Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

... och deras okunskap utnyttjas av oseriösa säljare.

Vad menar du här då ?
Är uppfödarna oseriösa för att hundägarna inte tar reda på mer ?

Jag menade alltså renrasaveln, där folk faktiskt inte tar reda på sånt som alla andra hundexperter gör....de flesta människor är bara vanligt folk som bara vill ha en hund.

Och detsamma vad det gäller renras. Det är väl bara kolla runt hur hundarna ser ut nu och hur dom såg ut förr. Schäfern denna utmärkta hund..duger ju inte ens till polisen längre. Dom håller ju inte som brukshund. Ska man stirra sig blind på: vad vacker hund jag har. Ok, han kan knappt gå, men snygg är han. Vad vill man med detta ?

Intressant, sist jag kollade (för typ två minuter sedan) toppade schäfern fortfarande vanligaste förekommande hund inom polisen (patrull och narkotika)och jag ser dem bra mycket oftare än malinois. På polishunds SM som gick av stapeln i lördags (?) var det också schäfrar som dominerade.

För övrigt har jag en, snart två schäfrar som också avlats enbart för bruksarbete. De är knappast en raritet, med andra ord förstår jag inte riktigt vad du svamlar om?

För att ge en mer exakt siffra är ca 70% av polishundarna schäfer och ca 25% malinois. Resten är typ spaniels och möjligen någon enstaka boxer/rottis.

Vad menar du här då ?

Jag menade alltså renrasaveln, där folk faktiskt inte tar reda på sånt som alla andra hundexperter gör....de flesta människor är bara vanligt folk som bara vill ha en hund.

Fast i mina ögon ska man inte behöva vara proffs på hundar om man köper av en seriös uppfödare utan det är uppfödaren som ska vara proffset och ha stenkoll och vilja att allt blir rätt och inte bara agera säljare.
I min värld är en seriös uppfödare en som har som mål att få fram friska, trevliga, hållbara bra hundar.
Uppfödaren ska se till att avla på bra individer som passar ihop för att få fram dessa bra hundar.
Uppfödaren ska försöka ta reda på vad den eventuelle köparen passar ihop med för hund och inte bara vad den säger att den vill ha.
För vad man som köpare tror att man vill ha och egentligen vill ha är ofta olika saker.
Jag förväntar mig att en uppfödare ärligt berättar om den har en hund som passar med mig och mitt liv eller ej.
Är man seriös så behåller man hellre hunden än säljer om man tvekar på att det inte blir bra.

Jag tycker det är tragiskt om oerfarna hundköpare förväntas ta reda på allt om allt och fördjupa sig i ämnet bara för att de vill ha en hund och man inte ska räkna med att kunna lita på människor som förväntas vara väl insatta i ämnet.
Jag vill kunna lita på människor och inte behöva dubbelkolla att de inte ljuger, då är ju mänskligheten åt helvete.

Jag vill kunna lita på människor och inte behöva dubbelkolla att de inte ljuger, då är ju mänskligheten åt helvete.

Tyvärr, mänskligheten är åt helvete. Annars hade det inte sett ut som det gör här i världen med alla hundar och andra djur som mår dåligt. Man måste vara skeptisk mot allt och alla, annars blir man lurad förr eller senare.

Ju mer man kan, desto bättre köp kan man göra. Är man oerfaren kan man be om hjälp från någon man litar på. I den bästa av världar skulle detta kunna vara uppfödaren; men eftersom de inte är en homogen massa utan har olika mål och metoder, så är det väl inte att rekommendera. Stamtavlan är ju ett utmärkt verktyg för att kunna titta på den info som finns att tillgå.

När man köper en bil vill man ju veta om den är besiktigad, eller hur? Hur mycket soppa drar den? Kan jag dra hästsläpet med den? Är det bilmärket bra bilar? Hur långt har den gått? Googlar man testresultat kanske det visar sig att just den årsmodellen haft mycket rostproblem el dyl. Man hör sig för, kollar upp lite. Istället för att se en bild på blocket på en söt röd liten bil och slå till för att den är billig. Eller lita blint på den leende bilförsäljaren i butiken.

Kunskap är bra.

Ju mer man kan, desto bättre köp kan man göra. Är man oerfaren kan man be om hjälp från någon man litar på. I den bästa av världar skulle detta kunna vara uppfödaren; men eftersom de inte är en homogen massa utan har olika mål och metoder, så är det väl inte att rekommendera. Stamtavlan är ju ett utmärkt verktyg för att kunna titta på den info som finns att tillgå.

När man köper en bil vill man ju veta om den är besiktigad, eller hur? Hur mycket soppa drar den? Kan jag dra hästsläpet med den? Är det bilmärket bra bilar? Hur långt har den gått? Googlar man testresultat kanske det visar sig att just den årsmodellen haft mycket rostproblem el dyl. Man hör sig för, kollar upp lite. Istället för att se en bild på blocket på en söt röd liten bil och slå till för att den är billig. Eller lita blint på den leende bilförsäljaren i butiken.

Kunskap är bra.

Fast man behöver vara rejält insatt för att veta om en stamtavla är bra eller ej.
Jag tycker inte det är rimligt att man ska ställa så höga krav på oerfarna hundköpare, jag tycker faktiskt att uppfödaren har ett väldigt stort ansvar här för att kunna kalla sig seriös.
Visst har alla olika avelsmål och olika vägar att komma dit men vem har sagt att endast en väg är rätt? Det kan ju finnas fler sätt att göra rätt på.
Det viktiga är ju att det blir bra i slutändan och det blir det av bra hundar som hamnar hos rätt ägare och en seriös uppfödare ska ju veta vilken sorts hem just deras hundar behöver för att det ska bli bra för alla parter.

Kan man ingenting om bilar går man rimligen till en bilhandlare och talar om behovet och de kan därefter visa bilar som är lämpliga till ändamålet.
Precis som att går man till färgaffären och säger att jag ska måla mitt trähus, vilken färg ska jag använda?
Eller du går till sminkaffären, hej jag vill sminka mig och bli fin, vilka produkter behöver jag? Därefter plockar de fram vad som är lämpligt.

Jag har väl aldrig sagt att det är fel med kunskap, jag tycker bara det är fel att man förväntas ta reda på allt och tycker att man ska kunna förlita sig på proffsen.

Kan man ingenting om bilar går man rimligen till en bilhandlare och talar om behovet och de kan därefter visa bilar som är lämpliga till ändamålet.

ja, och då blir du definitivt blåst ;)

Jag håller med om att det är så det borde vara, men alla uppfödare är inte seriösa och därför är man som köpare tvungen att sätta sig in i saker. Det är ju ens egen framtid det habdöar om så varför våga chansa? Klart att det är ens eget ansvar också.

Vad menar du här då ?

Nu frågade du inte mig, men kort sagt, oseriösa uppfödare finns pga oseriösa köpare. Uppfödarna hade inte funnits kvar om ingen köpt hundarna.

Och man behöver inte vara en hundexpert för att luska lite om uppfödaren är seriös eller inte.

Skillnaden är väl den att inom renrasaveln har du valet som köpare att välja om du vill stödja en uppfödare med sundhet i fokus, eller om du väljer "vad som helst".
I blandrasaveln finns inte det valet (om vi inte tänker de få som avlar mot prestation). Vilket gör den oseriös.

Nu frågade du inte mig, men kort sagt, oseriösa uppfödare finns pga oseriösa köpare. Uppfödarna hade inte funnits kvar om ingen köpt hundarna.

Och man behöver inte vara en hundexpert för att luska lite om uppfödaren är seriös eller inte.

Skillnaden är väl den att inom renrasaveln har du valet som köpare att välja om du vill stödja en uppfödare med sundhet i fokus, eller om du väljer "vad som helst".
I blandrasaveln finns inte det valet (om vi inte tänker de få som avlar mot prestation). Vilket gör den oseriös.

Ok, så då är alltså alla okunniga hundköpare oseriösa ? eller vad menar du ?

Säljaren är ju oseriös om man säljer till en som inte vet vad den köper eller varför

Ok, så då är alltså alla okunniga hundköpare oseriösa ? eller vad menar du ?

Jag tänker ärligt säga ja. Om man tänker köpa en levande varelse men väljer att köpa något som är sött/fint/whatever utan att tänka längre så ja, då tycker jag man är oseriös. Inte elak. Men oseriös, ja.

Om vi vänder på det. På vilket sätt är man seriös om man väljer en valp med otestade föräldrar både mentalt och fysiskt?

men om man inte vet om det , hur kan man vara oseriös då ? Alla hundägare är inte fullärda och fulländade vid första hunden.

Så då menar du också att jag är oseriös hundägare ?

Så eftersom jag köpte en blandrasvalp är jag oseriös? Jag vet vad jag har att förvänta mig av min valp och de som hade tjuvparningskullen anser ajg var seriösa som ringde och berättade innan vi besökte att faderns bror hade fått en sjukdom som kunde vara ärftlig. De hade även rådfrågat veterinär och annat. De var noga med vilka som fick köpa. Både fadern och modern hade stamtavla så man hade kunnat forska bakåt med sjukdomar och annat.

Jag bryr mig inte ett dugg om stamtavlan utan en sund hund som passar till det jag söker. En sund hund behöver varken vara blandras eller renras. Jag håller med om att mkt blandrasuppfödning är av ondo och vill bara tjäna pengar, men att dra alla över en kam är lika dumt det då båda sidor kunde lära sig lite av varandra.

men om man inte vet om det , hur kan man vara oseriös då ? Alla hundägare är inte fullärda och fulländade vid första hunden.

Ja i det här fallet kan man nog vara oseriös högt omedvetet. Det är klart att man om inte är medveten om vad man bör kunna när man letar och köper hund så kommer man inte ställa några direkta krav. Många lär sig antagligen först när de får erfara detta den tråkiga vägen eller hör om det från andra hundägare om de inte läst på innan.

Jag tror inte att hon menar att du är en oseriös hundägare men att du kanske var en oseriös hundKÖPARE.

Jag är böjd att hålla med linnsan, men stryker under att man som hundköpare kan ses som oseriös om man köper hund p.g.a. t.ex.utseende även om man senare kan ses som seriös hundägare. Man har helt enkelt varit lite dum.

Precis som jag då jag köpte min renrasiga.

Edit, wilma hann före.

Seriös = en person som vet vad den ger sig in på när den skaffar hund. Alltså en person som tar reda på fakta. Och det är enligt mig en person som tar reda på vad en hund kostar, vad den äter, hur mycket aktivering den kräver osv. Och till sist, om uppfödaren den köper ifrån avlar på rastypiska sunda hundar.

Handlar inte om att vara fulländad eller fullärd. Och det behöver man verkligen inte vara för att köpa hund. Det handlar om att vara seriös om hundköpet och stödja rätt avel.

Om du är oseriös eller inte kan jag inte svara på.

Sen kan man ändå säkerligen bli lurad. Eller det kan bli fel. Men läser man på lite innan minskar ju riskerna rejält.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka