Hur ska dom komma överens?

O

oink

Min svärmors hund är ca 3 år och levt ensam och i princip aldrig varit i direkt kontakt med andra hundar. Med detta menar jag att hon sällan har lekt eller spenderat någon tid dem. Hon har väldigt hög rang, (hennes kroppspråk och beteende stämmer överens med saker jag läst i en bok ang, hundar med hög rang)

Mina 2 stycken, 3 månaders valpar försöker nu bli vän med henne men hon är en ren Bitch mot dem! :crazy:
Jag vill verkligen att dom ska vänjas vid varandra så att om jag någongång skulle resa bort kan jag utan problem lämna hundarna med svärmor etc. Plus varje gång vi är på besök vilket är ofta, vore det kul att kunna ta med hundarna utan problem så dom kan leka i hennes trädgård.

Men som sagt Cindy (hennes hund) börjar morra mot dom och (vad jag tror) försöker hugga efter dom. Dom är väldigt nyfikna av sig och har inget emot henne, så dom och försöker leka och nosa henne i ansiktet. Det gillar hon inte! Jag har försökt ta dom en och en för att träffa henne, men det går inte bättre. Jag har Cindy på koppel så att jag kan agera fort om nått händer, medans valparna får va lösa.

Det går inget bra och jag är rädd för att dom aldrig kommer kunna komma överens.. :cry:
Jag är själv väldigt rädd att släppa mer på dom 3 tillsammans, ifall att Cindy bara bestämmer sig för att bita dom (dom är rätt små) och det kan skada dom allvarligt.

Några tips på vad jag kan göra?

P.S Cindy BILD-> http://photos-407.ll.facebook.com/photos-ll-sctm/v119/214/19/650650407/n650650407_1204720_3443.jpg
är en Terrier korsning, inte så jättestor hund

Tusen tack för svar! :banana::banana::banana::banana:

Sv: Hur ska dom komma överens?

Först och främst, se till att de träffas på neutral mark. Dvs inte hemma hos henne. Det är okay hemma hos er om hon inte är inboad där redan.
Funkar inte det, sätt henne i en bur, så hon får iakta de små, hur de rör sig, leker och luktar. Det brukar ge med sig efter ett tag. Ha inte tuggben och leksaker framme, då hon kan få för sig att vakta dessa.
Sen fokusera inte för mycket på valparna, utan på henne, kör trix med henne och valparna iaktar. Så inser hon kanske att de inte är ett hot.

(burar är bra till mycket, men tänkt på att de endast skall vistas där i korta stunder, och ev sova där på nätterna. :))

Min svärmors hund är ca 3 år och levt ensam och i princip aldrig varit i direkt kontakt med andra hundar. Med detta menar jag att hon sällan har lekt eller spenderat någon tid dem. Hon har väldigt hög rang, (hennes kroppspråk och beteende stämmer överens med saker jag läst i en bok ang, hundar med hög rang)

Mina 2 stycken, 3 månaders valpar försöker nu bli vän med henne men hon är en ren Bitch mot dem! :crazy:
Jag vill verkligen att dom ska vänjas vid varandra så att om jag någongång skulle resa bort kan jag utan problem lämna hundarna med svärmor etc. Plus varje gång vi är på besök vilket är ofta, vore det kul att kunna ta med hundarna utan problem så dom kan leka i hennes trädgård.

Men som sagt Cindy (hennes hund) börjar morra mot dom och (vad jag tror) försöker hugga efter dom. Dom är väldigt nyfikna av sig och har inget emot henne, så dom och försöker leka och nosa henne i ansiktet. Det gillar hon inte! Jag har försökt ta dom en och en för att träffa henne, men det går inte bättre. Jag har Cindy på koppel så att jag kan agera fort om nått händer, medans valparna får va lösa.

Det går inget bra och jag är rädd för att dom aldrig kommer kunna komma överens.. :cry:
Jag är själv väldigt rädd att släppa mer på dom 3 tillsammans, ifall att Cindy bara bestämmer sig för att bita dom (dom är rätt små) och det kan skada dom allvarligt.

Några tips på vad jag kan göra?

P.S Cindy BILD-> http://photos-407.ll.facebook.com/photos-ll-sctm/v119/214/19/650650407/n650650407_1204720_3443.jpg
är en Terrier korsning, inte så jättestor hund

Tusen tack för svar! :banana::banana::banana::banana:

Valpar ska inte gå på en vuxen hund om den säger ifrån. Så tillvida tiken inte aktivt jagar ikapp eller söker upp valparna för att trycka ihop dem är det lungt. Vuxna hundar får säga ifrån, och de brukar säga ifrån rejält. Det låter dock mycket värre än det är. Att den vuxna hunden morrar våldsamt och även nyper ifrån när inte valpen ger sig är fullständigt normalt. Likaså att valpen flyr vilt skrikande efter ett nyp. Det hör till uppfostran hundar emellan. Ju påstridigare valp desto kraftigare tillsägelse.

Ta hjälp av någon som har erfarenhet att läsa hund. Att som gröngöling våga stå bredvid när en påstridig valp uppfostras av en dominant vuxen är inte enkelt. Man får lätt för sig att den vuxna håller på att ta livet av den lilla. Därtill finns ju risken att den vuxna hunden faktiskt är aggresiv - det krävs helt enkelt någon erfaren som ser hundarna "in action".

Ok. tack för tipsen!
En sista fråga, så att jag kan vara lite modigare och försöka låta henne undersöka valparna närmare, utan att hon hugger o dödar dom?
(I mitt huvud så är jag så orolig över att hon kan av misstag bita dom så hårt att det kan skada dom rejält... men hur stora är chanserna? hon är ju ingen elak hund direkt...)

Ok. tack för tipsen!
En sista fråga, så att jag kan vara lite modigare och försöka låta henne undersöka valparna närmare, utan att hon hugger o dödar dom?
(I mitt huvud så är jag så orolig över att hon kan av misstag bita dom så hårt att det kan skada dom rejält... men hur stora är chanserna? hon är ju ingen elak hund direkt...)

Det är omöjligt att svara på när man inte sett hunden interagera med valparna i fråga. Däremot är det så att det låter hemskt när en framfusig och envis valp blir tillrättavisad. Mitt råd står fast - Låt en erfaren hundmänniska vara med vid introduktionen för att utvärdera beteendet.

Ett tips ar ju att låta dom vänja sig vid varandras närvaro.. Och sedan öka och låta dom närma sig varandra. Så den vuxna hunden märker att dom e ok, och inte så tokiga att ha och göra med.:)

Jag håller med de andra men skulle vilja tillägga med risk för att få huvudet avbitet här, jag personligen skulle inte ha den äldre tiken i koppel och valparna lösa. Detta gör att tiken inte kan gå undan när valparna som du säger blir allt för närgångna. En annan lösning vore bättre. Du tvingar ju tiken att stå kvar när valparna kommer och det kan få henne att bli mer avigt inställd.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 643
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 445
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 529
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 652
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V