Lickety
Trådstartare
Sv: Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?
Snurrar vidare...
Snurrar vidare...
Susan skrev:Ojämn är för mig när det säkert sitter i hästen.
Då är frågan; Beror det på svaghet? Beror det på smärta?
Ja, det är ju svårigheten...
Även hästen är ju oliksidig och har en svagare sida, och där tycker jag att det löser sig genom att man lägger sig på en nivå där den svaga sidan hänger med.
Så tänker jag också, man tar ner det till en nivå där den är jämn, och sedan epanderar man ridningen därifrån. Har inte sett många som tränar så... Har du?
Inom humanträning om vi nu pratar styrketräning så använder man en viss tid i början för att bra lära sig koordinera rörelsen i balans. En nybörjare i bänkpress vinglar med stången betydligt, dessutom lyfter de den högra sidan högre (de flesta är högerhänta)
Kan knappt lyfta stången, som väger 20 kg pga detta...
Kör man på med tyngre vikter, innan man är någorlunda jämnstark och stadig så går man sönder. Här vore en dos träningsfysiologi på sin plats inom hästeriet anser jag.
Verkligen!
Så ett direkt svar på din fråga; alla hästar är ojämna ur muskelsynpunkt, därför hör den typen av rakriktining till grundutbildningen. Och som bekant så tycker fio och jag att det ofta finns brister i ryttarens förmåga till korrekt grundutbildning av hästen
Men, för att ta ett gott exempel, den där hingsten du tyckte var fin i malinskys gångartstråd, är ju ojämnt stark (som alla andra hästar). Är den då verkligen rakriktad? Eller tillräckligt rakriktad?
En typ av ojämnhet är den som ligger kvar efter en skada. Typ vi vrickar höger fossing för att skydda den för vi över vikt till vänster fossing och det gör vi långt efter att höger fossing är frisk.
Så småningom leder detta kompenserande rörelse mönster till skada i vänster sidan. Detta syns ju mycket tydligare på människor än hästar. Detta är ju bara att kolla en grupp människor som springer. Så gott som alla har ett konstlat rörelsemönster beroende på skador OCH spänningar.
Även detta går ju relativt lätt att lära in hästen att det GÅR att belasta båda sidor förutsatt att ryttaren kan rakrikta sig själv.
Här håller jag med! Tror du att denna typ av ojämnheter dominerar? Det tror nästan jag.
Sedan så har har vi en annan typ av ojämnhet som är smärtsamt även om den inte manifesterar sig i konkret hälta - än Den rider jag inte på; Igen om man är bra på rakriktning och bar på att rida fyrkanter så kommer denna häst inte att bli bättre och bättre på sin koordination utan den kommer att protestera mer och mer, då är det dags att kliva av, och kolla upp problemet.
Precis: Såhär tycker jag; om hästen blir rakare av träning är man på rätt väg, och då kan man tolerera en ojämnhet. För då är det antagligen en svaghet. Med fel träning blir det en hälta.
Att hästen har ett så subtilt språk, så att den som hanterar den måste vara väldigt lyhörd för att höra den.
Det svåra är att den döljer i det längsta...
Jag har den erfarenheten att samma häst diagnosticerades av veterinär på en klinik som tramsig, och tre veckor senare dömdes ut av annan veterinär då den kunde falla ihop och inte kunna resa sig vilken minut som helst.
Det är min spontana reaktion.
Även inom human rehab är det milsvid skillnad om du går till vårdcentralen eller om du är idrottsman och går till en idrottsläkare.
det var väl årets underdrift?
Är inte just diagnos ett väldigt stort problem med hästar. Var sitter det?
Jag ser det såhär. Musklens uppgift är föruotm att föra hästkroppen framåt - också att skydda leder och skelett.
Arbetar hästen inte i balans så får den först problem med musklerna, först därefter med leder och problem som klassifificeras som hälta.
Med mer lyhörda ryttare och tränare så skulle det inte behöva gå så långt
SUS som förvånas över att så många tränare tränar uppenbart halta hästar
Jo, det mesta är nog ett tränarproblem. Skulle vi ha lika många uppenbart halta med rätt träning tror du?