Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Totola

Trådstartare
Är på gång att köpa en häst som jag först ska ha på prov ett tag, eller ångertid eller vad man ska kalla det :p
Först var det tänkt att jag skulle ta ut veterinär och även ET under prövotiden för att jag ska få chans att kolla upp fysiken innan jag bestämmer mig, men nu har ägaren själv tagit ut veterinär. Resultatet blev att vet. tyckte att den var lite trippig i steget bak, 1,5 graders hälta efter böjprov på bägge fram, 2,0 på vänster bak. Sen var det eventuellt några småanmärkningar till men eftersom detta var det största ville ägaren att jag ska få veta det innan han skickas hit.

Jag var väl ganska förberedd på att han inte skulle få UA på allt eftersom den gått på travet 10 år och inte direkt är gammal men inte ung (15 år) :p men att den skulle få så högt som 2-gradigt efter böjprov var jag inte beredd på.. Särskilt eftersom en egen travare som jag tyckte man t o m kunde se var oren "bara" fick 1,0 som högst vid undersökning.
Har ganska bra möjligheter att få hjälp, så länge det inte är något stort fel som inte går att rätta till, å andra sidan vet man ju inte om det går att rätta till eller inte förrän man försökt och det inte lyckats :crazy:

Hur allvarligt ser ni på anmärkningar vid böjprov? Ska man ta det allvarligt eller kan det vara något litet obetydligt?:confused:

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Ska du ha hästen till något mer än att bara gå och skrota i en hage (som sällskap kanske) skulle i alla fall JAG rekommendera att välja en annan häst.

Hälta på tre ben?
Nej, du kan känna dig glad att säljaren tog kontakt med dig och informerade. Inte alla säljare som är så ärliga. Tacka för infon och se dig om efter en annan häst istället. En så pass ofräsch häst kommer förr eller senare (om den inte redan har det) få problem med rygg och andra delar av kroppen också.
Visst man kan prova att behandla men det är väl inte så kul att börja med det på en ny häst.

Låt ägaren behandla hästen- om de nu kan tänka sig det.
Du kan ju iallafall inte använda den i nuvarande skicket.

Köp en frisk häst o lägg ner år av träning på den istället.

köp inte det kommer bli en dyr historia med veterinär räkningar osv.

Okej, uppenbarligen så ska man inte ta lätt på det.

Lite bakgrundshistoria är väl att jag inte vill ha en 100% fräsch häst (nog för att det knappt finns sådana, men ändå :p ) eftersom jag behöver en häst att öva behandlingar på. Men jag vill ju ändå kunna rida hästen :crazy:
Ska iaf ta hem den på prov och få lite fler utlåtanden, se hur snabbt hästen utvecklas osv. Men inställningen har såklart förändrats sen jag fick den info´n, tidigare var jag helt inne på att köpet i princip är klart och provtiden bara en formalitet, nu känner jag att jag kommer vara mer vaksam och kräsen och är mer inställd på att ev. behöva lämna tillbaka hästen.

Visst man kan prova att behandla men det är väl inte så kul att börja med det på en ny häst.

Det är något iaf jag tar för givet behövs när man köper en häst. För självklart finns det undantag och man letar efter en fräsch häst men det går nästan alltid att få till dom lite bättre. Och vilket tillfälle är bättre än innan man kommit igång på allvar med hästen och fortfarande "bekantar sig" med den? :p
Men som sagt så reagerade jag också på att det var ganska tydlig hälta och jag är glad att dom sa till.

Vet flera som säger att hästar över 10 år inte ska förväntas vara rena på böjprov. Men jag skulle aldrig köpa en ridhäst som visar hälta vid böjprov.

Jag skulle vilka veta varför hästen är halt och vilken prognos det är innan jag ens funderar på köp.

Okej, uppenbarligen så ska man inte ta lätt på det.

Lite bakgrundshistoria är väl att jag inte vill ha en 100% fräsch häst (nog för att det knappt finns sådana, men ändå :p ) eftersom jag behöver en häst att öva behandlingar på. Men jag vill ju ändå kunna rida hästen :crazy:
Ska iaf ta hem den på prov och få lite fler utlåtanden, se hur snabbt hästen utvecklas osv. Men inställningen har såklart förändrats sen jag fick den info´n, tidigare var jag helt inne på att köpet i princip är klart och provtiden bara en formalitet, nu känner jag att jag kommer vara mer vaksam och kräsen och är mer inställd på att ev. behöva lämna tillbaka hästen.

Vaddå utvecklas.

Den behöver ju VETERINÄRA behandlingar i nuskedet o sen kan man övergå till att gå igenom resten av kroppen.

Troligtvis har den med dess åldern o historia en hel del andra skavanker.

fattar inte varför en sådan häst ska behöva ha en ny karriär istället för att bara få ha det mysigt på sin ålders höst.

Om du tittar på Kvaliténs Vet. resultat så ser du att de flesta går igenom o är OK till 100 %- Är som det bör vara.
*KL*
Det där att hästar över 10 inte går igenom ett böjprov är nonsens.

Om den har haft en ägare som är lyhörd o inte rider sin häst när den känns "konstig", utan behandlar o gör schyssta igångsättningar- har stor chans till total tillfrisknad.

Jag kommer självklart se till att den får veterinärvård om den behöver det, se till att få den ordentligt genomkollad. Men vad jag menar med att det inte är många som är 100% fräsch är ju lite mer än vad veterinärer kollar, en veterinär kollar ju t ex inte att varje ryggkota har full rörlighet, att alla muskler har full funktion (dvs inte spänningar som försämrar kapaciteten) att alla organ fungerar perfekt, att den har jämna höfter osv. Det är inget jag förväntar mig att en veterinär ska se, de har helt enkelt inte utbildning till det utan är duktigare på akuta skador och såna "skavanker" som är så stora att de orsakat skador. Eller organ som fungerar så defekt att det kan klassas som en skada.

Jag har själv sett hästar som gått orent som veterinärer antingen inte velat eller kunnat hitta något fel på (vid hältutredning bland annat) de får ju anmärkningar vid böjprov men antingen får man beskedet att det skulle bli onödigt dyrt att hitta felet eller så hittar de inget fel helt enkelt. Men att man inte "hittar något fel" betyder ju inte att det inte finns något fel, bara att man gått till fel person med fel specialområde :p I den hästens fall satt nog mycket i ryggen/höfterna för efter behandlingar (och lite rehabiliteringstid vilket såklart kan ha bidragit) fick den bara en 0,5 i anmärkning efter böjprov.

Men som sagt, det lät lite väl högt även om hästen börjar bli till åren (med tanke på historiken) så även om jag ger det ett försök vill man ju vara hyfsat säker på att den kan bli bra.

Jag hade tagit allvarligt på att det dels är så pass många grader och dels att det är ojämt. 0,5 grad runtom sett till vad hästen använts till, ålder etc KANSKE kan vara förklarligt och något man vill chansa på att behandla och kanske rida/köra annorlunda fortsättningsvis.

Men så många grader och ojämt, aldrig i livet.

delvis knapplån,
men hur funkar det egentligen med böjprov? vad visar det? för när man böjer så lägger man väl på högre belastning på vissa leder/senor? man tycker ju att böjprov i sig inte visar något utan visar symptom tydligare, hur vet man om det är något "stort" fel eller något litet och vad är det som är dåligt när man får anmärkningar på böjprov? skulle vara intressant att veta! :idea:
eftersom böjprov bedöms i olika grader - är det direkt kopplat till vilken grad av fel hästen har, eller kan det vara tecken på att t ex lederna är riktigt dåliga.?

delvis knapplån,
men hur funkar det egentligen med böjprov? vad visar det? för när man böjer så lägger man väl på högre belastning på vissa leder/senor? man tycker ju att böjprov i sig inte visar något utan visar symptom tydligare, hur vet man om det är något "stort" fel eller något litet och vad är det som är dåligt när man får anmärkningar på böjprov? skulle vara intressant att veta! :idea:
eftersom böjprov bedöms i olika grader - är det direkt kopplat till vilken grad av fel hästen har, eller kan det vara tecken på att t ex lederna är riktigt dåliga.?

Kände häst med gammal fraktur, med pålagringar runt överallt i hela kronområdet runt på ena fram, samt en total förslitning med grav artros på ena bak, som ej visade mer än 1,5 grads hälta vid böjprov på ena benet, och ngn grad på det andra. vid ett tillfälle var den rentav 0,5 max, böjd runt om och det var 2 månader innan den dömdes ut, efter att röntkenplåtar tagits. så NEJ - graden på hältan är INTE kopplat till graden av fel utan kan svänga en hel del åt bägge hållen.

jag måste säga att jag har lite svårt att förstå att folk hela tiden vill hitta argument för att köpa, när hästen helt klart ej är fräsh. tycker man ser detta resonemang ofta. Eftersom det är som du säger - att de flesta hästar har ngn sorts defekt/problem i vilket fall, eller skaffar sig förr eller senare. Varför i hela friden vill man då börja med att UTGÅ från ett dokumenterat och erkänt problem redan från början? :confused:

en 15 årig travare som varit aktiv på travet och har så mkt reaktion på böjprov på 3 ben. Aldrig i min dag!
att hästar över 10 år ej "normalt" går igenom böjprov är skitsnack rent ut sagt. Haft 17 åringar som gått igenom och känner många andra som också gjort det.

min vet. gjorde böjprov på min gamla ponny förra året U.A hon va då 35 år gammal :D

Bara en liten kul fundering, blir det mer "erkänt/dokumenterat" för att en veterinär hittar fel vid böjprov än om ett par massörer och equiterapuefter hittar fel på samma häst? ;)

Det är bra att ni pushar på era åsikter eftersom jag själv kanske haft för positiv inställning, tar åt mig och kommer ha det starkt i åtanke! Men som sagt så kommer jag ändå ha den på prov och att jag "ens funderar" är ju för att jag BEHÖVER en häst som har lite skavanker för att det ska vara någon idé för mig att behandla. På sätt och vis - ju större problem, desto längre praktiktid får man :angel: men självklart vill man undvika fel som måste åtgärdas av veterinär och kostar multum innan det är klart. Därför kommer jag göra en noggrannar veterinärkoll innan jag bestämmer något.

Alternativet är ju att köpa vilken gammal skruttravare (ursäkta uttrycket :devil: ) som helst som man verkligen ser är ofräsch men får riktigt billigt (den här hästen såg inte ut att ha några större fel när man klämde och kände och red) eller kosta på betydligt mer pengar på en häst som går igenom böjprov UA men där man får betala för "så mycket mer" än ett försöksobjekt och en nöjeshäst, t ex utbildning/ras/stam/gångarter.

Om du tar det somatt argumentera emot så ber jag om ursäkt, inte meningen att låta som att jag försvarar böjprov eller att köpa halta hästar :angel: ser bara inget bättre alternativ, för den här hästen är hundra gånger (nåja, 10 kanske) fräschare än en yngre häst jag var och kollade på i samma prisklass. Går man upp en prisklass blir det att man får en dålig häst med en bättre ras i regel :p

eftersom jag behöver en häst att öva behandlingar på. Men jag vill ju ändå kunna rida hästen :crazy:

Öva behandlingar?

Jag går en utbildning där jag behöver praktik emellan kurstillfällena. Att ha en egen häst är ju då dels bra eftersom man har en häst att behandla nya saker på utan att behöva vara rädd för att jag "förstör" den för någon annan, då behöver jag ju bara svara inför mig själv och hästen. Och dels är det en inkörsport till att träffa annat hästfolk och kanske hitta andra som är villiga att låta mig öva (sånt jag känner mig mer säker på) på deras hästar. Känner mig halvt isolerad från hästvärlden nu när jag varit utan häst ett par år.

Men vad jag menar med att det inte är många som är 100% fräsch är ju lite mer än vad veterinärer kollar, en veterinär kollar ju t ex inte att varje ryggkota har full rörlighet, att alla muskler har full funktion (dvs inte spänningar som försämrar kapaciteten) att alla organ fungerar perfekt, att den har jämna höfter osv. Det är inget jag förväntar mig att en veterinär ska se, de har helt enkelt inte utbildning till det utan är duktigare på akuta skador och såna "skavanker" som är så stora att de orsakat skador. Eller organ som fungerar så defekt att det kan klassas som en skada.

De enda som har en RIKTIG utbildning i detta är väl ändå veterinärer? läser själv till veterinär så jag ändå ganska väl insatt i vad en veterinär får lära sig och inte.
Enda anledningen till att en veterinär inte ska kunna kolla detta är i brist på utrustning, så vill du ha din häst ordentligt genomkollad rekomendera jag dej att ta den till en hästklinik.

Bara en liten kul fundering, blir det mer "erkänt/dokumenterat" för att en veterinär hittar fel vid böjprov än om ett par massörer och equiterapuefter hittar fel på samma häst? ;)

förstår inte riktigt frågan - i detta fallet gälle det böjprov och nej jag skulle inte ha en massör/equi uttala sig om ett sånt nej. :D skämt åsido - din frågeställning går inte att jämföra som jag ser det - men svar ja - hade jag en equi/massör som gick igenom hästen åt mig som spekulant och en massa diffusa fel som ej kunde spikas helt orsaks och diagnosmässigt vid den tidpunkten innan köp, så skulle jag inte köpa hästen nej. :D

Det är bra att ni pushar på era åsikter eftersom jag själv kanske haft för positiv inställning, tar åt mig och kommer ha det starkt i åtanke! Men som sagt så kommer jag ändå ha den på prov och att jag "ens funderar" är ju för att jag BEHÖVER en häst som har lite skavanker för att det ska vara någon idé för mig att behandla. På sätt och vis - ju större problem, desto längre praktiktid får man :angel: men självklart vill man undvika fel som måste åtgärdas av veterinär och kostar multum innan det är klart. Därför kommer jag göra en noggrannar veterinärkoll innan jag bestämmer något.

jättedåligt argument. Köp då ngt du inte vill rida på om du skall vidhålla det resonemanget, eller riskera GRAVT att bli besviken och ha en oanvändbar häst alternativt en mkt dyr häst i slutänden utöver prisklassen du ville ha i och med köpet.

Alternativet är ju att köpa vilken gammal skruttravare (ursäkta uttrycket :devil: ) som helst som man verkligen ser är ofräsch men får riktigt billigt (den här hästen såg inte ut att ha några större fel när man klämde och kände och red) eller kosta på betydligt mer pengar på en häst som går igenom böjprov UA men där man får betala för "så mycket mer" än ett försöksobjekt och en nöjeshäst, t ex utbildning/ras/stam/gångarter.

Om du tar det somatt argumentera emot så ber jag om ursäkt, inte meningen att låta som att jag försvarar böjprov eller att köpa halta hästar :angel: ser bara inget bättre alternativ, för den här hästen är hundra gånger (nåja, 10 kanske) fräschare än en yngre häst jag var och kollade på i samma prisklass. Går man upp en prisklass blir det att man får en dålig häst med en bättre ras i regel :p

EN annan häst du tittade på? Då tittar man vidare istället för att välja mellan två onda ting! Om du rör dig i en prisklass där du i princip förväntar dig att inte kunna hitta en frisk felfri häst så ja - då är det ju en annan sak. men jag undrar då vad det är för prisklass (kräver självklart inget svar i tråden).

Att inte kunna hitta en frisk felfri häst av promenad typ och i åldern som du beskriver för 15-30.000 - det håller inte - finns många såna.
Jag tror kruxet ligger i att du letar efter ngt ridbart och formbart och utvecklingsbart samtidigt som du vill att den ska ha defekter ur behanlingssynpunkt. Då blir svaret/slutsatsen i princip olöslig, för den kombinationen kommer vara ett pokerspel hur du än vänder och vrider på det - och framför allt kommer du ej att kunna få ngra konkreta svar eller lösningar på den frågeställningen här! Det blir kasta tärningen och håll andan för dig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 337
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hur gör ni med barnkalas?
  • Ystad

Hund, Katt, Andra Djur