Hur ska eftergiften egentligen ges?

Sv: Hur ska eftergiften egentligen ges?

Jag har provat båda teknikerna och för båda mina ponnyer som jag haft och har så har det fungerat mest längs med mankammen.. Dels för att det blir mer balanserat och eftersom en av dem har en tendens att rusa efter hinderna så minskas risken för ryck i munnen om jag går längs mankammen. Jag får enklare att ta tillbaka henne..

Så jag skulle säga längs mankammen, eftersom den andra också är svårare engilt mig.

Såhär brukar jag ge :angel: (Obserbera att det är hela 60 cm högt också!!)
rkkhalsen.jpg

Närå, skämtåsidor, jag brukar ge längs m mankammen. (kolla på min avatar-bild) Min tränare (som även är lärare på Strömsholm) säger att man ska ge längs med mankammen.

Senast ändrad:

När man i början få lära sig att ge eftergift så ta man ju tag långt fram i manen för att inte störa hästen, sen när häst och ryttare blivit mer ruttinerade kan det bli mer åt det hållet som den understa bilden visar;)

*kl*

Såhär är det..

Första bilden
Så ger man eftergift på en häst som hoppar normalt.

Andra bilden
Har du en häst som hoppar väldigt stort, tex en unghäst. Då räcker oftast inte eftergiften som första bilden. Utan då får du sänka handen istället, annars om du ger som första bilden så måste du kasta dig fram jätte mkt.

Så det är lixom inget som är rätt eller fel, ingen kan säga hur du ska ge just på din häst i o med att alla är olika. Men som sagt hoppar hästen väldigt stort, så räcker inte "mankamseftergiten" till, då gör du som på andra bilden. Och om hindret är väldigt högt då kan man också behöva ge som på andra bilden.

Detta har jag lärt mig av WC ryttare, låter väl lite så hehe, men jag är rätt inne i sporten.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör som på 1a bilden och tar till 99% alltid tag i manen med ena handen. Vet inte varför men det blir en reflex, kanske av alla konstiga skutt på ungponnyer jag ridit?

Jag ger som första bilden men jag tänker inte på det... bara ger.

ibland lite överdriven :angel:

8815728.jpg

oftast normal :p

8815726.jpg

:p har läst att den eftergiften man ger via mankammen är bra för ryttare som ej är spesiellt utbildade i hoppning då den är ganska kort och uppmanar hästen att ej rusa iväg efter hinderet... vet ej om det är sant.. menmen

det beror på hur hästen hoppar dvs vad den trivs/hoppar bäst med... har en som jag ger massa eftergirt längsmankammen och en som hoppar kasst när han får eftergift så han behöver knappt någon alls, och et betyder ju itne att jag sitter och håller honom i munnen över hindrena men jag flyttar händerna kanske fem cm högst, han tar inte ens den lilla eftergiften, men han är inte känd för att ha världens bästa teknik.

Den gamla läran var (somsagt) mot hästens mun, men nu säger man att man ska ge den längs mankammen, eftersom man får bättre koll på sitt överliv då, det är ju mycket lättare att falla fram med överlivet om man ger eftergiftet mot munnen =snett nedåt..

Jag håller absolut med! Precis så har jag också lärt mig. Det allra viktigaste är att ge hästen mycket eftergift över hindren, och följa med med överlivet, dock inte överdrivet mycket.

Först och främst krävs det ju att ryttaren har så pass bra egen balans och följsamhet att h*n kan bestämma själv hur eftergiften skall ges och inte använder tyglarna att hålla sig i.
Först då kan man fullt ut använda sig av de tre olika eftergifterna som finns.

Jag ska försöka berätta och visa lite om dem.

LÅNG EFTERGIFT (lite överdriven bild men den togs faktiskt till ett arbete där jag skulle visa en lång eftergift.) är den som alla ryttare som börjar hoppa får lära sig först. Oftast kombineras den med ett mantag och hjälper ryttaren att lära sig följa med i språnget.
Även sedan när ryttaren är mer rutinerad bör man låta handen följa mankammen. När hästen får en lång eftergift kan den sänka hals och huvud och får full frihet över hindret.
På tävling och träning används den långa eftergiften oftas när man hoppar ett stort, långt hinder. Även vid hoppning av unghästar är lång eftergift tillsammans med ett mantag väldigt bra.

Den KORTA EFTERGIFTEN används oftast vid hoppning av rättuppstående hinder eller serier av olika slag. Ska man rida en snäv sväng efter ett hinder eller om man känner att man får hästen lite nära ett hinder funkar den korta eftergiften bra.
När man ger en kort eftergift så hålls handen kvar ungefär i sitt ursprungsläge men ryttaren får absolut inte ta handen bakåt i språnget!

Sedan har vi den AUTOMATISKA EFTERGIFTEN som först och fräst används av rutinerade ryttare.
Här krävs det verkligen att ryttaren rider avspänt och har en mjuk kontakt med hästens mun hela tiden.
Över hinder får hästen precis så mycket eftergift den behöver och ryttaren förlorar aldrig kontakten med hästens mun. Det krävs att man kan rida på det viset när man hoppar stora, svåra banor eftersom man snabbt måste kunna påverka hästen efter ett hinder.

:bow: bra skrivet. precis så är det ju.
Vad skulle du kalla eftergiften på min bild lite högre upp i tråden? :D

:idea: Den KRAMANDE EFTERGIFTEN :rofl:

:rofl: Då tänker man på någon som kramar en tygel lite försiktigt...haha inte hela halsen. :eek: :D .

Inte för att va sån alltså men jag tror att du skulle kunnat räta på dig liiiite och fått in ett galoppsprång till. Men det är fan inte lätt på de jäkla höjderna, man blir ju lite osäker. ;) Bättre att rida på fart så att man verkligen kommer över. :D

ja, jag tyckte det började bli lite högt. o hennes kapacitet är ju lite begränsad så därför tänkte jag att det blir bättre om vi hoppar på fart. o sen tycker jag som sagt att det börjar bli lite högt över 55 (CENTIMETER alltså. inte Millimeter, är väll ingen mes ;) )

Jag ger eftergiften mot mankammen, lättare att hålla sig kvar då när pollan överhoppar sig när det blir för låga hinder. :p

Det viktiga är väl inte hur man ger eftergiften, det viktiga är väl att man absolut inte rycker hästen i munnen? När jag började hoppa gav jag överdriven eftergift eftersom jag visste att jag inte var van och kunde rycka hästen i munnen. Tog då mantag.
Hur man ska ge en rätt eftergift har sedan växt fram ju mer rutin jag fått. Idag, ca 12 år senare rycker jag aldrig hästen i mun och ger en perfekt eftergift utan att tänka ett dugg på hur jag gör.
Kanske är den "automatiska eftergiften"?

Gud vilken gullig häst! Är det din? Jag tycker att du har rätt men din åsikt! Det är olika på olika hästar på vissa gör jag längs mankammen och på vissa mot munnen. Men själv tycker jag inte att det spelar så stor roll. Hästen kan inte känna så mycke skillnad, eftergift som eftergift. Viktigaste är att hästen får en lagom eftergift så att den kan länga ut sin hals över hindrerna! det tycket jag!

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 929
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
731
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka