Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?

Sv: Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?

Lickety skrev:
Hade bråttom, ursäkta otydligheterna...
Jag menar att orenheten var det som stack mig i ögat när jag tittade på filmen, det störde övriga intrycket med bäckenridningen mm. :crazy:

Vad jag menade med odd = konstigt, märkligt... Alltså konstigt att det som tillhör (borde tillhöra) grundutbildning = rakriktningen, inte fanns. Är inte det en av grundstenarna?
Denna häst upplevde jag som jämnare _i_ sina diagonaler än _mellan_ dem. Detta är mycket vanligt, och det är bland annat dessa ojämnheter jag kliar mig i huvudet för...:confused:

Naturligtvis finns inte perfekt på film. Men i detta fallet var det ojämnheten jag ville komma åt.

Nu är de intressanta frågorna; borde hästen åtgärdas? Är den halt för att den är ojämn? Beror ojämnheten på ryttaren eller på hästen?

Du tyckte den skulle åka till en klinik. Tror du den gjorde det?
Hur kommer det sig att ingen annan som såg filmen reagerade? Är hästen tillräckligt jämn då (jfr om domare ser... :angel: )?

Tack för givande svar! :)

Det var det här jag reagerade på... Du och Susan skriver att hästen ser ojämn ut bak och Susan skrev att hon tidigare bara kollat benen, nu hade hon kollat resten och den skulle till klinik...

Tvärtom var det, Susan skrev att hon tidigare bara kollat in bäckenet, nu hade hon kollat benen för det var lättare med lindor i mörker och den skulle till klinik efter den kollen....

Hejsan igen malin!
Orsaken till att denna tråden finns är att jag är nyfiken på ojämnheter i gångarter och hur tävlingsryttare ser på detta fenomen. Vitsen är inte att peka finger, om hästen på filmen anses vara halt så är min häst haltare! Filmen visar _enligt mig_ en normalavvikelse, som du också påpekat.
Jag tror att det ibland blir ryttaren som gör hästen ojämn, speciellt ju längre hästen kommit i utbildningen. Utbilningen gör ju hästen mer påverkbar, även för våra ryttarfel. Ju mer tryck man ska ha, ju lättare blir det fel.
Här ser jag en ojämnhet, som förvisso är liten men den finns där, och därför är väl detta ett exempel på hur det kan se ut?
Vad jag vill är att lära mig hur ni ser på rörelseavvikelser. Du tycker att denna är helt normal, och jag tror många håller med.
Vad tycker du är onormal ojämnhet? :D

Jag har en häst som jag håller ögona på för hon är stundtals ojämn, därav min sjukliga fascination för orenhet ;)
Men hon blir jämn när jag rider rätt = rakriktar (det går att rakrikta henne)
Detta är alltså enligt dig bättre än en jämn häst som blir ojämn när man kräver mer. Vad glad jag blir när jag läser det! :)

*knapplån*

Nu har jag rensat i tråden, både Lickety och Susan diskuterar namngiven häst vilket man inte ska, filmen har jag också tagit bort.

/B_A_L, moderator

Bra :D

Vem har inte hältnojja :angel:

jag har månag gånger tänkt särskilt med min gamla häst att nu är det nåt knasigt, men det enda knasiga är jag - varje gång :o

Lickety skrev:
Nej just det... :D Kan någon utom hästen veta säkert? Och det är just det denna tråden handlar om, den ibland hårfina gränsen, om hur man ska läsa en häst. Ojämnhet ser jag, men hur ska problemet angripas?

Tja det är ju ett väldigt stort ämne.
Jag tänker att det kan hänga på tusen olika saker. Helheten avgör.
Foder, miljö, hästens uppväxt, hästens träning och foder under uppväxten, hästens medfödda komposition och de förvärvade skadorna, träning, hovar och tänder, utrustning, parasiter. Och så vidare (gör samma lista för människan också förstås......). Listan kan göras lång. Allt spelar roll när man ska bedöma en ojämnhet och hur den ska lösas.

Jag tror aldrig jag sett en häst som varit helt ren, men så är jag extremt petig. Inte ens fölungar! Alltid finns där en liten ojämnhet. Den som söker perfektion är fel ute....
Jag skulle inte påstå att INGEN av de här hästarna kan ridas. Var gränsen går för när hästen kan jobbas och inte, och hur man ska jobba den utifrån denna ojämnheten, är ju verkligen extremt situationsanpassat.
Det finns människor som vill använda sina hästar till saker som sliter enormt - till exempel trav - här kan man räkna med att träningen ger slitningar och känningar, men jag kan förstå det ändå.
Jag menar, om vi nu var så himla måna om hästarna skulle vi väl inte försöka utsätta dem för påfrestningar överhuvudtaget (kruxet är bara att det inte är möjligt).

När jag klämmer och behandlar (tränar) så känner jag ju alltid vissa spänningar, låsningar, osäkerheter, atrofier eller små inflammationer, ömhet/smärta -känslomässiga och fysiska blockeringar och så vidare. Bara att leva tär ju på kroppen - och när man tränar får man räkna med små skador.

Många verkar tycka att det är ridningen som är lösningen. Min erfarenhet att ytterst få människor kan fixa till spänningar och annat - som skapar ojämnhet, uppsuttet. Ja, verkligen ytterst få!
(men man måste ju försöka bli bättre på att inte rida dit en massa - det är för mej en självklarhet eftersom jag VILL rida)

jag skulle vilja se att alla hade ett team runt sina hästar, och kan se till hästens behov och förutsättningar.

Jag är ganska känslig dock med var gränserna går - jag vill själv inte träna och ställa krav på en häst osm har uppenbara problem (i mina ögon) att hålla ihop sej själv redan innan ryttaren satt upp. Då löser jag det hellre från backen. Men det är också en anledning till att jag får så himla lite ridet - jag är alldeles förjäkla petig för att verkligen kunna träna en häst.....

På dressyrtävlingar eller träningar på hög nivå kan man ibland reagera starkt över hur ojämna hästarna är och hur mycket spänningar och skit som hästarna bär runt på - både känslomässigt och fysiskt - å andra sidan kommer träning på den nivån alltid skapa påfrestningar, och alla människor väljer att åtgärda dem på olika sätt. Jag är inte alltid så säker på vad som är rätt och fel i denna frågan.

Men enkelt förklarat tänker jag att när hästen blir bättre av träningspasset - dvs att den under passet utvecklas och rör sej bättre och bättre, och efter passet går ut till hagen igen mjukare/rörligare/mer lösgjord - att man ser en tydlig förbättring av arbetet - så är man inte helt fel ute.
Om hästen däremot ser sämre ut ju längre passet lider, och efter jobb - då måste andra åtgärdar sättas in (veterinär eller annan terapi - eller bara att hästens omständigheter ses över - miljö, foder osv).

Å andra sidan, om hästen behöver 30-45 min på sej att värma upp sej innan den börjar gå bättre - så är det ju verkligen läge att fundera över vad som felas hästen och/eller ryttaren.

De fräschaste hästarna ser likadana ut före som efter ett ridpass - men på ett bra sätt menar jag då. Men de är inte vanliga!

Du är inte dum du!!! :) Stora delar av ovan kunde jag ha skrivit själv. :bow:

Hej! Har lite funderingar på det här med ojämnhet.
Jag har nyligen köpt en häst som gick igenom böjprov utan anmärkning, men som jag tycker ser ojämn ut vid samlad skritt.
Syns ingenting i fri skritt eller i trav. Nu har jag gått och oroat mig för att det är ngt fel på hästen...kan det helt enkelt vara så att den bara är svagare i sin ena sida och därför inte trampar på lika mkt med sina bakben i samlad skritt? Tycker att om hästen är halt borde den visa ngn rörelsestörning i fri skritt el trav? Snälla hjälp mig! Vad skulle ni ha gjort?? Kolla upp hästen hos vet eller fortsätta rida tills man påtagligt känner att ngt är fel? Hästen gick igenom besiktning ua för lite drygt sex veckor sedan.
Kan också tillägga att han är sex år och har varit väldigt stel i sin högra sida,men har blivit mer mjuk och följsam...

Antevante skrev:
Hej! Har lite funderingar på det här med ojämnhet.
Jag har nyligen köpt en häst som gick igenom böjprov utan anmärkning, men som jag tycker ser ojämn ut vid samlad skritt.
Syns ingenting i fri skritt eller i trav. Nu har jag gått och oroat mig för att det är ngt fel på hästen...kan det helt enkelt vara så att den bara är svagare i sin ena sida och därför inte trampar på lika mkt med sina bakben i samlad skritt? Tycker att om hästen är halt borde den visa ngn rörelsestörning i fri skritt el trav? Snälla hjälp mig! Vad skulle ni ha gjort?? Kolla upp hästen hos vet eller fortsätta rida tills man påtagligt känner att ngt är fel? Hästen gick igenom besiktning ua för lite drygt sex veckor sedan.
Kan också tillägga att han är sex år och har varit väldigt stel i sin högra sida,men har blivit mer mjuk och följsam...

Hejsan! Det är ju svårt att säga varför de går som de går ibland... :crazy: Om de har ont eller om det är en vana eller en gammal skada osv. Denna tråden ska just lyfta fram detta.
Jag har såklart inga svar, men min tränare hade en häst som gjorde precis som din. Den hade en mycket bra fri skritt, trav och galopp, men kortade steget på ena bakbenet i samlad skritt. Den blev genomgången noga, men ingen hittade något fel. Det betyder ju inte att det inte fanns något att hitta.
Hur som helst kom hon inte till rätta med problemet, utan fick sälja hästen för att den inte kunde gå de klasser i dressyren som hon ville rida, förkortningen av steget var såpass tydlig.

Samlad skritt tycker jag är ganska svårt att rida bra, det är lätt att man knasar till skritten när man samlar den. Det är nog därför vissa anser att man inte ska rida mycket skritt på tygeln. Jag tycker dock att man kan det sålänge man är uppmärksam på skrittkvalitén. Men som sagt, det kan vara svårt.

En besiktning är mer en allmänkoll av hästen, och småsaker såsom ditt problem kommer inte fram så ofta. Så denna ojämnhet kom nog inte fram om den går rent i fri skritt. Det man kan räkna med att de upptäcker är ju ledhältor och större fel.

Svårt att ge råd men såhär hade jag nog gjort: Om jag blev alltför nojig över att det var något fel hade jag låtit undersöka hästen, man kan ju inte fegrida i åratal för att man tror att det kanske är fel på hästen... Och då hade jag åkt till en större klinik som kan röntga och scinta osv så man kan hitta även små förändringar. Vissa kliniker har sammarbete med eqiterapeuter / fysioterapeuter också, och det kan också vara bra. Jag rekommenderar att du börjar med en veterinärgenomgång innan du tar ut en eqiterapeut.

Om jag inte var nojig och var övertygad om att hästen inte verkar ha ont, (man känner ju sin egen häst bäst) så skulle jag fortsätta träna och avvakta. Men jag skulle undvika den samlade skritten, då hästen arbetar ojämnt i den. Bara kolla av den någon gång då och då för att se om den ändrar sig när hästen blir starkare och förhoppningsvis jämnare.
Samt hålla noggrann koll på den, kanske se någon annan (duktig) rida den och be denna titta på den med jämna mellanrum så man inte blir hemmablind. Kolla hur den rör sig i frihet, hur den musklar sig, att den inte vilar mer på ena benet, kolla gallor och känna över musklerna.
Risken med att göra såhär är att om det finns en orsak till ojämnheten som kan åtgärdas så kommer man ju ingenvart, samt att man kan befästa en rörelseojämnhet.
Din häst är ung, och då har man större chans att påverka utgången. Om du vill satsa med din häst skulle jag nog kolla den för säkerhets skull, så man inte befäster något i onödan.

Det kan ibland vara knepigt att hitta veterinärer som inte avfärdar sådana här problem. Då får man ibland betala för rådet att åka hem och rida och avvakta... :cool:
Lycka till! *Oj vad långt det blev :D *

Vilket bra svar du gav :)

Skall nog hålla koll på dig då du är färdigbakad :D

Jag har betalat för rådet; att rida fram det...:crazy:
Trodde jag hade gjort just det :angel:

Tack! Jag har nördat in mig på små ojämnheter lite... :angel:
Hur glad blir man över sådana råd? :mad:
Man känner ju sin egen häst bäst. Om man själv känner att något är fel så är det fel. Sedan kan man ju inte hitta allt...
Och hur man ska åtgärda felen är ju en helt egen vetenskap. :)

Susan skrev:
De har gett upp....

Depression. När man inte ens orkar protestera. Inlärd hjälplöshet, pratas det ju om.:cry:

Hej och tack för ett bra svar!
Ska höra med min tränare vad hon tycker om hästen och hans ojämnhet...hoppas verkligen att det inte är ngn fara med honom.Funderar ändå på att kolla upp det på klinik,det är väl bästa sättet så slipper jag gå och oroa mig! Tråkigt bara att behöva börja med krångel redan nu. Men sånt är livet som hästägare!

Lånar denna tråd....

Har också en häst som jag upplever att han rör sig ojämt i skritten. Han tar kortare steg med höger fram, syns tydligt i fri skritt. Om jag däremot samlar honom och jobbar honom i skritt syns i princip ingenting...??!! :confused:

En av mina tränare säger att det kan bero på att hans muskel i höger framben är kortare än den i vänster. Någon som har erfarenhet av detta? I trav syns ingenting där går han fint och avslappnat.

Min erfarenhet från hovlsageriet är att en häst medbakknän krånglar på sitt sätt, och en spatthäst beter sig faktiskt anorlunda i sit krångel :D.( har skott en del islänningar). Liksom hästar som har ont i iliopsoaspaketet.
vad vet jag:confused:

KL
Jag har vaga misstankar om att min häst har ont i ett (eller möjligen båda) bakknä. Det är höger som är sladdrigt och ostadigt. Vad är enligt dig tecknen på smärta från knäna?

Ojojoj det var länge sedan jag skodde. Bakknähästar ställer ned benet oavsett om det blir genom mitt lår eller inte :D

Men att se under rörelse ...
Det var är min förra tränare väldigt bra på - men inte jag-
Jag ser att - sen blir det överkurs :D

Är det inte så att en bak knähäst gärna roterar inåt med tårna?
Jag skall ropa på Lejonelle :D

Ojojoj det var länge sedan jag skodde. Bakknähästar ställer ned benet oavsett om det blir genom mitt lår eller inte :D

Hihi, de orkar alltså inte sätta ner foten lite snällt? Jag förstår! :D Ok, min häst har inte det problemet, så då kanske det är lugnt. Hon rör sig helt korrekt i alla fall, möjligen sätter hon höger fot ett par centimeter innanför höger fram. Men det brukar rätta till sig efter en stunds ridning. Däremot reagerar hon våldsamt när hovslagaren slår i sömmarna och rycker för kung och fosterland, men det är en annan historia... ;)

Jag anser att man som noggrann ryttare kan rida bort vissa orenheter.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30