Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Själv är jag sådan som tror mer på kvantitetstid än kvalitetstid. Jag tror att det är den långvariga och "vardagliga" kontakten när man inte "gör något speciellt" är jätteviktig.

:bow: Håller med dig fullständigt! För mig så är all tid med barnen kvalitetstid, oavsett vad vi gör.

Har ju haft den stora förmånen att ha ett jobb, vi är ju heltids lantbrukare, där barnen varit med. I dag är barnen 17 och 12 år och inte alls asociala, som vissa dagisförespråkare siade om med fasa! :D Vi har tillbringat dagarna tillsammans hela familjen och barnen har fått hjälpa till där det har varit möjligt. Så även om vi inte har 8 timmars dagar så har det ju inte spelat någon roll, och eftersom det här är världens roligaste jobb ;) så är blir det ju det bästa av världar att kombinera med sina barn bland kor, kalvar och hästar. :)

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Många pratar om att lägga upp sin tid och ta personligt ansvar. Det är såklart bra om man gör det.
Men vad kan samhället göra då, för att underlätta?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Genom att låta människor göra ett fritt val genom föräldrapeng, att användas till valfri barnomsorg eller för att kunna vara hemma mer och på så vis ta hand om barnen själva. Fick ju prova detta ett kortare tag själv med äldsta barnet sist borgarna satt vid makten. Det är ju inget som på någotvis ska täcka en lön i någon större omfattning men kan ju bidra till att minska tid i barnomsogen.

Sedan så tycker jag inte att man bör uppmuntra att barn är på dagis eller hos dagmamma när en förälder är hemma och är barnledig med bäbis. Både att det tar upp plats för de som verkligen behöver detta samt att det i mina ögon är helt befängt att man inte har båda/alla barnen hemma. Att motivera detta med att barnet/en behöver kompisar och stimulans är ett dåligt argument. Kompisar går det att ha ändå och att ha lite tråkigt är ju åxå nyttigt, samt att även om man har en bäbis så kan man ju aktivera och stimulera ett eller flera barn till.
Att "separera" barnet från verkligheten är i mina ögon galet, känner de som hade barnet kvar på dagis för att kunna städa eller handla och knappt hann någonting om barnet skulle vara med. En person t.o.m. lämnade på dagis och åkte hem för att göra sig i ordning för jobbet, något som tydligen var svårt annars!

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Det är inställningen till materiell välfärd som måste ändras på.
Vi tar alldeles för många onödiga prylar som självklarheter och tror inte att vi skulle klara oss utan dem.

Hästar, egen bil till alla, stora och dyra bostäder fyllda med allsköns lyx o.s.v.
Om alla föräldrar går ner till 75% så kan barnen komma 2 timmar senare till dagis och gå därifrån 2 timmar tidigare.
Det blir från halv tio på mornarna till halv fyra på eftermiddagen vilket är ganska så lagom.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Det är inställningen till materiell välfärd som måste ändras på.
Vi tar alldeles för många onödiga prylar som självklarheter och tror inte att vi skulle klara oss utan dem.

Jag skulle också gärna ändra på den. Men hur gör man det?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag tycker faktiskt att jag öst det bra för mina barn. Jag får nästa i maj och är föräldraledig med min son till dess. Sedan är jag hemma till hösten året därpå. Då börjar jag plugga på distans. Så jag kommer bara behöva ha dem på dagis någon dag i månaden. Resten av tiden ska de få vara med mamma. Jag har tänkt plugga på helger då sambon är hemma och när ungarna gått och lagt sig. på det viset får dem ha mamma länge. Jag ska plugga i 3,5 år så dem kommer vara nästan 5 och 6 innan jag måste börja jobba.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Det är inställningen till materiell välfärd som måste ändras på.
Vi tar alldeles för många onödiga prylar som självklarheter och tror inte att vi skulle klara oss utan dem..

Men är det verkligen så bland oss "normala" svenssons? Eller också är det annorlunda här i norrland :D. Vi och våra vänner har då inga lyxiga hus, kör gamla billiga bilar, reser aldrig någonstans, köper sällan kläder, äger ingen båt etc... Det enda onödiga jag kan komma på är mobiltelefon och husdjur. Det jag tycker kostar massor är huslån, el och mat, och den kostnaden går ju inte att slippa :cry:
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Här verkar det i alla fall vanligt att barnen både har skidor, skridskor, cykel, moped och andra dyra fritidssysselsättningar, samtidigt som man bor rätt fint och har ganska mycket nya kläder. Plus att man reser utomlands eller har stuga/båt/husvagn.

Lite intresserat läser jag också i tråden att det inte är så mycket prat om vad männen gör för "uppoffringar" i arbetslivet för barnens skull.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Att "separera" barnet från verkligheten är i mina ögon galet, känner de som hade barnet kvar på dagis för att kunna städa eller handla och knappt hann någonting om barnet skulle vara med. En person t.o.m. lämnade på dagis och åkte hem för att göra sig i ordning för jobbet, något som tydligen var svårt annars!

Kicki :)

Jag tycker man separerar barnet från verkligheten om det måste sluta förskolan för att det fått ett syskon. Det kan vara skönt att ha kvar sina vänner och att vardagen rullar på som vanligt några timmar om dagen, när så mycket förvändrats hemma. Vissa bebisar kan vara mycket krävande. Amning kan pågår i timtal i början, och det är svårt att aktivera en 2-3 åring då.

Jag skulle aldrig ha ett barn på dagis om jag bara var hemma och städade, men det är inte riktigt det man gör när man är föräldraledig, eller?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Många pratar om att lägga upp sin tid och ta personligt ansvar. Det är såklart bra om man gör det.
Men vad kan samhället göra då, för att underlätta?

Jag är av den åsikten att samhället redan gör väldigt mycket för föräldrar i Sverige...
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag tycker man separerar barnet från verkligheten om det måste sluta förskolan för att det fått ett syskon. Det kan vara skönt att ha kvar sina vänner och att vardagen rullar på som vanligt några timmar om dagen, när så mycket förvändrats hemma. Vissa bebisar kan vara mycket krävande. Amning kan pågår i timtal i början, och det är svårt att aktivera en 2-3 åring då.

Jag skulle aldrig ha ett barn på dagis om jag bara var hemma och städade, men det är inte riktigt det man gör när man är föräldraledig, eller?


Sina vänner behöver de ju inte skiljas i från bara för att de inte är på dagis. Sedan så är ju saker vad man gör dem till i mångt och mycket. 2-3 åringen behöver ju inte aktiveras i den meningen att den ska sysselsättas/lekas med, jag tycker att det är nyttigt för även yngre barn att lära sig att vara med i olika situationer och att allt inte är tillrättalagt. De måste ju få känna sig delaktiga och betydelsefulla kring den nya bäbisen.

Och utan att på något vis påstå att jag är "överbra" så går det att, om man inte sätter "ribban så högt", få ihop alla dessa ting. Man kan sitta och rita med ett barn fast man ammar, läsa sagor, det större barnet håller i boken och bläddrar o.s.v. Mitt andras barn var kolikbarn och svårammat samt mycket skrik.....så allt är möjligt, bara fantasin som sätter gränser.
Inte går det att vara mammaledigt fullt ut heller när man har lantbruksföretag, men det fanns ju en tid innan dagis åxå, något som man ska komma ihåg!

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jo, i de flesta fall gör det säkert det, och det är där det personliga ansvaret träder in. Prioriteringar. Vad tycker du att samhället ska göra då?

Jo, men jag menar att prioriteringarna i stor mån också har med samhället att göra. Inte nödvändigtvis sådana saker som har att göra med lagar, men med värderingar och kultur.

Tyvärr har jag själv aldeles för få bra idéer om hur man skulle kunna göra.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

*KL*

Barn är ju på sätt och vis ganska enkla varelser. De gillar att vara med och de gillar att härma beteenden. Jag tror egentligen inte att det handlar så mycket om att det inte finns tid för barnen utan att man inte låter barnen vara med.

När jag var liten så älskade jag t.ex. att sitta med min pappa i hans verkstad och fila på balsaträbitar, limma ihop figurer och småprata medan han pysslade med sitt. Eller vara med min mamma när hon pysslade med sitt. Det behöver ju inte vara så komplicerat. Man kan ju umgås samtidigt som man gör vardagssysslor. På köpet så kanske barnen dessutom lär sig något!

I början på veckan så var det en artikel i DN om SMS-lån. Tydligen så vet knappt några ungdomar vad det innebär om man inte kan betala sina lån. De flesta tror tydligen att om man inte kan betala sina lån så får man skuldsanering. Det är uppenbart här - tycker jag - att barnen inte har suttit med föräldrarna när de har pysslat med ekonomin (man kan ju faktiskt umgås på det sättet också!). Jag kommer ihåg att jag satt med min mamma när hon gjorde räkningarna och när hon deklarerade. Jag ställde frågor och hon berättade. Nog tog det kanske lite längre tid än vad det skulle ha gjort annars men vi slog ju faktiskt flera flugor i en smäll. För det första lärde jag mig att det här med räkningar måste man betala, annars händer det något hemskt. För det andra så umgicks vi. För det tredje så blev en nödvändig syssla utförd.

Jag är övertygad om att man kan introducera barnen betydligt mycket mer i vardagslivet än vad många gör idag och på så sätt få mer tid för barnen.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag håller med dig! Det finns många människor som absolut inte kan tänka sig att åka och handla mat tillsammans med sina barn. Eller som inte kan åka till vårdcentralen med ett barn och ta ett syskon med sig. Visserligen tar det ju lite längre tid men, som du säger, är det så viktigt för barn att få vara med i vardagen och lära! Få vara med och skära grönsaker, få vara med och plocka mat från hyllorna i affären, få vara med och trava ved, få vara med och så frön, etc etc etc. Inget av det här kostar extra pengar heller. Man behöver inte tvunget planera en "barnaktivitet" för att umgås med sina barn...
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

KL

Bra och viktig tråd. Men vart "klagar" man när hela samhället liksom har halkat på sné ?? T.o.m värderingar om och för individer liksom ägodelar är inte så trevliga lägre - varför? Har vi för många? Jag pratar "generellt" nu - pekar inga pekpinnar, för jag vet inte vart jag ska peka...

Barn gör ju bekant som vi vuxna gör inte som vi säger, men är det vi vuxna som beter oss så konstigt då? Reflektion?

EN sak som JAG tycker att samhället kan göra iallfall, det är att anställa fler förskollärare och lärare. Jag tror att mindre barngrupper på dagis och i skolan bara är bra för barnen. Både för de barn som har svårt att sitta still och de barn som är stillsamma och blyga.
Jag tror att det skulle vara en början iallafall och särskillt dyrt tror jag inte på att det blir "i längden"....
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag är övertygad om att man kan introducera barnen betydligt mycket mer i vardagslivet än vad många gör idag och på så sätt få mer tid för barnen.


Så sant! Har själv mjölkat 75 kor samtidigt som jag har haft 2 småbarn i mjölkgropen. En satt i en gunga glad och nöjd och den större roade sig med gissa hur många Låglandskor respektive SRB som skulle gå in på varje sida för mjölkning. :) Så barn har en otrolig förmåga att anpassa sig och även roa sig själva bara de får möjligheten. Samt att vi umgicks och hade jättekul under hela den tiden som jag jobbade! De har åkt många mil i traktorn när det varit säsong, åxå det kvalitetstid som vi haft tillsammans.

När äldsta barnet var 3 månader så var hon med i la´går´n flera timmar per dag utan problem. När lillebror kom så fungerade det likadant och då fanns det ju en duktig storasyster som både kunde mata kalvar och styra lillebror i vagnen om t.ex. seminören kom.

Kicki :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Just sådana saker har verkligen förbryllat mig! Har blivit påtagligt medveten om skillnaderna i levnadssätt hos många bekanta kontra oss själva. Likaså har dessa varit lika förbryllade över att det har fungerat att ha barnen med och ändå få något gjort, kändes ibland som om man kom från helt olika planeter.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 374
Senast: warg
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 054
Senast: Amk
·
Relationer Jag behöver hjälp i att reda ut mina tankar kring en sak. Min man är oerhört snäll, omtänksam, osjälvisk och mån om att andra ska må...
Svar
16
· Visningar
2 269
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp