Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Fast MÅSTE man verkligen vara oseriös om man köper en blandras?
jag har en blandras o en renras, vad är jag då ?

Sen om man tar 5-6 000 för en liten blandis så gör ju det ändå att spontanköparen inte direkt köper hunden .
Är det inte mest lite vrångt att bara tycka så ?

Jag anser mig själv som en vettig hundköpare till många raser, och tror absolut många uppfödare skulle sälja till mig med gott samvete, jag aktiverar hunden dagligen, går kurser, har tävlingsplaner, läser på, vill lära mig mer hela tiden.

Jag har en oreggad BC som "uppfödaren" sålde till mig utan att blinka. (i dagsläget älskar jag min hund, han är frisk med a höfter, är genomröntgad i stort sett allt som går att röntga ua, samarbetsvillig och mjuk. Men önskar jag valt en annan ras. Han är helt enkelt bara för mycket hund för mig.)

Som nämnt jag tror många skulle sälja till mig, MEN, jag hade aldrig stått med en BC idag om jag gått till en seriös BCuppfödare. Vilket jag önskar att jag gjort. Då hade jag fått höra vad det faktiskt handlade om, innan jag står här gråhårig och kämpar för att mina hund ska aktiveras så mycket som möjligt för att må bra, och jag hade fått höra hur mycket det krävs av mig som förare för att få en fin stabil hund.

Där tror jag att den stora skillnaden är. Att visst, blandrasuppfödare söker säkert bra hundägare, vettiga personer som kommer älska hunden. Men jag tror ej dom söker de OPTIMALA hemmen så som en seriös uppfödare nog gör. En som föder upp BC för vad den faktiskt är ämnad för skulle nog aldrig sälja till mig trots att jag aktiverar hunden så mycket som jag gör, utan kommer istället välja en köpare som har får eller tillgång till får och planer på att valla flera gånger i veckan. Och så är det nog med flertalet raser. Då är det ju också större chans att hundarna hamnar i hem dom kommer att få bo kvar i och trivas med, och familjen/personen kommer att trivas med sin hund, för den passar in i ens vardag.

Min kompis o tillika min sons svärmor var till budapest och fick sin whippetkille att bli bäst i Världen (!!??) för ett par veckor sedan ....det är väl en ganska så frisk ras antar jag ...men kanske inte så rolig

men just den rasen är ju hopplöst att avla då det är svårt att bli av med valparna....kanske e denna pappan då, men jag vet inte ...en del raser är ju nästan osäljbara

Hahaha, alltså, du är ju för rolig :D

Det är ju JÄTTEBRA om inte alla vill ha hundar av samma ras med tanke på att det måste finnas bra hundar att använda i avel också osv. Huruvida en ras är rolig eller inte, ja det är ju väldigt individuellt. Själv tycker jag att whippet är en fantastisk ras (har dock ingen egen), samtidigt som jag tycker att tex schäfer och de flesta brukshundar är riktigt tråkiga raser. Faktum är att jag tycker att det mesta som inte är vinthundar är tråkigt. Självfallet kan jag tycka om hundarna, och jag gillar att se dem i arbete, men egen hund? Nej, jag håller mig till mina älskade vinthundar.

Gör man sedan planerade parningar, med bra föräldradjur och kollar av marknaden innan man parar, ja då är det inte heller speciellt svårt att få hundarna sålda. Om man tittar på min ras, saluki, så var det ett år då det föddes nästan dubbelt så många valpar som vanligt. Många uppfödare satt kvar LÄNGE med valpar då och det var svårsålt. Min hund föddes också det året, och tja, uppfödaren skrev inte ens på hemsidan att de skulle ha valpar och annonserade ingenting. Alla valpar var ändå "tingade" av riktigt bra hem innan de var leveransklara.

Jag anser mig själv som en vettig hundköpare till många raser, och tror absolut många uppfödare skulle sälja till mig med gott samvete, jag aktiverar hunden dagligen, går kurser, har tävlingsplaner, läser på, vill lära mig mer hela tiden.

Jag har en oreggad BC som "uppfödaren" sålde till mig utan att blinka. (i dagsläget älskar jag min hund, han är frisk med a höfter, är genomröntgad i stort sett allt som går att röntga ua, samarbetsvillig och mjuk. Men önskar jag valt en annan ras. Han är helt enkelt bara för mycket hund för mig.)

Som nämnt jag tror många skulle sälja till mig, MEN, jag hade aldrig stått med en BC idag om jag gått till en seriös BCuppfödare. Vilket jag önskar att jag gjort. Då hade jag fått höra vad det faktiskt handlade om, innan jag står här gråhårig och kämpar för att mina hund ska aktiveras så mycket som möjligt för att må bra, och jag hade fått höra hur mycket det krävs av mig som förare för att få en fin stabil hund.

Där tror jag att den stora skillnaden är. Att visst, blandrasuppfödare söker säkert bra hundägare, vettiga personer som kommer älska hunden. Men jag tror ej dom söker de OPTIMALA hemmen så som en seriös uppfödare nog gör. En som föder upp BC för vad den faktiskt är ämnad för skulle nog aldrig sälja till mig trots att jag aktiverar hunden så mycket som jag gör, utan kommer istället välja en köpare som har får eller tillgång till får och planer på att valla flera gånger i veckan. Och så är det nog med flertalet raser. Då är det ju också större chans att hundarna hamnar i hem dom kommer att få bo kvar i och trivas med, och familjen/personen kommer att trivas med sin hund, för den passar in i ens vardag.

Usch vad jobbigt det där låter, även om du älskar din hund väldigt mkt så blir det ju fruktansvärt jobbigt att känna sig lite otillräcklig :(

Jag har nog haft tur med "min" uppfödare som vill att allt ska bli rätt.
Hen föder upp flera raser och jag har aldrig fått välja varken hund eller ras själv utan hen har valt ut en individ och sagt den här kommer att passa dig och så har det blivit.
Ska hämta min 4e hund från den uppfödaren nästa vecka och hittils har hen prickat in perfekta hundar åt både mig och min bror så jag tror att hen vet vad hen sysslar med :)
Det har nog hjälpt mig att slippa många grå hårstrån och gjort mitt liv som hundägare betydligt enklare än om jag valt hund själv och det blivit galet.

Så visst finns det anledning till att använda sig av seriösa uppfödare.

Dom raserna jag har koll på är hyfsat friska någon ras med ep i rasen (älg spetsar och stövare).

Korsningar bra eller dåligt tja det beror på varför man korsar och hur nära raserna ligger varandra, tittar man på stövarna är det ju inte så mycket dom skiljer sig åt förutom färg och lite skillnad i höjd några raser mer åt räv och andra åt hare (är väl bara smålänningen som skiljer sig lite från dom andra).

Har börjat titta på sällskaps hund till mej och när man tagit bort vall, bruks och jakt hundar och alla med en inte hälsosam ras standard och bara hundar kvar i mellan storlek mot lite större och hyfsat lätt lärd fanns inte många raser kvar.
Nej då inte alls kräsen av mej:D.
Oj glömde inte häller raser med starkt roade eller många ras sjukdomar och inte för jobbig päls.

Inte fören jag började titta på hundar till sällskap har jag varit lyckligt ovetandes om hur sjuka raser det finns.

KL

Som överallt finns det oseriösa och seriösa uppfödare både inom blandras och renras. Jag hämtar min blandrasvalp på lördag jag valde nogrannt raser inblandade skulle vara första generationsblandras och gärna tjuvparning ingen uppfödare alltså som föder upp på löpande band. Valpen skulle även besiktigas, vaccineras och chippas innan köp för att jag skulle vara intresserad.

Min syster fick i tonåren en renrasig BC från en stor kennel som tyckte att man kunde ha valpen som sällskapshund.... Den vovvisen lever än men har nog aldrig mått bra i hela sitt liv. Min moder tog över men anser att promenader räcker... Att hunden är aggressiv och har ont av sina höfter och på grund av sina höfter borde avlivats för många många år sedan för sin egen skull.

Så tyvärr att folk betalar högre pris för blandras behöver inte ge bättre ägare och seriösare uppfödare. Bäst är att använda huvudet när man letar valp och att vissa skaffar fiskar istället för hundar.

Jag ser faktiskt inte alls skillnad på små och stora hundar i det här fallet.

Faktum är att det finns för många hundar redan. Varför i hela friden ska man då föda upp för skojs skull?

Det är inte straffbart att föda upp oäkta bastarder, så vem är det att sätta sig på höga hästar ?
..och jag tycker faktiskt att det är stor skillnad på stora eller små raser.

Jag avskyr allt vad envåldshärske är....SKK sätter sina regler som dom vill och låter uppfödare avla på defekta hundar bara för att ....dom jobbar verkligen inte för sunda hundar och jag gick ur för redan längesen pga deras jäkla dubbelmoral.

Är det inte bättre då att dom som avlar på extrema defekta raser ger ner då ? Så slipper det bli "redan för mycket hundar ?
Ex boxern som du väl har ? det är ju inte spec sund ras idag .

En hund är en hund för mig och de flesta jag känner, eller alla faktiskt har sin hund för sitt eget högsta nöjes skull, enbart av egoistiska skäl.

Hahaha, alltså, du är ju för rolig :D

Det är ju JÄTTEBRA om inte alla vill ha hundar av samma ras med tanke på att det måste finnas bra hundar att använda i avel också osv. Huruvida en ras är rolig eller inte, ja det är ju väldigt individuellt. Själv tycker jag att whippet är en fantastisk ras (har dock ingen egen), samtidigt som jag tycker att tex schäfer och de flesta brukshundar är riktigt tråkiga raser. Faktum är att jag tycker att det mesta som inte är vinthundar är tråkigt. Självfallet kan jag tycka om hundarna, och jag gillar att se dem i arbete, men egen hund? Nej, jag håller mig till mina älskade vinthundar.

Gör man sedan planerade parningar, med bra föräldradjur och kollar av marknaden innan man parar, ja då är det inte heller speciellt svårt att få hundarna sålda. Om man tittar på min ras, saluki, så var det ett år då det föddes nästan dubbelt så många valpar som vanligt. Många uppfödare satt kvar LÄNGE med valpar då och det var svårsålt. Min hund föddes också det året, och tja, uppfödaren skrev inte ens på hemsidan att de skulle ha valpar och annonserade ingenting. Alla valpar var ändå "tingade" av riktigt bra hem innan de var leveransklara.

Jamen nu är det ju så att hon är just uppfödare och säger själv att det är döfött att avla för det är svårt att få valparna sålda...
Jag tycker också att whippetarna är fina men jag vill inte ha en hund som inte kan gå lös överallt

Ja, reglerna borde absolut skärpas, och vissa raser kanske helt borde utgå.

Avel borde endast vara godkänd där du verkligen har möjlighet att göra rasen friskare, bättre och fungerande.

Så är det inte idag hos alla uppfödare, då många föder upp som hobby utan att ha som mål att föra rasen vidare.

Blandrasuppfödare förbättrar ingen ras och för inget vidare. De säljer som sagt ofta billiga hundar och har svårt att sätta krav på köpare då de inte egentligen vet vad de säljer.

Hur du än vrider och vänder på det så blir inte en dålig sak bättre för att en annan sak också har brister.

Att en hund är en hund håller nog alla med om, men hur det har med saken att göra förstår jag faktiskt inte.

...alla faktiskt har sin hund för sitt eget högsta nöjes skull, enbart av egoistiska skäl.
Ja, och man ser ju vart det barkar.

Jag vet iaf en whippe som kan ga los overallt... sen vet jag mangder med labbar, goldens, schafrar, osv som inte kan det. Vet ocksa om flertalet greys man kan kalla av fran jakt... handlar om tid, tid, tid och mer tid som allt annat. Visst ar det lattare att lara en pug att ge tusan i saker som ror sig an en whippe. Att man sen motar olle i grind och undviker situationer dar ignorerande av inkallningen kan extern belonas ar en annan femma... men det ar ju samma sak med schafrar, bcs, beagels, spaniels osv i en halv evighet.

Bara andra retningar, doft vs syn vs horsel t.ex.

Jag vet iaf en whippe som kan ga los overallt... sen vet jag mangder med labbar, goldens, schafrar, osv som inte kan det. Vet ocksa om flertalet greys man kan kalla av fran jakt... handlar om tid, tid, tid och mer tid som allt annat. Visst ar det lattare att lara en pug att ge tusan i saker som ror sig an en whippe. Att man sen motar olle i grind och undviker situationer dar ignorerande av inkallningen kan extern belonas ar en annan femma... men det ar ju samma sak med schafrar, bcs, beagels, spaniels osv i en halv evighet.

Bara andra retningar, doft vs syn vs horsel t.ex.

Men hur många aktiverar en vinthund ? Den är ju allafall avlad för att springa o jaga med ögonen ? Måste ju vara skitsvårt att sälja till rätt människor.

..eller är dom avlade för nåt annat jag missat ? ( ingen fråga till dig personligen)

..sen tycke att jag att de flesta iallafall alltid måste han sina hundar kopplade..ser nån enstaka som är lydiga o lösa.

forutom den extrema jaktlusten pa synretningar sa ar dom ganska trevliga och oproblematiska hundar.

Dom flesta manniskor med hund behover ha koppel pa sin vovve for att det ar svart med sjalvbelonande beteenden. I nagra fall handlar det om hunder med starka drifter att gora sitt jobb (dvs vad de avlats for, jaktlabbe t.ex. beagel osv. K.O. for att dra det till det riktigt extrema) vad det i grund o botten ligger i ar vad man har i snoret, vad man vet om det man har i snoret och vad det man har i snoret har lar sig via den som haller snoret.

Jag hoppas folk aktiverar sina vinthundar... fy tusan for ett oaktivt liv for en san hund

forutom den extrema jaktlusten pa synretningar sa ar dom ganska trevliga och oproblematiska hundar.

Dom flesta manniskor med hund behover ha koppel pa sin vovve for att det ar svart med sjalvbelonande beteenden. I nagra fall handlar det om hunder med starka drifter att gora sitt jobb (dvs vad de avlats for, jaktlabbe t.ex. beagel osv. K.O. for att dra det till det riktigt extrema) vad det i grund o botten ligger i ar vad man har i snoret, vad man vet om det man har i snoret och vad det man har i snoret har lar sig via den som haller snoret.

Jag hoppas folk aktiverar sina vinthundar... fy tusan for ett oaktivt liv for en san hund

Jo jag vet att det är supertrevliga hundar :)

...jag har ju en sch/bc o en dsg o bägge hundarna går alltid lösa , även vid bilvägar o tätbebyggt område...fast den gamla sch/bc har jag koppel på ibland nu för han fastnar i nåt luktande eller annat så det tar typ 100 år annnars :D

Mina hundar har alltid varit lydiga o lösa, och jag har en teori då jag inte är spec duktig hundförare , att det är alltid den äldre som lär de yngre..har alltid haft minst 2 hundar.
( sch/bc 14 år o dsg 8 nu ) ..sen har jag väl haft tur att ha osedvanligt kloka hundar :)...+ att jag utgår alltid från att dom ska lyda o följa ( nu är dom eg inte alls lydiga så, utan följsamma o uppmärksamma...

Om det nu är så sunt med rasavel varför har vi då hundar med så stora problem med höfter?

Ja det kan man fråga sig. Medvetet avlas det på sjuka individer och en viss inavelsgrad uppmuntras. Varför inte ha nolltolerans ?? Ta rodesian ridgebacken...en ridgeback utan ridge på ryggen är sundare än med en ridge. Men se, det vill ju ingen ha för då är det ju ingen ridgeback. Har du hört nåt så korkat ? är väl en ridgeback ändå. Cavalieren kan dras med Syringomyelia..eller hundar med kupolformat huvud. Varför då inte försöka avla bort denna kupolform så hjärnan får plats ?? Mopsen ska vi inte tala om..både vind och sne och dras med hudproblem. Boxern dras med epelepsi. Kavaliern med hjärtproblem...som dom säger ha ett åtgärdprogram för. Men än under mina 30 år finns fortfarande detta problem....oj vad det programmet hjälpte.

Ang blandras...man kan ju inte ta vilka raser som helst och bara blanda. Bevare mig väl för att blanda högrisk hundar. Däremot finns det ju rätt friska raser som faktiskt inte betyder sjuk hund bara för dom paras...snarare frisk blandras.

Hur många som tar en kull blandrasvalpar tar hänsyn till vilka sjukdomar som finns i raserna?eller rasegenskaper? Man behöver bara titta på diverse annonssidor för att se rent hisnande kombinationer...

Ang blandras...man kan ju inte ta vilka raser som helst och bara blanda. Bevare mig väl för att blanda högrisk hundar. Däremot finns det ju rätt friska raser som faktiskt inte betyder sjuk hund bara för dom paras...snarare frisk blandras.

Fast varför skulle det vara mer seriöst att korsa två "friska" raser än att para dem med hundar av samma ras? Tyvärr är det väl inte helt ovanligt att renrasiga hundar som INTE uppfyller hälsokraven för renrasaveln används blandrasavel. Det finns liksom ingen större anledning att använda en fysiskt och mentalt frisk och meriterad renrasig hund till blandrasavel.

Jag tror att nästan alla här tycker att aveln av "sjukare" raser är dålig. Och det är väl långt från ovanligt att se blandraser med så kallade "sjukare" raser i.

Ett problem med att avla fram blandraser är att det redan finns tusentals och åter tusentals hundar som letar nya hem och en stor majoritet av dem är just blandraser. Vad är lösningen på det problemet? Mer blandrasavel?

+Martha
Och hur skulle blandrasen bli friskare än sina gener, menar ni?
Visst, ta en väldigt sjukdomsdrabbad (extremavlad) ras och para med nåt som har helt andra mindre problem så minskar väl sjukdomsrisken. Men varför då inte para den friska föräldern med en annan frisk ras, förslagsvis sin egen?
Gener försvinner inte bara för att de skulle ha olika stamtavlor.

Det finns någon typ av genetisk effekt (kommer inte ihåg namnet) som gör att första ledets korsning har en ökad chans att bli friskare än sina gener. Förutsatt då att man inte blandar två hundar men samma hälsoproblem t.ex. HD. Men trots det så är det ju ganska meningslöst att avla bara för att den effekten finns då det är en återvändsgränd, fortsätter man att avla på första leds korsningen gäller INTE den effekten.

KL.

Jag tycker att det vore bra om det skulle gå att korsa in andra raser för att få in direkt skadliga gener inom en ras. Dalmatinerna är väl en ras där i princip alla hundar bär på en mutation som ökar risken för urinsten dramatiskt. Vet man vilken gen det är och man kan testa vilka hundar har mutationen. Men det har ingenting med den blandrasavel som finna idag att göra.

+Martha
Och hur skulle blandrasen bli friskare än sina gener, menar ni?
Visst, ta en väldigt sjukdomsdrabbad (extremavlad) ras och para med nåt som har helt andra mindre problem så minskar väl sjukdomsrisken. Men varför då inte para den friska föräldern med en annan frisk ras, förslagsvis sin egen?
Gener försvinner inte bara för att de skulle ha olika stamtavlor.

Man kan ju ha två friska individer av olika ras för att försöka ta fram en än bättre hund än vad som redan finns?

Dvärgschnauzern har ju tex uppstått genom korsning av små schnauzrar och dvärgpincher.

Ja visst finns korsningseffekten men som sagt, det blir en återvändsgränd, du behöver olika hundtyper med olika hälsoproblem och då är frågan om det blir en bra korsning.

På kattsidan förekommer att det paras in andra raser (helt medvetet, seriöst och planerat) för att minska inaveln. Har för mig att det var ngt liknande som behövdes på dalmatinern? (Inte så inläst på rasen men var väl med på ett renrasigt helvete-filmen om jag inte minns fel?). Det är jag inte automatiskt emot så länge det sker begränsat, kontrollerat, med sundhet i fokus och med en tydlig plan på hur man ska få tillbaka rasens egenskaper och vad man gör av avkommorna (som räknas som renrasiga direkt som jag förstått det, eftersom det sker med kattklubbens tillstånd). Självklart finns det även nackdelar, som med allt, och hundar skiljer sig mer åt. Men intressant arbete tycker jag.

Pulkaskurk: sån avel börjar inte med att jag skulle para med grannens söta pincher utan bedrivs på samma sätt som renrasig avel. Kontroll, tydlig plan och dokumentation. Förhoppningsvis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka