Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jag har själv en blandras. Liten skit. Och en renras. Och nej, blandrasVALP blir det aldrig igen (förutom om jag av någon anledning behöver en prestationsavlad av den typen).

Jag kan däremot tänka mig en omplacering av blandras om jag inte tänker tävla. Nu har dock det intresset vuxit så jag kommer förmodligen inte leta bland vuxna/unga blandraser heller.

Anledningen? Jag vill inte vara del i att stödja oseriös avel.

KL

Renrasiga hundar är dyra i inköp. Jag förstår mkt väl varför de är det, foder, försäkringar, veterinär, sprutor, allt otroligt jobb etc.

Menar du att de är dyra för att uppfödarna gör allt detta, eller menar du att det blir dyrt med renrashundar för att köparen måste göra allt detta? :D
Antar att du menar det första jag skrev, för vaccinationer, veterinärer, foder och liknande kostar väl lika mycket till blandrashundarna?

Kl
Jag har nog inga extremt starka åsikter om blandrasavel alls faktiskt. Själv har jag renrasiga hundar då jag vill tävla och jag vill kunna se exakt vad jag kan förvänta mig vid köpet av en valp.

Tror kanske inte att blandraser är varken friskare eller sjukare än renrasiga hundar tänker jag, blandningarna kommer ju ändå av renrasiga någon gång så de borde väl ha samma problem, kanske något mindre uppkollat då, dvs ingen höftledsstatus och liknande som alla kan se.
Tycker definitivt inte att all renrasavel är käck; håller med Mrscrabtree om att en del kanske inte alls borde få lov att finnas. Frågan är ju om det verkligen är bättre att då avla "hejvilt" på söta blandraser som inte har några hälsotester gjorda, det tror ju inte jag.

Det bästa är väl att man jobbar för friska hundar; mentalt och fysiskt. För att kunna göra detta behöver man använda sig av de verktyg som finns tänker jag; hälsotester, prov, "hjärnkoll" (mh el liknande) etc. Detta görs ju med största sannolikhet i större omfattning på renrasiga hundar.

Jag hade uppskattat om folk såg problemen, istället för att skratta rart åt en hund som inte kan andas utan att snarka och frusta, eller le lite lustigt åt en helkonstig blandras med för stor kropp och för korta ben. Eller något.

Jag tycker faktiskt att priserna ligger ganska lagom. Visst, det är rätt mycket pengar men det går att spara ihop till under tiden man undersöker ras och planerar.

Ytterligare en risk med billiga blandraser ser vi ju i tråden om jaktblandningar. Medveten om att det spekuleras om troll där men det är många som letar hund på samma sätt tyvärr.

Fast ju att vara friska är väl inte just renrasen kända för ??

Jag har mina hundar för att dom är hundar, inte för att jag ska avla eller ha dom som en "investering"

Men säg att du ska köpa en dator istället. Du vill surfa och använda Office, men tycker inte du behöver någon supersnabb speldator. Inte går du väl och köper första bästa bara för att den är billig. De flesta gör ändå en snabb jämförelse mellan olika märken och så vill de kanske veta hur stor den är innan de köper. Ett bra märke kostar kanske lite mer men då vet du att det är bra kvalitet.

Och hur länge ska man ha en dator egentligen? Medellivslängden för en laptop är bara 2 år. En hund kan ju leva i 15 år. Det kan faktiskt vara värt att åtminstone göra en snabb koll av vilken ras som passar och att alla hälsotester är som de ska.

Men säg att du ska köpa en dator istället. Du vill surfa och använda Office, men tycker inte du behöver någon supersnabb speldator. Inte går du väl och köper första bästa bara för att den är billig. De flesta gör ändå en snabb jämförelse mellan olika märken och så vill de kanske veta hur stor den är innan de köper. Ett bra märke kostar kanske lite mer men då vet du att det är bra kvalitet.

Och hur länge ska man ha en dator egentligen? Medellivslängden för en laptop är bara 2 år. En hund kan ju leva i 15 år. Det kan faktiskt vara värt att åtminstone göra en snabb koll av vilken ras som passar och att alla hälsotester är som de ska.

Fast jag måste ju haft väldig tur då eftersom alla mina gamla blandisar varit friska av sig....den enda som det var problem med var leonbergern.
förra hunden blev nästan 15 år.

min dsg köpte jag spontant som valp faktiskt...men som tur var så är det en gammal erfaren uppfödare som röntgar alla sina hundar

Nej, jag var nog rätt otydlig. Men i mitt huvud är det fullständigt klart :D:p Det jag menade, men inte skrev (jisses!!!) var att de fasta kostnaderna är ju på det hela taget desamma men att jag tänker mig att rasuppfödarnas tid som de lägger ner på "allt", alltifrån styra upp med parning, koll på branshen, kolla upp köpare och you name it. Det som skiljer en någorlunda seriös uppfödare från en oseriös liksom. Det måste ju också kosta. Och det gör ju att prislappen blir högre på en rashund plus att efterfrågan styr.

Vet att ngn/flera har räknat ut vad ett föl kostar i fasta kostnader till att fölet är en viss ålder. Har ingen aning om vad en valp kostar? Men att gå plus/minus noll är ju inte så kul när man har en verksamhet.

De flesta hundar ÄR friska, oavsett om de är renrasiga eller blandraser. Så det är inte så konstigt tycker jag :). Men det finns genetiska defekter som visar sig både på kropp och knopp, och köper man en valp från en uppfödare som bryr sig om det här OCH har tillräckligt med kunskap så minskar riskerna ännu mer. Hundägandet har en större chans att bli en trevlig historia helt enkelt.

Det är nog väldigt svårt att gå med plus när man föder upp hundar. Att göra de mest grundläggande hälsotesterna och mentala utvärderingarna är inte gratis, sedan ska ju helst tiken visa att hon är bättre än genomsnittet i rasen och alltså meriteras, och det kostar också pengar. Är rasen liten till antalet så behöver de ibland importera hundar eller sperma, eller åka utomlands och para. En blandrasuppfödare tjänar nog ganska mycket mer på sina kullar!

Det är nog väldigt svårt att gå med plus när man föder upp hundar. Att göra de mest grundläggande hälsotesterna och mentala utvärderingarna är inte gratis, sedan ska ju helst tiken visa att hon är bättre än genomsnittet i rasen och alltså meriteras, och det kostar också pengar. Är rasen liten till antalet så behöver de ibland importera hundar eller sperma, eller åka utomlands och para. En blandrasuppfödare tjänar nog ganska mycket mer på sina kullar!

Det här är ju några av kostnaderna som tillkommer för att avla seriöst. Sen kan man ju, som i mitt fall, räkna på inkomstbortfall då jag kommer ta tjänstledigt i tre månader för att föda upp kullen och spara en av valparna....

Jag vill inte ens tänka på vad jag lagt ner i hälsotester, mentaltester, tävlingsavgifter, bensinpengar, övernattningar osv osv (utöver de där vardagliga sakerna som mat, vaccinationer, utrustning etc) för att känna att min tik är bra nog att ta i avel.... :D!

Den som säger att man blir rik på renrasavel borde tänka på allt som ligger som utgifter på vägen mot målet :p.

Senast ändrad:

Min kompis o tillika min sons svärmor var till budapest och fick sin whippetkille att bli bäst i Världen (!!??) för ett par veckor sedan ....det är väl en ganska så frisk ras antar jag ...men kanske inte så rolig

men just den rasen är ju hopplöst att avla då det är svårt att bli av med valparna....kanske e denna pappan då, men jag vet inte ...en del raser är ju nästan osäljbara

Senast ändrad:

Ungefär som det blev med min lilla labbetjej. Hon har ju Hd-d och kommer med största sannolikhet få ont av det (har redan behandlats för inflammation i en bogled, tack och lov gott resultat) Totalt rena fina linjer, men 3 av 4 valpar har antingen Hd eller Ed. Så det är ingen garanti att det ska bli bra. Kombinationen mellan hane och tik var visserligen aldrig gjord men hanen har gett fria avkommor innan och efter, tiken har gett fria kullar efter. Så om just deras kombo var dålig eller vad som spelat in är det ingen som vet och det är ju ingen garanti att kullen blir bra för att uppfödaren är bra och noggrann (Nessis uppfödare är en mkt erfaren uppfödare med många meriter och många fina hundar och framgångar i bagaget)

Precis! Din tiks uppfödare är ju seriös om någon, annars vet jag inte vem som kan anses seriös ;) Det kan slå fel på många sätt, även om dom flesta hundar även föds och förblir friska. Och eftersom även den bäste och mest noggranne uppfödaren kan "misslyckas", är det vansinne med sådana som chansar inom avel, föder upp utan hälsokontroller och utan koll bakåt.

Hundavel borde vara en strävan mot friska, starka och sunda hundar. Istället ser man uppfödare som till höger och vänster avlar och säljer valpar som om dom vore blommor. Pengar är värt mer än djurs (Och människors!) väl och ve idag.

Fast MÅSTE man verkligen vara oseriös om man köper en blandras?
jag har en blandras o en renras, vad är jag då ?

Sen om man tar 5-6 000 för en liten blandis så gör ju det ändå att spontanköparen inte direkt köper hunden .
Är det inte mest lite vrångt att bara tycka så ?

Men nu förstår du inte. Jag vore som blandis uppfödare orolig för att köparna inte tänkt igenom hundköpte ordentligt. De kanske bara vill ha en maskot, en soffhund eller liknande, och har inte en tanke på att hundar kostar att ha, att de ska skolas, att de behöver stimulans och motion, och att de inte bara hur som helst ska avlas vidare på.

Med en renrasig hund som kostar lite mera kan man ju tänka sig att köpare har tänkt efter och vet hurudan typ av hund de vill ha. Det vet man inte med en blandis.

Men nu förstår du inte. Jag vore som blandis uppfödare orolig för att köparna inte tänkt igenom hundköpte ordentligt. De kanske bara vill ha en maskot, en soffhund eller liknande, och har inte en tanke på att hundar kostar att ha, att de ska skolas, att de behöver stimulans och motion, och att de inte bara hur som helst ska avlas vidare på.

Med en renrasig hund som kostar lite mera kan man ju tänka sig att köpare har tänkt efter och vet hurudan typ av hund de vill ha. Det vet man inte med en blandis.

Fast riktigt så är det ju inte heller när det gäller renrasiga hundar, jag vet fullt med folk som inte har en aning om hundar som faktiskt har renrasigt...dom har inte en aning om att man kan kolla upp uppfödare och deras kullar osv....
det finns uppfödare av renraser som fullkomligen spottar ut kullar med kreti o pleti..helt lagligt

såklart finns det blandisuppfödare som föder upp just för att sälja men oftast är det ju tjuvbetäckningar eller att dom vill ha en kull/valp av deras älskling....

jag köpte min nuvarande sch/bc för 1500, min förra för 5 kr och jag är då inte det minsta oseriös för det.
Det finns konstiga hundägare i alla färger o former...

Senast ändrad:

Klart att det finns. Och det att ständigt dra upp "Men min blandis är frisk/min blandis är dittan och dattan" säger ingenting.

Bara för att du varit seriös betyder inte att de flesta är det.

Det är svårt att hitta seriösa köpare för alla hundar, så varför skaffa ännu fler hundar utan någon som helst plan?

Köper man en söt hund på blocket för 5000 så är risken större att man inte orkar ha kvar den sen och ger bort den, än att man först kollar raser och köper en för 10000.

jag menar inte att vara en ragata...

men sa for att (forre agaren) skulle vilja ha en valp av S och jag har en sot langshars collie tik har (for collie o schafer har ju faktiskt funkat forr...) och Hennes forre agare Ocksa vill ha en valp efter deras forre alskling sa forsvarar det om jag later honom betacka henne och skapar 10 sma energimonster med daliga nerver, snabba till bett och en massa radslor? (for det ar mardroms scenariot).

...njeeee...

Mycket blandisavel ar ungefar lika genomtankt som den irlandska importen som betacks med shettisen for att fa en "trevlig mindre barnhast" at grannungarna. Tyvarr.

Att det sen finns idioter overallt, for ja, det gor det inom renras med.. sa gor val inte tva fel ett ratt? Snarare ar det val en indikation pa att kopare, likval som saljare, behover utbildas och lasa pa battre?

...uberbitchen over and out (las det med en nypa salt ar du snall, jag menar inte att lata hard men ar lite trott sa mojligheten finns att jag ordade mig lite vasst - inget personlgit)

Klart att det finns. Och det att ständigt dra upp "Men min blandis är frisk/min blandis är dittan och dattan" säger ingenting.

Bara för att du varit seriös betyder inte att de flesta är det.

Det är svårt att hitta seriösa köpare för alla hundar, så varför skaffa ännu fler hundar utan någon som helst plan?

Köper man en söt hund på blocket för 5000 så är risken större att man inte orkar ha kvar den sen och ger bort den, än att man först kollar raser och köper en för 10000.

Ärligt så tycker inte jag att många som är renrasägare är spec kunniga o seriösa...de flesta kollar aldrig ens upp hunddatan...de flesta är inte intresserade av att ha utställningshundar, de flesta går inte på BHK eller liknande...eller utbildar hunden till nåt speciellt....de flesta har bara hund för dom vill ha en hund ....

..men att föda upp stora bruksraser o blanda är inte bra det tycker inte jag heller....men de små hundarna finns ingen somhelst anledning att bli upprörd över...de har det varken bättre eller sämre än renraser och att lägga ut 5-6 000 är inte gjort i en spontan grisblink för de flesta

Jag ser faktiskt inte alls skillnad på små och stora hundar i det här fallet.

Faktum är att det finns för många hundar redan. Varför i hela friden ska man då föda upp för skojs skull?

men de små hundarna finns ingen somhelst anledning att bli upprörd över

Fast jo, det är det. Om de som används i avel (oavsett renras eller blandrasavel) inte är testade/kontrollerade för rasbundna sjukdomar/problem (ex patella, blåsljud, ögonsjukdomar osv osv beroende på ras) utan bara slängs in i avel utan någon som helst kontroll. Då blir jag EXTREMT upprörd. All avel (oavsett renras - eller blandrasavel) som sker utan hundens sundhet i fokus, där man inte testat det som testas börs, är oseriös och oansvarig avel.

Hur många småhundar i blandrasaveln är det som är testade för rasbundna problem/sjukdomar innan de paras? Försvinnande få, om ens några skulle jag vilja säga. Inom renrasaveln finns det ett kontrollerande organ (SKK) som iaf har grundläggande regler man som uppfödare måste följa (även om jag tycker att många skulle kunna stramas upp) och även hälsoprogram på flertalet raser som man måste ta hänsyn till, i blandrasaveln finns ju inget sånt. Skulle en blandrasuppfödare börja göra hälsotester som röntgen, DNA-tester, ögonlysning på både hane och tik innan parning och ta hänsyn till resultaten så skulle de vinna lite mer respekt hos mig iaf.

Och som andra redan har skrivit, skillnaden mellan renrasavel/blandrasavel är att renrasavel ger möjligheten att följa flera led bakåt (och åt sidorna) och hålla koll på släktens hälsostatus. Det vanligaste i blandrasaveln är ju att man antingen inte har en aning om vad som finns i hundens sjukdomshistoria, eller vet om det men skiter i det. Det är ju inte precis de mest utvärderade hundarna som går i blandrasavel, utan till 99% antingen helt outvärderade, alternativt sådana som är utvärderade med så dåliga resultat att de inte är tillåtna att använda i renrasavel.

Och ja, givetvis finns det oseriösa uppfödare inom renrasavel också, precis som att det både finns seriösa och oseriösa människor inom ALLA intresseutövare/branscher/arbetskategorier osv osv. Men det finns det väl ingen som har påstått något annat?

Min kompis o tillika min sons svärmor var till budapest och fick sin whippetkille att bli bäst i Världen (!!??) för ett par veckor sedan ....det är väl en ganska så frisk ras antar jag ...men kanske inte så rolig

men just den rasen är ju hopplöst att avla då det är svårt att bli av med valparna....kanske e denna pappan då, men jag vet inte ...en del raser är ju nästan osäljbara

Här snackar vi förutfattade meningar! :rofl:

Här snackar vi förutfattade meningar! :rofl:

För att vara lite mer seriös (jag blev så full i skratt innan), så tycker jag att det bara är av godo för whippeten att det är en ras som inte är extremt populär (och som martha antyder, lite svårsåld till gemene man).

Whippeten ligger ligger på mellan 350-400 födda valpar per år i Sverige (snitt på 368 valpar/år mellan 2000-2011). Ofta säljs valparna till någon som redan har eller har haft whippet. Rasens uppfödare är tack och lov överlag väldigt noga med var deras valpar hamnar. Valparna hamnar inte hos "kreti och pleti" som använder hundarna i ogenomtänkt avel. Det tror jag har gjort att den svenska whippeten håller genomgående hög standard både hälsomässigt, exteriört och funktionsmässigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka