Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag är övertygad om att man kan introducera barnen betydligt mycket mer i vardagslivet än vad många gör idag och på så sätt få mer tid för barnen.

:bow:
Åh, vilket klokt inlägg Philosophia (usch, vad jobbigt det är att stava ditt namn rätt ;)).

Det du skriver är viktigt inte bara för att få mer tid tillsammans utan (inte minst) för att få barn som klarar av saker; som blir vuxna individer som klarar sig själva. Utan oss. För det är ju ändå målet; att fostra en individ som ska klara sig själv.

Min mamma lät alltid oss barn hjälpa till hemma från låg ålder. Som hon brukar säga: när jag var 2-3 år och ville "ämpla bädda" så blev det ju inte så himla välbäddat och snyggt, men all den entusiasm som barn har i sig själva ville hon uppmuntra. Så vi fick "ämpla" till att bädda, laga mat, baka, duka bord, rensa ogräs, tvätta och allt som hör ett hushåll till. Istället för att som en del gör: "Nej, gå du och lek istället så gör mamma/pappa det här". Och sen när de blir äldre: "Äsch, det är bättre jag gör det där så blir det ordentligt gjort!" Vad lär man sitt barn då: jo; dels att bli en ganska bekväm och lat varelse som man plötsligt blir skitless på när den är i tonåren och man tror att den alldeles av sig själv ska börja hjälpa till. Men än värre är väl att barnet inte får bygga sitt självförtroende på ett enkelt sätt! Det barnet gör "duger inte" - inte ens att tvätta klarar man av. Hur ska man då känna att man är duktig/klarar av saker?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Men är det verkligen så bland oss "normala" svenssons? Eller också är det annorlunda här i norrland :D. Vi och våra vänner har då inga lyxiga hus, kör gamla billiga bilar, reser aldrig någonstans, köper sällan kläder, äger ingen båt etc... Det enda onödiga jag kan komma på är mobiltelefon och husdjur. Det jag tycker kostar massor är huslån, el och mat, och den kostnaden går ju inte att slippa :cry:

Inte vet jag, jag är uppvuxen i Norrbotten och där hade nästan alla både bil, hus, sommarstuga och åkte på semester varje år. Jag funderar på hur man har råd att ha både hus och sommartsuga men det är ju lite andra tider nu och huspriserna är betydligt högre här jag bor nu än uppe i norr var jag kommer från.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Sina vänner behöver de ju inte skiljas i från bara för att de inte är på dagis. Sedan så är ju saker vad man gör dem till i mångt och mycket. 2-3 åringen behöver ju inte aktiveras i den meningen att den ska sysselsättas/lekas med, jag tycker att det är nyttigt för även yngre barn att lära sig att vara med i olika situationer och att allt inte är tillrättalagt. De måste ju få känna sig delaktiga och betydelsefulla kring den nya bäbisen.

Och utan att på något vis påstå att jag är "överbra" så går det att, om man inte sätter "ribban så högt", få ihop alla dessa ting. Man kan sitta och rita med ett barn fast man ammar, läsa sagor, det större barnet håller i boken och bläddrar o.s.v. Mitt andras barn var kolikbarn och svårammat samt mycket skrik.....så allt är möjligt, bara fantasin som sätter gränser.
Inte går det att vara mammaledigt fullt ut heller när man har lantbruksföretag, men det fanns ju en tid innan dagis åxå, något som man ska komma ihåg!

Kicki :)

Tycker du har skrivit så kloka saker. Det är så mycket antingen eller, tex utan dagis inga kompisar. Behöver 1-åringar kompisar? Är det bara på dagis de kan få det i så fall? etc.

Vi har vår 2 år och 3 mån son hemma fortfarande och nr 2 är på G snart. Känns bra att ha kunnat dela hans vardag så mycket hittills.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Här verkar det i alla fall vanligt att barnen både har skidor, skridskor, cykel, moped och andra dyra fritidssysselsättningar, samtidigt som man bor rätt fint och har ganska mycket nya kläder. Plus att man reser utomlands eller har stuga/båt/husvagn.

Vad är det för fel på det då? Har man råd ska man väl inte behöva offra nåt, bara för att det sticker i ögonen på någon annan? De har kanske sparat jättelänge för att kunna köpa de här grejorna. Det är såå lätt att döma andra i förväg...

Det finns ju inget som säger att bara för att föräldrarna har råd att köpa cyklar till sina barn, så ger de inget av sin tid? Bara för att man har råd med materiella saker, så betyder inte det automatiskt att man struntar i sina barn. Det finns ju de som har råd och möjlighet till alltihop.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Behöver 1-åringar kompisar? Är det bara på dagis de kan få det i så fall? etc.

Vi har vår 2 år och 3 mån son hemma fortfarande och nr 2 är på G snart. Känns bra att ha kunnat dela hans vardag så mycket hittills.

Håller med dig. Man känner sig nästan som ett ufo (eller verkar bli betraktad som ett) för att man fortfarande är hemma med sin tvååring och planerar vara det ett tag till. Samtidigt får man förundrade frågor om hur trygg, harmonisk och lugn han är...
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Men är det verkligen så bland oss "normala" svenssons?
Ja i alla fall här i trakterna där jag bor.
Det är rena "prylrejset".
Och bostäderna skall vara nyrenoverade, fräscha och fulla med designade möbler i en designad sammansättning.
Och bilen av modell större SUV bytas vart 3dje år.


Det jag tycker kostar massor är huslån, el och mat, och den kostnaden går ju inte att slippa :cry:
Men den går ju att banta.
Om man satsar på att amortera på lånet, köra energisnålt i både värmesystem och annat samt jaga kostnader på maten.
Och kanske bo litet mindre?
Eller skippa att renovera badrummet för 100 000:-?
Här ikring så slängs fullt fungerade badrum ut bara för att de är gröna, har plastmatta på väggarna och är från 80-talet.

Det finns en stor potential för besparingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Själv är jag sådan som tror mer på kvantitetstid än kvalitetstid. Jag tror att det är den långvariga och "vardagliga" kontakten när man inte "gör något speciellt" är jätteviktig.

Och visst finns det väl en och annan förälder som vänder in och ut på sig för mer tid med sina barn, men ... hur gör man för att det ska bli mer tid för alla?

Vårdnadsbidraget är ju en bra grej - på sätt och vis - men det har problemet kvinnofällan där, som inte alls känns bra.

Oj nu var jag borta från Buke så länge :D Men jag måste få säga att kvantitet inte alltid är bättre än kvalitetstid. Min brorson har tillbringat två dagar hemma hos mig, och vi har byggt lego TIMMAR varje dag :D. När vi småpratar säger han att han inte gör det hemma med sin pappa för att han 'aldrig har tid'. Men hans pappa har inga direkta hobbies, han är hemma ganska mycket MEN - han vill helst att ungarna skall se på TV, vara på sitt rum eller spela dataspel. Så de tillbringar massor av tid 'under samma tak' men har inte ens tid att bygga lite lego ibland.
Sedan är ju kvalitetstid inte nödvändigtvis att aktiveras aktivt, men att prata, lyssna, göra saker ihop.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

:bow:
Åh, vilket klokt inlägg Philosophia (usch, vad jobbigt det är att stava ditt namn rätt ;)).

Det du skriver är viktigt inte bara för att få mer tid tillsammans utan (inte minst) för att få barn som klarar av saker; som blir vuxna individer som klarar sig själva. Utan oss. För det är ju ändå målet; att fostra en individ som ska klara sig själv.

Min mamma lät alltid oss barn hjälpa till hemma från låg ålder. Som hon brukar säga: när jag var 2-3 år och ville "ämpla bädda" så blev det ju inte så himla välbäddat och snyggt, men all den entusiasm som barn har i sig själva ville hon uppmuntra. Så vi fick "ämpla" till att bädda, laga mat, baka, duka bord, rensa ogräs, tvätta och allt som hör ett hushåll till. Istället för att som en del gör: "Nej, gå du och lek istället så gör mamma/pappa det här". Och sen när de blir äldre: "Äsch, det är bättre jag gör det där så blir det ordentligt gjort!" Vad lär man sitt barn då: jo; dels att bli en ganska bekväm och lat varelse som man plötsligt blir skitless på när den är i tonåren och man tror att den alldeles av sig själv ska börja hjälpa till. Men än värre är väl att barnet inte får bygga sitt självförtroende på ett enkelt sätt! Det barnet gör "duger inte" - inte ens att tvätta klarar man av. Hur ska man då känna att man är duktig/klarar av saker?


Tänkte precis skriva ett liknande inlägg men åh vad det HÄR är huvudet på spiken !! Även om man måste ha sina barn på dagis och/eller inte alltid har råd att köpa de finaste sakerna så man har dåligt samvete, så är VARDAGEN det viktiga och att barnen AKTIVT får vara med! Jag fick inte det när jag var liten och jag tycker det är SÅ viktigt nu!
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Tycker du har skrivit så kloka saker. Det är så mycket antingen eller, tex utan dagis inga kompisar. Behöver 1-åringar kompisar? Är det bara på dagis de kan få det i så fall? etc.

Vi har vår 2 år och 3 mån son hemma fortfarande och nr 2 är på G snart. Känns bra att ha kunnat dela hans vardag så mycket hittills.


Tack för det! :) Tycker verkligen att du gör helt rätt i att ha er son hemma, de växer så fort upp och man ska ta reda på all tid man kan.

Kicki :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Håller med dig. Man känner sig nästan som ett ufo (eller verkar bli betraktad som ett) för att man fortfarande är hemma med sin tvååring och planerar vara det ett tag till. Samtidigt får man förundrade frågor om hur trygg, harmonisk och lugn han är...

Gissa hur folk ser på en när man har dem hemma fram till skolstarten? ;) En person, ej nära vän, sa till mig när min dotter var c:a 3 år att hon inte skulle kunna umgås med människor utan bara med djur! :crazy: Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt något sådant!

Just detta ser jag även hos mina egna barn, de är trygga, harmoniska och lugna samt självständiga. Lite blyga i nya situationer när de var mindre, flög inte fram som många andra gjorde utan pejlade läget lite. De är sociala individer med många kompisar och även om de trivs att vara med dem så trivs de i sitt eget sällskap här hemma på gården åxå. Duktiga på att hjälpa till, även om "solen har fläckar" periodvis! :D

Jag är otroligt glad att vi lever det liv som vi gör och iom. detta möjliggjort att vi har fått ha våra barn hemma.

Kicki :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Håller med dig här! Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Våra barn lider ingen brist på "prylar", finns hästar, cyklar, kläder.... och ändå massor med föräldratid.

Kicki :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag tycker man separerar barnet från verkligheten om det måste sluta förskolan för att det fått ett syskon. Det kan vara skönt att ha kvar sina vänner och att vardagen rullar på som vanligt några timmar om dagen, när så mycket förvändrats hemma. Vissa bebisar kan vara mycket krävande. Amning kan pågår i timtal i början, och det är svårt att aktivera en 2-3 åring då.

Jag skulle aldrig ha ett barn på dagis om jag bara var hemma och städade, men det är inte riktigt det man gör när man är föräldraledig, eller?

Jag håller helt med dig, får vi en trea kommer vi absolut att använda oss av 15h systemet. Barnen får fortsätta sina rutiner och leka av sig med jämåriga på vår underbara förskola (blir jag lika slut efter förlossningen som förra gånger lär besöken på öppna förskolan första 6 månaderna vara lätträknade...) och trean får några timmar av helt egen tid precis som de förstfödda.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Skridskor och skidor "måste" ungarna ha, eftersom det vintertid står på schemat i skolan. Cykel bör de också ha, för att ta sig till ställen sommartid utan att föräldrarna ska behöva sjutsa jämt och ständigt och även för cykeldagarna i skolan.

Cyklar och mopeder behöver inte köpas sprillans nya.
Kläder på kroppen behövs också, även om de yngre kan ärva en hel del av de äldre.

Alla mina 3 har skridskor, skidor, cykel och sonen har även en 16 år gammal moppe och en 22 år gammal skoter. Han mekar och fixar själv på egen hand med dessa för att kunna använda dem. Anser inte att våra barn på något vis har det speciellt lyxigt bara för att de har bla. dessa grejor.

Inga resor, inga semestrar, inte ut och svira runt, biobesök,(finns inget intresse för det) har en fungerande bränslesnål bil med 16 år på nacken etc. etc.

Jag är hemma och jobbar hemifrån, maken jobbar utanför hemmet. Vi bor i ett x antal 100 år gammalt hus, med taskig fasad, gamla fönster som behöver bytas och förmodligen skulle det behövas tilläggsisoleras dessutom.
Handlar gärna storpack av mat och annat, köper inget som inte behövs och tycker vi har ett ganska "normalsvenssonliv".

Vissa grejor är begagnade, vissa grejor lite slitna och vissa grejor nya. Inget här är lyxigt perfekt, men vi trivs, ungarna trivs och deras kompisar trivs här, trots (eller kanske tack vare???) bristen på dyra prykar, lyx och blingbling..

Pryljakten finns även här, men främst hos de vuxna som jag ser det. Ungarna bryr sig mindre, så länge grejorna fungerar skapligt bra ;)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Just sådana saker har verkligen förbryllat mig! Har blivit påtagligt medveten om skillnaderna i levnadssätt hos många bekanta kontra oss själva. Likaså har dessa varit lika förbryllade över att det har fungerat att ha barnen med och ändå få något gjort, kändes ibland som om man kom från helt olika planeter.

Kicki :)

Det kanske ni är. Jag är iallafall från en helt annan planet. Jag kan inte ha med mina barn på jobbet, jobbar i ett kemilab...
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Men hans pappa har inga direkta hobbies, han är hemma ganska mycket MEN - han vill helst att ungarna skall se på TV, vara på sitt rum eller spela dataspel. Så de tillbringar massor av tid 'under samma tak' men har inte ens tid att bygga lite lego ibland.

Jag vet inte om jag behöver förtydliga det, men jag ser inte direkt det du beskriver här som 'tid med barnen'.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Vad är det för fel på det då? Har man råd ska man väl inte behöva offra nåt, bara för att det sticker i ögonen på någon annan?

Jag hänvisar till I_U:s inlägg om samhällets krav på materiell standard, som svar på den frågan.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Skridskor och skidor "måste" ungarna ha, eftersom det vintertid står på schemat i skolan.

Det är ju just det. Skridskor också + skolresor och allehanda grejer som det är svårt att undvika som förälder.

+ alla de här sakerna som I_U är inne på, som inte är lika uttalade krav, men som ändå blir norm.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Det kanske ni är. Jag är iallafall från en helt annan planet. Jag kan inte ha med mina barn på jobbet, jobbar i ett kemilab...

Nu var det ju inte jobbet i första hand det var frågan om, det är ju självklart att i andra yrken så är det ju näst intill omöjligt att ha med sig barnen. Men det var själva principen jag ville påvisa, dessa personer har ju svårt att lyfta dammtrasan om barnen inte är på dagis. Därav åxå deras funderationer över hur det kunde funka för oss att ha barnen med i jobbet och trots detta få något gjort!

Kicki :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag hänvisar till I_U:s inlägg om samhällets krav på materiell standard, som svar på den frågan.

Tror väl inte att "samhället" har några krav på materiell standard precis. Däremot har folk olika syn på det här med vad som är viktigt eller inte, rent materiellt. Men det är ju inte automatiskt så att bara för att man har råd att köpa cykel/what ever till barnen så får de mindre tid med föräldrarna. Jag förstår vart du vill komma, men man kan inte dra alla över samma kam för det. Men att det skulle finnas några specifika krav har jag aldrig märkt av.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Men att det skulle finnas några specifika krav har jag aldrig märkt av.

Hur bor du då?
Och hur mycket kostar det?
Hur många bilar har ni?

O.s.v.

Varför väljer föräldrar materiell standard före tid med barnen?
Är inte det p.g.a. outtalade samhällskrav?

Som det där med silicon-tuttar, "jag gör det ju bara för mig".
Men om inte det var en samhällsnorm så skule man nog strunta i det i mycket högre grad.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 374
Senast: warg
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 054
Senast: Amk
·
Relationer Jag behöver hjälp i att reda ut mina tankar kring en sak. Min man är oerhört snäll, omtänksam, osjälvisk och mån om att andra ska må...
Svar
16
· Visningar
2 269
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp