Hur ska eftergiften egentligen ges?

I

Illen

Ja hur ska eftergiften egentligen ges?
De som jag tränat hoppning för har alltid sagt olika. En säger att handen ska gå längs mankammen så här:
hastar_hoppning.jpg

och en annan har sagt att det ska gå mer i direkt riktning mot hästens mun såhär:
myntacine.jpg

Vad är egentligen rätt?

Sv: Hur ska eftergiften egentligen ges?

Har fått höra att enligt den "gamla läran" skall man ge eftergiften så som den nedersta bilden.
Nuförtiden får man lära sig att ge längs mankammen, det är mycket bättre efter som man kan ta stöd mot hästens hals om man får ett tokigt språng och tappar balansen. Det är ju också lättare att ta mantag och mindre risk att man rycker hästen i munnen om man ger eftergift längs mankammen.

Vet egentligen inte hur eftergiften ska ges. Det finns väl inget direkt rätt eller fel?
Jag ger eftergiften som på första bilden. "Via mankammen", då får man bäst balans. Man kan lätt ta tag i manen om man skulle hamna lite konstigt i språnget och det leder till att man lättare kan undvika att dra hästen i munnen.

Jag går längs mankammen. Har aldrig gjort på något annat sätt, det har vart naturligt för mig.

jag ger också eftergift längs mankammen, lättast med balansen och liten risk för ryck i munnen. Även om det inte spelar någon roll så tycker i alla fall jag att det också ser snyggast ut ;) :angel:

jag går efter mankammen, så mkt som det behövs, beroende på höjd och så:smirk:

Den gamla läran var (somsagt) mot hästens mun, men nu säger man att man ska ge den längs mankammen, eftersom man får bättre koll på sitt överliv då, det är ju mycket lättare att falla fram med överlivet om man ger eftergiftet mot munnen =snett nedåt..

Jag ger eftergiften längs mankammen, oftast. Är ju mest naturligt så. Har nog hänt att jag gett eftergift på det andra sättet också :)

Den gamla läran var (somsagt) mot hästens mun, men nu säger man att man ska ge den längs mankammen,
Jag har under en längre tid uppfattat det som att man börjat omformulera sig dvs börjat nyttja mer pedagogik vad gäller instruktionen bara för att jag själv lärt mig rida med händerna längs med mankammen. Fast egentligen är det ju två olika skolor.
Den långa eftergiften längs med mankammen är från början det amerikanska sättet att rida och kan förklara varför jag själv alltid ridit så.

Den andra varianten av eftergift är från början europeisk men har mer och mer fallit åt sidan för det amerikanska sättet att rida vilket ju även är ett lättare sätt att bibehålla balansen på. Spana in stilryttarna Ludger och RGB så rider de med händerna längs med mankammen. Marcus Ehning har jag bilder på med händerna långt ner på varsin sida av halsen.

KL
I grund och botten är det ju sedan så att hästen ska få den eftergift den behöver :)

Jag gör alltid enligt den gamla sättet. Det gäller att ha ordentlig bra skänkelläge så man slipper att ta stöd i mankammen när språnget blir lite tokigt. ;)
Om hästen kommer nära eller långtifrån så är det ju bäst att ge hästen eftergiften ordentlig , dvs neråt så den slipper bli dragen i munnen. Jag gör alltid såhär;
Bella2.jpg

Sen är det klart att det är olika för alla hästar

På den tiden när jag hoppade gav jag eftergiften som på den andra bilden. Egentligen spelar det väl ingen roll hur du ger den, bara hästen får eftergift och du inte stör den.

Senast ändrad:

Fast nu får du inte ta ialla upp för jag vill inte vara elak men det ser inte så välbalanserat ut på din bild, du kniper dig fast rätt rejält med knäna på den här bilden och det är verkligen att rida enligt den gamla skolan!

Ger eftergift längs med mankammen. Fick eg på ridskolan lära mig att ge mot munnen, men tyckte aldrig det kändes naturligt. Hoppar man ungponnyer så är det dessutom mkt smidigare att ge längs mankammen för då är det lättare att hugga tag i manen om de hoppar knasigt och inte komma efter i språnget.

Jag har alltid fått lära mig att man ska ge eftergiften mot munnen och inte "uppåt" som det lite blir annars.
Men jag tror att jag gör mer som på översta bilden.

Har aldrig tid att tänka på enstaka detaljer sådär.. ;)

Fast nu får du inte ta ialla upp för jag vill inte vara elak men det ser inte så välbalanserat ut på din bild, du kniper dig fast rätt rejält med knäna på den här bilden och det är verkligen att rida enligt den gamla skolan!
Kanske inte världens bästa bild , men det visar hur jag ger eftergift. Bilden är tagen för ca ett halvår sedan, hade haft hästen i 2 månader. Nu rider jag märkbart mer med vaderna. Balanserat ser det väl ut, även fast mina vader är lite långt bak.
Dessutom sa jag att jag red enligt den gamla skolan, angående eftergiften. Då red jag även med knipande knän, inte nu längre...

Eftersom du kniper dig fast med knäna så ser det inte balanserat ut. När man kniper sig fast på det viset så faller överlivet framåt och vaderna åker bakåt. I ditt fall så blir överlivet något mer vinklat i höften beroende på sättet du ger eftergiften på. Därmed inte sagt att du rider dåligt på något sätt, helhetsintrycket är i mina ögon mycket prydligt :)
Hade du däremot vart min elev hade du fått lära dig att ta mantag istället för att så att säga omprogrammeras till att ge eftergiften mot munnen längs med mankammen:D

Det är inte så att jag inte KAN ge eftergift längst med mankammen utan mer att jag tycker att det är bättre att ge den neråt för hästens bästa :)

Själv skulle jag sedan jag fått en hästnacke i näsan i ett annat sammanhang aldrig våga riskera att få en till. Bätttre att hålla emot med händerna istället:p

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 929
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
731
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka