Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Och vad är det som inte är sant i mitt inlägg?

Hur vet du att uppfödaren är seriös från början?

Delvis kl
Ren prestationsavel inom tex drag har jag ingenting emot så länge den följer alla mina andra punkter för seriös avel. Långsiktig plan? Dokumentation? Uppföljning? Hälsotester? Någonstans att göra av valparna?
Men som sagt, med renrasig avel ökar definitivt möjligheterna generellt sett.

Hur vet du att uppfödaren är seriös från början?

Delvis kl
Ren prestationsavel inom tex drag har jag ingenting emot så länge den följer alla mina andra punkter för seriös avel. Långsiktig plan? Dokumentation? Uppföljning? Hälsotester? Någonstans att göra av valparna?
Men som sagt, med renrasig avel ökar definitivt möjligheterna generellt sett.

Vet och vet, jag blev rekommenderad just denna uppfödare från flera olika personer som är insatta i ämnet och som inte heller har någon egen vinning i att rekommendera denna uppfödaren annat för att den är bra.
Det är människor jag känner sen tidigare så varför skulle de vilja lura mig att använda mig av ngn som är oseriös?

Sen har ju uppfödaren även redovisat för hur hen tänker i sin avel och har stamtavlor, uppföljningar, hälsotester och meriter och allt vad det är att visa upp för den som är intresserad av det.
Men lik förbannat säger det mig ungefär ingenting om jag inte ska sätta mig in i det riktigt ordentligt.

Jag väljer och tycker att man ska kunna lita på sin uppfödare om den ska få kallas för seriös och som köpare av en sällskapshund tycker jag inte att jag ska behöva nörda ned mig totalt för att se om uppfödaren talar sanning.

Att du är nöjd med din hund och att han mår bra i hög ålder är såklart jättebra. Men...
Vad har han för höftstatus?
Vad fanns det för mål med parningen?
Vad har föräldrarna för hälsostatus?
Vilket typ av valpköpare såldes syskonen till?
Har du blivit begränsad i ditt hundägande?
Vad hade du för träningsmål?
Vilken uppföljning har gjorts?
Hur stor del av stammen känner du till?
Har han gått vidare i avel? I så fall, varför?

Kl
Min gamla granne har en Bc/labbe/springer spaniel/engelsk setter korsning. Väldigt fin hund som inte haft några problem med hälsan. Röntgad etc tror jag inte hon är dock. Också gammal nu.
Men- såld som sällskapshubd och älskar att arbeta. Också något för en seriös uppfödare att ta hänsyn till. Mentalt har hon nog inte alltid mått så bra med tanke på aktiveringsbehovet.

KL

Jag håller i princip med om det som har sagts. Men jag vill tillägga följande. Även vi som har de föraktade osunda raserna med kort nos etc, vill gärna se en SERIÖS renrasavel. Därför att det är genom seriösa uppfödare som gör hälsotester och bara avlar på friska individer som förbättringar kan ske. Det problem jag ser är att det inom min ras, mops, finns en del "gamla rävar" som gärna förnekar de problem som finns. Förmodligen därför att de har varit med om att skapa de extremtypade hundarna med andningsproblem etc. Men det finns också en hel del yngre som aktivt jobbar för förbättringar och jag tycker nog att det går långsamt åt rätt håll. För tio år sedan var andningsproblemen så utbredda att man kunde höra var mopsringen var på utställning :crazy: Så illa är det inte i dag. Det finns fortfarande massor av problem, men också många många mopsar som lever härliga hundliv fulla av aktivitet. Vägen till ytterligare förbättringar går inte genom oseriös buskavel, utan via uppfödare som tar dessa frågor på allvar och domare som premierar dem som gör det.

Skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll! :) Och ja, självklart finns det bra och dåliga uppfödare inom mindre sunda raser.

Det finns ju sunda sällskapshundar också, ta t ex västgötaspets som väl inte varit arbetshund på ganska många årtionden. Hur friska som helst och har lång medellivslängd. Och alla arbetshundar är inte jättesunda, det är vanligt med allergier och magproblem även hos bruksschäfrar och var och varannan BC är ju skotträdd.

Blandrashundar är dock blandningar mellan raser med alla dess problem och jag tror det är jättesvårt att hitta en blandrasuppfödare som verkligen lägger ner tid och arbete på att hitta den perfekta kombinationen av hundar, på samma sätt som den riktigt bra renrasuppfödaren gör. I renrasaveln så kan man också ha ett hum om hur de olika linjerna passar ihop eftersom kombinationen av linjer kan vara gjord tidigare. Den chansen är rätt liten med blandraser. Och så ska renrashundar meriteras, och uppvisar de avvikande beteenden eller får dåliga resultat på hälsotesterna, så blir det snabbt allmänt känt inom de kretsarna. Många hälsotester är dessutom officiella, och ligger på SKK's databas. Även detta missar man med blandrasavel. Visst hade det kunnat vara så att man tog två kanonbra hundar från respektive ras och parade dem med gott resultat, men de riktigt bra hundaran används uteslutande till renrasavel. Inte minst för att det är lite bättre ekonomi i det. Och för att renrasuppfödaren inte hux flux kan bestämma sig för att ta en blandraskull utan att få replissalier från SKK.

Fast alternativet att välja två renrasiga individer som är bevisat bra men av olika raser för att få fram en bättre hund är ju ingen omöjlighet även om det säkert inte tillhör vanligheterna vilket är lite konstigt egentligen.
Om man jämför med hästaveln så är det ju inte ovanligt att blanda in fullblod för att förädla som ett exempel.

Nu har jag bara haft renrasiga hundar av god kvalité med bra stamtavla enligt de som förstår sig på den.

För min del så säger stamtavlan mig ungefär noll och ingenting även om jag är väl medveten om att man bör använda den så som du säger, för att få fram bra hundar.
Tur för mig att uppfödaren jag köper mina hundar från är seriös i sin avel och mkt noga med att bara avla på bra hundar som passar ihop så jag är trygg i att jag inte behöver kolla upp den extra utan vet att jag får en bra hund när jag köper från den uppfödaren.

Fast om man har två bra hundar av olika raser kan man ju lika gärna para två bra hundar av samma ras?

Sedan är jag av den åsikten att vissa raser inte borde få finnas på grund av deras osundhet.

Fast om man har två bra hundar av olika raser kan man ju lika gärna para två bra hundar av samma ras?

Sedan är jag av den åsikten att vissa raser inte borde få finnas på grund av deras osundhet.

Eller så vill man förbättra det man har?
För en hund kan ju inte vara mer än bra, perfekt finns inte men man kan alltid bli lite bättre.
Sen om vägen att få fram en bättre hund genom att korsa är rätt eller fel väg ja det beror väl på vem som tycker och tänker.

Jag är iaf helt övertygad om att renrasigt inte alltid är bäst, men jag tror även att korsningar ofta inte är bra det heller.

När det gäller avel så beror det ju helt på vad man har för toleransnivåer vad som är okej och inte.
Jag själv har nog en väldigt låg tröskel för vad jag tycker är okej och inte.

På vilket vis skulle det vara sunt att korsa diverse små sällskapshundar? T.ex. alla dessa chihuahuakorsningar (varför vill man alls korsa chihuahua som ju inte är en av de sundaste raserna?).

Min erfarenhet är att just här finns inget genomtänkt alls, utan man parar hundarna för det är så gulligt, "Molly"/"Kalle" vill så gärna ha bebisar, man vill så gärna ha en valp efter sin söta lilla hund och hittar "lämplig" hane på Blocket, mm mm mm. Är det sunt?

Draghundar och jakthundar har jag till viss del förståelse för att man korsar och det brukar vara väl genomtänkt.

följdfråga
Varför avlar man vavvor övht om dom är så osunda ?

Förr var den största fråga med blandrasavel att det var
1. Fel folk som köpte dom
2. Alldeles för billiga
3. Alldeles för "farliga" raser"
etc etc

Vad i hela friden skulle vara så osunt att avla på blandraser i ex sällskapsgruppens småhundar ?

NU är frågorna helt annorlunda
1 HUR kan man ta så bra betalt för blandraser ?
2...Om ebba 69 år köper en liten sällskapshund, vad gör det ?

Sen är det ju ändå så att man kan visst blanda bort ev rasbundna fel vid blandrasavel...tom så kan man blanda in en helt annan ras som ändå står nära den "sjuka" rasen som ett led i hälsoavel på sikt.

Har inte jakt/vallhundar rasrelaterade sjukdomar menar du ?

..eller varför väljer man att som t ex i Australien att blanda vallhundsraserna mycket för att få friska bra hundar ....
Jag vet inte vad det var för ras som jag så när jag var där , men ingen av hundarna såg likadana ut men ena jävlar på o valla var dom allihopa

Frågan är ju egentligen bara "varför".

Hur många hemlösa hundar finns det i Sverige idag?

Vad gör man om tiken får tio blandisvalpar som ingen egentligen vill ha? Är det vettigt bara för att Agda fick en av dem?

Det ska inte bara billigt att skaffa hund. Man ska tänka efter och söka exakt det man vill ha, och det går inte med en blandrashund.

Där är det för lätt att omplacera.

Att du är nöjd med din hund och att han mår bra i hög ålder är såklart jättebra. Men...
Vad har han för höftstatus?
UA
Vad fanns det för mål med parningen?
Ingen aning
Vad har föräldrarna för hälsostatus?
ingen aning
Vilket typ av valpköpare såldes syskonen till?
ingen aning
Har du blivit begränsad i ditt hundägande?
Nej,verkligen inte
Vad hade du för träningsmål?
Inget
Vilken uppföljning har gjorts?
??
Hur stor del av stammen känner du till?
Inget
Har han gått vidare i avel? I så fall, varför?
Tjuvbetäckt , men kastrerad som 8 åring pga prostatit

Denna hunden är en fantastiks hund , som bott på en gård som gårdshund halva sitt liv och bor i stan nu resten av livet...han går alltid lös, är född som en klok farbror och kommer att dö som den samma
............................

Kl
Min gamla granne har en Bc/labbe/springer spaniel/engelsk setter korsning. Väldigt fin hund som inte haft några problem med hälsan. Röntgad etc tror jag inte hon är dock. Också gammal nu.
Men- såld som sällskapshubd och älskar att arbeta. Också något för en seriös uppfödare att ta hänsyn till. Mentalt har hon nog inte alltid mått så bra med tanke på aktiveringsbehovet.

......................

Frågan är ju egentligen bara "varför".

Hur många hemlösa hundar finns det i Sverige idag?

Vad gör man om tiken får tio blandisvalpar som ingen egentligen vill ha? Är det vettigt bara för att Agda fick en av dem?

Det ska inte bara billigt att skaffa hund. Man ska tänka efter och söka exakt det man vill ha, och det går inte med en blandrashund.

Där är det för lätt att omplacera.

..det är ju ganska lätt att sälja små blandrasvalpar...svårare med de stora raserna

följdfråga
Varför avlar man vavvor övht om dom är så osunda ?

Förr var den största fråga med blandrasavel att det var
1. Fel folk som köpte dom
2. Alldeles för billiga
3. Alldeles för "farliga" raser"
etc etc

Vad i hela friden skulle vara så osunt att avla på blandraser i ex sällskapsgruppens småhundar ?

NU är frågorna helt annorlunda
1 HUR kan man ta så bra betalt för blandraser ?
2...Om ebba 69 år köper en liten sällskapshund, vad gör det ?

Sen är det ju ändå så att man kan visst blanda bort ev rasbundna fel vid blandrasavel...tom så kan man blanda in en helt annan ras som ändå står nära den "sjuka" rasen som ett led i hälsoavel på sikt.

Har inte jakt/vallhundar rasrelaterade sjukdomar menar du ?

..eller varför väljer man att som t ex i Australien att blanda vallhundsraserna mycket för att få friska bra hundar ....
Jag vet inte vad det var för ras som jag så när jag var där , men ingen av hundarna såg likadana ut men ena jävlar på o valla var dom allihopa

Om man bara vill ha en liten trevlig sällskapshund så borde det vara ännu lättare att hitta en lämplig renrasig hund hos en seriös uppfödare.
Det finns mängder av raser som passar in i kategorin och har man inget annat krav än sällskap så kan det inte vara så särskilt komplicerat att hitta en lämplig hund.

Varför det avlas på vavvor och vad som görs för att förbättra hundarna kan du lämpligen fråga rasklubben om. Personligen anser jag att psyket inte är det bästa, öppen fontanell har ansetts fint (hoppas det har ändrats) liksom rubinögon, de har ofta svårt att valpa, kejsarsnitt är inte alltför ovanligt förekommande, problem med knäleder. Vad vinner man på att korsa rasen ifråga med någon annan liten ras? Det finns verkligen ingen anledning, annat än att ägaren förmodligen vill tjäna pengar. Även vavvablandisar har betingat höga priser (även om priserna sjunker även här i rådande lågkonjunktur).

Har jag någonstans påstått att jakthundar och vallhundar inte skulle ha rasbundna sjukdomar? Det kan jag inte påminna mig. Har inte ens nämnt vallhundar, däremot draghundar. Många draghundsraer bör vara betydligt mer lika varandra i sättet, vilken även många jakthundsraser är, än t.ex. en korsning collie/schäfer/rottweiler/labrador. Fyra raser i samma valp som är avlade för olika ändamål och/eller har helt olika lynne. Är det bra och genomtänkt? I så fall vad är bra och vad kan en sådan hund tänkas användas till? Som inte den renrasiga hunden av någon av dessa fyra raser hade passat lika bra till, eller bättre?

Nej, man tar inte alls bort rasbundna defekter genom att korsa två hundar av olika ras. Ovanstående nämnda hund kommer t.ex. inte att per automatik få friskare höfter än sina collie/schäfer/labrador/rotweiler- föräldrar.

Senast ändrad:

KL

Renrasiga hundar är dyra i inköp. Jag förstår mkt väl varför de är det, foder, försäkringar, veterinär, sprutor, allt otroligt jobb etc. Jag motsätter mig INTE det. Men det är mkt pengar för en vanlig barnfamilj att köpa en hund för 10-15 tusen. Och barnen vill ha hund. Föräldrarna vill ha hund. Man ser en söt hund på blocket med ett gäng trevliga raser i. Och valpen är söt. Kostar 4000 kronor. Man vill inte ställa ut och inte tävla. Kanske bara gå en kurs eller så. Jag förstår ngnstans, faktiskt, att det finns en marknad trots allt.

Det är så synd bara att det finns valpfabriker och människor som sätter i system att föda upp olämpliga hundraser som sannolikt kommer att gå åt pepparn och då pratar jag inte om golden retriever och en cocker spaniel. (Jag är medveten om att goldenar kan de också och allt det där... och att "kamp"hundar blir vad man gör dem till och ja, ni vet)

Renrasiga hundar är dyra i inköp.
Man kan ju också se det som en medveten investering; väl placerade pengar istället för att få en hund som kanske blir sjuk efter ett par år och får skyhöga veterinärkostnader alt blir avlivad.

BMW är också dyra - men de är bättre än Opel. De håller bättre och är en bättre investering av ens surt förvärvade slantar.

Tror många ggr inte det beror på pengabrist - det är bara att man inte har kunskapen om vad skillnaden innebär; vad man får för pengarna om man köper en välavlad hund. "Hund som hund och man behöver ingen stamtavla." Istället lägger man pengar på platt-TV, datorer, Thailandsresor, häftig stereo, cyklar etc etc. Ja, jag drar alla över en kam. :D

Men det är mkt pengar för en vanlig barnfamilj att köpa en hund för 10-15 tusen. Och barnen vill ha hund. Föräldrarna vill ha hund. Man ser en söt hund på blocket med ett gäng trevliga raser i. Och valpen är söt. Kostar 4000 kronor

Ja. och man ska ju "bara" ha den som sällskap. Och vadå rasegenskaper, hund som hund, väl? :banghead:

..men vet du inte att hundar antingen fods fardigtranade eller ar ett blankt papper man kan forma som man vill....

Ja men till hur seriösa köpare?

Fast MÅSTE man verkligen vara oseriös om man köper en blandras?
jag har en blandras o en renras, vad är jag då ?

Sen om man tar 5-6 000 för en liten blandis så gör ju det ändå att spontanköparen inte direkt köper hunden .
Är det inte mest lite vrångt att bara tycka så ?

Man kan ju också se det som en medveten investering; väl placerade pengar istället för att få en hund som kanske blir sjuk efter ett par år och får skyhöga veterinärkostnader alt blir avlivad.

BMW är också dyra - men de är bättre än Opel. De håller bättre och är en bättre investering av ens surt förvärvade slantar.

Tror många ggr inte det beror på pengabrist - det är bara att man inte har kunskapen om vad skillnaden innebär; vad man får för pengarna om man köper en välavlad hund. "Hund som hund och man behöver ingen stamtavla." Istället lägger man pengar på platt-TV, datorer, Thailandsresor, häftig stereo, cyklar etc etc. Ja, jag drar alla över en kam. :D

Fast ju att vara friska är väl inte just renrasen kända för ??

Jag har mina hundar för att dom är hundar, inte för att jag ska avla eller ha dom som en "investering"

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka