Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund
Om du läser i tråden så är det ingen som försvarar all renrasavel. Mycket är skit och jag håller med om att vissa raser inte borde finnas. MEN, det finns många bra uppfödare också som endast avlar på bra hundar och som haf ett långsiktigt mål med avlen och sedan utvärderar om kullen nådde upp till de uppsatta målen.
Sedan handlar renras inte bara om utseende utan om hundens mentala egenskaper.
Ja, ungefär som på renrassidan om det jag nyss skrev. Vem tar hänsyn där ? Inte många vill jag påstå. Rör inte min ras hur jäkla vind och sne med krämpor den har...för det är ju trots allt en renras accepterad av alla..gärna nån % inavel går bra.
Låter det bättre ???
Ibland fattar jag inte hur folk tänker. Klanka ned på alla med blandras...och visst, jag håller med dig. Kombinationen ibland är ju horribel...men avla på defekter pga av att det är en renras är ju stick i stäv. Vissa raser bör inte finnas. Ändå gör dom det. Pga av vad ? Ska man köpa sig till problem bara för att det är en renras ? Ska ett djur lida och medicineras pga av att nån har sagt att en renras är bättre ?
Nog trodde jag att mänskligheten kunde se bortom utseende..men nej då. Det ska se ut som nåt som inte finns. Varför ?
Om du läser i tråden så är det ingen som försvarar all renrasavel. Mycket är skit och jag håller med om att vissa raser inte borde finnas. MEN, det finns många bra uppfödare också som endast avlar på bra hundar och som haf ett långsiktigt mål med avlen och sedan utvärderar om kullen nådde upp till de uppsatta målen.
Sedan handlar renras inte bara om utseende utan om hundens mentala egenskaper.