Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?

Sv: Hur ser ni dressyrryttare på ojämnhet?

Har också en häst som jag upplever att han rör sig ojämt i skritten. Han tar kortare steg med höger fram, syns tydligt i fri skritt.

En av mina tränare säger att det kan bero på att hans muskel i höger framben är kortare än den i vänster.

Ett kortare steg med hf i fri skritt kan t ex bero på följande saker.

1. svaghet/dålig funktion i de muskler som lyfter och för fram höger framben (t ex framknäts sträckarmuskler, armbågsledens böjarmuskler). Hästen orkar inte föra fram benet fullt ut.

2. stumhet/stelhet i de muskler som ska ge efter i rörelsen. Dvs t ex armbågens sträckarmuskler,bogens böjarmuskler, ryggens muskulatur. Dessa muskler är då för korta och hindrar att frambenet tar ut rörelsen framåt och bålen att sträckas ut på högersidan.

3. belastningshälta vb - hästen vill undvika att bära vikt på vb vilket den gör när hf är i luften. Hästen vill flytta över vikten på hf istället och sätter ned benet tidigare.

4. belastningshälta hf - hästen vill undvika att lägga vikt på benet när benet befinner sig i vissa lägen. Tar ett kortare steg för att undvika detta.

Nr 2 är det som din tränare trodde och jag håller med om att det kan vara det första att misstänka.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30