Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund
Jag tror faktiskt inte ett ögonblick på att du verkligen tänkt göra den här blandningen, du är bara ute efter att provocera. Det är liksom samma sak i varje tråd som handlar om blandraser, för dina har minsann blivit si och så gamla. Ergo, blandraser är minst lika bra (om inte bättre) än renraser.
Mina blev också gamla, tiken som var schäfernågonting blev nästan 16 år. Den oreggade labben har nu passerat 13-årsstrecket. Men jag tror det beror på dels tur, att de inte drabbats av t ex elakartad cancer. Dels på att jag sett till att hålla igång dem, fysiskt (med motion, bra mat, kosttillskott och mediciner) samt psykiskt (de har fått fortsätta träna spår, lydnad, trick osv). Labben har förutom att vara gammal även uppnått fina meriter på lydnadsprov. Men jag passade inte riktigt ihop med någon av hundarna. Schäferblandrasen var för lat och dessutom skottberörd, labben hade massor med motor men ingen riktig samarbetsvilja. Vi älskade varann, men helt ärligt har det varit ganska jobbigt emellanåt.
Jag valde renrasigt utan att blinka när jag skulle köpa nästa valp. Ska jag ha en hund i 15 år till så vill jag också att vi ska ha 15 riktigt fina år tillsammans. Därför väljer jag en ras som passar min personlighet, som det är rätt storlek och hårlag på, som är frisk och från en uppfödare som jag gillar. Visst vill jag kunna tävla på hög nivå och så, men den mesta av tiden är mina hundar "familjehundar" precis som dina, och då är det tokviktigt att de fungerar bra som det i mitt hem. Det andra är bara en bonus.
Visst finns det rötägg inom renrasaveln också. Sådana som medvetet avlar på fysiskt sjukliga eller mentalt instabila djur, oftast med motiveringen att de vunnit någon viss utställning. Men om man orkar göra några knapptryck till på datorn så går det ganska snabbt att leta upp uppfödare som sätter hälsa i första rummet och som har skaffat sig så mycket kunskap om sina tikars stamtavlor att de vet precis vilken hane som kan ge ÄNNU trevligare och minst lika friska valpar. Du håller ju själv travhästar, eller hur? Inte korsar du din bästa travhäst med ett halvblod utan känd stamtavla och tänker att nu får du säkert fram en travhäst som förutom att vara snabb dessutom har ett elegant steg (för det brukar ju halvbloden ha). Inte heller väljer du en random renrasig travhäst och tänker att de är ju samma ras, det blir nog bra. Utan du sätter dig in i båda individernas stamtavlor och funderar både länge och väl på om just denna kombinationen verkligen är den bästa. DÄR är skillnaden mellan seriös och ogenomtänkt avel.