Hur ser ni på abort!

Sv: Hur ser ni på abort!

Däremot så tycker jag inte att det man fått reda på genom fosterdiagnostik borde få vara anledningen till att man gör abort. )

Du är för abort, men det ska inte missbrukas? Och ett sätt att "missbruka" är alltså att göra abort därför att fostret har en skada som man fått reda på via diagnostik?

Jag förstår inte riktigt resonemanget...
I vilka lägen är det i så fall okej med abort om det inte är okej att abortera när man fått veta att barnet har t ex Downs?

Jag skulle tro att en av de huvudsakliga anledningarna till att man utvecklat just fosterdiagnostiken och att t ex undersöka om barnet har en skada (de andra sakerna som kollas vid fvp är ju allvarligare än downs) är just för att kvinnor ska kunna välja att göra abort. Vad är det annars för vits att veta att barnet är skadat? Det lär ju ändå konstateras när det föds i så fall.

Men det finns såååå många fler handikapp än just DS.
Jag tycker det är bra att vi faktiskt har en möjlighet att veta innan om barnet/fostret har ett handikapp. Inte bara för att faktiskt få valet abort eller inte utan också för att man har en chans att förbereda sig på vad man kan få gå igenom som förälder till ett handikappat barn om man väljer att inte abortera.

Jo, det kan ju också vara ett skäl till att göra fvp.

En poäng med att göra FVP för att ta reda på eventuella skador kan ju vara att det är bra om familjen kan förbereda sig på ett handikappat barn, om de nu får veta att det är på det viset.

Så det behöver inte handla om att ge kvinnan valet att abortera ett foster med något fel på utan det kan handla om att ge familjen möjlighet att förbereda sig på det handikappade barnet.

Och du missar orsaken till min inställning, vilket inte är ovanligt att man väljer att bortse ifrån. Att barnet har lika stor rätt till sitt liv som kvinnan.
Anser man att barnet inte har den rätten är det klart att man är för abort.

Barnet/fostret dör även när kvinnor gör illegala aborter. Efterfrågan på aborter försvinner inte för att man tar bort möjligheten till fri abort. De går bara under jorden.

Förr bara ett par årtionden åkte svenska kvinnor till polen för att göra aborter i smyg, nu är det polska kvinnor som söker sig hit.

Rätten till fri abort är superviktig. Det är min inställning, men det är givetvis ingen lätt sak. Abort ska inte användas lättvindigt, men alternativet att inte ha fri abort är ett skrämmande alternativ.

När kan man kalla livet i magen foster? Frågan handlar väl för min del kanske mer om när det blir ett barn. För min del så var den lilla cellklumpen som gjorde att jag plussade ett barn från första början och det berodde väl på att det lilla livet var högst efterlängtat och önskat. Så känslomässigt var mitt barn ett barn från första stunden jag fick veta att det fanns där inne.

Rationellt... ja, då tycker jag väl att ett barn är det när det klarar sig utanför livmodern.

Håller helt med dig!

Och förstår att, om barnet är efterlängtat och planerat ser det som ett barn från första stund.

Man ska aldrig säga aldrig, det har jag lärt mig den hårda vägen ;-)

Men om man har gjort fosterdiagnostik (vilket görs tidigast v 12) och därefter beslutar sig för abort...ska man verkligen behöva blanda in socialstyrelsens byråkrati då? Jag är inte helt säker på att jag håller med om det. Har också svårt att tro att det görs särskilt många slentrianmässiga aborter efter v 12, men det har jag inga statistiska belägg för.
Nupp/KUB-test och moderkaksprov utförs dessutom endast i vissa landsting. Här hos oss får man vänta till vecka 15 och då göra fostervattensprov - där snabbvarianten tar en vecka att få svar på, den utökade analysen tar tre veckor.
Men om man väljer att göra FVP får man besked om Down's syndrom i god tid före vecka 18. Och jag skulle inte döma den som aborterar av den anledningen, även om jag inte har bestämt hur jag själv ska förhålla mig.
Inte alls säkert att man får svar på det "i god tid" - se ovan...
Jag har själv varit i situationen att remissen som skulle skickats för att jag skulle göra FVP hade fastnat nånstans på vägen, så när jag till sist började efterlysa varför jag inte blivit kallad så var tidigaste tiden de kunde erbjuda mig när jag hade gått 16+4 veckor. Lägg till det en vecka för analysen så hade jag i bästa fall fått svar på 17+4 - vilket alltså innebär att jag skulle ha haft TRE DAGAR på mig att fatta någon form av beslut om jag fått ett negativt besked... (för att slippa blanda in socialstyrelsen)
Nu har jag ju mål i mun så jag sade ifrån på skarpen - och en timme senare fick jag en tid betydligt tidigare än så.

Jag har efter mina FVP känt tydliga fosterrörelser och har insett att det skulle vara väldigt svårt att abortera ett foster som man känner lever, även om det skulle vara fel på det. Men jag vill ändå veta och ha chansen att välja.

Angående trådens ursprungsfråga så är jag för fri abort.
Jag anser att barn har rätt till sitt liv, men jag anser inte att ett embryo är ett barn.
Jag vill också gärna kommentera att någon anser att det alltid finns någon annan som kan vilja ha barnet.
Problemet där är att när man har varit gravid i 9 månader så har kroppen och knoppen ställt in sig på att bli mamma så det skulle verkligen vara oerhört svårt att lämna ifrån sig ett barn som man burit fram själv - även om man innerst inne vet att man inte kan ge barnet ett bra liv. Så jag anser inte att adoptera bort ska användas som ett argument för att det ska bli färre aborter. För jag tror inte att det fungerar i verkligheten. Utan risken är bara att det föds fler barn till misär om man tvingar dem att stå över abort med adoption som alternativ.

Aha, jag förstår. Utgick från min egen tidplan. Självklart blir det svårare och svårare ju längre tiden går.

Läste nyligen en intressant debattartikel från en mamma till ett barn med Down's, och hon var frustrerad av att hon efter all diagnostik bara lämnades med beskedet utan någon form av hjälp att förstå vad handikappet innebär. Hon och hennes man tog reda på allt de kunde på egen hand, tog kontakt med andra familjer i samma situation etc. De valde ju också att behålla barnet och har förstås aldrig ångrat det.

Svårt att hinna allt detta med några få dagars varsel.

Själv ska jag göra KUB-test i v 12, sen får vi se om jag går vidare med FVP eller inte.

En poäng med att göra FVP för att ta reda på eventuella skador kan ju vara att det är bra om familjen kan förbereda sig på ett handikappat barn, om de nu får veta att det är på det viset.

Så det behöver inte handla om att ge kvinnan valet att abortera ett foster med något fel på utan det kan handla om att ge familjen möjlighet att förbereda sig på det handikappade barnet.

Ja, du har rätt (som jag också svarade någon i nästa inlägg). Men trots det: i realiteten så är det ju faktiskt inte helt ovanligt att väldigt många som gör fvp och får reda på att något är fel faktiskt gör en abort just pga felet.

Jag reagerade bara på att någon sade sig vara "för abort" (antar hon menar för rätten till abort), men att det inte får "missbrukas". Och i nästa mening ansåg det vara totalt fel att göra abort om fvp visar något fel. Det går liksom inte ihop för mig... då är man ju inte för den fria aborten. Vad finns liksom för "giltiga skäl" enligt en sådan person om inte just påvisade kromosomskador är något som är okej?

Barn med Downs får säkert ett lika lyckligt liv som friska barn, men det är trots allt ett handikapp och inte en folkgrupp. Alla vill väl ha friska barn och jag ser det som självklart att det är tillåtet att abortera ett sjukt foster.

Du är för abort, men det ska inte missbrukas? Och ett sätt att "missbruka" är alltså att göra abort därför att fostret har en skada som man fått reda på via diagnostik?

Jag förstår inte riktigt resonemanget...
I vilka lägen är det i så fall okej med abort om det inte är okej att abortera när man fått veta att barnet har t ex Downs?

Jag skulle tro att en av de huvudsakliga anledningarna till att man utvecklat just fosterdiagnostiken och att t ex undersöka om barnet har en skada (de andra sakerna som kollas vid fvp är ju allvarligare än downs) är just för att kvinnor ska kunna välja att göra abort. Vad är det annars för vits att veta att barnet är skadat? Det lär ju ändå konstateras när det föds i så fall.

Jag menade att det inte bör användas som ett preventivmedel.

*KL* Jag tror på ett sätt att fosterdiagnostik kan göra så att man inte tror att det finns hjälp att få om man har ett handikappat barn. Att det skulle bli som en last för samhället. Den känslan tror jag skulle vara väldigt jobbig och därför kan det vara många som väljer att göra abort just för att man upptäckt någonting hos fostret. Men jag har hört också att även om det finns hjälp att få så kan det vara svårt att få den som förälder. Det är klart att det finns fördelar med fosterdiagnostik men eftersom att dem flesta gör abort efter att de fått beskedet att fostret har ett handikapp så tror jag att det snarare skrämmer mamman än hjälper henne att förbereda sig. Även om så kan vara fallet vid vissa tillfällen.

Det är alldeles för många gånger som jag varit med om att folk sagt till mig: "Men hade man upptäckt handikappet tidigare hade man ju kunnat göra abort så skulle din mamma sluppit födas med handikappet". ´

Min mamma har ett funktionshinder som hon levt med i hela sitt liv och hon kan inte se mer problem än att hon inte kan gå. Många drar alltså en kam över att folk med funktionshinder skulle vara olyckliga, och kan till och med fråga rätt ut till henne hur hon orkar leva när hon inte kan gå. :crazy:

Jag tror att med mer kunskap och hjälp om hur det är att ha ett handikappat barn kan man hjälpa föräldrar att förbereda sig. Jag vet inte om jag tycker såhär bara för att jag har en mamma med funktionshinder men det är min uppfattning om det hela. :)

Jag menade att det inte bör användas som ett preventivmedel.

Det är alldeles för många gånger som jag varit med om att folk sagt till mig: "Men hade man upptäckt handikappet tidigare hade man ju kunnat göra abort så skulle din mamma sluppit födas med handikappet". ´

Men så oförskämt rent ut sagt att ens komma på idéen att säga så till dig om din mamma!!

Min mamma har ett funktionshinder som hon levt med i hela sitt liv och hon kan inte se mer problem än att hon inte kan gå. Många drar alltså en kam över att folk med funktionshinder skulle vara olyckliga, och kan till och med fråga rätt ut till henne hur hon orkar leva när hon inte kan gå. :crazy:

Får man vara nyfiken och fråga vad din mamma har för funktionshinder?

Jag tror att med mer kunskap och hjälp om hur det är att ha ett handikappat barn kan man hjälpa föräldrar att förbereda sig. Jag vet inte om jag tycker såhär bara för att jag har en mamma med funktionshinder men det är min uppfattning om det hela.

Viss kunskap kan man inte lära ut eftersom dels finns det så många olika handikapp och dels kan det slå otroligt olika även inom samma grupp. T.ex. DS, en del barn märks det knappt av på. De klarar att gå i vanlig skola, de har kommunikation med andra, de är friska. Andra barn med DS kan inte lära sig kommunicera, klarar inte ens särskola, drabbas av infektioner väldigt lätt och lever inte så många år. Det kan man inte få svar på genom nån fosterdiagnostik...det visar bara DS men inte graden.

Senast ändrad av en moderator:

Abort är både bra och skrämmande. Det ska användas när det är nödvändigt på något sätt och det är ju upp till någon annan att bedöma.

Från det jag plussade var det ett litet BARN jag hade i magen! Jag älskade det lilla knyttet från första cell.

Jag har gjort abort en gång och jag tyckte inte att det var en "stor och jobbig" grej. Jag kommer inte ens ihåg exakt när det var, förutom att det är länge sen.
Om kvinnan anser att abort är det bästa i situationen, så räcker det bra för mig. Det finns inget skäl att förstora upp det eller skuldbelägga så som ofta görs.

Jag bara instämmer och instämmer.

Jag håller däremot inte med om att det ska finnas någon slags gräns för hur många aborter man ska få göra, eller att man ska behöva "försvara" sin rätt att göra abort. För mig är det mycket enkelt. Antingen ser man inte abort som mord och då är en abort oproblematsk, eller så gör man det och då kan jag inte förstå hur man överhuvudtaget kan vara positiv till en enda abort.

kl

Jag är för fri abort och tycker vi har en bra lagstiftning. Man kan kanske tycka att gränsen skulle sänkas men då får man ju konsekvenserna med diagnostistiken för vissa skador. Däremot tycker jag att det finns allt för många som tar för lätt på aborter och använder det som ett preventivmedel i allt för stor utsträckning. Förslag på hur man skulle reglera det utan att inskränka på nuvarande lagstiftning har jag inte.

Däremot kan jag tycka att man i andra länder, England, USA mfl har för liberala lagar. När man får göra abort långt efter att barnet klarar sig utanför livmodern.

Var häromdagen inne på google och sökte runt lite, hittade då av en slump foton på aborterade foster. Det var verkligen hemskt, vissa var efter V 22 och man hade styckat dem för att få ut dom, det var VIDRIGA bilder. Då fick man iallafall en tankeställare.

Jag skulle ha MKT svårt att genomföra en abort idag.
Jag blev gravid när jag var 16 år pga slarv men fick missfall i v. 10, vilket kändes bättre än en abort. Men än i dag kan jag tänka på det barnet, hur gamalt skulle det var nu, om det var en pojke eller en flicka mm. Samtidigt vet jag att mitt liv hade sett helt annorlunda ut nu om jag hade fött det barnet, bättre eller sämre, ja vem vet??

Jag bara instämmer och instämmer.

Jag håller däremot inte med om att det ska finnas någon slags gräns för hur många aborter man ska få göra, eller att man ska behöva "försvara" sin rätt att göra abort. För mig är det mycket enkelt. Antingen ser man inte abort som mord och då är en abort oproblematsk, eller så gör man det och då kan jag inte förstå hur man överhuvudtaget kan vara positiv till en enda abort.

Jag tycker inte att det ska finnas nån gräns för antalet, men att man däremot kan erbjuda lite extra samtal eller likande om någon har upprepade aborter.

Det beror inte på hänsyn till ev foster utan om personen. Det är ju inte helt hälsosamt att genomgå flera ingrepp och vid ett samtal så skulle man kanske prata om alternativa preventivmedel, se om man kan fånga upp personer med riskbeteende - varför använder man inte preventivmedel osv.

Det kan ju bero på allt ifrån att man "blir gravid bara karln tittar på en " där flera preventivmedel inte funkar och då kanske sterilisering kan erbjudas eller någon som av olika skäl inte vågar be partnern använda kondom osv.

Usch vad hemskt att säga så om någon :mad:
Men funktionshinder och fosterdiagnostik - tja, det är väl inte så många SÅNA fel man upptäcker? det är väl mer kromosomfel? CP-skador och många missbildningar ser man väl inte, om jag fattat rätt? Kromosomfel innebär ju inte bara Downs, utan fel som för att bebisen dör inom kort efter att den fötts. Och då skulle iallafall jag hellre terminera än att gå hela graviditeten och föda fram en bebis som ändå dör, liksom. Usch vilken mardröm :(. Och Downs har ju ofta hjärtfel etc som följdfel. DET skrämmer mig mer än att få ett funktionshandikappat barn, jag skulle aldrig ta bort ett barn för att det skulle sitta i rullstol eller något.

Usch svåra frågor, man vet inte förrän man är där själv tror jag ..

Du har rätt där om att man inte kan konstatera någon grad på DS.
Min mamma har ett funktionshinder som gör att hon har väldigt lite rörelseförmåga, nästan bara i fingrar och i knän. Därför har hon en el-rullstol som hon styr med joystick. Annars förutom att hon inte kan gå så gör hon det mesta annat, kör en specialanpassad bil m.m. :)

När folk säger dem här sakerna som "hur kan man stå ut med ett liv i rullstol?", vet man inte riktigt vad man ska svara. Antagligen säger de dem för att de aldrig träffat någon med funktionshinder eller så vet de bara inte hur man beter sig.

jag är för att det ska finnas som valmöjlighet, däremot så skulle jag själv ha väldigt svårt för att göra en.

sen tycker jag att man får göra abort aldeles för länge, det är för kort tid mellan sista tillåtna abort veckan och veckan då dom faktskt kan rädda bebisen om den föds för tidigt.

jag har varit gravid två gånger och båda gångerna så har det varit ett barn redan från början, jag räknar det som ett liv från det att hjärtat börjar slå och det gör det ju rätt tidigt.

Embryo - v. 2-8
Foster - efter slutförd organogenes, d.v.s. ca. v. 12.
Barn - från födseln.

Nej, det räknas som barn från graviditetsvecka 22+0.

"Sänkt gräns för definition av barn.
Sedan juni 2008 gäller en ny lag för definition av dödfödda barn. Gränsen för folkbokföring (anmälan till Skatteverket) har sänkts till 22+0 graviditetsveckor (SFS 2008:207).
Samtidigt har en ändring i begravningslagen (1990:1144) skett så att även gränsen för rätt till gravplats gäller från vecka 22+0. Detta innebär att alla rutiner kring ett barns födelse, oavsett om det föds levande eller ej, flyttas från vecka 28 till 22+0." http://www.sfog.se/

Hej har inte läst alt men givetvis ska man ha rätt till abort. är inte svårara än så de som gör det får ju ändå leva med det så de behöver inga övevakare som ska säga till dem vad som är rätt och riktigt. ingen annan ska säga vad någon ska göra i detta.

Sen tycker jag en sak som är lustigt är att abortmotståndare (främst i usa och andra fanatiskt religösa människor)

Är att de verkar bry sig mer om foster än redan födda människor!!, så fort du är född så är du mindre värd.

De protesterar inte mot alt annat sjukt i världen eller fattigdom som gör att redan födda barn i vissa länder dör innan de en är nån månad, eller skriker samt fördömmer religösar ledare och andra svin (pedofil präster) utan tycker det är lättare att säga till en 15årign som blivit våldtagen av sin kusin att hon är en mördare och ska brinna.

Eller skapar politisk debatt om nåt annat ämne, utan bryr sig således mer om foster än redan födda, tycker såna dåra borde skaffa sig en bättre hobby. eller nåt annat att göra än att skrika på människor som redan har gjort ett svårt val.

det var alt för mig ha det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
474
Senast: gulakatten
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka