Hur ser ni på abort!

Sv: Hur ser ni på abort!

Men om barnet är allvarligt skadat och bara kommer att leva timmar/dagar efter förlossningen? Sena aborter beror väl i stort sett uteslutande på allvarliga skador?
Sammanfattning av artikel på Socialstyrelsens hemsida:

Antalet abortansökningar efter 18:e veckans utgång synes ha varit relativt oförändrat under de senaste 15 åren.

År 2002 avslogs färre abortansökningar än 1987. Ett av skälen var att antalet ansökningar där orsaken är en fostermissbildning ökat kraftigt, ett annat att man har en något mer generös bedömning av psykosociala skäl till abortansökningen.

Under 2002 fick ingen ansökan bifall efter utgången av 22:a graviditetsveckan om inte orsaken var att fostret var så skadat att det inte kunde anses livsdugligt utanför livmodern.

Rapporten finns här, men jag har inte läst den.

Sjalvklart med fri abort tycker jag. Sa lange det inte anvands som preventivmedel :crazy: vilket ibland hander :crazy:

Jag tror jag laste nagonstans att i Sverige sa far barnet/fostret ett personnummer om det fods efter vecka 27 (?), aven om det ar dodfott. Jag kanner via InfertilityFriends ett antal kvinnor som varit tvungna att gora sen abort (v.21) pga svara kromosomfel,vattnet gatt for tidigt (v.22), tvillingar som fotts for tidigt och inte overlevt (v.23). Och samtliga har gett sina barn namn, haft begravning, och anser att dessa barn ar deras forstfodda. Visst ar de val barn aven om de inte gatt 40 veckor?

I England far man gora abort (med sarskilt tillstand) till 24 veckor. Det kanns helt egentligen sjukt med tanke pa att man kan radda barn som fods sa tidigt som 22 veckor, och det debatteras hett just nu att sanka gransen till 20 veckor. Men om gransen ar 18 veckor i Sverige sa tkr nog jag att det ar ratt lagom, for det kan ta lange att fa alla provsvar etc om avvikelser hittas.

fri abort, tycker jag som många andra är en självklarhet.
Sedan är det ju en mycket svår fråga om NÄR man bör göra abort, som en del ovan mig visat på hur bebisen utvecklas i magen och hur det faktiskt är en liten människa redan vid 12 v. sedan kan jag ju hålla med andra, man kanske faktiskt inte upptäcker det förrän man gått långt; kompis till mig gick 4 månader in i graviditeten innan hon fick veta att hon var gravid (detta var dock ingen förnekelse, hon trodde hon var gravid, var på flera kontroller och gjorde flera tester, alla var negativa....).

det är mycket svårt, får man veta att man har ett alvarligt sjukt barn i magen tycker jag att man ska kunna göra abort, både för barnets och föräldrarnas skull. man ska också kunna göra abort vid våldtäckt, alkohol psykiska och sociala problem. och där tycker jag man ska få göra abort på en rätt långt gången graviditet.

jag skulle vilja invända mot doglovers komentar om att tjejer ibland använder abort som preventivmedel. Visst är det hemskt och oansvarigt, men det handlar om ofta om unga tjejer och har man den inställningen, då ska man nog inte ha barn....

Min åsikt är nog att det är bättre med abort än att komma oönskad, egentligen oavsett situation.

Själv tror jag inte jag skulle kunna göra abort. Blev oplanerat gravid och blev jätte glad, trodde sedan jag fått missfall och jag grät och mådde jätte dåligt. det var dock fel och idag är jag välsignad med en underbar dotter, oplanerad, men mycket önskad och älskad!

Därför ska jag sterilisera mig ;)

Jag skulle inte göra abort om jag mot förmodan blev gravid.... även fast jag äter fosterskadande medicin och är förbjuden av läkaren.... Jag skulle endast göra abort om fostret inte kan få någorlunda fullgott liv. Så som foster som inte klarar sig utanför magen eller saknar alla lemmar osv. Däremot skulle jag absolut inte abortera ett barn med tex Downs Syndrom.

Nej...det låter som en vettig inställning. Jag är själv lite kluven vad gäller Downs syndrom. Kommer att ställas inför fosterdiagnostik så småningom eftersom jag är över 35. (Även om min läkare säger att mina äggstockar har samma kvalitet som en 27:årings!)

Jag ska läsa på mer. Och så får vi se vad kubbtestet säger till att börja med. Jag skulle välkomna ett barn med en lindrigare form av Downs syndrom, men även efter bekräftelse om extra kromosom 21 vid FVP kan man ju inte säkert veta om det är fråga om ett gravt handikapp eller inte.

Ja, detta blev ju off topic, men det är svåra frågor det här och det bästa man kan göra är väl att försöka vara en ansvarsfull människa och känna efter vad som är rätt för en själv.

*kl*

Jag tycker det är jättebra att möjligheten finns och tycker faktiskt att gränsen v.18 är bra. Man kan upptäcka en graviditet sent och fvp t.ex. tas ju såpass sent så den tiden behövs för att inte behöva vänta in ett ev. godkännande av socialstyrelsen om provet visar kromosomförändringar och man inte vill ha ett handikappat barn.

Nej, jag tror inte att sena aborter beror i stort sett på uteslutande på allvarliga skador faktiskt. Det kan mycket väl vara så, men inte enbart.

Det finns tjejer som har oskyddat sex, vill behålla barnet och sedan ångrar sig. "Jag har ju tiiid på mig att tänka juh"..........

Är det verkligen så vanligt då? Jag vet ingen som genomgått en abort som inte tyckt att det varit en stor och jobbig grej. Att det används istället för preventivmedel har jag svårt att tro.

Själv skulle jag ha genomgått två aborter i mitt liv, dock hann jag få missfall båda gångerna, vilket som hade varit värst vet jag inte.

Första gången var jag väldigt ung. Var väl egentligen första riktiga pojkvännen, och vi hade alltid sex med kondom. Dock sprack den EN gång. Andra gången åt jag p-piller, även om jag missade o ta dom flera gånger. Jag räknade inte med att bli gravid, och graviditeten var en följd av en våldtäkt. Jag fick missfall i v.18. Att jag ens var gravid fanns inte för mig, utan det förstod jag då. Jag hade ALDRIG velat dra in socialstyrelsen i det hela och bett om deras tillåtelse.

Har själv gjort en så är glad att det finns.

Tycker det är viktig att ha möjligheten men det ska inte användas som prev medel

Jag är självklart för den fria aborträtten!

Men, visst är det en svår etisk diskussion när gränserna för när man kan rädda ett för tidigt fött barn/foster och när gränsen för abort börjar närma sig varandra. Jag har själv ingen konkret uppfattning i frågan om när fostret blir ett barn så att säga. De gränserna som finns idag i Sverige tycks ju vara relevanta och rimliga just nu.

Sjalvklart med fri abort tycker jag. Sa lange det inte anvands som preventivmedel :crazy: vilket ibland hander :crazy:
Jag förstår hur du menar och håller nog delvis med. Men samtidigt om det nu ÄR fri abort så är det ju FRI abort. Och då kan vi ju inte inskränka den rätten genom att säga "nej, men DU har ju fått abort pga slarv med skydd 3 ggr förut så vi tycker du verkar använda det som p-medel och därför får du ingen mer abort". :crazy: Då är ju plötsligt inte aborträtten fri längre. Då ska någon annan tala om vilka skäl som är "legitima" för att kvinnan ska få göra abort. Jag tycker att "fri abort" innebär frihet att bestämma helt och hållet själv. Vilka skäl som finns till abort ska ingen lägga sig i. Det ska (och är väl inte heller??) inte vara något krav på att behöva uppge några som helst skäl eller "argument" för varför man gör sin abort.

Dock är det ju ett dilemma när/om någon gör många aborter och tja, nog bör det väl talas med en sån tjej/kvinna om saken - att det inte är så bra för henna själv. Jag tror dock det är ytterst ytterst sällsynt att någon använder abort som en preventivmetod i år efter år så att säga.

Fri abort är bra, helt klart!

Sen finns det tyvärr vissa undantag. Har haft en patient som tog sina tabletter under hot av pojkvännen. Han skulle ta livet av sig om hon inte gjorde abort. Fick veta detta efteråt, svinigt av honom, men han hade säkert sina (psykiska) skäl att göra så mot henne.

Foster kallar vi dem hos oss, vi tar hand om gravida till v 21+6, därefter går mammorna till förlossningen.

*kl*

Kärringen mot strömmen..

Abort endast i extrema fall (risk för liv, incest, våldtäkt).
Anser att det blir ett liv vid befruktningen, därav min inställning. Vill man inte ha sitt barn finns det andra som vill ha det.

Såklart knapplån

Fyra präster från olika religioner diskuterar när livet börjar. "Livet börjar vid befruktningen", säger en. "Livet börjar när fostret är livsdugligt" säger nästa. "Livet börjar vid födelsen" säger den tredje. Den fjärde ser fundersam ut, men säger slutligen "Nej, livet börjar när ungarna flyttat hemifrån och hunden är död..."

Jag är absolut för fri abort, tycker kanske att 18:e veckan är i senaste laget, och skulle ha väldigt svårt att själv bestämma mig för abort. Men jag har fyra barn, och valde sen att sterilisera mig för att slippa stå inför faktum, ifall p-medel inte skulle fungera. Jag ville inte ha fler barn.

Därför ska jag sterilisera mig ;)

Jag skulle inte göra abort om jag mot förmodan blev gravid.... även fast jag äter fosterskadande medicin och är förbjuden av läkaren.... Jag skulle endast göra abort om fostret inte kan få någorlunda fullgott liv. Så som foster som inte klarar sig utanför magen eller saknar alla lemmar osv. Däremot skulle jag absolut inte abortera ett barn med tex Downs Syndrom.

Jag *viskar* för jag är inte hundra...
Fick för mig att downs syndrome inte var godkänd anledning till sen abort, men jag hade fel. Däremot bör man få avslag för trisomi 21 efter 22+0 (alltså v 23). Vissa fall får dock godkänt så sent, men jag har aldrig stött på det IRL.

Jag har aldrig gjort abort själv, och skulle inte göra det heller om jag skulle bli oplanerat gravid (som mina 2 förta barn...), däremot skulle jag absolut göra det om fostret/barnet hade allvarliga skador som gjorde det icke livsdugligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: gulakatten
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka