Hur ser ni föräldrar på övernatting?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag antar att de flesta barn får sova över hos kompisar av samma kön från ungefär då de börjar skolan. Frågan är, när tycker "alla andras" föräldrar att det är ok för er dotter att sova med sin pojkvän? Antingen hos hans föräldrar eller i ert eget hus. Såklart beror det på ålder, mognad och partner, men säg att senariot är detta:

Nybliven sjuttonårig dotter, bor själv större delen av veckorna, har egen häst i stall som hon sköter exemplariskt. lagar mat åt sg själv varje dag. Har en 2,25 år äldre pojkvän som bor hemma, han är trevlig och lite tofflig, du har träffat honom och tycker att ja, han är nog en trevlig grabb. förhållandet har hittills hållit 2 månader. Skulle ni låta ert barn sova över?

Gillar att det verkar osmom jag bara vill ha en tråd att köra upp i ansiktet på mamma, men så är inte fallet. Jag vill bara veta hur "alla andras" föräldrar resonerar.

Sv: Hur ser ni föräldrar på övernatting?

Kan säga hur mina föräldrar gjorde.

Jag träffade min pojkvän när vi va 14 båda två. Vi fick sova hos varann när vi varit ihop ett år o fyllt 15.

17 tycker jag är en rätt hög ålder o hålla dottern hemma?? När man börjat gymnasiet tycker jag nog att man e så pass vuxen att man ska få sova hos sin kille...?

Om det är sexet din mamma är "rädd för" (brukar vara så att mammor och pappor kopplar ihop just sova över = sex :grin:) så kan du ju hinta med att det gör ni på dagarna, på nätterna sover ni ju! :o :devil: :D

Tycker absolut att du ska få sova över, och han hos dig!

Mina föräldrar har alltid varit ganska stränga med det där, (deras lilla Prinsessa ;)) men när jag skaffade min första riktiga pojkvän var jag 16 och då fick han sova över när dom hade träffat han ett par ggr, och sett han var sjyst och vi var seriösa! :laugh:

Senast ändrad:

Om det är sexet din mamma är "rädd för" (brukar vara så att mammor och pappor kopplar ihop just sova över = sex :grin:) så kan du ju hinta med att det gör ni på dagarna, på nätterna sover ni ju! :o :devil: :D

Haha ja, jag har sagt att jag lika gärna skulle kunna bli gravid med vem som helst i skolan, under skoltid osv. vill dock inte tjata då det känns som om det inte blir bättre av det. :crazy:

Jag var tillsammans med en tva ar äldre kille när jag var 17. När vi varit tillsammans ngr manader var det ok för mina föräldrar att vi sov över hos varandra pa helgerna. För hans föräldrar spelade det ingen roll.

Självklart tycker jag att en 17-åring kan sova ihop med sin pojkvän, varför inte ?

Mina 2 stora barn har fått sovit över hos pojk resp. flickvänner från tidigare ålder än 17 år.

Tjejer sov över hos oss från det att de var kanske 15, 16 år. Hos min son, alltså. Han har varit jämnårig eller ett till två år äldre än sina flickvänner.

Jag ser inget skäl att förhindra det. Han har även sovit hos dem från samma ålder.

Vad gäller kompisövernattningar i barndomen fattar jag inte vad könet spelar för roll, men det är väl en anna fråga.

Absolut skulle jag tillåta det. Varför inte? Vad är mammans motivering till att de är för unga?

Ja, jag skulle verkligen också tillåta detta! Vid 17 års ålder kan man väl ändå inte hålla ständig koll på sina barn. Jag skulle tillåta detta även om pojkvännen hade egen lägenhet och dottern ville sova över där (under förutsättning att pojkvännen är någorlunda skötsam och inte värsta knarkaren).

Och sen om nu dottern är 17 år tycker jag det är viktigare att mamman påpekar för sin dotter att hon ska skydda sig... För sex lär det ju bli förr eller senare...

Senast ändrad:

hon motiverar det inte så bra, mer som "det känns som om det är lite tidigt va" men jag tror, att hon är orolig för att jag växer upp, samt att hon själv blev gravid arton år gammal. Hon vill väl inte att samma ska hända med mig men med tanke på att hon sagt sedan jag var 6 år hur viktigt det är att skyda sig känner jag att jag kanske fått in det i skallen nu :crazy:

Men grejjen är att om hon inte lyckats pränta in det i skallen på dig tills nu, så lär det inte hända det närmsta året heller. Och när du ät 18 får du ju teoretiskt sett bestämma själv. Den viktigaste uppfostran gör man när barn är mycket mindre, för att sedan gradvis bli en stöttepelare, god vän som kan se saker ur ett vuxet perspektiv och lotsa ut barnet som en självständig ung vuxen i samhället.

"Du får inte sova över hos din pojkvän för jag tycker det är lite tidigt" är lite kränkande och kommer inte att funka, snarare trotsa.

"Vill du sova över hos honom? Tycker du att det känns bra? Då litar jag på det" är en mycket trevligare approach.

Jag har inte haft tonåringar själv än men jag har varit en och detta är så min mamma hade löst det.

Jag var väl sisådär 16½ då jag träffade min numera make. Mina föräldrar har varit otroligt stränga med allt vad regler och tider hette. men när jag ringde hem och sa att jag skulle sova över hos Tobbe så tog mamma det bara bra. Hans föräldrar var ju hemma... Nu är det 18 år senare och vi är gifta sedan -97 och har fått fyra ungar.

Ohhh hu, vi gjorde allt i rätt ordning, träffas, förlovning, husköp, husbygge, giftermål och sedan barn.:D:D tji till alla tanter som sa att det absolut inte skulle hålla och att jag skulle stå där ensam med unge på armen. :eek:

Gira

Tycker inte könet ska spela så stor roll då det ska sovas över. Precis som någon skrev. Vill man ha sex så fixar man det även dagtid.

tror det ärhon som ska få in i sin skalle att 11 års kondomtjat och "det är ok att säga nej om man är osäker" har gett effekt. Hon är relativt oroligt lagd och jag blir galen, men försöker att inte bli superarg och tjata på henne då föräldrar tenderar att bli så aviga då :p men ja, tack för alla svar hittills!

men när jag ringde hem och sa att jag skulle sova över hos Tobbe så tog mamma det bara bra. Hans föräldrar var ju hemma...

Har testat det, "mamma, kan jag sova här?" hans föräldrar är hemma, hon har träffat honom osv osv osv. men svaret blir alltid "nej, jag tycker inte det." och sedan en anledning typ "du har väl inte diskat/städat/etc?" Har inte vågat sova där ändå, då jag tror det bara gör det värre. blir galen.

Jag tycker att hon är verkligen onödigt sträng.

Vore jag dig skulle jag gå till en UM och skaffa en karta p-piller och säga, se här - jag ÄR skyddad. (Även om ni använder kondomer).

Sen tycker jag att du kan förklara för din mamma att sex - det kan man ha lite varsomhelst, närsomhelst och behöver inte ske i säng på nätterna. Om hon har några invändningar då, så handlar det kanske om att hon har svårt för din pojkvän så det är mer ett motstånd emot honom än emot själva översovningsgrejen

*kl*

Jag sov borta hos min första pojkvän när jag var 14 år. Men innan de så har jag sovit över hos killar sen jag iaf var 12 år gammal. eftersom jag hade många killkompisar.

Lillasyster som är 15 år har sovit hos sin/sina pojkvänner sen hon var 13 år.

vad ska din mamma göra när du fyller 18 år? Försöka hålla dig hemma då oxå? som någon annan skrev, har hon inte lyckats pränta in hos dig att man ska ha säkert sex (vilket antagligen är de hon är rädd för) osv så lär hon inte lyckas på 1 år heller.
Hon måste juh lära sig att släppa taget NU, annars när du om 1 år gör precis som du vill så ja då blir det kalabalik hos henne för det var hon inte beredd på.
dessutom när hans föräldrar är hemma,vill ni ha sex eller något så kan ni lika gärna göra det i skolan/ute/på dagen osvosv.

Nä du är tillräckligt gammal för att få det förtroendet. Visa din mamma att du är beredd att ta ansvaret, gå till UM prata emd barnmorskan och skaffa p-piller/stav eller vad du vill ha, då visar du iaf att du tar ditt ansvar.

Sen kan du juh alltid visa din mor denna tråd, så kanske hon kommer på andra tankar.

Hade jag varit du så hade jag struntat i vad mina föräldrar sa, men det är jag de. ;)

Lycka till iaf! :banana:

Jag fick sova över hos min pojkvän från det jag var 16 år. Han var då 21 och bodde inte hos sina föräldrar.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 467
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 200
Senast: Nicknytt
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar