Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund
Jag tänker såhär:
Inom renrasavel så skulle jag aldrig gynna avel på hundar där utseendet gör att man accepterar fysiska och psykiska hinder.
Tex, de har svår att andas, men så är det på grund av deras korta nos.
Jaha? Är det okej att hunden har svårt att andas för att vi människan vill ha den korta nosen? Nej, anser jag.
Blandrasavel har jag inget emot så länge de föds upp på ett bra sätt.
Jag har själv en blandras och jag viste att det är ett osäkert kort, men är man medveten om det så ser jag inget fel i att skaffa en blandras.
Min nuvarande hund är den bästa hund jag någonsin kommer ha.
En helt fantastisk sällskaps och tävlingshund.
Men, hon har haft stora hälsoproblem och har kassa höfter.
Detta kan ju ske även vid avel på en sund hundras, tyvärr blir inte alltid aveln som man tänkt på pappret.
Men som sagt, mitt tänk vad det gäller all djuravel, när man börjar ursäkta problem med att det är för att djuret ser ut på ett visst sätt, då är man farligt ute!
Jag tänker såhär:
Inom renrasavel så skulle jag aldrig gynna avel på hundar där utseendet gör att man accepterar fysiska och psykiska hinder.
Tex, de har svår att andas, men så är det på grund av deras korta nos.
Jaha? Är det okej att hunden har svårt att andas för att vi människan vill ha den korta nosen? Nej, anser jag.
Blandrasavel har jag inget emot så länge de föds upp på ett bra sätt.
Jag har själv en blandras och jag viste att det är ett osäkert kort, men är man medveten om det så ser jag inget fel i att skaffa en blandras.
Min nuvarande hund är den bästa hund jag någonsin kommer ha.
En helt fantastisk sällskaps och tävlingshund.
Men, hon har haft stora hälsoproblem och har kassa höfter.
Detta kan ju ske även vid avel på en sund hundras, tyvärr blir inte alltid aveln som man tänkt på pappret.
Men som sagt, mitt tänk vad det gäller all djuravel, när man börjar ursäkta problem med att det är för att djuret ser ut på ett visst sätt, då är man farligt ute!