Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Utseendet kommer i första hand vid blandrasavel på små hundar.

Och detsamma vad det gäller renras. Det är väl bara kolla runt hur hundarna ser ut nu och hur dom såg ut förr. Schäfern denna utmärkta hund..duger ju inte ens till polisen längre. Dom håller ju inte som brukshund. Ska man stirra sig blind på: vad vacker hund jag har. Ok, han kan knappt gå, men snygg är han. Vad vill man med detta ?

Det kommer nog alltid finnas saker att kontrollera. Sjukdomar förekommer ju. Dock i varierande grad och man ska ju absolut jobba för att minska det.

Tillägg: det generellt sätt alltså. Tror tyvärr inte att nån ras kommer vara totalt fri från problem. Inte heller en grupp blandraser. Därmed inte sagt att väldigt osunda raser är ok.

Senast ändrad:

Och detsamma vad det gäller renras.

Det där håller jag iof helt med om. Hur många "sällskapshundar" (t ex rasgrupp 9) finns det som generellt sätt är både friska och mår bra mentalt?

Delvis kl
Däremot tror jag knappast att det blir bättre för att man blandar "dåliga" sällskapsraser-/individer med varandra. Det blir fortfarande fel liksom.

Dum fråga kanske men varför stödjer du inte all avel som baseras på hälsa, mentalitet och användning?
Menar oavsett om det klassas som blandras eller renras enligt avelsorganisationer eller vad det nu ska defineras på, och vars går isåfall gränsen? Finns ju hundar som bara går under samlingsnamn där det ändå finns ordentlig stambok, splitternya godkända raser som uppstått av korsning mellan olika raser, registrerade raser inom FCI/ansluten klubb där det är/har varit tillåtet att ta in hundar med okänd stam som hållt ok utställningsstandard, raser som väntar godkännande från nationell kennelklubb/FCI eller som arbetar mot detta (och ej är där än pga bristande homogenitet, för liten avelsbas el dyl), raser som är mer eller mindre homogena med endast en lokal, regional eller nationell klubb (dvs ej godkända i FCI eller ansluten klubb) osv.

Senast ändrad:

För att till och med den delen av blandrasaveln som är prestationsinriktad med syfte och fokus på hälsa, mentalitet och användning är försvinnande liten och fullständigt ointressant för mig!

(Med stödjer menar jag alltså på nära håll, köpa hund från.)

Jaha, då förstår jag. Kopplar in en annan betydelse i stödjer än "köpa hund från"

Nej det är sant. Men då gäller det ju att valpköpare blir informerade om hur det ligger till och således kan köpa ur friska linjer eller helt välja en annan ras.

Fast borde det finnas hälsoproblem om man avlar sunt ?

Hmm man kanske ska kalla det "avelsstrategi för att få fram så friska hundar som möjligt" istället för hälsoproblem eftersom det låter som att var och varannan hund drabbas om man skriver hälsoproblem. Inte alla raser har dessa avelsstrategier och många raser har de för mer ovanliga sjukdomar men som man iaf inte vill ha inom rasen eller i förebyggande syfte.

Alla dessa sjukdomar kan förekomma i blandrasaveln också men det syns inte på samma sätt då det inte finns några krav på hälsoundersökningar eller register och många verkar tro att det inte finns i och med att det inte syns. En inte allt för stor blandrashund kan ha Hd C hela livet utan att någonsin ha några problem och alla tror att det är en frisk hund, kanske används den till och med till avel. En renrasig hund av samma storlek röntgas vid 1-2 år ålder och men blir medveten om att den har Hd C även om den antagligen inte påverkas av detta rent fysiskt och det hamnar i ett register där vem som helst kan se det och hunden får inte avlas på. Om flera av den renrasiga hundens kullsyskon visar sig ha Hd C eller sämre så bör man inte avla ens på Hd-fria hundar i kullen även om det är tillåtet.

Tillägg: Ska man försöka hitta en seriös uppfödare av blandraser så har man ju alltid minst 2 avelsstrategier att sätta sig in i för att se om lämpliga hälsotester är utförda med bra resultat hos föräldradjuren, deras syskon, mor och farföräldrar och deras syskon och ev. något steg till bakåt. Hur många gör det?

Senast ändrad:

köp en renras så går det bra..det är ju inte sant.
Nej, det är inte sant.

Det finns:

1. Blandraser

2. Renrasiga

Inom de renrasiga finns det:

2a. Bra hundar

2b. Dåliga hundar

Bara att hunden är renrasig räcker alltså inte. För att hitta en bra hund inom de renrasiga, måste man som köpare kunna sålla agnarna från vetet. Kunna hitta en bra, seriös uppfödare av en ras som passar. Kunna hitta en bra valp från ett bra föräldrapar. DÅ blir det bra.

En bra uppfödare sätter hundens hälsa i första hand - inte utställningsdiplom. De är även noga med att hitta goda hem åt sina valpar; inte bara att få dem sålda.

Hundar blir sjuka. Ibland av omständigheter i livet, ibland pga ärftliga sjukdomar. Vissa sjukdomar är mer vanliga inom specifika raser; därför införs det hälsoprogram för de raserna, där tester görs så att man ser vilka individer som har de sjukdomarna och sen kan undvika att avla vidare på dem - allt för att försöka minska problemet inom rasen.

Dessa tester dokumenteras och visas öppet så att man som köpare av den rasen kan välja en hund som har friska föräldrar, syskon etc. Då vet man att om man ska köpa hund av en ras med tex höftledsproblem, att just den hunden JAG köper har iaf bra förutsättningar för att få vara frisk, för att den inte behöver ärva sjukdomen.

Det görs även mentaltester, som också visas öppet. Då ser man som köpare hur föräldrarna är i sin personlighet och kan välja en valp som passar de önskemål man har på sin hund. Alltså blir det mindre överraskningar när hunden växer upp och den har bättre förutsättningar att hamna i ett gott hem som passar den.

Som köpare av en renrasig hund bär man alltså själv ansvaret att välja rätt; gör man det, så har man de bästa förutsättningarna att få en frisk, långlivad hund som man trivs med.

Det är väl bara kolla runt hur hundarna ser ut nu och hur dom såg ut förr. Schäfern denna utmärkta hund..duger ju inte ens till polisen längre. Dom håller ju inte som brukshund. Ska man stirra sig blind på: vad vacker hund jag har. Ok, han kan knappt gå, men snygg är han.
Det finns schäfrar som avlas för utställning = räkor.

Det finns även fortfarande schäfrar som avlas för att användas = normala. Som står på fyra ben och ser ut som en hund ska göra. Som tål att användas, är sunda och friska.

Det gäller bara att hitta rätt uppfödare.

Nej, det är inte sant.

Det finns:

1. Blandraser

2. Renrasiga

Inom de renrasiga finns det:

2a. Bra hundar

2b. Dåliga hundar

Bara att hunden är renrasig räcker alltså inte. För att hitta en bra hund inom de renrasiga, måste man som köpare kunna sålla agnarna från vetet. Kunna hitta en bra, seriös uppfödare av en ras som passar. Kunna hitta en bra valp från ett bra föräldrapar. DÅ blir det bra.

En bra uppfödare sätter hundens hälsa i första hand - inte utställningsdiplom. De är även noga med att hitta goda hem åt sina valpar; inte bara att få dem sålda.

Hundar blir sjuka. Ibland av omständigheter i livet, ibland pga ärftliga sjukdomar. Vissa sjukdomar är mer vanliga inom specifika raser; därför införs det hälsoprogram för de raserna, där tester görs så att man ser vilka individer som har de sjukdomarna och sen kan undvika att avla vidare på dem - allt för att försöka minska problemet inom rasen.

Dessa tester dokumenteras och visas öppet så att man som köpare av den rasen kan välja en hund som har friska föräldrar, syskon etc. Då vet man att om man ska köpa hund av en ras med tex höftledsproblem, att just den hunden JAG köper har iaf bra förutsättningar för att få vara frisk, för att den inte behöver ärva sjukdomen.

Det görs även mentaltester, som också visas öppet. Då ser man som köpare hur föräldrarna är i sin personlighet och kan välja en valp som passar de önskemål man har på sin hund. Alltså blir det mindre överraskningar när hunden växer upp och den har bättre förutsättningar att hamna i ett gott hem som passar den.

Som köpare av en renrasig hund bär man alltså själv ansvaret att välja rätt; gör man det, så har man de bästa förutsättningarna att få en frisk, långlivad hund som man trivs med.

Ja, men de flesta gör inte på det viset...jag t ex spontanköpte min dsg mer eller mindre, det fanns en valp kvar som var tingad men den personen hörde inte av sig ....som tur var så var det en seriös uppfödare som röntgar alla sina hundar..vilket tydligen inte alla gör inom den rasen

Men alla små hundar är inte ungefär samma sak. Dsg och lhasa ligger ju rätt långt ifrån varandra, inte bara utseendemässigt utan även tempramentsmässigt. Dsg'n är inte särskilt homogen än, och ska man avla på en Dsg så bör man ju veta vad som finns bakom för att han en chans att lista ut vad som ploppar ut i nästa led.

Så hur ska köparen få den perfekta familjehunden när han inte vet vad resultatet av parningen blir? Uppfödaren kan ju inte riktigt berätta...

Ja, men de flesta gör inte på det viset...jag t ex spontanköpte min dsg mer eller mindre, det fanns en valp kvar som var tingad men den personen hörde inte av sig ....som tur var så var det en seriös uppfödare som röntgar alla sina hundar..vilket tydligen inte alla gör inom den rasen

Nej, tyvärr är det många som inte tar reda på mer innan de skaffar hund. Vansinnigt, i mina ögon.

Är det en anledning till att blandrasavel är bra?

Nä det är väll klart att småhundar inte är en homogen grupp :confused:
Men har uppfödaren ett mål med kullen så väljer denne antagligen avelsdjur utifrån det, sen hur nära målet just den generationen hamnar beror på startpunkten (vilket avelsmaterial som finns tillgängligt) och uppfödarens förmåga att välja ut rätt kombination av hane/tik. Detta oavsett om man väljer att begränsa sig inom en ras eller inte.
Sen om man ska blanda raserna så får man tänka till lite extra ju längre ifrån raserna är med varandra, bischon frisé-bischon bolognese är väll mindre tanke som krävs än vorsteh-saluki-s.husky (beprövad blandning inom prestationsavel) som i sin tur kan tänkas kräva mindre tanke än om man (av någon anledning som jag inte vet) funderar på att blanda obeprövade kombinationer som ligger långt ifrån varandra som, vilt draget ur hatten, bischon frisé - tjt.

Senast ändrad:

Saluki alltså? Grey hound/Pointer vet jag är framgångsrika men jag trodde inte att Saluki var lika vanlig?

Knapplån

Jag skulle inte bry mig om blandrasavel på småhundar om det handlade om blandningar av i grunden sunda, någorlunda lika raser och det gick att köpa sådana hundar utan att riskera att stödja valpfabriker.

De största problemen med småhundarna är nog att folk vill ha vissa drag - de vill ha mycket småhundar, platta nosar, stora huvuden och ögon, nakna hundar, mycket hudveck etc. Och generna som ger detta är ofta även knutna till defekter. Det är dessutom drag som man kan försäkra sig om genom linjeavel (inavel). Och det gäller vare sig man avlar renrasigt eller blandar.

Men det är lättare för en hundköpare att ställa krav och läsa in sig, om hen köper renrasigt. Kunskapen om de problem som finns knutna till de drag man vill ha är också större inom renrasaveln. Det är lättare för den som köper renrasigt att göra ett medvetet val - hur mycket hundhälsa är det OK att offra för ett gulligt plattnylle eller fulsöt hårlöshet?

Den som köper en blandras/hund utan papper med samma drag gör samma avvägningar - även om det är mindre uppenbart - och tar dessutom en större risk att stödja en valpfabrik. Man ska aldrig ta risken att stödja valpfabriker. Man ska aldrig köpa djur från folk man inte kan kolla upp.

PS hur tvärsäkert ser det inte ut i skrift - egentligen kanske jag inte har en aning. Mitt eget hundägande är inget bra mönster

Senast ändrad:

De största problemen med småhundarna är nog att folk vill ha vissa drag - de vill ha mycket småhundar, platta nosar, stora huvuden och ögon, nakna hundar, mycket hudveck etc.

Ja inte fasen korsar man chihuahua med nakenhundar för att få fram en sundare avkomma. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka