Hur ser ni på abort!

Sv: Hur ser ni på abort!

Nej, det räknas som barn från graviditetsvecka 22+0.

"Sänkt gräns för definition av barn.
Sedan juni 2008 gäller en ny lag för definition av dödfödda barn. Gränsen för folkbokföring (anmälan till Skatteverket) har sänkts till 22+0 graviditetsveckor (SFS 2008:207).
Samtidigt har en ändring i begravningslagen (1990:1144) skett så att även gränsen för rätt till gravplats gäller från vecka 22+0. Detta innebär att alla rutiner kring ett barns födelse, oavsett om det föds levande eller ej, flyttas från vecka 28 till 22+0." http://www.sfog.se/

Fast det räknas inte som barn så till vida det inte är fött. Så länge det befinner sig kvar i mammans mage är det ett foster, men föds det efter 22 veckor räknas det som ett barn.

*kl*

Kärringen mot strömmen..

Abort endast i extrema fall (risk för liv, incest, våldtäkt).
Anser att det blir ett liv vid befruktningen, därav min inställning. Vill man inte ha sitt barn finns det andra som vill ha det.

När jag var yngre umgicks jag med några som var medlemmar i ja till livet. abort var helt otänkbart för min del även om jag hadde mer liberal syn än mina vänner jag har alltid varit för fri abort. Idag kan jag bara konstatera att det var samma åsikter som stred mot abort som fick mig att överväga en abort.

Åsikter om det heliga äktenskapet och skambeläggande av kvinnor som blir gravida utan stabila förhållanden är en mycket stark drivkraft för många aborter. I en värld där en kvinnas status inte sänks av en oplanerad graviditet eller planerad heller för den delen. Där ett barn inte innebär ett hinder för utbildning och möjlighet att bygga att en bra tillvaro så tror jag att ganska få aborter skulle genomföras. Jag tror det är där man ska jobba för att få ner antalet aborter.

Fri abort är en av de viktigaste rättigheterna för att höja kvinnor och barns rättigheter i många delar av världen. Med fri abort kommer rätten att bestämma över sin egen kropp och sin egen sexuallitet en av de viktigaste frågorna när det gäller mänskliga rättigheter. Ett ofött barn har också rätta att leva men att förbjuda aborter höjer inte barnensrättigheter, snarare tvärtom.

*kl*

Funderade lite, kan det inte vara så att gränsen för abort är satt ganska högt just för att man har rutin-UL i v 18-19 och där hittar man ju ganska mycket och då ska även de som vill kunna först tänka på det och sen abortera ett skadat foster?

*KL* Jag tror på ett sätt att fosterdiagnostik kan göra så att man inte tror att det finns hjälp att få om man har ett handikappat barn. Att det skulle bli som en last för samhället. Den känslan tror jag skulle vara väldigt jobbig och därför kan det vara många som väljer att göra abort just för att man upptäckt någonting hos fostret.
Det är möjligt att det är så för vissa. Men jag inbillar mig att de allra flesta som väljer fosterdiagnostik faktiskt är relativt kunniga och har tänkt igenom saken rätt väl innan (och beslutat sig för vad de ska göra med ett eventuellt negativt besked). Jag tror faktiskt att de flesta som väljer abort i det läget gör detta just för att de
a) gjorde fosterdiagnostiken just för att de ville kunna välja att abortera om det skulle vara något fel på fostret
b) de vill/orkar/kan inte själva tänka sig att ta det extra ansvar som de i ett sådant fall VET medföljer barnets diagnos. För de allra flesta tror jag inte det spelar så stor roll vilken hjälp som finns att få från samhället. Det handlar om att man som förälder ändå får ett annat/utökat ansvar för ett sådant barn. Att det innebär en hel del extra jobb och att det dessutom (för många) innebär många fler farhågor för barnets framtid än vad man behöver ha för ett "normalt" barn.

Det är klart att det finns fördelar med fosterdiagnostik men eftersom att dem flesta gör abort efter att de fått beskedet att fostret har ett handikapp så tror jag att det snarare skrämmer mamman än hjälper henne att förbereda sig. Även om så kan vara fallet vid vissa tillfällen.
Ja, jag tror att de allra flesta inte vill ha ett handikappat barn helt enkelt. Några garantier finns ju aldrig; skador kan finnas som inte syns vid fosterdiagnostik, skador kan uppkomma vid förlossningen, skador kan uppstå/komma fram senare i barnets liv. Men, just i fallet med Downs (och de andra svårare handikappen som man kollar med fvp) så kan man ha möjligheten att välja.

De allra flesta barn med Downs föds av yngre mödrar, trots att risken för Downs blir större med kvinnas ålder. Jag tror knappast det beror på att yngre mödrar är mer benägna att acceptera handikappet i sig. Det beror nog snarare på att just yngre mödrar inte ens visste om att barnet hade Downs, eftersom hon inte erbjöds fvp (eller dylikt) då detta ju bara erbjuds kvinnor över en viss ålder.

Jag tycker alla människor har ett människovärde oavsett alla omständigheter. Varenda person med ett funktionshinder har ett lika stort människovärde som alla andra existerande på denna jord. De som ställer frågan till din mamma hur hon kan tycka det är "okej" att leva och vara funktionshindrad verkar ju uppriktigt sagt ganska blåsta....
Trots att jag anser detta så valde jag och min sambo att ta fvp vid vår graviditet. Om fostret hade haft något fel enligt detta prov så hade vi gjort abort. Det handlar inte om att vi inte tycker en funktionshindrad människa inte "ska få finnas". Det handlar om att vi som personer vill ha ett så friskt barn som möjligt. Vi kunde välja och då skulle vi ha valt att inte föda ett sådant barn.

Jag vet inte, men det är väl ganska få skador som egentligen går att upptäcka. Ultraljudet görs väl främst för att mer exakt bestämma datum för förlossningen, se var moderkakan sitter och om det är fler än ett barn. Egentligen kunde vi kanske sänka UL gränsen i så fall v 18-19 är ju redan försent.

Usch vad hemskt att säga så om någon :mad:
Men funktionshinder och fosterdiagnostik - tja, det är väl inte så många SÅNA fel man upptäcker? det är väl mer kromosomfel?

Även ultraljud är ett slags fosterdiagnostik.
Och vid ultraljud kollas bland annat att barnet inte tycks ha några fysiska fel (bla ryggen, att armar o ben finns, att huvudet ser normalt ut osv. Så; jodå, man kan upptäcka t ex en missbildad arm vid ultraljud.

*kl*

Kärringen mot strömmen..

Abort endast i extrema fall (risk för liv, incest, våldtäkt).
Anser att det blir ett liv vid befruktningen, därav min inställning. Vill man inte ha sitt barn finns det andra som vill ha det.

Hur tror du att folk hade tittat/pratat om en tjej på 16 år fick barn pgr av att p-pillerna inte fungerade ??? Hur hade mitt liv sett ut idag ?
För så var det för mig. Och nej jag glömde inte ett piller, ja vi använde även kondom en gång sprack den men det kändes lungt för jag åt P-Piller. V.5

Som de flesta andra här så tycker jag att rätten till abort är jätte viktig. Just nu har jag lätt för att säga att jag aldrig skulle kunna göra abort. Men det finns aldeles säkert situationer då jag skulle göra det.
När jag var gravid med min son såg jag honom som ett barn från det att jag visst att jag var gravid. Men efter att han föddes har jag haft 5 missfall, så numera har jag svårt för att se det som ett barn så pass tidigt. Var gränsen går för mig vet jag inte riktigt. Kanske efter v. 21 då det kan överleva en förlossning. Just nu är jag gravid igen, v.7, och ser det som ett foster, inte ett barn. Fast givetvis hoppas jag att vi har tur denna gången och att det blir ett barn till slut.

KL
Jag tycker det är så hemskt nu om Sara Pallin blir vicepresident imorgon eftersom hon är emot ALLA aborter även vid våldtäkt, missbildningar på fostret, incest etc. Kvinnokampen går verkligen baklänges här.

Frågan om när liv skapas är mycket intressant med all teknik som finns idag, jag som gjort ett fryst embryotransfer, när skapades det livet egentligen? Vid nedfrysningen? Vid upptiningen? När det embryot sattes in i min livmoder och började växa? En fråga för den kristna högern att bita i.
Eller när man injicerar en spermie i ägget för att spermierna har lägre kvalitet, vem skapar livet då? Den som håller i nålen?

Eller alla frysta embryon som blir över vid provrörsbefruktning och som sedan förstörs?

Jag vet inte, men det är väl ganska få skador som egentligen går att upptäcka. Ultraljudet görs väl främst för att mer exakt bestämma datum för förlossningen, se var moderkakan sitter och om det är fler än ett barn. Egentligen kunde vi kanske sänka UL gränsen i så fall v 18-19 är ju redan försent.
Vid ultraljudsundersökning kan man upptäcka MÅNGA missbildningar på fostret. Vi föräldrar ser bara att de mäter skalle och lårben men de tittar noga på de inre organen, ryggraden och allt annat de kan se.
Så faktum är att bara för att man fått grönt ljus från ett FVP så innebär det inte att barnet är garanterat felfritt. Man kan fortfarande hitta missbildningar på det kommande ultraljudet som gör att man tvingas avbryta graviditeten.

Vid ultraljudsundersökning kan man upptäcka MÅNGA missbildningar på fostret. Vi föräldrar ser bara att de mäter skalle och lårben men de tittar noga på de inre organen, ryggraden och allt annat de kan se.
Så faktum är att bara för att man fått grönt ljus från ett FVP så innebär det inte att barnet är garanterat felfritt. Man kan fortfarande hitta missbildningar på det kommande ultraljudet som gör att man tvingas avbryta graviditeten.

Missbildningar ja men som jag förstått det så är det svårt att uptäcka skador på ett barn innan förlossningen och det dröjer ofta tills barnen är någr år gammla. på FVP ser man väl bara resultaten på det man specifikt letar efter ex kromosomfel eller specifika genförändringar. sedan hoppas jag att man inte tvingas avbryta graviditeten så ofta oftast finns det väl fortfarande ett val?;)

De ser ganska lätt på UL ifall det är något fel på hjärnan, hjärtat, njurarna, urinblåsan, tarmarna etc. Vad är det för skador du menar själv? ADHD? Autism? Självklart syns inte sånt på UL.

Ryggmärgsbråck syns tex och jag tycker det är en väldigt otäck skada som ger ett stort handikapp.

fri abort, tycker jag som många andra är en självklarhet.
Sedan är det ju en mycket svår fråga om NÄR man bör göra abort, som en del ovan mig visat på hur bebisen utvecklas i magen och hur det faktiskt är en liten människa redan vid 12 v. sedan kan jag ju hålla med andra, man kanske faktiskt inte upptäcker det förrän man gått långt; kompis till mig gick 4 månader in i graviditeten innan hon fick veta att hon var gravid (detta var dock ingen förnekelse, hon trodde hon var gravid, var på flera kontroller och gjorde flera tester, alla var negativa....).

det är mycket svårt, får man veta att man har ett alvarligt sjukt barn i magen tycker jag att man ska kunna göra abort, både för barnets och föräldrarnas skull. man ska också kunna göra abort vid våldtäckt, alkohol psykiska och sociala problem. och där tycker jag man ska få göra abort på en rätt långt gången graviditet.

jag skulle vilja invända mot doglovers komentar om att tjejer ibland använder abort som preventivmedel. Visst är det hemskt och oansvarigt, men det handlar om ofta om unga tjejer och har man den inställningen, då ska man nog inte ha barn....

Min åsikt är nog att det är bättre med abort än att komma oönskad, egentligen oavsett situation.

Själv tror jag inte jag skulle kunna göra abort. Blev oplanerat gravid och blev jätte glad, trodde sedan jag fått missfall och jag grät och mådde jätte dåligt. det var dock fel och idag är jag välsignad med en underbar dotter, oplanerad, men mycket önskad och älskad!

Jag vet själv hur det är att gå så länge utan att veta att man är gravid, jag gjorde också tester hos doktorn och det visade negativt, jag gick upp två kilo på sex månader, anledningen till att jag inte kände sparkar eller något annat var för att min son låg så lång bak mot ryggen, det var den förklaringen jag fick.
Så i sjätte månaden fick jag reda på att jag var med barn, jag gick till gyn för att jag trodde att jag hade fått en cysta eller något annat jobbigt eftersom mensen hade uteblivit i fem månader.

Men jag är glad för det idag att jag fick reda på det så sent för jag hade annars inte haft honom idag tror jag.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
474
Senast: gulakatten
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka