hur ska en ridhäst se ut enligt dig?

Nominous

Trådstartare
vad tycker du är en bra ridhästmodell?? det finns ju en rasstandard för tex halvblod som är grundläggande för hur en ridhäst ska se ut, vill ni ha en sådan häst efter boken eller har du egna uppfattningar och önskemål för att den skall passa dig och din ridning?

hur vill ni att exteriören på ett halvblod ska se ut för att ni ska tycka det är en intressant häst för allroundandamål? den ska ha bra bärighet och kunna samlas iafl rätt bra. om man säger att den ska kunna tävla LA dressyr och hoppa klasser på 120 på bra sätt med iafl lite utvecklingsmöjligheter men inte med mål för att tävla på elitnivå. alltså en hobbyhäst kanske??

vad kollar du på och vad vill du ha?? skriv gärna varför du vill att hästen ska vara byggt på det ena eller de andra viset och på vilket sätt det påverkar ridningen och hästens arbete.

lägg gärna in bilder på vad du till exempel tycker är ett fint kors och varför. om du vill ha en exteriör som skiljer sig mot ''normen'', beskriv gärna vad och varför du strävar efter det.
:)

Sv: hur ska en ridhäst se ut enligt dig?

Om jag ska ha ett halvblod (typ svenskt varmblod) så vill jag jämfört med rasidealet ha en häst som är mindre (runt 160 cm) och har lite kortare hals och ben, och mindre gång. En häst som har god balans, inte alltför lättpåverkad.

en liten Briar (150-160 cm) skulle inte vara helt fel!

Dock är det för mig mycket viktigare hur hästen är. Den får inte vara för het och ha lätt för att bära sig, inte vara tung och inte för "spooky" :) Har den detta så får den se ut lite hur den vill ;)

okej. intressant :) men låt säga att ni ska köpa en häst inte är ridavlad - hur vill ni att den ska se ut då för att ha en bra ridbarhet??:laugh:

lång hals och långa ben är det jag först tänker på (har just nu en med kort hals och korta ben och 7 tusan vad jag får rida för att få henne bra...) och bra naturligt tramp. Ganska kompakt och absolut inte för lång! och om vi pratar typ travare så måste ju galoppen funka ok.
Men inte allt för stor gång heller (blir för svårt att sitta på då^^) Lagom är bäst ;)

men även där är ju personligheten viktigast, som min dressyrtränare säger " 100 ggr hellre en häst som ser ut som hej kom och hjälp mig men som älskar att arbeta och vill göra rätt än en snygg häst som inte vill jobba"
Jag kan se förbi mycket i extriören om hästen är trevlig, välutbildad och vi passar ihop. :)

Tänker att det viktigaste är att det inte finns några exteriöra avvikelser som kan göra hästen extra känslig, alltså förkorta hållbarheten.
Jämfört med sporthästarna nuförtiden så skulle jag personligen också vilja ha en lite mindre (155-165, lite beroende på hur den känns att rida) och lite grövre, inte för lång hals/rygg (men inte för kort heller, kvadratisk) trevligt och coolt psyke. Men det är vad jag föredrar, inte vad jag tror skulle passa bäst för de klasserna! :p
Hästen ska inte vara överbyggd vare sig fram eller bak, är den bara aningens överbyggd ska det vara fram. Bra sadelläge (ffa ingen mastodontmanke). Sen är det psyket som avgör och huruvida man trivs med hästen! :)

Jag personligen föredrar en häst som är ca 167-170 hög, rättställda ben.

Lagom lång rygg och ganska mycket hals som måste vara bra ansatt. Hästen ska ha lätt för sig att naturligt gå i form. Vidare ska hästen ha lätta, taktfasta gångarter som inte behöver vara jättestora men lätta att reglera.

Jag föredrar hästar av något grövre typ (gärna lite hingsnacke även på ett sto) och kraftig, välmusklad, rund bakdel.

Jag rider islandshäst och vill helst ha en fem gångare, mycket aktion i gångarterna, ren takt i samtliga gångarter, lätt att sätta under sig, ingen underhals, lite sluttande kors, mjuk och rörlig i bogarna, inte så kraftig jag gillar hästar som är lite tunnare i typen.. Sen gillar jag pigga hästar, men lyhörda och känsliga.. väluppfostrade hästar är ju också ett plus (:
Faktiskt så har jag hittat den perfekta hästen, köpte min häst förra året och jag kunde inte hitta en bättre häst! Dock är han lite ung (blir 4år i maj) så jag kan inte tävla honom riktigt än, men annars är han helt perfekt! :D Red in honom själv och allt har gått hur bra som helst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama