Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Ja, ungefär som på renrassidan om det jag nyss skrev. Vem tar hänsyn där ? Inte många vill jag påstå. Rör inte min ras hur jäkla vind och sne med krämpor den har...för det är ju trots allt en renras accepterad av alla..gärna nån % inavel går bra.

Låter det bättre ???

Ibland fattar jag inte hur folk tänker. Klanka ned på alla med blandras...och visst, jag håller med dig. Kombinationen ibland är ju horribel...men avla på defekter pga av att det är en renras är ju stick i stäv. Vissa raser bör inte finnas. Ändå gör dom det. Pga av vad ? Ska man köpa sig till problem bara för att det är en renras ? Ska ett djur lida och medicineras pga av att nån har sagt att en renras är bättre ?

Nog trodde jag att mänskligheten kunde se bortom utseende..men nej då. Det ska se ut som nåt som inte finns. Varför ?

Om du läser i tråden så är det ingen som försvarar all renrasavel. Mycket är skit och jag håller med om att vissa raser inte borde finnas. MEN, det finns många bra uppfödare också som endast avlar på bra hundar och som haf ett långsiktigt mål med avlen och sedan utvärderar om kullen nådde upp till de uppsatta målen.

Sedan handlar renras inte bara om utseende utan om hundens mentala egenskaper.

KL

Hej alla...

Jag har haft blandras i 19 år i sträck.

Min första hund var 50% Golden, och resten Jämthund/Stövare/Schäfer/Karelsk Björnhund. Hon blev 12 år. fick tas bort pga av en tumör i urinröret.

Min andra hund var: Jämthund/Stövare. Fick tas bort endast 7 år gammal pga en tumör i tarmen ( eller tarmkröset satt den).

Vad drar man för slutsatser av detta då ? Kanske att alla blandraser får tumörer ?

Min mamma har haft Schäfer. Första hunden som blev ca 12, fick tas bort pga ålder...andra hunden blev ca 6. Efter högt meriterade föräldrar...fick någon autoimmun sjukdom. Fick svårläkta sår över hela kroppen, gick ned i vikt, var allmänt kass....dessutom drogs hon med rejält överbett.

Man kan ju inte säga bu eller bä över båda sidor. Någon gång måste väl det sunda förnuftet råda åt båda håll. Håll inte på att kriga, hjälp varandra istället med goda råd. Inte fasiken är den ena sidan bättre än den andra...man kan ju inte slå sig för brösten och försvara allt bara för man har en renras !

Min fd granne hade en mops...lilla Sture, han blev ungefär 5 år. Mopsen har ju stora problem....ändå fortsätter vi i samma anda. Sture hade stora hudproblem samt patellaluxation som han blivit opererad för.

Stures ägare sa en gång till mig: hade jag läst på, hade jag aldrig köpt en mops.

Jag tycker det är lite att lura folk att: köp en renras så går det bra..det är ju inte sant.

:yuck:
Ja och det får du säkert också, beroende på vad du blandar med såklart. Men för att avlen ska vara seriös anser jag att man ska avla Mot något, dvs en standard. Exempelvis så vill man ju ha mycket kamp och föremålsintresse i en brukshund. Därför letar man ju efter hundar som man tror kan generera sådana valpar och som dessutom väger upp för ev brister hos den ene eller den andre. Dessutom utvärderar man ju avelsresultatet när valparna har blivit lite äldre.
Hos blandrasen finns ju inget att avla mot så hur ska man kunna veta om kullen blev bra? Var finns det långsiktiga arbetet? Hur går man vidare med valparna? Att de blir trevliga familjehundar räcker inte för det är de flesta renraser också.

Jag kan inte se vad som skulle vara mer viktigt än att avla mot en perfekt familjehund, för det är trots allt den vanligaste "arbetsuppgiften" dagens hundar har.
Väldigt få hundägare håller på med ex bruks jämfört med den enorma massan som köper hund för att just ha en extra familjemedlem.
Sen får man ju precisera vilka egenskaper man anseer den perfekta familjehunden har och utifrån det avla. Man kanske vill ha en hund (ordbajseri följer) i behändig storlek som även barn kan hantera lätt men som ändå är tålig och kan hänga med, med päls som är lättskött och smutsavvisande, lekfull men ändå balanserad, liten jaktlust och lagomt reserverad, såklart hälsosamt byggd med så liten sjukdomsförekomst som möjligt. osv osv.
En standard behöver ju inte vara en rasstandard från FCI.

Jag förstår att du driver med oss med tanke på vilka svar du ger. Jag var tämligen ironisk och inte särskilt seriös i mitt senaste inlägg. Det är dock en aspekt som många glömmer och dom jag vet får många renrasuppfödare att storkna. Någon köper en renrasig hund av liten modell och säljer sedan parningar, "vilken liten hund som helst går bra bara den är snäll". Jag vet till och med ett par uppfödare som slutat föda upp sina små raser för att folk hellre köper blandraser för att dom är "speciella" " unika" och "sötare än renraser". Hälsa, mentalitet och hållbarhet kommer nästan alltid i andra hand när det gäller blandrasavel av små raser. Dom ska i första hand vara söta, andra hand små. Det är i det närmaste så extremt som renrasavel baserad på utställning.

Ja men att avla fram blandraser bara för att man inte gillar utställningar vinner du väl inget på? Jag gillar inte heller utställningar speciellt mycket men det påverkar inte min åsikt om blandrasavel.

men det påverkar min...när man står o ser hundar i ringarna som inte är sunda för fem öre och folk står o applåderar , domarna tar den som ser mest extrem ut ...nää
när man kan klippa/raka hundar så dom ser ut att få bättre exteriör än dom eg har
när man är rädd att en pudels päls blir krullig
när ens vänner 'r domare och din hund blir bäst pga det
det finns så mycket skit, och det är väl ändå utställningar som "gör" hunden ....eller ??

Jag förstår att du driver med oss med tanke på vilka svar du ger. Jag var tämligen ironisk och inte särskilt seriös i mitt senaste inlägg. Det är dock en aspekt som många glömmer och dom jag vet får många renrasuppfödare att storkna. Någon köper en renrasig hund av liten modell och säljer sedan parningar, "vilken liten hund som helst går bra bara den är snäll". Jag vet till och med ett par uppfödare som slutat föda upp sina små raser för att folk hellre köper blandraser för att dom är "speciella" " unika" och "sötare än renraser". Hälsa, mentalitet och hållbarhet kommer nästan alltid i andra hand när det gäller blandrasavel av små raser. Dom ska i första hand vara söta, andra hand små. Det är i det närmaste så extremt som renrasavel baserad på utställning.

exakt vad menar du med det och hur små är raserna du menar...min dsg är 40 cm i manken och jag räknar han som en liten hund

Precis vad det står givetvis? Utseendet kommer i första hand vid blandrasavel på små hundar.

Små hundar är allt under 35-40cm för mig.

Senast ändrad:

Jag håller med om att sällskap är den viktigaste uppgiften våra hundar har idag. Just därför ska man ju inte avla på hundar med exempelvis rädslor mm. Vilka mentaltest görs på blandraser som ska gå i avel? Vilken utvärdering görs på valparna?

Ja, ungefär som på renrassidan om det jag nyss skrev. Vem tar hänsyn där ? Inte många vill jag påstå. Rör inte min ras hur jäkla vind och sne med krämpor den har...för det är ju trots allt en renras accepterad av alla..gärna nån % inavel går bra.

Låter det bättre ???

Ibland fattar jag inte hur folk tänker. Klanka ned på alla med blandras...och visst, jag håller med dig. Kombinationen ibland är ju horribel...men avla på defekter pga av att det är en renras är ju stick i stäv. Vissa raser bör inte finnas. Ändå gör dom det. Pga av vad ? Ska man köpa sig till problem bara för att det är en renras ? Ska ett djur lida och medicineras pga av att nån har sagt att en renras är bättre ?

Nog trodde jag att mänskligheten kunde se bortom utseende..men nej då. Det ska se ut som nåt som inte finns. Varför ?

????

Jag tycker att det finns en hel del raser som i princip borde förbjudas av djurskyddsskäl. Några av dem är fransk bulldog, engelsk bulldog och shar pei. Inte 17 gör det att det är ok med okontrollerad blandrasavel. All avel ska bedrivas men djurens fysiska hälsa som första prioritet, andra prioritet är mentaliteten och tredje är eventuellt utseendet.

Öppna ögonen och kolla igenom ett par hundra raser så kommer du att finna många som har en normal fysisk funktion vars avel i första hand går ut på att få friska, trevliga och funktionella hundar.

Precis vad det står givetvis? Utseendet kommer i första hand vid blandrasavel på små hundar.

Allt ifrån chihuahua till JRT och nakenhundar. Vid en snabb kik på blocket är pomeranien, malteser och lhasa apso vanligt att korsa med.

Tyvärr även vid renrasavel, när jag var inne på en till sällskapshund modell mindre så var det ett helsike att finna en kull som hade det ok hälsomässigt i något led bakåt, föräldradjur utan några "problem" och med vettig mentalitet. Utställningsresultat värderades enormt högt.

(Iofs är jag rätt kräsen, letat hund nr 2 (inte sällskapshund utan prestationsavlad renras eller blandras) i snart ett år nu :eek: )

Jättetråkigt att det är så! Som sagt, SKK är långt ifrån perfekt. Varför inte införa att alla sällskapshundar som ska gå i avel först måste genomgå den där nya mentalbeskrivningen som precis har dragit igång? (Kommer inte ihåg vad den heter)

Jag tycker det är lite att lura folk att: köp en renras så går det bra..det är ju inte sant.

Fast det har ingen någonsin sagt. Startar någon en tråd i det här forumet och säger att de vill köpa en engelsk bulldog så kommer nog MÅNGA att avråda eller iaf be personen läsa på om vilka hälsoproblem rasen har. Man ska alltid läsa på om vilka hälsoproblem en ras har innan man skaffar den, hur ska man annars kunna välja uppfödare, linjer och kull?

Jag håller med om att sällskap är den viktigaste uppgiften våra hundar har idag. Just därför ska man ju inte avla på hundar med exempelvis rädslor mm. Vilka mentaltest görs på blandraser som ska gå i avel? Vilken utvärdering görs på valparna?

Absolut ska det inte avlas på ex rädslor, vad säger att någon som väljer att blanda raser gör det mer än en som avlar på renraser :crazy:
Fö är mentaltest väldigt ovanligt hos sällskapshundar, och än mer ovanligt på ikke avelsdjur (dvs som utvärdering av valparna som sålts som sällskapshundar).

Kan tycka det är ungefär lika mycket skit mentalt hos de små sällskapshundarna bland både renraser och blandraser, om jag ser till det snäva urval av hundar jag mött både privat och under utbildningen/arbetet.

Tyvärr även vid renrasavel, när jag var inne på en till sällskapshund modell mindre så var det ett helsike att finna en kull som hade det ok hälsomässigt i något led bakåt, föräldradjur utan några "problem" och med vettig mentalitet. Utställningsresultat värderades enormt högt.

(Iofs är jag rätt kräsen, letat hund nr 2 (inte sällskapshund utan prestationsavlad renras eller blandras) i snart ett år nu :eek: )

Jag vet.
Därför skrev jag högre upp att blandrasaveln med små raser inte är bättre än renrasig dito. Utseendefixering är och kommer bli nästan alla rasers (Och många blandrasers!) fall..

Jag försvarar eller stödjer ingen renrasavel som baseras på något annat än 1. Hälsa 2. Mentalitet 3. Användning. Och jag stödjer ingen blandrasavel, dock har jag givetvis inget emot individer bara för att det råkar vara en blandras. Det är lite som att säga att jag inte gillar någon som bor i Örebro.

Senast ändrad:

Fast det har ingen någonsin sagt. Startar någon en tråd i det här forumet och säger att de vill köpa en engelsk bulldog så kommer nog MÅNGA att avråda eller iaf be personen läsa på om vilka hälsoproblem rasen har. Man ska alltid läsa på om vilka hälsoproblem en ras har innan man skaffar den, hur ska man annars kunna välja uppfödare, linjer och kull?

Fast borde det finnas hälsoproblem om man avlar sunt ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka