Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?

Sv: Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?

Snurrar vidare... :angel:
Susan skrev:
Ojämn är för mig när det säkert sitter i hästen.
Då är frågan; Beror det på svaghet? Beror det på smärta?
Ja, det är ju svårigheten...
Även hästen är ju oliksidig och har en svagare sida, och där tycker jag att det löser sig genom att man lägger sig på en nivå där den svaga sidan hänger med.
Så tänker jag också, man tar ner det till en nivå där den är jämn, och sedan epanderar man ridningen därifrån. Har inte sett många som tränar så... Har du?
Inom humanträning om vi nu pratar styrketräning så använder man en viss tid i början för att bra lära sig koordinera rörelsen i balans. En nybörjare i bänkpress vinglar med stången betydligt, dessutom lyfter de den högra sidan högre (de flesta är högerhänta)
Kan knappt lyfta stången, som väger 20 kg pga detta...:cool:
Kör man på med tyngre vikter, innan man är någorlunda jämnstark och stadig så går man sönder. :cool: Här vore en dos träningsfysiologi på sin plats inom hästeriet anser jag.
Verkligen!
Så ett direkt svar på din fråga; alla hästar är ojämna ur muskelsynpunkt, därför hör den typen av rakriktining till grundutbildningen. Och som bekant så tycker fio och jag att det ofta finns brister i ryttarens förmåga till korrekt grundutbildning av hästen :angel: :o
Men, för att ta ett gott exempel, den där hingsten du tyckte var fin i malinskys gångartstråd, är ju ojämnt stark (som alla andra hästar). Är den då verkligen rakriktad? Eller tillräckligt rakriktad?

En typ av ojämnhet är den som ligger kvar efter en skada. Typ vi vrickar höger fossing för att skydda den för vi över vikt till vänster fossing och det gör vi långt efter att höger fossing är frisk.
Så småningom leder detta kompenserande rörelse mönster till skada i vänster sidan. Detta syns ju mycket tydligare på människor än hästar. Detta är ju bara att kolla en grupp människor som springer. Så gott som alla har ett konstlat rörelsemönster beroende på skador OCH spänningar.
Även detta går ju relativt lätt att lära in hästen att det GÅR att belasta båda sidor förutsatt att ryttaren kan rakrikta sig själv.
Här håller jag med! Tror du att denna typ av ojämnheter dominerar? Det tror nästan jag.

Sedan så har har vi en annan typ av ojämnhet som är smärtsamt även om den inte manifesterar sig i konkret hälta - än:angel: Den rider jag inte på; Igen om man är bra på rakriktning och bar på att rida fyrkanter så kommer denna häst inte att bli bättre och bättre på sin koordination utan den kommer att protestera mer och mer, då är det dags att kliva av, och kolla upp problemet.

Precis: Såhär tycker jag; om hästen blir rakare av träning är man på rätt väg, och då kan man tolerera en ojämnhet. För då är det antagligen en svaghet. Med fel träning blir det en hälta.

Att hästen har ett så subtilt språk, så att den som hanterar den måste vara väldigt lyhörd för att höra den.
Det svåra är att den döljer i det längsta...

Jag har den erfarenheten att samma häst diagnosticerades av veterinär på en klinik som tramsig, och tre veckor senare dömdes ut av annan veterinär då den kunde falla ihop och inte kunna resa sig vilken minut som helst.

Det är min spontana reaktion.
Även inom human rehab är det milsvid skillnad om du går till vårdcentralen eller om du är idrottsman och går till en idrottsläkare.
det var väl årets underdrift? :D

Är inte just diagnos ett väldigt stort problem med hästar. Var sitter det?

Jag ser det såhär. Musklens uppgift är föruotm att föra hästkroppen framåt - också att skydda leder och skelett.
Arbetar hästen inte i balans så får den först problem med musklerna, först därefter med leder och problem som klassifificeras som hälta.

Med mer lyhörda ryttare och tränare så skulle det inte behöva gå så långt:crazy:

SUS som förvånas över att så många tränare tränar uppenbart halta hästar
Jo, det mesta är nog ett tränarproblem. Skulle vi ha lika många uppenbart halta med rätt träning tror du?

Nu skall jag tömköra lite - återkommer till denna intressanta diskussion

Mmmm... Dumma hästar som är lata och elaka! ;) De försöker visa något, men ingen lyssnar...
Men: Ännu svårare är arbetsnarkomanerna till hästar som inte ens protesterar... :(

Susan skrev:
Med mer lyhörda ryttare och tränare så skulle det inte behöva gå så långt:crazy:

SUS som förvånas över att så många tränare tränar tom uppenbart halta hästar

Var hittar du ovanstående tränare, ryttare och hästar? Och vad gör du när du ser något som inte är bra, påpekar du det för respektive person?

Den första frågan förstår jag inte riktigt.
Lyhördhet är väl en egenskap som finns i olika grad hos olika personer i befolkningen.
Om du verkligen ställer dessa frågor på riktigt?

Jag har hittat en sån tränare i skåne. En annan hittade jag i småland.
Det lär väl finnas många fler bara det att inte jag träffat dem :D
Ryttare letar inte jag efter, de letar rätt på mig.
och alla hästar är väl så lyhörda man tillåter dem:confused:

När jag ser något som inte är bra?
Man får ju pejla läget. Människor är väldigt olika.
En del är mer mottagliga än andra. När man påpekar så leder det oftare till att personen byter hovslagare eller tränare än att den tar itu med problemet. (Jag har varit med om det mkt ofta som hovslagare, inte som tränare själv men det är något jag diskuterat med andra tränare.)

Jag har frågat en tränare varför hon tränar en halt häst.
Hon menade att hon pratat med eleven, men den tyckte inte det var någon vits att åka till clinic - då de bara skulle säga att det var fel på hsäten och hon fick ta bort den... Hon sa blir det värre säger jag ifrån...:crazy:

Jag har också talat med en tävlingsveterinär på en tävling - han menade att en travare rör sig så...

Sådana här saker är ju också känsliga och komplicerade.
En del människor är jätterädda att göra fel och dem behöver man bara andas så vill de göra det bästa. De har väl alldeles för mycket dåligt samvete i onödan.

Andra vill inte se - de blir också aggresiva bara man andas.

Senast ändrad:

Det kanske inte framgick, men jag undrar över var du hittar alla dessa som du inte tycker är lyhörda. I vissa inlägg tycker jag det verkar som om du tycker att det enbart finns ett fåtal människor som tycker rider/tränar hästar på ett acceptabelt sätt.

Har du hört talas om begreppet whistleblower ?

Vid närmare eftertanke så har jag faktiskt blivit hotad två gånger för att jag tagit ställning i uppenbara djuskyddsfrågor. (i samråd med djurskyddsmyndighet)
En gång till livet.

En annan gång fick jag flytta...

break_a_leg skrev:
Det kanske inte framgick, men jag undrar över var du hittar alla dessa som du inte tycker är lyhörda. I vissa inlägg tycker jag det verkar som om du tycker att det enbart finns ett fåtal människor som tycker rider/tränar hästar på ett acceptabelt sätt.

Nej det framgick inte.

Nej det är inte min åsikt.

hm

så här frågar lickety mig...

Jo, det mesta är nog ett tränarproblem. Skulle vi ha lika många uppenbart halta med rätt träning tror du?

Om det vore som du menar, att jag tycker att det bara är ett fåtal som rider tillräckligt acceptabelt så skulle jag ju svara ja på den frågan.

Det gjorde jag ju inte, jag svarade att det blev nog bättre om vi var lite snällare och mer förstående både mot oss själva, och hästarna.

Kanske har förläst mig på psykologi...

*KL*
Jag vet inga tränare som fortsätter om hästen är halt.
Om den är oren eller stel o det försvinner njaa.

Jag tycker att man känner på de första skrittstegen om den inte är OK.
Om hästen skakar sitt huvud är det oftast ngt som är fel.
Man känner väl sin häst så pass väl, att man vet att det är ngt som är fel om den helt plötsligt inte vill / kan göra saker som den annars har lätt för

Om man har ett ben som är kortare så är det för att bäckenet är snett.
Det går oftast att justera.
Det är lätt att rida till en snedhet hos hästen om man själv eller sadeln är sned.

Senast ändrad:

Jag är inte alls duktig på att se sånt så jag kan inte riktigt förklara det;):D

Nej just det... :D Kan någon utom hästen veta säkert? Och det är just det denna tråden handlar om, den ibland hårfina gränsen, om hur man ska läsa en häst. Ojämnhet ser jag, men hur ska problemet angripas?

axel skrev:
*KL*
Om man har ett ben som är kortare så är det för att bäckenet är snett.
Det går oftast att justera.
Det är lätt att rida till en snedhet hos hästen om man själv eller sadeln är sned.

Det är inte helt ovanligt att femur ( lårbenet) är olika långa, det kan mätas både med måttband på skelettdelarna, underlägg under ena foten hos ortopeden.
Kan också ses på röntgenplåtar.

Lickety skrev:
Mig stack det i ögat, aj! ;)

Edit: är det då bra ridning med bäckenet? Var inte rakriktning en grundutbildningsfråga? Odd.

Förstår inte din första mening, menar du att den orenheten är helt beroende på ryttaren?
Det vet du säkert mycket bättre än mig.

Angående 'edit'
Det första man kan göra med bäckenet är att vara följsam, det andra man kan göra är att använda sig av sin bålstabilitet för att göra förhållningar, för att inte bara luta sig bakåt och dra i tygeln...
Det tredje man kan göra med bäckenet är att rakrikta sig själv och hästen samt forma dess bäcken.

Gjorde han allt perfekt - nej då skulle han inte behöva händerna så mycket som han gör, har för mig att det är mycket jox med särskilt ena handen.
Igen precis som det allt inte är perfekt på en bild i en bok, så är inte allt perfekt på en film.

Jag kan se bra saker, jag kan se mindre bra saker på den filmen.

Vad betyder odd?

Senast ändrad:

Susan skrev:
Förstår inte din första mening, menar du att den orenheten är helt beroende på ryttaren?
Det vet du säkert mycket bättre än mig.

Angående 'edit'
Det första man kan göra med bäckenet är att vara följsam, det andra man kan göra är att använda sig av sin bålstabilitet för att göra förhållningar, för att inte bara luta sig bakåt och dra i tygeln...
Det tredje man kan göra med bäckenet är att rakrikta sig själv och hästen samt forma dess bäcken.

Gjorde han allt perfekt - nej då skulle han inte behöva händerna så mycket som han gör, har för mig att det är mycket jox med särskilt ena handen.
Igen precis som det allt inte är perfekt på en bild i en bok, så är inte allt perfekt på en film.

Jag kan se bra saker, jag kan se mindre bra saker på den filmen.

Vad betyder odd?

Hade bråttom, ursäkta otydligheterna...
Jag menar att orenheten var det som stack mig i ögat när jag tittade på filmen, det störde övriga intrycket med bäckenridningen mm. :crazy:

Vad jag menade med odd = konstigt, märkligt... Alltså konstigt att det som tillhör (borde tillhöra) grundutbildning = rakriktningen, inte fanns. Är inte det en av grundstenarna?
Denna häst upplevde jag som jämnare _i_ sina diagonaler än _mellan_ dem. Detta är mycket vanligt, och det är bland annat dessa ojämnheter jag kliar mig i huvudet för...:confused:

Naturligtvis finns inte perfekt på film. Men i detta fallet var det ojämnheten jag ville komma åt.

Nu är de intressanta frågorna; borde hästen åtgärdas? Är den halt för att den är ojämn? Beror ojämnheten på ryttaren eller på hästen?

Du tyckte den skulle åka till en klinik. Tror du den gjorde det?
Hur kommer det sig att ingen annan som såg filmen reagerade? Är hästen tillräckligt jämn då (jfr om domare ser... :angel: )?

Tack för givande svar! :)

Det kan jag hålla med om.

Även från vet. till vet.
Har sett hästar som har varit rent halta och dom har fått fortsätta tävla:eek:. Har sett det både i hoppning och dressyr.

Var på 3-årstest idag och det var en häst som fick avbryta för hälta. Gud så tråkigt att fara på testen och det visar sig att den är halt, man har ju liksom bara en chans på sig.

Hur kan ni överhuvudtaget, utifrån denna film, i mörker, i ett ridhus med en fullsatt läktare på Flyinge, bedöma att hästen bör åka till klinik och kolla sina bakben???:eek:
Har ni någonsin ridit utanför er egen paddock/manege? Visat upp en laddad häst inför massor av åskådare? Försökt få ett ridpass att se harmoniskt ut MED tryck och spänd pilbåge?
Då kan det lätt bli något hack här och där. Sitter mest i ryttaren men också i att de tillsammans vill visa sitt allra bästa och då kan det hända att man trycker till lite för mycket och vips galoppinslag eller hack...Hälta? Nix. Det kan ni inte säga genom denna film i alla fall...:crazy:
Hej hopp/Malin

Jag svarar er båda! Jag tycker att denna hästen är normalt ojämn. Vad jag ville visa var hur det kan se ut. Ni ser ändå vad jag menar eller?
Denna har säkerligen inte besökt någon klinik, vad hade de gjort åt honom? Denna häst är som sagt ett gott exempel!

Min häst :rofl: :rofl: :rofl: är hysteriskt mycket ojämnare än denna! Det är dessa småojämnheter jag är intresserad av, hur uppkommer de? Vad beror de på? Och var går gränsen?

Var skriver jag att den borde åka till klinik? :angel: ;)

Hoppas alla fattar vad jag vill ha fram med filmen, såhär ser det ut i ett _bra_ fall!!! Från denna punkten går det utför på jämnhetsskalan... Men var kan man hitta ett dåligt exempel utan att hänga ut någon?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30