt istället. Ta ansvar.

Jag försöker faktiskt ta mitt ansvar, men som du vet, så är det svårt att stå emot normer. I synnerhet om man inte ser dem.
Att skriva och diskutera om hur de här föreställningarna ser ut är ett sätt att "göra något vettigt". Att "sluta klaga" anser jag inte vara särskilt smart, eftersom utvecklingen åt det håll man ogillar brukar speeda på lite extra om det inte finns någon motpol.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Visst är det så, att bara sitta utmed varandra vid datorn, som vi gör just nu :D, är ju åxå kvalitétstid. Och om den nu bakas ihop med det som vi har gjort innan, varit ute med hästarna och jobbat i la´går´n tillsammans så blir det ju en mycket bra balans av idel kvalitétstid i olika form. :)

Kicki :)

Absolut inne på din linje :bow:
Hoppas jag kan leva upp till det nu när bebis kommer bara :o 6 veckor kvar till beräknad leverans :D
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Absolut inne på din linje :bow:
Hoppas jag kan leva upp till det nu när bebis kommer bara :o 6 veckor kvar till beräknad leverans :D

Åhhh, vad spännande! En alldeles färsk liten bäbis! :love: Det går nog bara bra, ni kommer nog att få många mysiga stunder tillsammans. :) Känns som igår mina barn var bäbisar, tiden går så fort, och själv blir man ju inte äldre, bara barnen! :angel:

Kicki :)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 374
Senast: warg
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 054
Senast: Amk
·
Relationer Jag behöver hjälp i att reda ut mina tankar kring en sak. Min man är oerhört snäll, omtänksam, osjälvisk och mån om att andra ska må...
Svar
16
· Visningar
2 269
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp