Hur ska en vall tas om hand?

Martina_m

Trådstartare
Alltså, om man ska ha hö eller hösilage. Hur ska man sköta fälten? Så gräs? Vilken sort? Gödsla? När ska det skördas? Olika med hö och hösilage?

Hur gör man med hösilage vs hö? För hö ska väl torka. Hur? Inne eller ute?

Ja, helt enkelt. OM jag vore er höbonde, hur hade ni velat att jag skötte mina vallar?

Anledningen att jag frågar är att jag inte alls har någon kunskap om detta.
Tacksam för svar!

Sv: Hur ska en vall tas om hand?

Det är enligt mig helt omöjligt att svara på i ett inlägg på ett forum. Det finns kurser på flera veckor för sådana här saker och då menar jag bara den teoretiska delen. Med alla variabler om jordmån, skördetid, maskinpark, växtföljd osv finns det oändligt med olika möjligheter.

Här är en hemsida med mycket bra och tillförlitlig information: www.ensilagenytt.se

Du bör ju först och främst markkartera för att veta vilken typ av jord du har på olika ställen och vad som behöver tillföras. Vallarna bör brytas efter 4 år och läggas om, bäst du med insådd i spannmål. Du bör ha god kunskap om hur olika vallar växer p.g.a ovanstående, samt saker som regn, soltimmar o.s.v. så att du slår ut på optimal tid. Du bör ha full koll på gödslingsmedel och mängd per hektar samt. Även vilken typ av fröer du ska så med och vad du kan förvänta dig av dessa.

Tar du hö så ska ju det trorka betydligt längre än ensilage. Och vill då flika in att allt grovfoder som det sker en process i är ensilage, och det upp till 70% ts. För hö behöver du ju extrem väderkoll samt att du vet hur många lager plast du behöver extra du du har ett torrare fodermedel. Risken för luftfickor och hål är då större. Hö som läggs på loge måste eftertorkas med skulltork och då måste man även då ha ett gynnsamt väder så att man inte drar in fukt på fodret.

Tar man ensilage så måste man kunna avgöra när det har önskad ts-halt samt se till att det plastas snabbt efter rullning.

Men om det är så att du tänker odla mark själv så rekomenderar jag att du lejer bort detta. Det här är ingen kunskap man lär sig på en kafferast, samt att en maskinpark, om än begagnad, är duktigt dyr.

Kicki :laugh:

Tack för svaren!

Jag har förstått att det handlar mkt om kunskap, men att det var så här mkt :eek:!

Anledningen till att jag undrar är att det ingår hösilage där jag har min häst uppstallad.
I ena balen är det små fina grässtrån (alltså inte hackat, utan tunna tunna) och andra balen mer som halm, hårda tjocka strån, utan blad. Och i tredje så är det tistlar, massor av tistlar. Även sånna där klibbiga växter, små kardborrliknande.

Hel enkelt, urkasst grovfoder enligt mig. Analys är på g, men var över en månad sen som det skickades in.

Det är på klubbens egna mark som det är taget och det sköts väl under all kritik. På höjden att de gödslar med hästskiten från stallet.
Vad jag hört så jäser ensilagebalarna, stämmer det? Och det ska tydligen vara så. Då har de stuckit hål på balarna så "luften" gått ut.

8 av 10 balar är mögliga eller har jäst.

Han som hjälper oss har precis köpt gård, eller ja för ca 5 år sedan och kan absolut inget och tänker bara på pengar. Litar inte på honom för 5 öre.

Känner bara att det är synd, för vi har typ 300 balar som räknas räcka hela året.

ensilageNYTT var en himla intressant sida måste jag säga! Tack!

Jo det är en hel vetenskap! :laugh: Och det låter som grovfodret där du står är under all kritik, mest en massa "självväxande skit". Och man blir ju mörkrädd när man hör att de STICKER HÅL på balarna, då kommer det ju in luft och förruttnelseprocessen startar! Vitsen är ju att det ska vara lufttätt, det är ju en konserveringsprocess.

Det bästa vore ju att klubben arrenderar ut marken till någon som inte är en "trottoarbonde" och sedan dealar med honom/henne om foder och sådant.

Jag ska nog föreslå det till styrelsen på nästa möte.

Och jag kan säga att det bara är självväxande gräs (ogräs).
Grejen är den att nu kan man välja att ha stallhyra utan grovfoder och det finns gott om plats att ha hö på loftet för de som vill.

Men till hösten ska vi förhoppningsvis flytta till en ny anläggning. Men där finns det inte utrymme för eget hö. Och då MÅSTE de faktiskt kunna erbjuda ett bra grovfoder kan man tycka.

Låter ju som en bra idé i det här läget att köpa in eget grovfoder då det är en möjlighet. Och när ni flyttar till den nya anläggningen då ska man ju, i synnerhet då man står på en stor anläggning, kunna kräva en grovfoderanalys. Man bör ju veta vad man får för det kilopris som man betalar. Annars så kan ju faktiskt det bli väldigt dyrt då man står och betalar ett ok marknadspris men grovfodret innehåller näringsvärden under godtagbara normer.

Tycker att styrelsen bör sätta upp en norm som grovfodret bör hålla, samt ett "minsta" godtagbara värde. Ska man köpa stora partier så kan det ju vara svårt att hålla jämna värden rakt igenom, men det bör ju finnas vettiga mallar om man säger så.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 726
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 028
Senast: Mustang
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 489
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 474
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka