hur ser min hoppsits ut?

Sv: hur ser min hoppsits ut?

jag tycker att det ser jättebra ut. bra hand och bra blick:) det enda var att din skänkel åker lite långt bak ibland men annars jättefint :idea: söt ponny med ;)

// nathiize

får jobba på det :) hon är jättefin :)
tack för svar:bow:

Börja med att försöka att trmpa ner hälarna och att skänkeln inte åker fram. jag tycker att du faller fram för mycket med överlivet och handen skll gå mot munnen på hästen - inte mot öronen.

Blicken är bra ! Och eftergiften är bra, kanske lite för bra på dessa låga hinder...

Tack för svar :) ska jobba på det, men jag har hört att man ska ge eftergiften mot hästens öron och ha handen åvanför hästens hals.

försök att inte falla fram så mkt med överlivet, och du behöver inte ta fram handen så mycket - inte på de här höjderna :)

okej, jag ger aldeles för mkt eftergift på dom höjderna, dte vet jag om men glömmer dte hela tiden

Hellre för mycket eftergift än ingen alls!
Räta upp hela dig liiite till så komemr skänkeln automatiskt hamna längre fram. (räta upp dig o ner med hälen, nöta nöta nöta nöta, det är det enda som funkar ;))
För övrigt mycket trevligt! :D

okej jag ska inte ge mig förns hoppsitsen är på topp! :D
klart man ska ge eftergift man det där är lite för mycket för sånna höjder. Men som du sa bättre med mycket än me dinget!
tack för alla svar:D

Jag tycker (iaf som man ser på den första bilden) att du ska korta upp stiglädrena 2-3 hål. :)

Tänk att du ska svanka med ryggen istället för att kasta dig fram och upp med blicken lite till så blir det bättre, enligt mig. ;) Eftersom hinderna inte är så höga, så välver inte din ponny sig och då behöver den inte riktigt såå mycket eftergift. Tilläggas kan att för ponnyns del tror jag lätt du hade kunnat höja 20-30 cm Så den får "komma upp lite". Jobba på! Du verkar ha en bra inställning :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har iallafall aldrig hört att man skall ge eftergiften mot öronen. Varför liksom ? Det är väl munnen som skall ha eftergiften ?

Jag tror att eftergift mot öronen är ett symtom på lite dålig balans - iallafal för mig som också har samma ovana.

Tack för alla svar. Det är vad jag har hört att man ska ge eftergiften mot öronen. Hästen har inte alls hoppat så mycket. Jag har börjat hoppat hinder på 90cm nu. Men hon är ganska höjdfeg och försöker offtast stanna på lite högre höjder. Hur kan man träna bort att få henne att inte bli så osäker på lite högre höjder? är det bara att träna på att hoppa högre eller ska man köra någon speciell "teknik" ?
men som jag sa , tack för alla svar!:D

håller med. Annars såg det trevligt ut :p

Gå långsamt uppåt i höjderna - så märker varken hästen eller du att ni har höjt :-)

Bli säker på en hhöjd innan ni höjer

bättre för mkt eftergift än för lite oavsett höjd :D

Blicken är bra, skänkeln lite långt bak och sen tycker jag inte du får släppa kontakten med hästens mun. :)

Jag håller med Ponny123, korta stigläderna några hål, då kanske sitsen automatiskt blir lite bättre (hälar, överliv).

Lycka till!

Korta stigläderna lite och träna på att hålla skänkeln på rätt plats.
Överlivet behöver inte heller åka fram så mycket. ;)

Tänk på att inte tyglarna ska glappa över hindren, det kan ge obehag i hästens mun i landningen.

Eftergiften ska ges mot munnen. På vissa hästar tar man längs mankammen och på vissa "rakt fram". Om din häst börjar anstränga sig lite finss det risk att du blir för hängande i tygeln om du inte ändrar din eftergift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 924
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar